Vastasyntynyt ja väkivalta sairaalassa

mammammaa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.01.2006 klo 10:01 Jep kirjoitti:
Mielummin suosittelen peiliin katsomista. Jos koko ajan tulee tuollainen olo voi miettiä voiko sitä vastuuta ihan loputtomiin kuulijallekaan sysätä. Mutta, kukin tavallaan tietysti. Itselleni ei onneksi ole vielä noin yhdentekevää mitä muut ajattelee...
Ja taas harmaata kommenttia, voi että ootte nii ihania!!! :LOL:

Jonkin aikaa täällä pyörivät huomaavat kyllä ihan takuuvarmasti, että sanoit mitä sanoit, niin joku vääntää sen asian viereen, ja siitähän se riemu sitten ratkeaa. (esim. tuo mietittäväksi -otsikosta ei todellakaan tarkoitettu tsunamikeskustelua, mutta sellaiseksi se vaan yritettiin tehdä)
 
äiti minäkin
Minun lapsiltani on otettu verikokeita pienen syntymäpainonsa vuoksi, jotta mahdolliset heittelyt verensokerissa huomattaisiin. Minä en mennyt viereen katsomaan kuin kerran. Kyllähän se lapsi itkee, mutta kokeet on kuitenkin otettava. 'Kipulääkkeenä' annettiin sokeriliuosta pistoshetkellä.
Minun kokemukseni vastasyntyneen herättämisestä syömään on, että se on vaikeaa. Kun pieneen lapseen on kuitenkin ravintoa saatava, jotenkinhan se on hereille saatava. Uskoisin että tällaisessa vesiherätteyssä ei käytetä jääkylmää vettä pitkiä aikoja, joka voitaisiin jo pahoinpitelyksi lukea.
Jos joku tosissaan uskoo, että tämänkaltaiset kipukokemukset (verinäytteen otto, vedellä herättäminen) alentavat lapsen kipukynnystä, kannattaa varmaan jättää se lapsi rokottamattakin :whistle: .
Ja haluaisin nyt huomauttaa, että harmaa tai musta nimimerkki keroo ihan yhtä paljon kirjoittajasta :headwall: . Näillä palstoilla käydään (jopa tällaisissa ketjuissa) hyviä keskusteluja ja kun ihmiset HUUTAMATTA ja kiihkoilematta esittävät omia kantojaan saattaa löytää asioista uusia puolia ja ymmärtää asioita jonkun toisenkin kannalta.
Eikö sinulle Lila ole pienenä opetettu, että se on fiksumpi, joka ensin lopettaa ;)
 
mammammaa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.01.2006 klo 10:53 äiti minäkin kirjoitti:
Jos joku tosissaan uskoo, että tämänkaltaiset kipukokemukset (verinäytteen otto, vedellä herättäminen) alentavat lapsen kipukynnystä, kannattaa varmaan jättää se lapsi rokottamattakin
Ei kait täällä väitetty sen kipukynnystä alentavan (onko?), vaan ainakin tuosa K-vitamiinipistoshommassa oli kysymys siitä, että "Lasten hoitamaton kipu herkistää hermojärjestelmän ja haittaa lapsen psyykkistä kehitystä. Vastasyntyneiden kova kipu jättää sekä lapsen mieleen että kipujärjestelmään pitkäaikaisia jälkiä"

http://www.mtv3.fi/uutiset/txt/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2006/01/417726

Tuota voi kuitenkin soveltaa kipuun kuin kipuun sen aiheuttajasta riippumatta.

Ja tuosta harmaana kirjoittelusta, tottakait samalla tavalla tulee mielipiteet esille, mutta jonkun "vieras" nimimerkin takaa on vaan niin äärettömän helppoa heitellä mitä sattuu ilman "leimautumisen" vaaraa.
 
