Vastasyntyneen vaatteet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kyselijä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kyselijä"

Vieras
Kuinka paljon kannattaa ostaa vastasyntyneelle ihan pieniä vaatteita (50-56 cm)? Kannattaako esim. marraskuussa syntyvälle ostaa 56 cm toppa-asu, villa-asu jne. vai pärjätäänkö 62 cm vaatteilla, rullaamalla hihoja ja lahkeita? Joo, ja esikoinen tulossa. :)

Me käytettiin sekä 50, että 56 ja 62 kokoisia vaatteita. Vauva oli 51cm kun syntyi. Osa 50cm oli sen verran isoja, että hyvin mahtui päälle. 2kk iässä vauvamme on kasvanut jo 7cm, joten nopeasti pienet jää pieneksi.

täällä kans marraskuussa laskettu aika. meillä vauvalle on noit sisävaatteita ihan kamalasti kun saatu tutuilta lainaan niitä. mut ulkovaatteina on 56cm kevyttoppahaalari ja vaunuihin villainen lämpöpussi jonka tein. ajattelin kyllä noilla pärjätä. siis noita kevyt toppia on isompiakin kokoja ja toi pussi on sellainen et menee tonne 70cm asti

ei kyllä 50cm kannata pahemmin ostaa, 56cm muutamia. Toppahaalaria tai muita ulkovaatteita en ostaisi noin pieniä ellei tosiaan tiedossa pieni vauva. Meillä esikolle ei mahtunut 56cm vaatteet lainkaan vaan heti piti ottaa 60cm käyttöön. Kakkoselle mahtui 56cm eka kuukauden. Eli haalarit turhan kallis ostos noin pientä kokoa.

Keskimäärin ne 56cm vaatteet sopii lapselle 2-3 vkoa, joten ei niitä kannata ennakolta ostaa kovin suurta repertuaaria. Jos lapsi sitten synnyttyään onkin jotenkin keskimääräistä pienempi, voi niitä hakea sitten kaupasta muutaman setin lisää.

En missään nimessä ostais ulkovaatteita = vaunuvaatteita kokoa 56, sillä ne eivät taatusti mahdu lopputalvesta. Koko 62 ja vaikka alkuun kuten sanoit hihoja hieman kääntäen.

Meidän vauva oli syntyessään 53 cm, joten koko 50 ei mennyt päälle. Kokoa 56 käytettiin vajaa kuukausi. Meillä ei montaa 56 senttistä vaatetta ollutkaan. Alusta asti käytettiin 62 senttisiä, käärittiin vaan hihoja. Joten riippuu paljon vastasyntyneen koosta, minkä kokoisia vaatteita kannattaa hankkia.

[QUOTE="Jepulis";22134199]

En missään nimessä ostais ulkovaatteita = vaunuvaatteita kokoa 56, sillä ne eivät taatusti mahdu lopputalvesta. Koko 62 ja vaikka alkuun kuten sanoit hihoja hieman kääntäen.[/QUOTE]

Hyvin mahtui koko talven 56-senttinen toppapussukka. Vauva syntyi joulukuun lopussa.

Nuo toppahaalarit tuppaavat vain olemaan niin ruton suurta kokoa, että vaikka muu vaatekoko jo meniskin 62:ssa, niin haalari joka oli 56 oli vielä iso... :whistle: Sama kävi mun kaverilla.

Mutta meillä meni sisävaatteissakin 56 pidempään kuin 62, joka hurahti hetkessä ohi ja tarvittiinkin jo kokoa 68.

Kattaa ostaa talvivauvalle pieni toppahaarari, sehän hukkuu siihen isoon äitiyspakkaus pukuun.. Mul ois täällä ihan kuin uus vaalean sininen toppahaalari, koko tais olla just sen 56 :whistle: vink, vink

[QUOTE="vieras";22134197]ei kyllä 50cm kannata pahemmin ostaa, 56cm muutamia. Toppahaalaria tai muita ulkovaatteita en ostaisi noin pieniä ellei tosiaan tiedossa pieni vauva. Meillä esikolle ei mahtunut 56cm vaatteet lainkaan vaan heti piti ottaa 60cm käyttöön. Kakkoselle mahtui 56cm eka kuukauden. Eli haalarit turhan kallis ostos noin pientä kokoa.[/QUOTE]

mä ostin ton kevyttoppapuvun 56cm kirpparilta kuudella eurolla.... en tosiaankaan osta uutta noin pientä kokoa. nyt lainassa naapurissa jossa vauva on kohta 2kk. eli taitaa olla aika reilua kokoa

Meillä vauva syntyy marraskuun lopulla (la 5.12) ja toppapuvuksi ostin reiman 56cm puvun joka on aika tilavan oloinen. Varapukuna vanha 62cm haalari joka taitaa olla about samaa kokoa kuin tuo uusi. JOs nämä jäävät pieneksi on vielä kasvunvaraa vanhan äitiyspakkaushaalarin muodossa. Näin etelässä kun asutaan niin oletettavasti kevätkin tulee suhteellisen aikaiseen ja pärjää taas villahaalarilla & fleesehaalarilla.

