Väsymys menkkojen aikaan, normaaliako?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja maomao
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla oli jossain vaiheessa tokan lapsen jälkeen tuommonen vaihe. Ja niitä vaiheita on ollut monia muitakin.. Toi väsymys oli ihan järkkyä ja samalla palelsi. Sitten jossain kohtaa oli semmoinen vaihe, että päivää ennen menkkoja alkoi järkyttävä oksetus ja sitä kesti vielä sen ensimmäisen vuotopäivän. Ja niin monta muutakin vaihetta..

Kiitos iipu.. Mulla nyt pari kiertoa näyttänyt menevän näin ja tämä on jotain ihan kamalaa. Pitäisi lapset hoitaa, mutta kun ei pysty kävelemään saati sitten pesemään pyllyä tai laittamaan ruokaa, nukkuu vaan koko päivän. Kuopuskin jo 2v.

Mulla on kyllä muutenkin matala hb, oisko sitten laskenut lisää :(

Mulla on ollut aina ihan kauheat PMS-oireet ja nyt vanhemmiten meinaa veto loppua menkkojen aikaan. Minkä ikäinen sitten oletkaan, niin vanhemmiten nuo menkkaränkät vaan lisääntyvät.

Alkuperäinen kirjoittaja Mie:
Mulla on ollut aina ihan kauheat PMS-oireet ja nyt vanhemmiten meinaa veto loppua menkkojen aikaan. Minkä ikäinen sitten oletkaan, niin vanhemmiten nuo menkkaränkät vaan lisääntyvät.

Voi ei.. Ikää ei vielä hirveästi ole, mutta onhan sitä tietysti tullut lisää. PMS-oireita en ole havainnut (vielä!). Kumma juttu että pitää olla työkyvytön pari päivää kuukaudessa vain siksi että on nainen :/

Alkuperäinen kirjoittaja maomao:
Alkuperäinen kirjoittaja Mie:

Voi ei.. Ikää ei vielä hirveästi ole, mutta onhan sitä tietysti tullut lisää. PMS-oireita en ole havainnut (vielä!). Kumma juttu että pitää olla työkyvytön pari päivää kuukaudessa vain siksi että on nainen :/

Heh, oikeasti itse olen pari viikkoa kuukaudesta ihan känkkäränkkä noiden vaivojen takia :D . Mulla on aina ollut voimakkaat tuntemukset menkkojen takia ja nykyisin voisin repiä jopa seinälaatat kynsineen, kun välillä veetuttaa niin kovasti ja joka paikkaan koskee.

Alkuperäinen kirjoittaja maomao:
Kiitos iipu.. Mulla nyt pari kiertoa näyttänyt menevän näin ja tämä on jotain ihan kamalaa. Pitäisi lapset hoitaa, mutta kun ei pysty kävelemään saati sitten pesemään pyllyä tai laittamaan ruokaa, nukkuu vaan koko päivän. Kuopuskin jo 2v.

Mulla on kyllä muutenkin matala hb, oisko sitten laskenut lisää :(

Mulla se väsymys ei liittynyt ainakaan tohon hemoglobiiniin, mulla se on jossain 150 hujaukoilla. Mulla tosiaan jokunen kierto (saattoi olla puolikin vuotta..) meni sen väsyn kanssa, sitä ennen oli se oksetusvaihe, joka sekin kesti useamman kierron verran.. Mulla kuitenkin kuopus täyttää kohta 5v ja vajaan vuoden verran on menkkaoireilu tuntunut vasta normaalilta.

Mutta kai se jotain hormonihäröilyä oli oikeasti, mä tein kaksi lasta aika peräkanaa, imetin kuopusta yli vuotiaaksi asti ja menkat alkoi vasta vähän ennen kuin lopetin imetyksen. Kuopuksen kanssa oli tosi rankkaa ensimmäiset pari vuotta. Ja epäilen siitäkin ton oireilun johtuneen hormonien heittelystä, koska esim. seksi ei mua muutamaan vuoteen kiinnostanut juuri ollenkaan, millään tavalla. Nyt kun toi kierron oireilu on tasoittunut, niin on alkanut mieskin kiinnostaa eri tavalla..

Ehkä mun oireita olisi helpottanut jokin hormonaalinen ehkäisy, mut kun mä en vaan niitä enää halua.

Jospa se sullakin siitä rauhoittuisi!

Hei!

Mulla on ihan samaa oireilua. Ei oo itellä vielä lapsia mutta tosi alhainen hb on ollut ja oikeen runsaat ja kipeet kuukautiset. Olen syönyt rautatabletteja about kk ajan mutta nyt ainakin menkkojen aikaan oon ihan rättiväsynyt ja niin turvoksissa... Ikävää :s

"Kiva" kuulla, että muillakin ihan karmeita väsymys-oireita. Itsekin tein kaksi lasta aika peräkkäin ja nuorempi nyt hieman yli vuosikas. Tietenkin on vielä huonoja öitäkin nuoremman vuoksi, mutta tämä ennen menkkoja-aika on ollut nyt parin kuukauden ajan jotain ihan kamalaa. Olen lähes "työkyvytön" ja hoidan lapsia kuin robotti viimeisillä patterin vedoilla. Autoakin ajaessa pitää keskittyä tavallista enemmän, kun tuntuu ettei ole ihan hereillä. Sitten tietty masentaa, kun olis niin paljon tekemistä, mutta ei vaan kykene muutakuin ihan pakollisiin hommiin, jotta pysyy homma jotenkin hallussa. Tilannetta ei vielä paranna se, että mies on viikot töissä ja tälläkin viikolla tulee vasta to kotiin, joten pitäis vielä 3 päivää jotenkin jaksaa, auts!
Jos nämä vaivat tästä pahentuvat niin kaipa se sitten on se hormonikierukka otettava vaikka olen niitä tähän päivään saakka kovasti vastustanut, enkä ole koskaan käyttänyt mitään hormonipitoisia ehkäisymenetelmiä. Mutta en sitten tiedä kumpi parempi: kohonnut syöpäriski vai viikko joka kuukausi "työkyvytöntä" aikaa. Niin ja olen myös huomannut palelemisen tai yölliset hikoillut paria päivää ennen menkkoja. Kyllä se vaan on niin, että raskaudet laittavat kropan "uuteen uskoon" :-) Pärjäillään!

Mulla menkkojen aikaan hbl laskee ihan älyttömästi. Kaikilla se tietysti laskee kun verta menettää, mutta mulla se lasku on niin hurjaa että väsymystä on sen vuoksi. Normiarvo on 140-150, jopa 155, mutta joskus heti menkkojen jälkeen se on ollut jotain 115-120. Vähemmästäkin väsyttää. Normaalista hbl arvosta ei voi päätellä ettei väsymys voisi johtua hbl:n laskusta.

Yhteistyössä