Vastasyntyneen vaatteet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kyselijä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä on vieläkin iso se ä-pakkauksen 50 cm vaatekerta, vauva on tänään tasan 3 viikkoa ja oli 53 cm syntyessään. Ne muut 60 cm on ihan liian isoja. Itse en ole vaatteita ostanut, mutta jos ostaisin niin ehdottomasti korkeintaan 56 cm.

Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon;22134390:
Ei maalislapsi tarviikaan toppista, fleece/vanuasu riittää.

Liian isosta on haittaa esim. silloin, kun koitat saada lasta kaukaloon ilman, että se sujahtaa sinne vaatteen sisään. Ja taas sisävaatteissa mä henk. koht. vaan tykkään, että se vaate saa olla suht' koht' oikean kokoinen. En mä itsekään viihdy rutosti liian isossa. 56:kin on vastasyntyneelle (normikokoiselle) usein niin iso, et saa kääriä hihaa ja punttia. =)

Kiitokset vastauksesta!

[QUOTE="viima";22134431]no. ensinnäkin ne on helpompi käsitellä lastakun ei oo kamalasti ylimääräistä kangasta, toiseksi kirpparilta ja kaupasta saa niin edullisesti pieniäkin vaatteita et jos sulla muutama niitä on niinse ei ole suuri investointi. ja joillekin lapsille ne 56cm vaatteet saattaa mennä useamman kuukauden. ja niitä voi kierrättää kaveripiirissä, sisäruksilla. esim mulla on vaatteita miun siskoilta ja kaverilta. palautannekäytön jälkeen. olen taas omiani lainanut naapuriin kun hänellä vähemmän vaatteita. ja kun meidän nperoei enään mahdu noihin niin toiseen naapuriin kans tulossa lapsi jolle voin noita lainata. eli miksi ei.[/QUOTE]

Siksi ei, että yritän ostaa mahdollisimman vähän sellaista, mikä ei ole tarpeellista. Kysymys ei ole niinkään rahasta, vaan elämänasenteesta ja periaatteesta. Joten sikäli tuo "miksi ei" ei ole minulle ihan sellainen vastaus, jota etsin.

Toki käytän kirpputoreja ja tiedän, että pienen pieniä vaatteita on liikkeellä käytettyinäkin. Täällä päin nuo kirpparilla myytävät pikkuvaatteet ovat aika tahraista ja nyppyistä tavaraa, selvästikin monella lapsella olleita. Tietenkin, jos saatte minut vakuutettua siitä, että pienet vaatteet ovat vastasyntyneelle oikeasti merkittävästi kätevämpiä kuin äitiyspakkauksen vaatteet, ostan toki niitä vaikka vähän huonokuntoisempinakin.

Eiä sillä isompaa merkitystä ole jos ei tuo itseä häiritse. Meidän pikkuisella kyllä oli sitä kasvuvaraa noissa äitiypakkauksen vaatteissa sen verran että halusin ehdottomasti pienempiä alkuun. Ikävältä tuntui kun se bodyn hiha oli liki kaksi kertaa käden pituinen ja haarat roikkuivat polvissa, potkuhousujen lahkeet olisi saanut suurinpiirtein rusetille jne. Kätevämmältä tuntui kun vaatteet olivat passelin kokoisia.

Meillä esikoisen la oli huhtikuussa mutta syntyi maaliskuun loppupuolella. oli varalle lainattu siskon lapsen vanhaa toppahaalaria jota ei sitten tullut käytettyä kertaakaan kun kevät tuli rytinällä sairaalassa olomme aikana. Eli lämpöpussiin riitti hyvin se fleesepuku tuossa vaiheessa.

Kiitoksia sullekin hyvistä ja käytännöllisistä neuvoista.

[QUOTE="odottaja";22134578]Siksi ei, että yritän ostaa mahdollisimman vähän sellaista, mikä ei ole tarpeellista. Kysymys ei ole niinkään rahasta, vaan elämänasenteesta ja periaatteesta. Joten sikäli tuo "miksi ei" ei ole minulle ihan sellainen vastaus, jota etsin.

Toki käytän kirpputoreja ja tiedän, että pienen pieniä vaatteita on liikkeellä käytettyinäkin. Täällä päin nuo kirpparilla myytävät pikkuvaatteet ovat aika tahraista ja nyppyistä tavaraa, selvästikin monella lapsella olleita. Tietenkin, jos saatte minut vakuutettua siitä, että pienet vaatteet ovat vastasyntyneelle oikeasti merkittävästi kätevämpiä kuin äitiyspakkauksen vaatteet, ostan toki niitä vaikka vähän huonokuntoisempinakin.[/QUOTE]

Parempi tehdä niin, että huomaat sen itse. :) Ei kukaan voi sua vakuuttaa, mutta hyvä puoli on siinä, et kaupat ei katoa mihinkään senkään jälkeen, kun vauva on syntynyt. ;)

[QUOTE="odottaja";22134578]Siksi ei, että yritän ostaa mahdollisimman vähän sellaista, mikä ei ole tarpeellista. Kysymys ei ole niinkään rahasta, vaan elämänasenteesta ja periaatteesta. Joten sikäli tuo "miksi ei" ei ole minulle ihan sellainen vastaus, jota etsin.