Jep
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.01.2006 klo 10:14 mammammaa kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.01.2006 klo 10:01 Jep kirjoitti:
Mielummin suosittelen peiliin katsomista. Jos koko ajan tulee tuollainen olo voi miettiä voiko sitä vastuuta ihan loputtomiin kuulijallekaan sysätä. Mutta, kukin tavallaan tietysti. Itselleni ei onneksi ole vielä noin yhdentekevää mitä muut ajattelee...
Ja taas harmaata kommenttia, voi että ootte nii ihania!!! :LOL:

Jonkin aikaa täällä pyörivät huomaavat kyllä ihan takuuvarmasti, että sanoit mitä sanoit, niin joku vääntää sen asian viereen, ja siitähän se riemu sitten ratkeaa. (esim. tuo mietittäväksi -otsikosta ei todellakaan tarkoitettu tsunamikeskustelua, mutta sellaiseksi se vaan yritettiin tehdä)
Niinhän se aina on, että joku ei ymmärrä/yritäkään ymmärtää. Mutta jos yhdelle ja samalle käy koko ajan ja jatkuvasti niin, niin voi myös vähän miettiä omia kirjoituksiaan...

Ihan muuten omaa tylsyyttäni vilkaisin tätä ketjua. mammammaa:lta tässä ketjussa yhteensä 10 kirjoitusta joista 7 harmaana... :whistle: Lilan kaikki harmaana... :whistle: Tämä jos mikä on asian vierestä kirjoittamista, mutta itsepähän aloitit ;) .
 
mammammaa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.01.2006 klo 11:26 Jep kirjoitti:
Niinhän se aina on, että joku ei ymmärrä/yritäkään ymmärtää. Mutta jos yhdelle ja samalle käy koko ajan ja jatkuvasti niin, niin voi myös vähän miettiä omia kirjoituksiaan...

Ihan muuten omaa tylsyyttäni vilkaisin tätä ketjua. mammammaa:lta tässä ketjussa yhteensä 10 kirjoitusta joista 7 harmaana... :whistle: Lilan kaikki harmaana... :whistle: Tämä jos mikä on asian vierestä kirjoittamista, mutta itsepähän aloitit ;) .
Tälle pitäsi ihan oikeasti aloittaa oma ketju, mutta jatketaan nyt tästä ettei tarvitse kaikkea kerrata...

Arvelenpa, että "joillekin" käy jatkuvasti niin, että kirjoitukset ymmärretään tahallaan väärin, jos aikaisemmat kirjoitukset ovat ärsyttäneet. Lila ja mammammaa ovat kuitenkin jatkaneet kirjoittamista tunnistettavalla nimimerkillä, vaikkei aina muistaisikaan kirjautua sisään. Ymmärsit varmaan edellisestäkin, mutta pitikö sitten "päästä sanomaan...?"
 
Bettina
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.01.2006 klo 11:25 mammammaa kirjoitti:
Ei kait täällä väitetty sen kipukynnystä alentavan (onko?), vaan ainakin tuosa K-vitamiinipistoshommassa oli kysymys siitä, että "Lasten hoitamaton kipu herkistää hermojärjestelmän ja haittaa lapsen psyykkistä kehitystä. Vastasyntyneiden kova kipu jättää sekä lapsen mieleen että kipujärjestelmään pitkäaikaisia jälkiä"


Oletko sinä todella tuota mieltä? Minä en usko että esim. K-vitaminipistoksen antaminen haittaa lapsen psyykkistä kehitystä. Älkää nyt hyvät ihmiset viitsikö... Luulen, että kipu, joka haittaa lapsen psyykkistä kehitystä, on hieman jatkuvampaa kuin jokin vitamiinipiikki tai verinäytteenotto. Tietenkin turhia kipuja täytyy välttää, mutta asiat tärkeysjärjestykseen!

Ja on sekin niin käsittämätöntä että synnytyksessä ajatellaan niin vaan itseä ja omaa kipua ja otetaan kovat kipulääkkeet käyttöön ja sitten nipotetaan jostain vitamiinipistoksesta. Mun mielestä nämä asiat on jotenkin ristiriidassa...
 
mammammaa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.01.2006 klo 12:08 Bettina kirjoitti:
Oletko sinä todella tuota mieltä? Minä en usko että esim. K-vitaminipistoksen antaminen haittaa lapsen psyykkistä kehitystä. Älkää nyt hyvät ihmiset viitsikö...
http://www.mtv3.fi/uutiset/txt/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2006/01/417726
 
tööt eli herkkä äiti
nimimerkille töissä:

lainaus omastani:

