väsynyt kaukosuhteeseen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja emmisl
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

emmisl

Vieras
Tapasin nyk. mieheni monia vuosia vuosia sitten. Olemme naimisissa.Tästä koko ajasta emme ole asuneet samalla kotitaloudessa vakituisesti juuri päivääkään töidemme takia. Asumme siis viikot eri paikkakunnilla.
Olen itse akateeminen, mieheni oman alansa paikkakuntaan sitovassa työssä. Lapsia meillä ei vielä ole.Itse olen kulkenut hänen luonaan viikonloppuisin kaiken tämän ajan, hän ei ole suostunut vapaaehtoisesti samaan puolestani. Kaikki mitä olemme hankkineet hänen isompaan asuntoonsa ja olemme maksaneet lähes puoliksi. Oman asuntoni huonekalut yms. olen maksanut yksin. Hän kyselee milloin menen " oikeisiin" töihin, vaikka olenkin jo oman alani vakituisessa työsuhteessa. (Hänelle oikeat työt taitavat olla työt paikkakunnalla, jossa hän asuu). Olen kova tekemään töitä, tunnollinen, viehättävä, iloinen ja sosiaalinen. Etenkin jälkimmäisistä on tullut hänelle kirous. Myös asumistani vieraalla paikkakunnalla hän arvostelee, kuten myös menojani ja itse kaupunkia.
Aikaisemmin näin ei ollut, olin ihailtu ja arvostettu. Nykyisin olen päättämätön, itsekeskeinen ja ties mitä kun haluan mieleisen, minulle tärkeän elämän. Tilanne seisoi, suhde seisoi. Kaikki tämä oli minun vikani. Minä olin se, jonka tehtävä oli tehdä ne myönnytykset.
Vuosi sitten kävin vieraissa. Suhde jatkuin useita kuukausia. Rakastuimme. Oli ihanaa kun itsellä oli mies, joka arvosti, tuki ja jonka kanssa, ainakin jollakin tasolla, kykeni jakamaan arkea töiden jälkeen. Suhde paljastui ja siitä alkoi helvetti. Jätin rakastajani. Mieheni ei ole koskaan minua pettänyt. Olemme yrittäneet pelastaa suhdettamme, mutta edelleen, vaikka tapahtumasta on jo yli vuosi, kuulen asiasta ja hänen asenteensa on muuttunut täysin. Minusta on kuvainnollisesti madonnan sijasta tullut huora (hän ei ole nimitellyn minua, mutta asenne kertoo). Hän ei omien sanojensa mukaan tiedä, pääseekö asian yli koskaan. Hän on myöntynyt muuttoon hetkeksi, mutta mitä sitten? Kuinka kauan minun on tarkoitus kärsiä siitä, että olin heikko ja vieras mies oli keino hankkia normaali parisuhde? Kuinka kauan olen se paska? Petetyt ihmiset eivät tajua, että jatkuvalla ja pitkäaikaisella jankkaamisella he sahaavat omaa oksaansa. Terapeuttia on kokeiltu, se oli ihan yhtä tyhjän kanssa.
Nyt on mietinnän aika, suuri päätös on raskasta ja vaatii rohkeutta. Älkää koskaan olko "kilttejä" pikku tyttöjä tai poikia ja järjestelkö elämäänne vain toisen kustanuksella! Jos jollakin on vastaavia kokemuksia, kuulisin niistä mielelläni.

Mitä ihmettä päässäsi oikein liikkuu, että olet suhteessa tuollaiseen mieheen, jolta sinä et tunnu saavan mitään? Myös se tuntuu oudolta, että olet sitoutunut mieheen avioliiton kautta ilman, että kummallakaan on aikomustakaan tehdä mitään ratkaisevaa siirtoa siihen, että muuttaisitte yhteen.

Jos sinä et halua muuttaa miehen luokse ja hän ei halua muuttaa sinun luoksesi, niin eikö siinä ole jo ensimmäinen mahdoton asia?

En myöskään ymmärrä, että jos rakastajaltasi sait hellyyttä, arvostusta ja osallistumista kotitöihin, niin miksi katkaisit tuon suhteen ja palasit takaisin vanhaan, johon jo sitä ennen olit tyytymätön. Moni nainen päätyy pettämiseen siinä vaiheessa, kun parisuhteessa mies ei anna tarpeeksi rakkautta, hellyttä ja huomioimista. Myös tekemättömät kotityöt, huono seksi ja rahaongelmat alentavat pettämisen kynnystä. Siltikään ei ole oikein, että petät. Jos avioliittosi ei toimi, eroa tai hae apua parisuhteen pelastamiseksi.

