Väsynyt imettämiseen, vauva vasta 8vko

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ennariina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Alkuperäinen kirjoittaja äly:
Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Otsikko kertoo jo kaiken, VASTA 8viikkoinen. No sen ikäiset ei tarvii lisäruokaa yleensä. Ap:lle sanoisin että mene päivää ja yötä kerrallaan :wave: Ja huolehdi että itse syöt ja juot riittävästi.
tarviihan sitä lisäruokaa jos maito ei riitä

Juu tarvii, mutta lisäMAITOA, ei lisäRUOKAA. No ruokaahan se maitoki on, mutta lähinnä noita kaikenmaailman maissivellejä sun muita.

Hmmmm. Meillä kyllä kumpiki poika on tarvinnu nimenomaan lisäRUOKAA (maissivelliä ja porkkanaa ja pottua) ja ihan neuvolan suosituksesta jo 10-viikoisina. Nälkä ei pysyny poissa, vaikka korviketta kului ja paljon...

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Alkuperäinen kirjoittaja mamma:
Minä lopetin noista samoista syistä imetyksen kun lapsi oli 4 viikkoa. Meillä ei vain imetys ottanut sujuakseen: mulla tuli liikaa maitoa ja poika oli liian ahnas imemään, josta seurauksena ihan valtavat mahavaivat ja tunnin välein imetykset yötäpäivää. lapsi ei siis nukkunut kuin max tunnin pätkiä, huusi ja söi. Katsoin paremmaksi lapsenkin kannalta siirtyä koliikkitutteihin ja tutteliin, jotta edes joskus meilläkin nukutaan. Ihan tuosta on täyspäinen kakru kasvanut :)

Etsitkö edes tietoa siitä kuinka maidontuloa voi vähentää? Tuohan on ihan tyypillinen ongelma ensisynnyttäjälle kun elimistö valmistaa maitoa vaikka useammallekin lapselle. Minusta tuo olisi ollut niin helposti voitettava ongelma etten ymmärrä miksei voi nähdä hiukan vaivaa sen selvittämiseen.

15-vuotta sitten? Kysyin neuvolasta, mutta eipä tuohon aikaan paljon tukea asiaan saanut

mä tiedän miten hyvää lapselle olis saada rintamaitoa, mutta mä myös tiedän et sitä rintamaitoa tärkeämpää on se että äiti jaksaa. sit ei ole imettäjää eikä hoitajaa muutenkaan jos äiti romahtaa. mitään järkeä ei ole ajaa itseään piippuun.. koska se että ajaa itsensä loppuun ei enää korjaannu vauvan pulloruokinnalla vaan vaatii jo paljon muutakin. kuunetele itseäsi, sinä tiedät parhaiten kun et enää jaksa ja kun ei jaksa, keksitään keino jaksamiselle. oli se sitten korvike tai pumppaus tai mikä hyvänsä keino.

Itse olen imettänyt kaikki lapseni noin vuoden ikään ja vanhimmainen oli niin hätäinen lapsi ettei viihtynyt tissillä riittävän pitkään vaan joi helposti tulevan maidon ja lopetti ennen vahvempaa maitoa. aloitin perunan antamisen jo kolmen kuukauden iässä ja neuvolassa olivat mielissään, kun vauva oli niin hoikka silloin ja johan alkoi posket pyöristymään. kaksi nuorempaa taas pärjäsivät hienosti pelkällä maidolla neljän kuukauden ikään. Että kyllä lapsen luonne vaikuttaa syökö hän riittävän kauan sitä rintaa saadakseen sen ravitsevamman maidon sieltä.