"sinun vauvalta (jos sulla semmosta onkaan???) ei varmaan ONNEKSI jouduttu sairaalassa ottamaan yhtään verikoetta kantapäästä??!!
se on todella sydäntäsärkevää katsottavaa :'( jos äidin vaistot pelaa pätkääkään, toivoisi kyllä ettei sitä tarvitsisi tehdä. toki ymmärrän miksi verikokeita otetaan, ja ei niitä turhaan oteta. mutta silti jokainen joka on nähnyt kun niin pientä "rääpälettä" kidutetaan, ymmärtää mitä tarkoitan. se parku ja kyyneleet. ihan kuin lapsi huutais että äiti auta, pelasta!! ja tasan vääntää vastaan, kaikilla voimillaan!!!"


olen edelleen sitä mieltä, kuten jo aiemmin kirjoitin, ettei kai niitä turhaan oteta. ei se silti ole mukavaa katsottavaa. saa kai sitä toivoa ettei niitä tarvitsisi ottaa. olen ihan tavallinen äiti, joka haluaisi lapsensa kokevan mahdollisimman vähän kipua. rokotutan lapseni neuvolan rokotusohjelman mukaan. en nauti siitäkään kun lapsi silloin itkee sylissäni. ymmärrän silti ettei niitäkään rokotuksia turhaan anneta. jos joku niistä taudeista todella iskisi, olisi leikki kaukana.

verikokeiden ottajat ovat olleet mukavia ihmisiä, asiansa varmasti osaavia (koska leipätyökseen niitä verikokeita ottavat) ja ovat ottaneet ne kokeet niin nätisti kuin voivat. ja hyvä kun esikoisestakin verensokereita seurattiin, vaarallisen matalat olivat.

tarkoitin vain yleensä, sitä kipua mitä vauva kokee, itkusta päätellen.
uskon ettei se vauva niitä kipuja myöhemmin muista. se on luultavasti ainakin minun korvien välissä, kun tuntuu ettei vauva voi ymmärtää miksei äiti suojele siltä kivulta.

ja vielä (en mielistele), te hoitajat, kätilöt, verikokeiden ottajat ja kaikki joiden kanssa olemme sairaalassa tekemisissä; te teette arvokasta ja erittäin vastuullista työtä. jaksakaa vastakin työssänne, arvostelusta huolimatta.


:flower:
 
Jep
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.01.2006 klo 11:36 mammammaa kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.01.2006 klo 11:26 Jep kirjoitti:
Niinhän se aina on, että joku ei ymmärrä/yritäkään ymmärtää. Mutta jos yhdelle ja samalle käy koko ajan ja jatkuvasti niin, niin voi myös vähän miettiä omia kirjoituksiaan...

Ihan muuten omaa tylsyyttäni vilkaisin tätä ketjua. mammammaa:lta tässä ketjussa yhteensä 10 kirjoitusta joista 7 harmaana... :whistle: Lilan kaikki harmaana... :whistle: Tämä jos mikä on asian vierestä kirjoittamista, mutta itsepähän aloitit ;) .
Tälle pitäsi ihan oikeasti aloittaa oma ketju, mutta jatketaan nyt tästä ettei tarvitse kaikkea kerrata...

Arvelenpa, että "joillekin" käy jatkuvasti niin, että kirjoitukset ymmärretään tahallaan väärin, jos aikaisemmat kirjoitukset ovat ärsyttäneet. Lila ja mammammaa ovat kuitenkin jatkaneet kirjoittamista tunnistettavalla nimimerkillä, vaikkei aina muistaisikaan kirjautua sisään. Ymmärsit varmaan edellisestäkin, mutta pitikö sitten "päästä sanomaan...?"
Mammammaa, ensinnäkin se kommenttini alunperin ei edes koskettanut sinua ja kirjoituksiasi mitenkään. Sitä "Lilan" tsemppausta vain... Hän voisi mielestäni vähän miettiä juttujaan ja käytöstään, mutta se nyt vain on mun mielipide.

Itse todellakin ihan aidosti olen ihmeissäni noista "Lilan" teksteistä. Onko nyt vaan sitten niin, että tahallaan ymmärrän ne väärin, mutta minusta hän käyttäytyy törkeästi. Ihan ihme kommenttia, sekavaa ja huutaa väliin.

Tunnistettavuudesta vielä, että itse en ainakaan ole nähnyt Lilaa missään kirjautuneena. Lisäksi ko. henkilö oli ilmeisesti tämänkin keskustelun aloittajana "Ella"-nimimerkillä? Vai? Tosi tunnistettavaa...
 
