Vastustatko turkiksia?

• Viestiketjun aloittaja turkisten käyttäjä
  • Ensimmäinen viesti
turkisten käyttäjä
Tosi moni vastustaa turkiksia? Sit kuitenkin ei näe mitään vikaa vaikka tekoturkiksissa, jokta ovat kemiallisesti muoviyhdisteenä ongelmajätettä, joka maatuu kaatopaikalla 500v.

Moni turkisten vastustaja siis ostaa uuden talvitakin aina muodin vaihduttua 49,99e halpakaupasta, eikä koe mitään tunnuntuskia, kun kaatopaikat täyttyy.

Mua kiinnostaisi kysyä, miksi vastustat turkiksia ja ympäristöarvoja itse vaalit?

Lisäksi haluaisin huomauttaa, että ei kannata heti vetää johtopäätöstä, kun näkee jonkun päällä turkin tai turkissomisteen, että se on tullut turkistarhasta. On muitakin keinoja hankkia turkis.

Mullakinon turkistakki, joka oli jo mummollani ja nykyään mulla. On säätänyt paljon luontoa, kun on tarvitse hankkia takkeja, jotka on tuotettu Kiinassa epäilyttävissä olosuhteissa.

Mun mielestä turkistarhaus pitäisi hiljalleen lopettaa. Tai ainakin muuttaa niin että jäljelle jäävät tarhat olisivat huomattavasti eläinystävällisempiä.

Metsästettyjen eläinten turkkeja sen sijaan on minusta fiksuakin hyödyntää.

P11P
vastustan turkistarhausta ihan siitä syystä, että eläimiä pidetään pienissä häkeissä. Vaihtoehtoja on, joten miksi kiusata pienempiä? Eläimet joutuvat maksamaan ihan liian kovan hinnan ihmisten rahan himon takia.

Näin
Minä vastustan turkistuotantoa, sellaista ei pitäisi yhdenkään eläimen kokea.
Pidän kuitenkin juhlissa mummoni vanhaa villakangastakkia, jossa on minkkikaulus. Takki on tehty 70-luvulla, on uskomattoman hyvä ja laadukas, ja olisi sääli jättää se käyttämättä.

"a.p"
[QUOTE="Joutsen";29087310]Joutsenen untuvatakkien tuotannossa ei ole rääkätty eläimiä.[/QUOTE]

Siitä en osaa sanoa, koska monien ruotsalaisfirmojenkin piti vuosia sitten tunnutaa, etteivät tiedä eläinten kohtelua tuottajiensa farmeilla.

Kuitenkin nikin takin ovat 50% muovijohteita, joten se muovi osuus maatuu ikuisuuksia kaatopaikalla.

Tämä nyt ihan sillä, jos ajattelee ympäristöarvoja. Se onkin jännä kysymys siis, milllaienn takki pitäisi ostaa, jotta ei rikkoisi ympäristö- ja eettisiä arvoja.

Mä olen päätynyt hyvin mummoni turkikseen.

ap.
[QUOTE="Vieras";29087380]Eiköhän ne kaatopaikat täyty ihan ilman niitä tekoturkiksiakin tsiisus[/QUOTE]

Kyseessä ei nyt ole pelkka turkis, vaan yleisesti kestävän kehityksen tukeminen.

Sinä et siis tue kestävää kehitystä mitenkään? Ajatteletko koskaan, mihin kaikki ostamasi vaatteet päätyy ja kuinka kauan kestää ennen kuin ne häviää luonnon kiertokulusta?

Lähinnä ajan takaa,miksi on hyväksyttävämpää ostaa ongelmajätetakki kuin käyttää turkista?

"myy"
Koska syön lihaa ja käytän muitakin eläinkunnan tuotteita, olisi mielestäni aika tekopyhää olla hyväksymättä turkiksia. Sen sijaan en hyväksy eläinten huonoa kohtelua.

Jos Suomi kieltäisi turkistarhauksen tarkottaisi se sitä että tuotanto siirtyisi esim. Venäjälle ja Kiinaan. Kysyntä ei maailmasta loppuisi. Näissä maissa ei olla kovin kiinnostuneita tuotanto-olosuhteista. Mielestäni on siis parempi vaikuttaa eläinten olosuhteisiin täällä kotimaassa.

Tuo tuotteen ekologinen jalanjälki on tosiaan myös ihan hyvä näkökulma miettiä tätä asiaa.

"mee"
Vastustan turkistarhausta. Pidän turkkeja ylipäätään mauttomina, mutta kuten joku jo totesi, metsästyksen sivutuotteena saatavien turkisten hyötykäyttö on toki järkevää.

Tekoturkiksista kannattaa ottaa huomioon se, että ne ovat todellisuudessa usein esim. koirien turkiksia. Kiinalaiset myyvät niitä muka tekoturkiksina, ja eläimiä nyljetään/keitetään siellä elävänä. Kannattaa miettiä tätä seuraavan kerran, kun ostaa esim. jotain feikki-Uggeja.

"Purppura"
En vastausta turkistarhausta, mutta eläinten oloja pitäisi kohentaa. Toisaalta tätä kustannusta ei pitäisi kaataa tarhaajien niskoille ja tämä näkemys perustuu pelkästään siihen, että turkistarhaus on niitä ainoita aloja jotka tuovat Suomeen rahaa ja hyvinvointia.

Toinen syy siihen miksi en vastusta on kestävä kehitys. Se määrä keinokuitu vaatteita mikä päätyy maatumattomana materiaalina kaatopaikoille on järkyttävä. Turkki maatuu sangen nopeasti, samoin muut nahkatuotteet. Samasta syytä pyrin hankinnoissani ottamaan huomioon esineen kierrätettävyyden, jos voin ostaa jotain muuta kuin muovia..

lllll
Vastustan turkistarhausta, enkä käytä turkiksia. Syyt eettiset. En myöskään syö lihaa.

Takit ovat minulle yleensä investointeja. Ostan kalliin, tavallisesti klassisen mallin, villan osuus materiaalista täytyy olla maksimaalinen. Yksi suosikeistani on ollut käytössä 12 vuotta. Toppatakkejakin olen kyllä ostanut, niissä sama periaate: käyttöiän on oltava pitkä. Takki saa siten olla hintava.

Tällainen ratkaisu sopii köyhälle palkansaajalle :D

[QUOTE="myy";29088349]Tuo tuotteen ekologinen jalanjälki on tosiaan myös ihan hyvä näkökulma miettiä tätä asiaa.[/QUOTE]

Jotta se turkki ei mätänisi, se pitää käsitellä aika helvetin tujuilla kemikaaleilla. Ei siis ole yhtään sen ympäristöystävällisempi kuin tekoturkis.

"vieras"
Vastustan tarhausta ja eläinten huonoja oloja.
Miksi kukaan tarhaaja ei hoida eläimiään niin että ne eivät kärsisi? Jolla on varaa ostaa turkis, on varaa maksaa siitä tuplahinta saadakseen tuotemerkin jossa vakuutetaan eläimiä kohdellun hyvin.
Miksi tällainen asia on niin vaikea toteuttaa?

Suomalaiset vois olla edelläkävijöitä, vaan ei, kun pitää ne elukat tunkea sinne liian pieniin ilmahäkkeihin kärsimään! Toivottavasti turkistarhausta vastustetaan jatkossakin jos mikään ei kerran muutu.

Yhteistyössä