Haluatko jatkaa avioliittoa? Onko mielestäsi tehtävissä jotain, että suhteenne voisi toimia tästä eteenpäin? Sinun ja miehesi pitää haluta muutosta, sillä asiat eivät järjesty itsestään, jos kumpikaan ei ole valmis tekemään mitään muutoksia. Jotenkin tuntuu siltä, että mahdattekohan kunnolla edes tuntea toisianne? Miehesi ei ainakaan vielä ole kyennyt antamaan sinulle pettämistä anteeksi. Jos hän ei kykene anteeksiantoon, kannattaako suhdetta jatkaa?

Muutin miehen takia toiselle puolelle Suomea. Jätin kaiken: ystävät, perheen, viihtyisän työpaikan, omistusasuntoni - vain ollakseni miehen kanssa yhdessä. Puolitoista vuotta muuttoni jälkeen mies pisti minut pihalle. Perusteena liian vähäinen hänen huomiointinsa.

Jep.

Alkuperäinen kirjoittaja Jep:
Muutin miehen takia toiselle puolelle Suomea. Jätin kaiken: ystävät, perheen, viihtyisän työpaikan, omistusasuntoni - vain ollakseni miehen kanssa yhdessä. Puolitoista vuotta muuttoni jälkeen mies pisti minut pihalle. Perusteena liian vähäinen hänen huomiointinsa.

Jep.

Jep, taisi suhde pyöriä miehen toiveiden ympärillä.

Tulla petetyksi on oma projektinsa selvitä siitä ja kyllä sitä toiselta kysyy tai miettii useasti mielessään miksi niin tapahtui, joten oletkohan selittänyt rehellisesti miehellesi ne samat syyt kuin täälläkin? Miehesi on tiedettävä totuus, eikä vain osaa siitä, koska päätymisesi toiseen suhteeseen oli merkki tyytymättömyydestäsi avioliittoosi. Hait ratkaisua toisen sylistä ja ehkä se jonkin aikaa ratkaisulta tuntuikin, mutta ihan rehellisesti sitäkin suhdetta tarkkaan ajatellen tuskin sinulle jäi käteen muuta kuin mukavat muistot. Mitään voimaa ei syrjähyppysi sinulle ole vielä antanut saati kasvattanut sinua ihmisenä kohtaamaan avioliittosi vaikeudet (ei pettäminen aina tarkoita pelkästään pahaa)´,vaan tilanne on selvästikin yhtä jämähtänyt kuin se on jo ollut pitkään.

Miehesi vaikuttaa kuvauksesi perusteella itsekeskeiseltä, mutta sinä ole tukenut häntä. Alkuun kaikki on varmasti tuntunutkin hyvältä ratkaisulta. Mutta me muutumme ja sinä olet muuttuessasi nähnyt aparisuhteessanne sioita, joille ennen olit sokea. Muuttuminen on siksi iso projekti parisuhteessa. Miehesi on tavalla tai toisella tuntenut/aistinut muuttumisesi ja hänen kielteinen käytöksensä on voi johtua siitäkin, että hän on pelännyt sinua ja muutoksia. Ja sinä taas reagoit siihen hakemalla muuta seuraa, jolloin miehesi pelko ja itsekeskeisyys vain vahvistuivat.

Jos olisin sinä ottaisin aikalisän ja pysyisin pois miehesi luota jonkun kuukauden. Sinulla on loistava tilaisuus saada olla ajatuksiesi kanssa rauhassa, päättää ja rajoittaa koska tapaat miehesi seuraavan kerran. Jos suhteenne on tarkoitus jatkua, niin nyt miehelläskin on aikaa havaita miten paljon teidänkin suhteenne on perustunut sinun suostumukseesi rampata kahden paikan väliä.