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Minä lopetin noista samoista syistä imetyksen kun lapsi oli 4 viikkoa. Meillä ei vain imetys ottanut sujuakseen: mulla tuli liikaa maitoa ja poika oli liian ahnas imemään, josta seurauksena ihan valtavat mahavaivat ja tunnin välein imetykset yötäpäivää. lapsi ei siis nukkunut kuin max tunnin pätkiä, huusi ja söi. Katsoin paremmaksi lapsenkin kannalta siirtyä koliikkitutteihin ja tutteliin, jotta edes joskus meilläkin nukutaan. Ihan tuosta on täyspäinen kakru kasvanut :)

Etsitkö edes tietoa siitä kuinka maidontuloa voi vähentää? Tuohan on ihan tyypillinen ongelma ensisynnyttäjälle kun elimistö valmistaa maitoa vaikka useammallekin lapselle. Minusta tuo olisi ollut niin helposti voitettava ongelma etten ymmärrä miksei voi nähdä hiukan vaivaa sen selvittämiseen.

15-vuotta sitten? Kysyin neuvolasta, mutta eipä tuohon aikaan paljon tukea asiaan saanut

Ja niinkuin toisessa viestissäni sanoin, niin lisäksi minua vaivasivat hyvin ärmäkät rintatulehdukset paiseineen, jotka leikattiin. Joten ei se maidon säännöstely ihan helpoimmasta päästä ollut minun kohdallani

Sainpas paljon keskustelua aikaan aloittamastani aiheesta. Hieno homma, että suurin osa kirjoittajista ei ole väsyneitä lapsen imettämiseen, vaikka sitä tapahtuisikin sata kertaa yössä, minä en satu olemaan valitettavasti tuollainen turboäiti. Minulle tuo 5kertaa on paljon, ja kyllä koen itseni väsyneeksi. Hassua mielestäni tuon takia nyt kyseenalaistaa koko lasten hankkiminen niinkuin eräät kirjoitti tyyliin"ei kantsi hankkia lapsia, jos ei jaksa niitä syöttää jne". Mielestäni tuolla sairaanhoitajan koulutuksella ei ole tämän asian kanssa mitään tekemistä vaikka joku ihmettelikin että sairaanhoitaja eikä tuollaista tiedä jne. No tänään käytiin neuvolassa ja ainakaan painon puolesta ei vauvalla ole tarveta lisäruokaan, topakasti kasvanut ja omaa yhtä pyöreet posket ja kintut kuin äitinsä =) . Eli yritän nyt jaksaa tuon imettämisen kanssa mutta uupumaan en itseäni aio päästää. Silloin minusta ei ole lapsilleni eikä kellekään muullekaan mitään iloa, puhuu nimimerkki kerran synnytksen jlk masennuksen potenut. Vielä pitää lisätä että mahdottoman onnellinen ja iloinen näistä kolmesta lapsestani olen, vaikka äiti välillä onkin vähän väsynyt.

Alkuperäinen kirjoittaja Piika-äiti:
Mutta on se myös palkitsevaakin, ja vauvalle monin (suoja allergioille, apua aineenvaihdunnansäätelyyn jne) puolin hyväksi.

Ketjua en kokonaan lukenut mutta tähän kohtaan on pakko kommentoida. Olen imettänyt kaikkia kolmea lastani noin 8kk, rinnat verillä, nukkuen korkeintaan 4 h yössä ja nekin pätkissä. Kävelevä zombi siis. Ei suojannut allergioilta, astmalta eikä infektiokierteeltä. Kuopuksen aikana imetin erittäin suppealla ruokavaliolla (4 ruoka-ainetta) koska koitimme epätoivoisesti löytää lapselle sopivaa korviketta.

Imetys ei ole mitään ihanaa ja taivaallista. Ja ei todellakaan ole aina lapsen saati äidin parhaaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
Alkuperäinen kirjoittaja Jonsered:
:o

Siis montako kertaa on sopiva yösyöttömäärä, jos viisi on liikaa? Paljonko voi pieneen ihmiseen tankata kerrallaan?