Muuten 50cm vaatteita taitaa olla jonkin verran jäljellä edellisten lasten, erityisesti pienikokoisen esikoisen jäljiltä. 56cm on jo enemmän ja niitä olen pari ostanutkin lisää.

Kiitos vastauksista! Mulla on hankittuna toppa- ja villahaalari kokoa 62, ja sitten on vielä kavereilta saatuja vanuhaalareita kokoa 62. Koitetaan siis varmaan noilla ensin, ja jos tulee superpieni vauva, niin täytynee marssia kauppaan ostoksille. :)

[QUOTE="kyselijä";22134327]Kiitos vastauksista! Mulla on hankittuna toppa- ja villahaalari kokoa 62, ja sitten on vielä kavereilta saatuja vanuhaalareita kokoa 62. Koitetaan siis varmaan noilla ensin, ja jos tulee superpieni vauva, niin täytynee marssia kauppaan ostoksille. :)[/QUOTE]

Mulla oli huonetoverina viimeksi laitoksella äiti, joka oli ostanut vaatteet ja toppikset kokoa 62. Mulla oli kokoa 56. Se surkutteli siinä kovasti, kun oli niin isoa. Vauva meinaan hukkui siihen mun 56-kokoiseenkin. Normikokoiset pirpanat puskettiin ulos. ;) (eivät lopulta muuten laittaneet vauvaa lainkaan haalarin sisään, koska se oli niin iso, ettei vauvaa olisi saanut kunnolla kaukaloon sen kanssa. Joten laittoivat vaan peitoksi kaukalon päälle.)

[QUOTE="kyselijä";22134327]Kiitos vastauksista! Mulla on hankittuna toppa- ja villahaalari kokoa 62, ja sitten on vielä kavereilta saatuja vanuhaalareita kokoa 62. Koitetaan siis varmaan noilla ensin, ja jos tulee superpieni vauva, niin täytynee marssia kauppaan ostoksille. :)[/QUOTE]

juup. Esikosita kun odotin olin varma että tulee iso vauva ja kieltäydyin ostamasta mitään 50cm vaatteita. jonkin verran tuli hankittua 56cm ja sitten enemmän 62cm. Mutta tulikin sellainen 47cm pitkä vähän reilu 2,5kg tirppana joka tuntui hukkuvan kaikkiin hankkimiini vaatteisiin. :D Jo aiemmin 50cm vaatteita katsellut mies saikin sitten käydä toteuttamassa itseään....

Täällä toinen esikoistaan odottava. Kertokaa kokeneemmat minulle tyhmälle: mitä haittaa siitä on, vaikka lapsi "hukkuisi" äitiyspakkauksen vaatteisiin? Omissa vauvakuvissani mulla ainakin on moneen kertaan käärityt hihat, ja yhdessä kuvassa potkupuvun lahkeet solmulla. :D Olin 52-senttinen ja 3,2-kiloinen, eli ihan normikokoinen.

Tuntuu niin hölmöltä alkaa ostella 56-senttisiä vaatteita muutamaa ensimmäistä viikkoa varten, varsinkin kun kaikki kuitenkin tuovat niitä lahjaksi. (tiedän, koska olen itsekin lähipiirille niitä ostellut) Ja pikkuruinen toppahaalarikin tuntuu turhalta, kun maalislapsi tulossa.

Vaatteiden mitoituksissa on hurjasti eroja, esim. Tutan 50 cm vastaa helposti H&M tai Lindexin 56 cm. Ja ulkovaatteiden mitoitus on aina myös reilua. Mulla normikokoinen vauva syntyessään 51,5 cm, käytössä olleet 50 cm ja 56 cm, nyt 6 viikkoisena pituus 56,4 cm ja nyt vasta olen ottanut 62 cm käyttöön, yhden 50 senttisen bodyn olen laittanut pois käytöstä, kun hihat alkoi jäädä lyhyeksi. Itse en tykkää pitää mitään hirmu suuria vaatteita, vauva näyttää paljon suloisemmalta sopivissa:) olen hommannut ne pienimmät koot unisex väreissä, niin sopii muillekin lapsille ja tulee käyttöä tätä kautta enemmän.

[QUOTE="odottelija";22134361]Täällä toinen esikoistaan odottava. Kertokaa kokeneemmat minulle tyhmälle: mitä haittaa siitä on, vaikka lapsi "hukkuisi" äitiyspakkauksen vaatteisiin? Omissa vauvakuvissani mulla ainakin on moneen kertaan käärityt hihat, ja yhdessä kuvassa potkupuvun lahkeet solmulla. :D Olin 52-senttinen ja 3,2-kiloinen, eli ihan normikokoinen.