Jep
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.01.2006 klo 14:22 Jep kirjoitti:
Tunnistettavuudesta vielä, että itse en ainakaan ole nähnyt Lilaa missään kirjautuneena. Lisäksi ko. henkilö oli ilmeisesti tämänkin keskustelun aloittajana "Ella"-nimimerkillä? Vai? Tosi tunnistettavaa...
Ja tällä siis viittaan siihen kun sivulla kaksi joku kysyy alkuperäiseltä "ella":lta tapahtumasta vähän tarkemmin. Jostain ilmestyy nimimerkki "Lila" selventämään tilannetta. Vielä tämän jälkeenkin kehtaa nauraa jollekin toiselle harmaalle vieraalle... :headwall:
 
mammammaa
Mun mielestä Lilan teksteissä ei ole mitään epäselvää. Vaikka yhden tekstin kirjoittikin kokonaan capsit päällä, niin itse teksti ei ollut mitenkään aggressiivista. Ella = Lila = Ella.... kuka tietää, mutta Lila on kirjoittanut Lilana muissakin ketjuissa kuin tässä.
 
Pirpiz lurkkii
Muistakaa hyvät ihmiset olevanne herkän kiukun tilassa synnytyksen jälkeen ja miettikää asioita myöhemmin uudelleen :eek:
Nimittäin omaakin lasta "hieman" pisteltiin sokeriarvojen seurannan takia ja itkin joka ainoa kerta..
 
Ohohoh kun on tullut pitkä ketju.No en kyllä ole tuo Lila vaikka Lila taisi saada joltakin jo korvilleen tämän keskustelun aloittamisesta.
Mietin että uskallanko enää tähän puuttuakkaan.
En kyllä ollu herkässä tilassa ja lapsi oli vähän ennenaikainen ja imi heikosti siksi. (Syntyi päivystyssektiona vähän aiemmin eikä mitään hormoonimyrskyä ollut ollenkaan. ) Mutta kyllä se vauva hengitti ja oli muuten hyvin elossa, nukahteli vain jatkuvasti.Kiva kuulla että muilla on ollu samanlaista. Että siinä ei ole mitään erikoista vaikka ei minua miellytänyt ko. toiminta.
 
Meillä kävi niin, että osastolla joidenkin hoitajien toiminta ja lapsen käsittely oli todella törkeetä. Kun vauva ei heti osannut imeä niin sen päästä otettiin kunnolla ja tarkoitan, että todella kovakouraisesti kiinni ja tyrkättiin tissiin kiinni. Sitten toinen tapaus oli kun lähtö päivänä käytiin erään hoitajan kanssa näyttämässä vauvaa lääkärille niin meidän vauva tietenkin itki koska joutui oleen alasti. Kyseisellä hoitajalla meni täysin hermot, se melkein heitti meidän vauvan takaisin kärryyn ja lähti hakemaan vesipulloa, että sai vauvan hiljaiseksi. Käytävällä ollut toinen hoitaja katsoi ihmeissään. Itse olin ensisynnyttäjänä tietenkin herkässä tilassa enkä pystynyt sanomaan mitään. Äitiysneuvolassa kerroin asiasta ja sieltä luvattiin ottaa yhteyttä osastolle. Ei ne hoitohenkilökunta aina niin ammattilaisia ole. Kyllä mielestäni on syytä olla tarkkana mitä sairaalassa tapahtuu. Itse olen jo päättänyt, että jos toisen lapsen hankin ja kyseiset hoitajat on vielä sairaalassa töissä niin aion kyllä heti sanoa,että he eivät saa koskea lapseeni.
 
Itse olen nähnyt tapauksen jossa vauva oli rinnalla vähän unelias (oli juuri heretetty unesta) niin kätilö sanoi, että hyvä keino on nipistää vauvaa "vähän" varpaasta. Aika kovasti taisi nipistää sitten, koska vauva alkoi huutaa täyttä kurkkua. Säälitti ihan, vauvan vanhemmat katsoivat kauhuissaan mutta eivät tietenkään sanoneet mitään.
 
