vastasyntyneistä

• Viestiketjun aloittaja teresa
  • Ensimmäinen viesti
teresa
antaako ne kätilöt heti sen vauvan äidin syliin verisenä vai pestäänkö se vauva ensin ja leikkaako ne sen napanuoran vai miten ne sen tekee? onko synnytyksessä paikalla 1 vai 2 kätilöä ja lääkäri?

Antaa heti rinnalle verisenä ja napanuora leikataan vasta sitten kun se vauva köllii siinä rinnan päällä. Kätilöitä paikalla miten sattuu, joskus mulla on ollut yksi ja kerran oli vuoronvaihdon aikaan neljä paikalla.

Siitä on suoraan nostettu vauva syliin ja paidan alle,napanuora on leikattu jossain vaiheessa,en muista.Olisko ollut toisessa synnytyksessa kätilö ja lastenhoitaja paikalla,ekassa oli pari kätilöä ja lääkäri.

mulle annettiin vauva rinnalle pikaisen pyyhkimisen jälkeen, sit hetken päästä pestiin. napanuoran varmaan siinä jossain välissä nipsastiin. kätilötilanne riippuu varmaan miten kiirusta on, mulla ei ehtinyt kuin yksi olla eikä sekään koko aikaa...

rapu
riippuen vauvan voinnista, mä en saanut rinnalle ollenkaan, isä sai leikata napanuoran ja sitten veivät lämpökaappiin
kätilöitä oli ainakin 3 ja lääkäreitä kaks sekä kätilöopiskelijat päälle

Alkuperäinen kirjoittaja teresa:
saako äiti pyytää että vauva pestään ja siltä leikataan napanuora ennen kuin se annetaan syliin?
Miksei saisi,mutta minä olen ainakin imettänyt ensimmäisen kerran ennen vauvan pesua,molemmat on iskeneet rintaan kiinni heti.Ja jos siellä on kovin kiireistä,niin siinä saattaa hetki kulua ennenkuin kerkeävät opastamaan isää pesussa yms.

Poikkeusko?
Mä ite pyysin, että pesee ennen syliin antoa. Isi sit katkasi napanuoran ja poika pyyhittiin puhtaaksi ennen kuin syliin antoivat. Itse siinä sit kääntysin sinä aikana selälleni, kun kontallani olin synnyttänyt. Eli ei ole "pakko" verisenä syliin ottaa jos siltä tuntuu!

Riippuu synnytyksestä ja käsittääkseni sairaalastakin.
Esikoinen syntyi imukupilla joten kiikutettiin ensin lisähapelle ja pesulle ja sitten vasta tuotiin mulle.
Kaksi muuta ovat päässeet ihokontaktiin heti synnyttyään, verisinä ja napanuoran kanssa. Ja saaneet köllötellä siinä sitten ainakin tunnin. Tosin napanuora on ensin leikattu.

kolmen äiti
Nykyään ei suositella, että vauva erotettaisiin äidistä pesun ja napanuoran leikkaamisen ajaksi alatiesynnytyksen jälkeen, jollei vauvan tai äidin kunto sitä vaadi (esim. jompi kumpi tarvitsee välitöntä tehohoitoa).

Mutta toki äiti saa pyytää, että vauva ensin pestään ja puunataan. Napanuora usein leikataan siinä aika pian, kun ei ole normaalisti kuin n. 70cm pitkä. Vauvan kannalta on aina parempi, jos vauva saa olla äidin iholla lämpimässä heti syntymän jälkeen. Ehtii napanuorakin sykkiä loppuun ja vauva saa tarvitsemansa rautavarastot täyteen. Välitön ihokontakti synnytyksen jälkeen edesauttaa myös äidin ja vauvan "sitoutumista" (eng. bonding), joka vuorostaan auttaa istukan syntymistä ja imetyksen käynnistymistä. Vauvan lämpötilakin pysyy vakaampana ja vauva rauhallisempana, syntymä kun on vauvallekin aika traumaattinen kokemus.

Mulla on molemmat pyyhitty vähäsen ennen kun ne on nostettu paidan alle. Kyllä mä voisin uskoa että sä voit pyytää sitä pesua. Esikoista kun synnytin 03 nii mun mielestä oli vähän outoa kun kätilö kysyi etukäteen että voiko lapsen nostaa heti rinnalle, kai niitäkin sitten löytyy jotka eivät heti halua lasta siihen paidan alle.

Mun vauvalta leikattiin ensin napanuora, koska se oli vaan 40 cm pitkä (siis napanuora). Sen jälkeen paidan alle lämmittelemään, tosin myssy neidille laitettiin heti päähän. Vasta tän jälkeen kylpyyn. Paikalla oli kätilö ja joku (lastenhoitaja nimitystä vissiin käyttivät) joka hoiti vauvan.

En haluaisi ainakaan itse, että vauva vietäisiin heti pestäväksi. Imetin siinä vauvaa heti pöydällä. Haluan ehdottomasti vauvan heti lähelleni jos mahdollista. Kuopuksen sainkin eli mitä nyt kerrroin. Esikoinen oli hetken, mutta vuodin niin kovasti ja istukka ei irronnut, mua vietiin lujaa leikkaussaliin ja pikanukutuksessa istukka irrotettiin ja verta sain 2 pussia, oli tosi pitkä aika odotella ekan pussin tyhjenemistä ja toinen laitettiin onneksi huoneessa, että näin vauvelia. Isukki kävi pesemässä vauvan ja toi vauvan huoneeseen.

Rättipatteri
Alkuperäinen kirjoittaja teresa:
saako äiti pyytää että vauva pestään ja siltä leikataan napanuora ennen kuin se annetaan syliin?
Mua kauhistutti ennen synnytystä sen limaisen ja verisen nyytin syliin ottamista. Päällimmäinen ajatus oli HYI. Mutta kun se siihen sen suuremmitta kyselyittä nostettiin syliin, ei se ollutkaan HYI. :) Ihmeellinenhän se oli. Ja ehkä ainut mitä muistan siitä hetkestä oli se, kuinka vauva alkoi heti ryömiä tissille ja toinen se, että vauva oli yltäpäältä kinassa ja se suli kuin rasva käsiin :)

Yhteistyössä