Tuntuu niin hölmöltä alkaa ostella 56-senttisiä vaatteita muutamaa ensimmäistä viikkoa varten, varsinkin kun kaikki kuitenkin tuovat niitä lahjaksi. (tiedän, koska olen itsekin lähipiirille niitä ostellut) Ja pikkuruinen toppahaalarikin tuntuu turhalta, kun maalislapsi tulossa.[/QUOTE]

Ei maalislapsi tarviikaan toppista, fleece/vanuasu riittää.

Liian isosta on haittaa esim. silloin, kun koitat saada lasta kaukaloon ilman, että se sujahtaa sinne vaatteen sisään. Ja taas sisävaatteissa mä henk. koht. vaan tykkään, että se vaate saa olla suht' koht' oikean kokoinen. En mä itsekään viihdy rutosti liian isossa. 56:kin on vastasyntyneelle (normikokoiselle) usein niin iso, et saa kääriä hihaa ja punttia. =)

[QUOTE="odottelija";22134361]
Tuntuu niin hölmöltä alkaa ostella 56-senttisiä vaatteita muutamaa ensimmäistä viikkoa varten, varsinkin kun kaikki kuitenkin tuovat niitä lahjaksi. (tiedän, koska olen itsekin lähipiirille niitä ostellut) Ja pikkuruinen toppahaalarikin tuntuu turhalta, kun maalislapsi tulossa.[/QUOTE]

no. ensinnäkin ne on helpompi käsitellä lastakun ei oo kamalasti ylimääräistä kangasta, toiseksi kirpparilta ja kaupasta saa niin edullisesti pieniäkin vaatteita et jos sulla muutama niitä on niinse ei ole suuri investointi. ja joillekin lapsille ne 56cm vaatteet saattaa mennä useamman kuukauden. ja niitä voi kierrättää kaveripiirissä, sisäruksilla. esim mulla on vaatteita miun siskoilta ja kaverilta. palautannekäytön jälkeen. olen taas omiani lainanut naapuriin kun hänellä vähemmän vaatteita. ja kun meidän nperoei enään mahdu noihin niin toiseen naapuriin kans tulossa lapsi jolle voin noita lainata. eli miksi ei.

Meillä vauva oli 3200 g 49 cm. 56-senttiset vaatteet oli aivan liian isoja. Vauvaa oli jotenkin hankala käsitellä, kun vaatetta oli joka puolella aivan liikaa. Ei kun mies 50-sentisiä vaatteita ostamaan. Niillä mentiin parisen kuukautta. Ostaisin muutaman 50-senttisen bodyn ja puolipotkarit. Ulkokamppeet voi olla isommatkin, niissä esim. ylimääräinen pituus menee sukkina/tumppuina.

[QUOTE="odottelija";22134361]Täällä toinen esikoistaan odottava. Kertokaa kokeneemmat minulle tyhmälle: mitä haittaa siitä on, vaikka lapsi "hukkuisi" äitiyspakkauksen vaatteisiin? Omissa vauvakuvissani mulla ainakin on moneen kertaan käärityt hihat, ja yhdessä kuvassa potkupuvun lahkeet solmulla. :D Olin 52-senttinen ja 3,2-kiloinen, eli ihan normikokoinen.

Eiä sillä isompaa merkitystä ole jos ei tuo itseä häiritse. Meidän pikkuisella kyllä oli sitä kasvuvaraa noissa äitiypakkauksen vaatteissa sen verran että halusin ehdottomasti pienempiä alkuun. Ikävältä tuntui kun se bodyn hiha oli liki kaksi kertaa käden pituinen ja haarat roikkuivat polvissa, potkuhousujen lahkeet olisi saanut suurinpiirtein rusetille jne. Kätevämmältä tuntui kun vaatteet olivat passelin kokoisia.

Meillä esikoisen la oli huhtikuussa mutta syntyi maaliskuun loppupuolella. oli varalle lainattu siskon lapsen vanhaa toppahaalaria jota ei sitten tullut käytettyä kertaakaan kun kevät tuli rytinällä sairaalassa olomme aikana. Eli lämpöpussiin riitti hyvin se fleesepuku tuossa vaiheessa.

Se nyt riippuu aivan lapsen syntymäkoosta. Meidän ennen aikojaan syntynyt esikoinen (48 cm), käytti niitä monta kuukautta, yliaikainen kuopus taas mahtui niihin jonkin viikon (56 cm syntyessään).
Varaa ainakin muutama pieni asu valmiiksi, niitä voi sitten hankkia lisää, jos niitä tarvitsee. Itse sain pieniä lainaan yhdeltä kaverilta, jonka omat lapset eivät tainneet koskaan noita heidän pieniä vaatteitaan käyttää, kun syntyivät isokokoisina.

Yhteistyössä