Vastasyntyntynyt osastolle

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Vauvamme syntyi viikko sitten ja lähipiirissä+ meillä jyllää kova flunssa. Mitä jos tuon ikäinen joutunee sairaalaan niin miten sitä hoidetaan? Entä jos vauva joutuu osastolle niin onko se millainen osasto, tuleeko äiti mukaan vai jääkö vauva sinne yksin?
 
hellsbells
No me jouduttiin muistaakseni 10päivän ikäsen vauvan kanssa osastolle, ja ihan lastenosastolle mentiin. Mä olin sielä vauvan kanssa, nukuin hyvin epämukavassa kokoontaitettavassa sängyssä... Vauvalla ei kyllä ollu flunssaa.
 
"Piu"
Ei vauva joudu välttämättä sairaalaan vaikka flunssa tulisikin! Pelkkä nuha ja yskä ei ole syy sairaalahoitoon. Tietysti sitten jos meinaa limaansa tukehtua niin sitten, mutta nuhan kanssa selviää kotona kyllä. Osta varuiksi nenä-friida, nenän niistäjä siis sekä keittosuolatippoja. Meillä pieni, 2kk, sai pahan nuhan isosisaruksiltaan, räkää oli paljon, mutta tuolla niistäjällä/imurilla kun usein imuroi niin selviää kyllä. Äläkä panikoi, ei vauva sitä välttämättä saa. Jos osastolle joutuu jostain syystä niin tottakai äiti pääsee mukaan. Saa siellä ruokaa ja sängyn.
 
"Vieras"
Riippuu ihan joutuuko jonnekkin vastasyntyneiden teho-osastolle, vai perus lastenosastolle.. ainakin hämeenlinnassa. VTO:lle ei saanu jäädä yöksi mutta lastenosastolla saa semmosen retkisängyn lapsen viereen.
 
Taysissa vastasyntyneiden osastolla ei ole vanhempien mahdollista yöpyä. Mutta siellä saa hereillä vierailla ja olla vanhemmat ilman mitään rajoituksia. Eli mihin vuorokaudenaikaan vaan ja kuinka kauan vaan. Siellä on yleensä 4 vauvaa yhdessä huoneessa ja yks hoitaja niille. Eli aika hyvin syliä riittää. Sitä en tiedä, että missä vaiheessa vauva on niin iso, että ei enää mene sille osastolle vaan lastenosastolle.
 
"vieras"
Meillä vauva sain ekan flunssansa reilun viikon iässä, oli jo toista kertaa flunssassa reilun kuukauden vanhana... Sama tauti kiersi kaikissa perheenjäsenissä ja tuli sitten vauvalle kahteen kertaan. Parivuotiaalta isoveljeltä se alunperin tuli, joten eipä sitä oikein voitu välttääkään... Kuume on pienillä harvinaista, meilläkään sitä ei ollut. Nenä-friidan ja keittosuolatippojen avulla pärjättiin. Jos kuumetta tulee, niin sitten toki otetaan sairaalaan.

Muissa syissä olen ollut kuukauden vanhan vauvan kanssa lastenosastolla yhden yön, silloin ainakin meillä oli yhden hengen huone jossa oli normaali, iso potilassänky minulle ja pieni sänky vauvalle. Ruokia tms. en tietenkään itse siellä saanut, mutta muuten sain olla aivan vapaasti. Osastolla oli silloin hiljaista, siksi saimme noin hyvän huoneen.
 

Yhteistyössä