Vastustatko turkiksia?

• Viestiketjun aloittaja turkisten käyttäjä
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
minä vastustan turkistarhausta, sitä että minkkejä ja muita turkiseläimiä kasvatetaan pelkästään turkisten tuottamista varten. Se on taas ok jos tuolta luonnosta metsästää esim. näätiä ja niistä teettää turkin. Se luonnonelukka on elänyt vapaana ja villinä kun taas turkistarhan elukka ei sitä ole kokenut.

Peyote
En mä turkiksia vastusta, enkä tarhaustakaan, vastustan vaan eläinten huonoja oloja. Mulla itselläkin on turkis, mutta en enää näillä tiedoilla ostaisi sellaista ainakaan uutena.

ööh
Alkuperäinen kirjoittaja turkisten käyttäjä;29087289:
Tosi moni vastustaa turkiksia? Sit kuitenkin ei näe mitään vikaa vaikka tekoturkiksissa, jokta ovat kemiallisesti muoviyhdisteenä ongelmajätettä, joka maatuu kaatopaikalla 500v.

Moni turkisten vastustaja siis ostaa uuden talvitakin aina muodin vaihduttua 49,99e halpakaupasta, eikä koe mitään tunnuntuskia, kun kaatopaikat täyttyy.

Mua kiinnostaisi kysyä, miksi vastustat turkiksia ja ympäristöarvoja itse vaalit?

Lisäksi haluaisin huomauttaa, että ei kannata heti vetää johtopäätöstä, kun näkee jonkun päällä turkin tai turkissomisteen, että se on tullut turkistarhasta. On muitakin keinoja hankkia turkis.

Mullakinon turkistakki, joka oli jo mummollani ja nykyään mulla. On säätänyt paljon luontoa, kun on tarvitse hankkia takkeja, jotka on tuotettu Kiinassa epäilyttävissä olosuhteissa.
Muita vaihtoehtojahan tässä ei ole kuin turkis, tekoturkis ja 49,99 talvitakki joka vuosi uutena?

Vastustan turkistarhausta. Mulla on lampaannahkaturkki, peritty jostain menneiltä vuosikymmeniltä. Nuorempana ostin talvitakit kirpparilta, vanhempana oon satsannut yhteen hyvään villakankaiseen. Sitä pidän, kun haluan olla siisti, muuten arkena kelpaa joku vanhempi kirppariaarre. Toppatakin hain UFFilta, sitä kun käytän lähinnä mökillä ja hiihdellessä.

Vastustan tarhasta peräisin olevia turkiksia enkä omista niitä, en edes somisteena. Hirven- tai karhunnahkaisen turkin voisin laittaa päälleni, koska luonnossa vapaana koko elämänsä viettänyt eläin. Lampaannahkaturkkia voisin myös pitää, kunhan lammas saanut juosta kesät isolla laitumella.

Pari untuvatakkia omistan, mutta nykytiedollani en olisi ostanut niitäkään. Vaihtoehtoja on.

peesi
[QUOTE="myy";29088349]Koska syön lihaa ja käytän muitakin eläinkunnan tuotteita, olisi mielestäni aika tekopyhää olla hyväksymättä turkiksia. Sen sijaan en hyväksy eläinten huonoa kohtelua.

Jos Suomi kieltäisi turkistarhauksen tarkottaisi se sitä että tuotanto siirtyisi esim. Venäjälle ja Kiinaan. Kysyntä ei maailmasta loppuisi. Näissä maissa ei olla kovin kiinnostuneita tuotanto-olosuhteista. Mielestäni on siis parempi vaikuttaa eläinten olosuhteisiin täällä kotimaassa.

Tuo tuotteen ekologinen jalanjälki on tosiaan myös ihan hyvä näkökulma miettiä tätä asiaa.[/QUOTE]

Tämä oli hyvin kirjoitettu! Peesi tälle vaikkei mua henkilökohtaisesti kiinnosta turkikset pätkääkään. Turkiksia en siis vastusta, mutta minkään sortin tuotantoeläinten ei tulisi kärsiä. Eli olojen parantamista vaan ja mun puolesta turkistarhaus on ihan hyvä elinkeino.

Sellaista saa lukea
Meinas mennä iltatee näppiksille, kun luin, että joku vielä luulee, että turkis on ympäristöystävällinen :)

Herranen aika sentään. Aito turkis kuormittaa ympäristöä todella paljon.
Turkista mainostettiin ekologisena valintana jne.
EU on tämän jo kieltänyt, kuormitusten takia ja suomessa 1993 kuluttaja-asiamies puuttui tähän valheelliseen mainontaan

Luuleeko joku, että eläin nyljetään ja sitten vähän sitä turkkia putsataan veteen kastetulla pumpulitukolla ja vedetään turkki hartioille ja ollaan niin ekologista tyyppiä että.

Turkistuotannossa käytetyt kemikaalit ovat haitallisia ja osa myrkyllisiä vesieliöstölle
Happamoittavien päästöjen osalta aito turkis on enemmän ympäristöä kuormittava kuin keinomateriaali
Hiilidioksidipäästöjen kohdalla aito turkis tuotti enemmän kuin keino

MTT tehnyt 2011 tutkimuksen ja totesi näin

Joten jos joku vielä miettii, että ompa ekologista laittaa hartioille tämä kemikaaleilla kyllästetty ja kasvatuksessa ja tuotannossa ympäristöä pilannut tuote, niin kannattaa avata google ja hiukan sivistää itseään

Yhteistyössä