Mie hyvä jos jaksan herätä 1-2x/yö :ashamed:

no meillä on vanhin neiti ja nuorin neiti heränny 1-2 kertaa yössä syömään...ja nukkuneet pitkiä unia että sai herättää syömään..vauvasta en sitten tiiä miten käy mutta sen näkee sitten kun hän on syntynnyt....nanhempaa neitiä imeti 8kk sai kyllä kiinteetäkin jo ja nuorempaa sitten 2kk kun ei maitoa tullu eli joutu pulloruualle kyllä ärsytti pestä niitä pulloja ja tutteja kun ei niitä koneeseen voi laitaa koska koneen aine on vahvempaa ja jää pulloihin :headwall: :headwall: olisin ollu onnelinen jos olisin saannu imettää häntäkin yhtä kauan kun esikoista =) ja kummallakin on ollu vaan yhdet korvatulehdukset muuten ihan terveitä neitejä :heart: :heart:

ei se lapsi kuole jos annat korviketta, saat hieman itsekin levätä ja voi isä antaa pullosta maitoa vauvalle. ja himo-imettäjille: uusimman tutkimuksen mukaan juuri pitkä imetys aiheuttaa allergiaa... imetys olisi hyvä lopettaa siinä 9-10 kk ikäisenä, eli ei enää 2 vuotiaita imeväisiä..

Alkuperäinen kirjoittaja bambiino:
Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
Alkuperäinen kirjoittaja Jonsered:
:o

Siis montako kertaa on sopiva yösyöttömäärä, jos viisi on liikaa? Paljonko voi pieneen ihmiseen tankata kerrallaan?

Mie hyvä jos jaksan herätä 1-2x/yö :ashamed:

no meillä on vanhin neiti ja nuorin neiti heränny 1-2 kertaa yössä syömään...ja nukkuneet pitkiä unia että sai herättää syömään..vauvasta en sitten tiiä miten käy mutta sen näkee sitten kun hän on syntynnyt....nanhempaa neitiä imeti 8kk sai kyllä kiinteetäkin jo ja nuorempaa sitten 2kk kun ei maitoa tullu eli joutu pulloruualle kyllä ärsytti pestä niitä pulloja ja tutteja kun ei niitä koneeseen voi laitaa koska koneen aine on vahvempaa ja jää pulloihin :headwall: :headwall: olisin ollu onnelinen jos olisin saannu imettää häntäkin yhtä kauan kun esikoista =) ja kummallakin on ollu vaan yhdet korvatulehdukset muuten ihan terveitä neitejä :heart: :heart:

Mie kyl pesin pullot koneessa, kun vauva söi aiemmin vaan pullosta (lypsettyä maitoa), ennen kuin tissille oppi. Aina laitoin pullot koneeseen!

Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
Onko 8 viikon ikäiselle 5 kertaa yössä JOPA??? :o

Mä täysimetin 6 kk eli ihan pelkällä rintamaidolla mentiin. Neiti söi vielä 11 kk iässä tissiä jopa 8 kertaa yössä, vähimmilläänkinsen 3 kertaa. Meillä ei kyllä kiinteiden aloittaminen yhtään jatkanut yöunia ja sama oli esikoisella aikanaan, sillä aloitin kiinteät 4 kk iässä.

En antaisi vielä lisäruokaa, sillä sillä ei ole MITÄÄN takeita että saatte yhtään sen parempia tai pidempiä unia.

HALOOO!! Jos 11kk ikäinen syö tissiä vielä 8 krt yössä, on vika jossain..

Alkuperäinen kirjoittaja meillä 2kk korvikkeet mukaan ja osaksi imetin:
ei se lapsi kuole jos annat korviketta, saat hieman itsekin levätä ja voi isä antaa pullosta maitoa vauvalle. ja himo-imettäjille: uusimman tutkimuksen mukaan juuri pitkä imetys aiheuttaa allergiaa... imetys olisi hyvä lopettaa siinä 9-10 kk ikäisenä, eli ei enää 2 vuotiaita imeväisiä..

