Vastasyntyneen antaminen adoptoitavaksi moraalitonta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "antti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26016328:
Niin suhtaudutaan. Minä suren niitä lapsia, jotka syntyvät tähän maailmaan ei-toivottuina ja hylättyinä. Mutta meidän näkemyseromme luultavasti johtuu siitä, että oma lapsuutesi on ollut aika paska ja minä taas olen syntynyt rakastaville ja minusta hyvin huolta pitäville biovanhemmilleni. Joten minä toivon, että kaikilla muillakin olisi oikeus syntyä yhtä onnekkaasti kuin minä itse olen syntynyt. Ja arvaa mitä? En näe toiveessani edes mitään väärää.

Mutta kuvittele, että rakastan ja arvostan elämää vaikeasta lapsuudestani huolimatta. Ehkäpä yksi tekijä miksi haluan vaalia suhdettani omiin lapsiini (ja tuleviin lastenlapsiini), on juuri se että olen halunnut antaa heille jotain sellaista mitä itse en saanut; turvallisuutta, tukea ja rakkautta.

Vanhempiaan ei voi valita, eikä kukaan meistä ole täydellinen - ei tarvitsekaan olla. Lähes kaikissa perheissä on epätäydellisyyttä. Jotkut syntyvät onnelisten tähtien alla, jotkut eivät. Silti elämää ja itseään pystyy myös rakentamaan lähtökohdista huolimatta.

Tekisi mieli kertoa oma tarina, mutten viitsi. On se niin henkilökohtainen.
Haluaisin sen kertoa, koska se avaa miten asiat ei todellakaan ole mustavalkoisia, yksinkertaisia ja helppoja kenenkään kannalta. Toisaalta jätän kertomatta siksikin, koska kertomani voisi loukata muita osapuolia, jos vaikka luulevat tunnistavansa itsensä...

Tarinani saisi antinkin ymmärtämään, että joskus sitä ajatteli solu-jonain, muttei kuitenkaan koskaan.
Aina se oli muutakin ja mä toivon, että mulla olisi ollut _aidosti_ toinen vaihtoehto... muttei ollut... vaikka niin luulin jo silloin kun piti ehkäisyä miettiä.

Tietysti tällainen keskustelu herättää tunteesi, mutta ei sinun tarvitse selittää. Uskon että ratkaisu tuntui oikealta ainakin silloin kuin se tapahtui. Mehän kasvamme ihmisinä koko ajan ja elämäntilanteet muuttuvat; suhtautuminen asioihin muuttuu. Siksi ei kannata syyttää itseään menneisyyden tapahtumista.

[QUOTE="antti";26013606]En lähde tässä kiistelemään siitä kuinka oikein tai väärin abortti on missäkin tilanteessa. Oma mielipiteeni on, että abortteja tehdään aivan liikaa ja monet käyttävät aborttia ehkäisykeinona, vaikka ehkäisystä pitäisi huolehtia muulla tavalla.

Itse olen sitä mieltä, että elämä syntyy silloin kun munasolu hedelmöittyy. Olen myös sitä mieltä, että ihmisalkiolla pitäisi olla oikeuksia heti kun sen kehittyminen alkaa, ja ettei abortteja saisi tehdä heppoisin perustein, kuten siksi, että "Emmä nyt haluu lasta kun on opiskelutkin kesken. Surmaan lapsen mieluummin".[/QUOTE]

Minä olen ihan samaa mieltä kanssasi, ja lisäisin että aina seksiä harrastettaessa on riski raskaudesta ja kaikki sen tietävät! Niin makaa kuin petaa. mikään ehkäisy ei ole sata varma ja sen kanssa on elettävä siihen malliin. jos ihminen ei kykene huolehtimaan mahdollisista seurauksista olisi parempi olla harrastamatta seksiä. ja ennen kun joku tulee niuhottamaan raiskauksista ja hyväksi käytöstä niin mielestäni nuo kaksi ovat ainoat hyväksyttävät syyt aborttiin. itse en halunnut lapsia en koskaan, mutta kappas vain ehkäisy petti ja hetken se tuntui että nyt loppui elämä, mutta abortti ei käynyt mielessäkään. Ajattelin että jos minussa kasvaa toinen ihminen jonka olen itse alkuun laittanut niin sen elämä on omaani tärkeämpi. Uskon myös että ihmisellä on henki ja sielu ja että ne molemmat ovat siinä "solumöykyssä"..

[QUOTE="antti";26016332]a) Kaikkien tulisi kantaa vastuunsa siitä mitä tekevät. Aborttien suuri määrä kertoo siitä, että ehkäisystä ei huolehtita ollenkaan tarpeeksi.
b) Kenenkään ei tulisi ryhtyä parisuhteeseen siitä syystä että kumppani on raskaana, vaan parisuhteen tulee perustua aivan muihin syihin. Jos mies häippäisee kuultuaan raskaudesta, hän ei rakasta eikä välita ja on ehkä kusipääkin, mutta nainen pystyy kyllä kasvattamaan lapsen yksinkin. Ei miehen häipyminen ole mikään syy aborttiin.[/QUOTE]

Mä en kirjoittanut mistään parisuhteeseen ryhtymisestä. :D Eli sun mielestä vastuu on vain naisella, MIKÄ YLLÄTYS! Ei jumalauta, jos sunlaisia olisi syntymässä yksikin lisää niin ne pitäisi ehdottomasti abortoida.