Onnea jatkon ja erityisesti hyvää joulua kaikesta huolimatta :)

Miehen ei tarvitse tietää enää yhtään enempää.
Ei mies toivu naisen pettämisestä samalla tavalla kuin nainen toipuu että häntä on petetty.
Ei miehellä kiinnosta mikään syy, hän näkee vain toisen miehen oman vaimonsa kimpussa.
Anna miehen olla rauhassa vähän aikaa. Miksi ylipäätään keskustelette jos tiedät mitä mieltä mies on.
Kun mies suuttuu, hän suuttuu kunnolla. Kaikki menee, ei tipu lämpöä eikä muutakaan.
Ei siihen auta mikään, muu kuin olla ja odottaa. Puhuminen vain hidastaa asioita.

Aloittaja pyysi kokemuksia:
Kun vieraissa on käyty, eiköhän suhde ollut sitten siinä, piste.
Jos toinen ei hyväksy sitä että olet tehnyt näin, ja sinä et hyväksy sitä että olet tehnyt näin ja toinen ei hyväksy, niin miksi olisitte enää yhdessä. Oman kokemukseni mukaan asia on näin. Juttua voidaan pitkittää sillä että ei kerrota toiselle syrjähypyistä, mutta se on vain pitkittämistä. Suhde loppuu - jos ei heti niin muutaman vuoden sisällä pettämisestä, jollain muulla syyllä, joka kuitenkin on se alkuperäinen syy eli pettäminen ja suhteen kuivuminen kokoon.
Hanki toinen, oma parisuhde puhtaalta pöydältä. Osasithan sinä sen ulkopuolisenkin "parisuhteen" hankkia, joten et ole ainakaan niitä naisia jotka jäävät miestä odottelemaan. Miksi siis odottelisit?
Ja jos miehesi ei kykene pääsemään asiasta yli, tunnustaisi sen ja päättäisi ett tästä ei päästä yli, ja se on loppu.
Parisuhteessa on valinnanvapaus: jos ei tykkää siitä mitä toinen tekee ja on, niin turhan kritisoinnin voi jättää väliin ja siirtyä elämässä eteenpäin.
Miehen itsetunnolle ei varmastikaan tee hyvää olla aisankannattajana, joten ehkä hänkin pääsisi naputusongelmasta kun vaihtaisi naista kokonaan.

Vielä sen verran tuosta mitä kaikkea petetyn ihmisen pitäisi tajuta.
Kyllä se pettäjä sahasi oksansa pettäessään, eikä petetty valittaessaan. Mietippä kumpi oli ensin, ja totta munassa petetty ei jaksa kuunnella aukomista. Hän on saanut sekä kakkua että kaurapuuroa, mitäs valittamista hänellä on kun lautasella on kaikkea ravitsevaa.
Petetty sen sijaan ei voi ymmärtää, että sinullahan on kaikki hyvin ja hän valittaa ja jankkaa tyhjästä.
Jälleen tulemme siihen, että pettäminen päättää parisuhteen, koska petetty ei halua kuulla rötöksistään ikuisesti, ja petetty taas on ikuisesti petetty pettäjän taholta.

"Vuosi sitten kävin vieraissa. Suhde jatkuin useita kuukausia. Rakastuimme. Oli ihanaa kun itsellä oli mies, joka arvosti, tuki ja jonka kanssa, ainakin jollakin tasolla, kykeni jakamaan arkea töiden jälkeen. Suhde paljastui ja siitä alkoi helvetti. Jätin rakastajani."

Tässä sulle vastaus siihen miksi mies ei voi luottaa enää.
Suhde jatkui useita kuukausia. jos olit silloin pokerina ja väitit miehelles kaiken olevan hyvin ja hienosti, tai ainakin että et petä, niin miten hän voi enää ikinä uskoa että mikään asia on kuten annat ymmärtää.

Useita kuukausia. Voi helevatta sentään.

Alkuperäinen kirjoittaja vieraissa kävijä:
Vielä sen verran tuosta mitä kaikkea petetyn ihmisen pitäisi tajuta.
Kyllä se pettäjä sahasi oksansa pettäessään, eikä petetty valittaessaan. Mietippä kumpi oli ensin, ja totta munassa petetty ei jaksa kuunnella aukomista. Hän on saanut sekä kakkua että kaurapuuroa, mitäs valittamista hänellä on kun lautasella on kaikkea ravitsevaa.
Petetty sen sijaan ei voi ymmärtää, että sinullahan on kaikki hyvin ja hän valittaa ja jankkaa tyhjästä.
Jälleen tulemme siihen, että pettäminen päättää parisuhteen, koska petetty ei halua kuulla rötöksistään ikuisesti, ja petetty taas on ikuisesti petetty pettäjän taholta.