Niin, kovikkeen antaminen ei aiheuta allergiaa eikä astmaa uusinmpien tutkimusten mukaan. toki imetys on hyvä juttu, mutta ei korvike mikään paha ole. :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Mä täysimetin 6 kk eli ihan pelkällä rintamaidolla mentiin. Neiti söi vielä 11 kk iässä tissiä jopa 8 kertaa yössä, vähimmilläänkinsen 3 kertaa. Meillä ei kyllä kiinteiden aloittaminen yhtään jatkanut yöunia ja sama oli esikoisella aikanaan, sillä aloitin kiinteät 4 kk iässä.

En antaisi vielä lisäruokaa, sillä sillä ei ole MITÄÄN takeita että saatte yhtään sen parempia tai pidempiä unia.

HALOO vittu vaan itselles! Kuten aiemmin kerroin, ihan vapaasti olisi saanut tulla auttamaan yövieroituksen kanssa. Sitä kun on yksin vastuussa 24/7 kahdesta lapsesta, niin helpommalla pääsi kun työnsi tissin suuhun - sai sen aikaa edes levätä eikä tarvinnut huutoa kuunnella. Lopulta unikoulutettiin ex-miehen suosiollisella avustuksella ja 2 VIIKKOA tuo neiti jaksoi huutaa yöt läpensä. Mulla ei TODELLAKAAN olisi yksin siihen rahkeet riittäneet, kun nytkin teki todella tiukkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja sh-äiti:
...ei imettäminen aina herkkua ja helppoa ole, minulla ainakaan. Vakavasti mietin saisiko vauva ja äiti pitempiä unia jos tuikkaisi tuttelia lisää pullosta. Saattaa tyttö syödä yöllä jopa 5kertaa, nukahtaa monesti kesken syönnin ja sitten onkin taas tunnin päästä vailla ruokaa. Ah että odotan, että uskaltaisin parikymmentä milliä edes illalla velliä antaa pullosta. Onko kaikki äidit niin kuuliaisia että ovat odottaneet vähintään sinne 4kk ikään, ennen kuin on uskaltanut tai halunnut antaa mitään lisäravintoa vauvalle?

Sh-äiti... siis sairaanhoitajako? Kai ammattisi puolesta jo tiedät mikä on vauvalle parasta??

Ps. en lukenut koko ketjua....

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

HALOO vittu vaan itselles! Kuten aiemmin kerroin, ihan vapaasti olisi saanut tulla auttamaan yövieroituksen kanssa. Sitä kun on yksin vastuussa 24/7 kahdesta lapsesta, niin helpommalla pääsi kun työnsi tissin suuhun - sai sen aikaa edes levätä eikä tarvinnut huutoa kuunnella. Lopulta unikoulutettiin ex-miehen suosiollisella avustuksella ja 2 VIIKKOA tuo neiti jaksoi huutaa yöt läpensä. Mulla ei TODELLAKAAN olisi yksin siihen rahkeet riittäneet, kun nytkin teki todella tiukkaa.

Tähän kommentoin, että ei ne lisäruuat takaa tosiaan pitempiä yöunia... jopa päivnastoin voi olla, eli tulee vaan levottomuutta uusien makukokeilujen takia :(

Alkuperäinen kirjoittaja toinen sh:
Sh-äiti... siis sairaanhoitajako? Kai ammattisi puolesta jo tiedät mikä on vauvalle parasta??

Kato kun pittää välillä myös miettiä, mikä on lapselle JA äiteelle parasta. Ei kaikki vaan jaksa hillittömän vähillä yöunilla ja oikeesti, zombiäitee voipi olla lapselle PALJON lisämaitoa vaarallisempi asia (sairaanhoitajana varmaan tiijätkii sen?).

Alkuperäinen kirjoittaja Juures Suikale:
Alkuperäinen kirjoittaja toinen sh:

Kato kun pittää välillä myös miettiä, mikä on lapselle JA äiteelle parasta. Ei kaikki vaan jaksa hillittömän vähillä yöunilla ja oikeesti, zombiäitee voipi olla lapselle PALJON lisämaitoa vaarallisempi asia (sairaanhoitajana varmaan tiijätkii sen?).