Toki käytän kirpputoreja ja tiedän, että pienen pieniä vaatteita on liikkeellä käytettyinäkin. Täällä päin nuo kirpparilla myytävät pikkuvaatteet ovat aika tahraista ja nyppyistä tavaraa, selvästikin monella lapsella olleita. Tietenkin, jos saatte minut vakuutettua siitä, että pienet vaatteet ovat vastasyntyneelle oikeasti merkittävästi kätevämpiä kuin äitiyspakkauksen vaatteet, ostan toki niitä vaikka vähän huonokuntoisempinakin.[/QUOTE]

tuossa juuri laitoin meidän vauvan vaatteet laatikkoon valmiiksi. siellä oli alle 60cm kolme bodyä ostettuna uutena. muut saatuja, lainattuja, ostettuja käytettynä. ja kun on tuttujen vaatteita niin hyvä kuntoisia.enkä kirppariltakaan osta nuhjaantuneita koska hyviäkin on tarjolla. en itse olisi noita noin paljon ostanut ja suurin osa jää varmasti pitämättä mutta eipä ne tuolla laatikossa mitään paina. itse en ottanut äippäpakkaustakoska esim haalari on marraskuussa syntyneelle vauvalle ihan liian suuri nyt ja vuoden päästä jo liian pieni. ja niitäkin siskoilla taitaa olla kolme kappaletta varastossa jos tarttee. eli kierrätys kunniaan täälläkin. en ole mitenkään tuhlaavaista sorttia vaan mennään aika nuukalla budjetilla tässä.

Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon;22134596:
Parempi tehdä niin, että huomaat sen itse. :) Ei kukaan voi sua vakuuttaa, mutta hyvä puoli on siinä, et kaupat ei katoa mihinkään senkään jälkeen, kun vauva on syntynyt. ;)

Noin. Ja loppupelissä aika monesti sitä saa vauvaa katsomaan tulevilta tutuilta lahjaksi noita pienimpiä vaatekokoja eli voi olla että saa huomata ettei sitä tarvetta ostoksille edes paljoa ole.

Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon;22134596:

Kyllä minut on tässä ketjussa jo tietyssä mielessä vakuutettu. Tosi moni on antanut hyviä syitä, miksi niitä pieniä vaatteita kannattaisi olla :)

Niin kuin sanottu, ensimmäinen on tulossa, ja olen antanut itselleni luvan kysellä tyhmiä.

[QUOTE="odottaja";22134746]Kyllä minut on tässä ketjussa jo tietyssä mielessä vakuutettu. Tosi moni on antanut hyviä syitä, miksi niitä pieniä vaatteita kannattaisi olla :)

Niin kuin sanottu, ensimmäinen on tulossa, ja olen antanut itselleni luvan kysellä tyhmiä.[/QUOTE]

No mut toisaalta on oikeastikin parempi tehdä niin, et ostat ainakin enimmät vasta kun vauva on syntynyt. Voi olla, et teillä riittää pari 56-kokoista bodyä. Mut sit taas voi olla, et ei riitä. Meillä vauva pulautti niin paljon, et kauppaan tuli lähtö heti, kun kotiin päästiin (tai pari päivää siitä). Ostin kymmenkunta bodyä tota kokoa lisää, koska niitä meni päivässä se 4-5... Mut taas mun sisko pärjäs yhdellä bodyllä vauvallaan monta päivää. Ja kuten sanottu, etukäteen ei tiedä, mitä lahjaksi saa (vaikka jos epäilee, et tulee paljon kokoa, jota sulla jo on, voi esittää toiveen nätisti, et jos vähän isompaa.. ;) ).

Ja p.s. ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä. On vain tyhmiä vastauksia.

Viimeksi muokattu:
Kannattaa ostaa kaukaloon toppapussi. saa vyöt kunnolla kireelle, eikä tule sitä ongelmaa etä vauva häviää toppiksen sisään. vaunuissahan tas ei haalarin koolla ole väliä.
Meillä mentiin viimetalvi tuolla kaukalopussilla ja villa/kevytvanuhaalarilla reissut ja vaunuissa oli äippäpakkauksen haalari

Kysymys vähän aiheen viereltä mutta kuinka auan koko 62 mahtuu? Noin yleensä normaalikokoisella vauvalla.

Kuten joku jo sanoi, 62 oli meilläkin välikoko, ei siis mennyt kovin kauan. Koko 56 meni kaksi ekaa kuukautta (poika syntyessään 51cm ja 3980g), sen jälkeen jonkin aikaa käytössä 62, kunnes piti jo siirtyä kokoon 68, joka mahtuu vielä päälle, kun poika on 5kk.

Yhteistyössä