Tässä nyt on petetyt ja pettäjät päin persettä sanamuodoltaan, joten jättäkää vittuilu sikseen ja ymmärtäkää että pettäjä on välillä petetty, petetty on pettäjä ja niin edelleen.

Kun tässä nyt onkin ylimääräistä aikaa jankkaamiseen, niin oikaisen nämä kirjoitusvirheet ja aloittaja, sekä kaikki pettäjät ja petetyt saavat tietää miten stoori oikeasti meneekään:

Kyllä pettäjä sahasi oksansa pettäessään, eikä petetty valittaessaan. Mietippä kumpi oli ensin, ja totta munassa petTÄJÄ ei jaksa kuunnella aukomista. Hän on saanut sekä kakkua että kaurapuuroa, mitäs valittamista hänellä on kun lautasella on kaikkea ravitsevaa.
Jälleen tulemme siihen, että pettäminen päättää parisuhteen, koska PETTÄJÄ ei halua kuulla rötöksistään ikuisesti, ja petetty taas on ikuisesti petetty pettäjän taholta.

Mieti mitä vaadit toiselta.
Antaessaan anteeksi pettämisesi, hän tunnustaa sinulle ja muille että

-on oikein pettää häntä
-hänelle voi tehdä mitä vain ilman seuraamuksia
- voit olla hyvä ja pettää uudelleenkin jos huvittaa
- uskollisuus ei merkitse mitään, ei varsinkaan kaikkea
- pettäminen on oikein, koska hän oli itse huono mies

Mieti mitä vaadit mieheltäsi.
Jankkaaminen ja pikkuvittuilu johtunee siitä hänen kohdallaan, että hän on myöntyessään jatkamaan suhdettanne tehnyt vastoin itseään ja periaatteitaan.
Kun ihminen tekee noissa asioissa komromissin, hänen sisimpänsä kapinoi ja se tulee sen jälkeen esille jokaisen tilaisuuden tullen pieninä annoksina.
Hän varmasti tahtoisi rymäyttää ja jättää sinut kerralla, mutta olet saanut hänet takaisin pyydettyä, jolloin hän ollessaan sinun kanssasi tekee sen myötätunnosta, mutta vastoin periaatteitaan.

Hauskaa sinänsä, että ne joita on petetty ja aloittavat täällä keskustelun, laativat otsikoksi jotain mikä sisältää sanan varsinaisessa merkityksessään. eli vaikkapa "tekstiviestipettäminen" "uskottomuudesta selviäminen" tms

Sensijaan pettäjät aloittavat keskustelun sillä samalla verukkeella jolla ovat oikeuttaneet pettämisensä.

Minusta se kertoo aika paljon.

Alkuperäinen kirjoittaja vieraissakävijä:
Hauskaa sinänsä, että ne joita on petetty ja aloittavat täällä keskustelun, laativat otsikoksi jotain mikä sisältää sanan varsinaisessa merkityksessään. eli vaikkapa "tekstiviestipettäminen" "uskottomuudesta selviäminen" tms

Sensijaan pettäjät aloittavat keskustelun sillä samalla verukkeella jolla ovat oikeuttaneet pettämisensä.

Minusta se kertoo aika paljon.

Joo, samaa mieltä. Asiaa olisi peilikauppaan ja todella paljon.

Sinänsä "hauska" ketju, missä ap hakee sympatiaa ja oikeutusta toimilleen ja myös tuntuu sitä saavan!
En minä ainakaan voi muodostaa kahden ihmisen suhteesta mitään kuvaa, jos minulla on vain toisen ihmisen tuollainen näkemys. Enemmän minulle kertoo "kyky pettää"

Ei ainoatakaan sympatiapistettä pettämisellesi. Viimeistään siinä kohdassa olisi asiasi ollut huomata, miten heikosti asianne ovat. Ja lopettaa suhde siihen pettämääsi kumppaniin.

Suhdettanne en ymmärrä, mikä ihme teitä piti (pitää) yhdessä...siis ennen tätä pettämisjupakkaa???
Sitä teidän molempien kannattaisi miettiä.