Tiedän toki. Väitinkö, että lisämaito on vaarallista? Tarkoitin vaan, että kai ap jo ammattinsa puolestakin osaa hoitaa lastaan niin kuin parhaaksi näkee ja luottaa itseensä. Kukin tyylillään.

Noinhan monet pikkuvauvat juuri syövät eli tiheästi myös yöllä. Mutta ellet tunne jaksavasi, anna mieluummin lisäruokaa, kuin väsytät tai hermostutat itsesi täysin. Kyllähän se jonkinasteinen väsymys varmaan lähes kaikille pikkuvauvan äideille kuuluu. Meidän kuopus on 3kk ja syö nykyään yöllä enää yhden kerran ja ihan täysimetyksellä on. Esikoisemme söi varmaan puolivuotiaanakin vielä monta kertaa yössä.

Niin mä ymmärtäisin jos kyseessä oli esim. 6kk vanha joka syö parin tunnin välein, mutta että alta kakskuinen.. No jokainen tekee niinkun parhaaks näkee mutta tulee mieleen sanonta että mennään ali siitä mistä aita on matalin..

Vauva on vasta ihan pikkuinen, sinuna en kiirehtisi antamaan mitään lisää vain jotta se nukkuisi. Kokemuksella esikoisesta voin sanoa ettei ne monesti nuku yhtään sen paremmin soseilla ja velleillä kuihn pelkällä rinnallakaan.
Ja jos sortuu korvikkeisiin voin kokemuksesta senkin sanoa että sitten tulee se ongelma että vauva saa pullosta kevyemmin imemällä ja alkaa hylkiin rintaa jota tarvii kovempaa imeä. Ja sitten on siinä taas uusi probleema.
Mulla on molemmat ollu kamalia valvojia ja herääjiä.
Ekasta en saanut tarpeeksi ohjausta ja kannustusta ja luulin et maitoa tulee liian vähän, aloin rinnan lisäksi korvikkeet ja soseet aikaisin. Ei nukkunu YHTÄÄN paremmin, ehkä päinvastoin jopa. Ja sittempä se alkoi hylkiin rintaa.
Tämä toinen(nyt 9kk) on koko ikänsä herännyt useita kertoja yöllä. Nykyäänkin muutaman kerran rinnalle herää yöllä sillä pitää sitä tuttina kun oikea tutti ei kelpaa. Sillä mennään eteenpäin.
Kyllä se vauva-arkeen kuuluu tuo heräily :wave: . Toki kaikki ei jaksa samoja asioita mutta koitas nyt vielä vähän jaksella tuolla eteenpäin sillä vauva on vasta muutaman viikon. Koita nukkua sitten myös päikyt aina kun voit. Toki menet jaksamisen mukaan :hug: mutta ettet luule että tuo 5 kertaa olisi jotenkin erityisen outoa ja luule että vauvojen kuuluu nukkua pitkään :whistle: . No, tuskin sh:na sellaista luulet. Lepoa, terveellinen ruokavalio, ei kahvia(jotta nukut paremmin, ja vauva myös), paljon vettä jne :flower: .
Ei mullakaan kummankaan alkuaika ole herkkua ollut imetyksessä ja olen jopa miettinyt lyöväni hanskat tiskiin mutta siinä vaiheessa juuri meidän muiden kuuluu tulla tsemppaan ja sanoon et jaksele vielä niin myöhemmin imetys on ihanaa(yleensä, ei toki kaikilla) ja kiität itseäsi ettet liittänyt siihen soseita ja lisämaitoja jne vaan jatkoit juuri luonnollisesti vauvantahtisesti rinnalla. :)

