vastinetta verorahoilleni vai vain huonotuloisten oikeus?

Nyt lapsen syntymän myötä olen saanut harmikseni todeta, etteivät odotukseni esimerkiksi hoitotakuusta lapseni kohdalla toteudu. Hankimme lapsellemme vakuutuksen hänen ollessa kolme päivää vanha. Nyt kun hän on puolivuotias olen saanut todeta kuinka lirissä olisimme ilman sitä.

Kunnallisella puolella jonot lääkäriin ja erikoislääkäriin ovat pöyristyttäviä! En tiedä ketkä laitetaan etusijalle mutta itse tunnen aina kuuluvani pienen poikani kanssa siihen hännänpäähän, varsinkin kun neuvolassakin tiedetään että meillä on vakuutus. Varatessani pojalleni korvatulehduksen jälkitarkastusaikaa vastaanotossa todettiin ivallisella äänellä kuinka paljon onkaan jonoa ja että ehtiihän siinä jo tulla uusi tulehdus yleensä ennen kun saa ajan. Toisella kerralla lapsi oli flunssainen ja epäilin taas korvatulehdusta niin minulle sanottiin ettei pojalla voi olla tulehdusta niin aikaisin.. menin tyhmänä mainitsemaan ettei ole kuumeinen tai kovin itkuinen.. äidin vaisto sanoi kuitenkin jotain.. sitten mentiin yksityiselle kun ei saatu aikaa ja molemmat korvat pahoin tulehtuneet. siellä lääkäri sanoi että voi tulla jo parissa tunnissa, flunssan yhteydessä.

varatessani aikaa jälkitarkistukseen minua kehotettiin menemään yksityiselle jos suinkin voi.. nyt poikamme on menossa husuke poliklinikalle ja sitäkin aikaa olemme jonottaneet 3kk niin sekin siirrettiin kirjeitse aina vaan kuukautta edelle..

Kysyn vaan mitä saan verorahoillani, jos en julkisia palveluja.. tyhjästä en viitsisi maksaa.. tuntuu aika hullunkuriselta kun olen saanut näin huonoa palvelua ja vielä pääkaupunkiseudulla ja hoitotakuunkin pitäisi toteutua.

Meilläkin vakuutukset
juuri siitä syystä, että ei tarvitse pikkuisten kanssa kärsiä toimimattomasta systeemistä! Onhan se todella ikävää, että vakuutuksen ikään kuin "joutuu" ottamaan, jos ei halua repiä hiuksia päästään kun lapset sairastavat. Eihän sen niin pitäisi hyvinvointivaltiossa mennä :/ Eikä kaikilla yksinkertaisesti ole varaa vakuuttaa lapsiaan, vaikka mieli tekisi.
Itse kuitenkin menen aina suoraan yksityiselle kun kerran vakuutukset on. Olemme aina päässeet samana päivänä vastaanotolle ja vakuutusyhtiö (Tapiola) on mukisematta maksanut kaikki kulumme. Mielestäni tämä helpottaa kummasti arkea ja tietty lasten oloa ja saamme itse mielenrauhan.

Mutta siis periaatteessa olen kanssasi samaa mieltä; eivät verorahat ainakaan terveydenhuoltoon mene. |O

t. Lehmikki ja pojat 2v7kk ja 3kk

Joo, tässä onkin mielenkiintoinen tuo neuvolan näkökanta.. meiltäkin kysyttiin että onko vakuutusta ja kun sanoimme ettei, saimme "peruutusajan" seuraavalle päivälle.. kyse oli ihottumasta ettei sen kiireellisempi, mutta emme olisi saaneet varmaan aikaa ollenkaan jos olisimme sanoneet että meillä on vakuutus tai vasta kuukausien päähän.

Meillä ei tosiaan ole vakuutusta emmekä olisi sitä tähän mennessä tarvinneet (kop kop kop), tyttö 8.5 kk, mutta jos sairastuisi niin ettei kunnalliselta puolelta saisi tarvittavaa apua niin veisin kyllä omakustanteisesti yksityiselle.
Meillä olisi ollut varaa ottaa vakuutus mutta laskimme että perusterveelle vauvalle hyöty olisi +/- 0 tai jopa -.

Onneksemme olemme tällä pienehköllä paikkakunnalla saaneet aina lääkärille ajan tarvittaessa, ja meidät on otettu vakavasti. Ainut ongelma täällä on lääkäreiden jatkuva vaihtuvuus joten äitinä minun pitää olla koko ajan perillä aikaisemmista lääkityksistä ja korvatulehduksista tms. koska lääkärit eivät vaivaudu kiireessä tutkimaan taustoja. Toisaalta olen huomannut, että juuri nämä vastavalmistuneet nuoret lääkärit ottavat työnsä paljon vakavammin ja ovat täten tarkempiakin. Ainut lääkäri, jolle en lapsiani vie tässä kunnassa onkin kunnan JOHTAVA LÄÄKÄRI! Sillä hänelle on luotu korvat koristeeksi, ja mikä ylimielinen asenne!!

Noh..vakuutuskin meillä on ja esimerkikisi lähimmän kaupungin yhteispäivystykseen emme vaivaudu, jos esim. viikonlopulle on lääkärille tarvis. Siellä kiilaa kaikki juopot ja muut öykkärit edelle alinomaan!! Mitä häiritsevämpi käytös sitä nopsempaan vastaanotolle!!

Nyt en kyllä ymmärrä AP, että miten tämä huonotuloisuus tähän liittyy?? Eihän ne siellä lääkärissä tulojasi tiedä?? Ja jos rahaa on niin miksi et mene yksityiselle?? Ja niistä verorahoista: jollakin on todellakin turvattava MYÖS näiden huonotuloisten terveydenhoito!!!

Huonotuloisia tässä ollaan mutta vakuutus vauvalle jo ennen syntymää otettiin ja pienistä rahoista sitä maksellaan. Ja ihan sen takia että tuo julkinen terveydenhuolto nyt on mitä on, joten tiukan paikan tullen voimme mennä sitten vaikka sinne yksityiselle.

Sitä tässä itsekin olen miettinyt jo kauan aikaa että mihin ne verorahat menee kun suuntauksena ollut jo kauan julkisten palveluiden hidas, mutta varma, alas-ajo.

Hei, jos hoitotakuu ei täyty, niin valittakaa! Kunta on velvoitettu hommaamaan ne palvelut tavalla tai toisella hoitotakuun sanomassa ajassa, vaikka ostamaan yksityiseltä jos on tarvis!

Meillä ei vielä ole vauva syntynyt, mutta aion luottaa kunnalliseen terveydenhuoltoon. Vakuutuksiin ei kyllä oikein olisi varaakaan, mutta koska itsellä on pelkästään hyvää sanottavaa julkisesta terveydenhuollosta, niin miksipä en lastanikin veisi. :)

Yhteistyössä