äiti 81
minunkin pikkuinen oli hyvä nukkumaan sairaalassa kolmen tunnin välein olisi pitänyt syöttää hoitajan kanssa tyttöä heräteltiin ensin poskesta siliteltiin sitten vietiin päivänvaloon tai valoon kyllä hän se siitä pikkuhiljaa heräs ei tarvinnut vedellä herätellä.
 
vielä herättelemisestä.. meillä on molempia lapsia jouduttu herättämään nipistelemällä, kutittelemalla, liruttamalla vettä kasvoille. Lapset eivät heränneet korkeiden bilirubiinien takia ja heidät oli pakko herättää syömään.
Minulla ei ainakaan keinot riittäneet lapsien herättelyyn ja olen tyytyväinen hoitajien toimintaan. Parempi, että lapsia vähän kiusattiin kuin että oltaisiin loppujen lopuksi jouduttu laittamaan nenämahaletku.
 
iota harmailee
Minusta pitäisi hoitajaa ehkä kiitellä enemminkin kuin mollata. Jos kylmällä vedellä saadaan lapsi virkoamaan niin se on hyvä. Jos hoitaja olisi odotellut ja lääkäriä olisi saattaanut vauvalle tulla happivajaus ym... Minä enemmänkin kiittelisin hoitajaa ripeästä toiminnasta!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.01.2006 klo 22:22 Champion kirjoitti:
Mun on pakko kommentoida sen verran et jutussahan ei sanota alun perin et vauva olis ollut tajuton! Mut meiän esikoista kyl heräteltiin noin koska syntyi kolme viikkoa etuajassa ja bilirubiiniarvot oli tosi korkealla ja raukka ei jaksanut herätä muuten syömään. Ihan vaan nukkui ja oli väsynyt joten viileä vesisuihku sai pikkumiehen sen verran hereille et jaksoi hetken syödä... Tosin ei totakaan jouduttu montaa kertaa tekeen... Joten en nyt näe sitä väkivaltana... Ja vesi ei kyllä ollut jääkylmää... Mutta silti lämpimämpää kun esim. järvivesi kesällä ja se saattaa tuntua viileeltä silti...
Samoin, meillä tyttö syntyi yli kolme viikkoa aikasessa ja ei jaksanut välillä syödä vaan nukahti rinnalle. Kätilö sanoi, että herätellään vähän ja laski viileää vettä pepulle ja jaloille.
 
kuinkahohan moni meistä muistaa mitä meille tehtiin vauvana..
jos joku asia/toimenpide vaan takaa sen että lapsi voi jäädä henkiin ja olla joskus pieni piiperoinen ja terve yms.. niin ollaan iloisia.. :flower: ei sillä että olisi mukava ikinä sitä kahtoa kun oma lapsi itkee tai kun sillä sattuu, mutta kyllä kaikki toimenpiteet on lapsen parhaaksi..
mut miettikää oikeasti sitä että kuka meistä oikeestaan muistaa syntymästään mitään, en ainakaan minä.. ja varmasti se kaikki mitä minullekkin on tehty ei ole ollut ihanaa..

me kaikki vauvojen äidit ollaan semmosia höppäniä naaras leijonia jotka puolustaa pentujaan, vähänki ku joku satuttaa tai saa itkemään vauvan niin me hyökätään kimppuun, muistetaan silti että kyllä ne hoitajat tietää mitä ne vauvoille tekee ja iloitaan siitä jos ne lapset saa jäädä henkiin ja ovat terveitä..
:hug: kaikille :heart: :heart: :llä nanna
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.02.2006 klo 10:51 iota harmailee kirjoitti:
Minusta pitäisi hoitajaa ehkä kiitellä enemminkin kuin mollata. Jos kylmällä vedellä saadaan lapsi virkoamaan niin se on hyvä. Jos hoitaja olisi odotellut ja lääkäriä olisi saattaanut vauvalle tulla happivajaus ym... Minä enemmänkin kiittelisin hoitajaa ripeästä toiminnasta!
Niin se on nyt hyvä kauhistella hoitajan tekemisiä kun mitään hätää ei ollutkaan/tullutkaan.
Mutta mitä jos jotain olisi ollut (niin, ihan yhtä hyvin olisi voinut olla!) ja hoitaja olisi siinä tilanteessa päättänyt säästellä vauvaa väkivallalta...
Ei viitsi edes ajatella. :eek:
 

Yhteistyössä