Otan vielä osaa keskusteluun ja ihmettelen miksi osassa vastauksissa huokuu syyllistäminen ja jälkiviisastelu. Ap kirjoittahan on nyt tilanteessa, jossa hän on kaulaansa myöten lirissä avioliitossaan ja mitä on tapahtunut on tapahtunut. Ei mennyttä saa enää muutettua, vaan nyt olisi otettava härkää sarvista ja selvittävä niillä eväillä mitä on. Koska ap:lla vastassa on nalkuttava ukko ja elämäntilanne, joka ei kirjoittajaa näytä inspiroivan, niin eikös meidän lukijoiden ja vastaajien kannattaisi nyt vaan keskittyä pohtimaan huomista? En tiedä olisinko itse hirveän innoissani, jos minun pitäisi alkaa keskustelupalstalla uudemman kerran selittämään jo tehtyjä?

Koska olen itse tullut petetyksi ja siippani katsoi asiaksi siitä vielä itse kertoa olen todellakin halunnut vastauksen miksi niin. Parasta olisi olla onnellisen tietämätön,koska pettämisen jälkipyykki voi olla raskasta, pitkäveteistä ja sitä jatkuu kunnes jotenkuten tajuaa mistä oikein oli kyse. Vähänkin ajatteleva ihminen käsittää, että pettämisessä on aina muutakin taustalla kuin vain tarve loukata toista. Sillä halutaan myös muuttaa jotakin joko ihan omista syistä tai parisuhteeseen perustuvista syistä yms. Ja siitä pääsee yli, jos vain tahtoo!Siksi minä edelleenkin toivotan ap:lle rehellistä pohtimisista ja elämän totuuksiin katsomista. Hän voi sen kautta joko pelastaa 1. oman elämänsä 2. avioliittonsa.

No, minä puolestani ihmettelen että miksi nainen ei jäänyt rakastajansa kanssa, vaan jätti hänet jatkaakseen onnetonta avioliittoaan johon tuli pettämisestä vielä kymmenkertainen määrä painolastia.
Täytyy ap:n tosissaan tykätä aviomiehestään. Ei kuitenkaan tarpeeksi ollakseen pettämättä.

Alkuperäinen kirjoittaja ags:
Otan vielä osaa keskusteluun ja ihmettelen miksi osassa vastauksissa huokuu syyllistäminen ja jälkiviisastelu. Ap kirjoittahan on nyt tilanteessa, jossa hän on kaulaansa myöten lirissä avioliitossaan ja mitä on tapahtunut on tapahtunut. Ei mennyttä saa enää muutettua, vaan nyt olisi otettava härkää sarvista ja selvittävä niillä eväillä mitä on. Koska ap:lla vastassa on nalkuttava ukko ja elämäntilanne, joka ei kirjoittajaa näytä inspiroivan, niin eikös meidän lukijoiden ja vastaajien kannattaisi nyt vaan keskittyä pohtimaan huomista? En tiedä olisinko itse hirveän innoissani, jos minun pitäisi alkaa keskustelupalstalla uudemman kerran selittämään jo tehtyjä?
quote]

Ei taida olla ihan ap:sta kiinni tulevaisuus, ei hän voi pakottaa ukkoaan lakkaamaan nalkuttamista ja tapahtuneen muisteloa.
Hienoa silti huomata että täällä saa naispettäjä suurinpiirtein edes saman kohtalon kuin miespettäjä. Eli ihmisten sukupuolikäsitys ei oikeuta naisille enempää rönsyilyvapauksia kuin miehillekään.

Ihmeellistä. Täällä ihmiset jaksavat jankata teosta, vaikka kysymys oli mitä tehdä?
Kyllä kirjoittaja (ap) varmasti on jo teostaan puolisonsa kanssa jankannut.
Varma on se, että täälläkin olevistä hurskastelijoista puolet on tehnyt tai tulee tekemään saman homman eli pettämään.
Faktahan on se, että pettämisen taustalla on aina jokin syy..ei siihen kukaan täysjärkinen lähde vain toista kiusatakseen. Muutenkin naiset pettävät jonkun järkevän syyn takia, miehille syy voi olla leipääntyminen tai vain seksin puute, vaikka suhde muuten olisikin ok. Ei tarvi kuin lukaista tälläkin saitilla muutamia kirjoituksia läpi niin sen näkee. Ei kukaan saa uhrata omaa minuuttaan ja elämäänsä toisen pillinmukaan tanssimiseen ja toista pitää kunnioittaa. Pettämistä toi ei oikeuta, mutta tavallaan ymmärrettävää. Oikein paljon jaksamista sinulle!!!