Alkuperäinen kirjoittaja FANG-ANN-75:
Vauva on vasta ihan pikkuinen, sinuna en kiirehtisi antamaan mitään lisää vain jotta se nukkuisi. Kokemuksella esikoisesta voin sanoa ettei ne monesti nuku yhtään sen paremmin soseilla ja velleillä kuihn pelkällä rinnallakaan.
Ja jos sortuu korvikkeisiin voin kokemuksesta senkin sanoa että sitten tulee se ongelma että vauva saa pullosta kevyemmin imemällä ja alkaa hylkiin rintaa jota tarvii kovempaa imeä. Ja sitten on siinä taas uusi probleema.
Mulla on molemmat ollu kamalia valvojia ja herääjiä.
Ekasta en saanut tarpeeksi ohjausta ja kannustusta ja luulin et maitoa tulee liian vähän, aloin rinnan lisäksi korvikkeet ja soseet aikaisin. Ei nukkunu YHTÄÄN paremmin, ehkä päinvastoin jopa. Ja sittempä se alkoi hylkiin rintaa.
Tämä toinen(nyt 9kk) on koko ikänsä herännyt useita kertoja yöllä. Nykyäänkin muutaman kerran rinnalle herää yöllä sillä pitää sitä tuttina kun oikea tutti ei kelpaa. Sillä mennään eteenpäin.
Kyllä se vauva-arkeen kuuluu tuo heräily :wave: . Toki kaikki ei jaksa samoja asioita mutta koitas nyt vielä vähän jaksella tuolla eteenpäin sillä vauva on vasta muutaman viikon. Koita nukkua sitten myös päikyt aina kun voit. Toki menet jaksamisen mukaan :hug: mutta ettet luule että tuo 5 kertaa olisi jotenkin erityisen outoa ja luule että vauvojen kuuluu nukkua pitkään :whistle: . No, tuskin sh:na sellaista luulet. Lepoa, terveellinen ruokavalio, ei kahvia(jotta nukut paremmin, ja vauva myös), paljon vettä jne :flower: .
Ei mullakaan kummankaan alkuaika ole herkkua ollut imetyksessä ja olen jopa miettinyt lyöväni hanskat tiskiin mutta siinä vaiheessa juuri meidän muiden kuuluu tulla tsemppaan ja sanoon et jaksele vielä niin myöhemmin imetys on ihanaa(yleensä, ei toki kaikilla) ja kiität itseäsi ettet liittänyt siihen soseita ja lisämaitoja jne vaan jatkoit juuri luonnollisesti vauvantahtisesti rinnalla. :)

Vaikka useimmiten käy että alkaa hylkiä rintaa kun saa pullosta meillä pisti poika hanttiin pulloa.
Että menee se toisinkin päin,vaikka hullulta kuulostaakin.

En ymmärrä tätä mahdotonta arvostelua, jos joku miettii äidinmaidon korvikkeen antamista. :o Eiköhän se ole jokaisen oma asia. Mikään ei estä kokeilemasta parantaako korvike yöunia vai ei. Ihmeen herkästi tuomitaan korvikkeen antaminen ja äidin väsymys imetykseen. No, riittäähän sitä sitten tietenkin pohdittavaa, että miten joku traaginen tapahtuma olisi voitu estää, kun jotkut yliväsyneet äidit saattavat jopa sellaiseen päätyä. Syyllistäkää vielä enemmän.

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
En ymmärrä tätä mahdotonta arvostelua, jos joku miettii äidinmaidon korvikkeen antamista. :o Eiköhän se ole jokaisen oma asia. Mikään ei estä kokeilemasta parantaako korvike yöunia vai ei. Ihmeen herkästi tuomitaan korvikkeen antaminen ja äidin väsymys imetykseen. No, riittäähän sitä sitten tietenkin pohdittavaa, että miten joku traaginen tapahtuma olisi voitu estää, kun jotkut yliväsyneet äidit saattavat jopa sellaiseen päätyä. Syyllistäkää vielä enemmän.

Samaa mieltä. Ja kuulemma vauva saa samat vasta-aineet äidinmaidosta vaikkei kaikki ruoka sieltä tissistä tulisikaan, joten miksi suotta kiusaa itseänsä, jos tuntee ettei jaksa....

Yhteistyössä