Siis hä? Miksi ei kelpaa jos joku sanoo että no erotkaa.
Pettämisen jälkeen ei kannata jatkaa, eik se ole teiän mielestä neuvo tulevaisuutta varten?
Juu, tottakai pettäminen on ymmärrettävää kun on nainen, kuka nyt miehiä jaksaa ottaa tosissaan ja olla uskollinen. Mutta petti mitä petti, nyt on nyt ja pettäminen valitettavasti seuraa mukana.

Alkuperäinen kirjoittaja mummo60:
Faktahan on se, että pettämisen taustalla on aina jokin syy..ei siihen kukaan täysjärkinen lähde vain toista kiusatakseen. Muutenkin naiset pettävät jonkun järkevän syyn takia, miehille syy voi olla leipääntyminen tai vain seksin puute, vaikka suhde muuten olisikin ok. Ei tarvi kuin lukaista tälläkin saitilla muutamia kirjoituksia läpi niin sen näkee. Ei kukaan saa uhrata omaa minuuttaan ja elämäänsä toisen pillinmukaan tanssimiseen ja toista pitää kunnioittaa. Pettämistä toi ei oikeuta, mutta tavallaan ymmärrettävää. Oikein paljon jaksamista sinulle!!!

Juu, onhan pettämiseen aina joku syy...
Ikäkriisi, seksin- hellyyden- ihanminkätahansa-puute; syitä voi olla moniakin. Ja näiden lisäksi epäsopiva kumppani, jonka kanssa suhteesta ei tule eikä voikaan tulla mitään.
AP:tä ihmettelen kertomansa perusteella, miksi yleensä jatkaa suhteessaan???
Hyvin vähän löytyy syitä jatkamiseen. Pitääkö sitä aina odottaa, että tulee joku petoskumppani riuhtaisemaan irti suhteesta joka ei toimi?

Useat ovat ihmetelleet syitä mahdolliseen jatkamiseemme. Syitä voi olla moniakin, vuosia, vuosia takana, yhteisiä hyviä hetkiä, paljon naurua. Yhdessä asumattomuus vain aiheuttaa sen ,että toisen muutoksessa ei enää pysy kärryillä. Jokainen meistä muuttuu, myös vakituisesti yhdessä asuvat parit. Kuitenkin nämä parit "päivittävät" toisensa vuosien aikana, huomaamatta. Se, että viikosta, kuukausista toisen tapaa vain osan aikaa haittaa tätä päivitystä. Se, että yhtenä aamuna herää ja miettii kuka vieressä oleva ihminen on, iskee kaukosuhteessa pahemmin. Jokainen meistä kasvaa ja muuttu vuosien saatossa. Niin pitääkin. Olisi se aika ankeaa jämähtää 20-vuotiaan tasolle. Muutos on kehitystä. Ja sen pitää molempien hyväksyä.
Voi taustalla olla pelkuruuttakin, arkuutta hypätä pois vanhoista kuvioista.
Kyseessä oli ensimmäinen ja viimeinen pettämiseni. En koskaan ole enää niin hullu, että lähtisin tähän rumbaan uudelleen. En suosittele sitä kenellekään muullekaan. Meissä ihmisissä on vain se vika, että mitä tahansa joku toinen sanoo, oppi menee parhaiten perille kun itse siinä suossa kahlaa. Itse toivon vain, että muistini ei ole kuin ihmisillä yleensä, siis kuin kanan lento; tämä tunne säilyisi yhtä voimakkaana vielä 50-kymppisenäkin.
Seuraavalla kierroksella olen rohkeampi, ainakin voisin lähteä selkä suorassa enkä sillä painolastilla mikä pettämisestä tulee. Silloin aiankin tietää, että itse ei ole tehnyt mitään väärrä. Sen myös tiedän, että pidän itse tiukasti kiinni siitä oikeudesta mielekkääseen elämään mikä kaikille meille kuuluu. Sitä suosittelen myös kaikille teille.

Yhteistyössä