[QUOTE="antti";26016342]Mutta kuvittele, että rakastan ja arvostan elämää vaikeasta lapsuudestani huolimatta. Ehkäpä yksi tekijä miksi haluan vaalia suhdettani omiin lapsiini (ja tuleviin lastenlapsiini), on juuri se että olen halunnut antaa heille jotain sellaista mitä itse en saanut; turvallisuutta, tukea ja rakkautta.

Vanhempiaan ei voi valita, eikä kukaan meistä ole täydellinen - ei tarvitsekaan olla. Lähes kaikissa perheissä on epätäydellisyyttä. Jotkut syntyvät onnelisten tähtien alla, jotkut eivät. Silti elämää ja itseään pystyy myös rakentamaan lähtökohdista huolimatta.[/QUOTE]
Kyllä mä sinua hyvin ymmärrän :) On mullakin vammainen lapsi, jonka joku toinen äiti olisi abortoinut, jos olisi sikiön vamma seulonnassa ilmennyt. Ja mun lapseni on nuori nainen, viettää ensi sunnuntaina 1-vuotishääpäiväänsäkin. Mutta mun tyttöni on ollut onnekas siinä, että on syntynyt juuri minun lapsekseni. Jonkun toisen lapsena olisi ehkä kohdeltu toisin, ei koskaan rohkaistu ja kannustettu eikä ainakaan kannustettu lähtemään toiselle puolelle maapalloa siipiään kokeilemaan. Ja tuo mun lapseni on yhtä sukurakas kuin äitinsäkin ja arvostaa omia sukujuuriaan satojen vuosien takaa.

Mä en ikinä voisi luopua omasta lapsestani. Joko pitäisin lapsen itse tai sitten en tekisi lasta lainkaan. Mutta en tekisi lasta elämäntilanteeseen, jossa en pystyisi lapsestani huolehtimaan. En ole mikään synnytyskone, joka suoltaa lapsia lapsettomille. Näin rumasti sanottuna. Ne lapset, jotka minä synnytän, ovat minun lapsiani. Ei sinun eikä kenenkään muunkaan.

• Tykkää
Reactions: Millenia
Mä en kirjoittanut mistään parisuhteeseen ryhtymisestä. :D Eli sun mielestä vastuu on vain naisella, MIKÄ YLLÄTYS! Ei jumalauta, jos sunlaisia olisi syntymässä yksikin lisää niin ne pitäisi ehdottomasti abortoida.

Aika törkeästi sanottu ja toinen vielä kehtaa painaa tykkää nappia. Tykkääjä haluaisi ehkä itsekin sanoa pahasti, mutta ei pysty koska on tunnettu hyvästä käytöksestään. Ehkä tämä juuri kuvastaa naisten harkintakyvyttömyyttä. Sanotaan ja tehdään ensin ja harkitaan vasta myöhemmin.

Biologisista syistä naisella on suurempi vastuu lapsesta. Toki olisi hyvä jos vastuu jakautuisi tasaisesti mutta niin ei vaan ole koska nainen kantaa lasta sisällään.

Hyvä, ettei tämä "antti" ole sentään niin pahasti aborttia vastaan kuin eräskin K-kirjaimella alkava nuori neiti.

Jos raskaaksi tulisin jollain ilveellä, abortti olisi ainoa vaihtoehto, niin itseni kuin sen tulevan vauvankin henkiinjäämisen kannalta.

ei ole vain naisella mutta niin kauan kun miehillä ei kohtua ole niin viimekädessä vastuu on kyllä naisen kannettava jos on paneskellut miehen kanssa jolla ei ole munaa sitä tehdä..

[QUOTE="antti";26016362]Aika törkeästi sanottu ja toinen vielä kehtaa painaa tykkää nappia. Tykkääjä haluaisi ehkä itsekin sanoa pahasti, mutta ei pysty koska on tunnettu hyvästä käytöksestään. Ehkä tämä juuri kuvastaa naisten harkintakyvyttömyyttä. Sanotaan ja tehdään ensin ja harkitaan vasta myöhemmin.

Biologisista syistä naisella on suurempi vastuu lapsesta. Toki olisi hyvä jos vastuu jakautuisi tasaisesti mutta niin ei vaan ole koska nainen kantaa lasta sisällään.[/QUOTE]
Voit käyttää ihan reilusti kirjoituksissasi mun nikkiäni. Rehellisesti sanottuna pidän sinua aika itsekeskeisenä kollina, vähän omaa kuopustani vanhempana, mutta huomattavasti poikaani typerämpänä. Olisi ihan mielenkiintoista tavata äitisi ja keskustella siitä, miten ollaankaan tässä asiassa poikamme kasvatettu.

• Tykkää
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26016368:
Voit käyttää ihan reilusti kirjoituksissasi mun nikkiäni. Rehellisesti sanottuna pidän sinua aika itsekeskeisenä kollina, vähän omaa kuopustani vanhempana, mutta huomattavasti poikaani typerämpänä. Olisi ihan mielenkiintoista tavata äitisi ja keskustella siitä, miten ollaankaan tässä asiassa poikamme kasvatettu.

Omasta mielestäni lapsenmurhaajien puolustaminen ja sikiöstä puhuminen solumöykkynä on pöyristyttävää. En voi ymmrtää tuollaista asennetta. Nuo kaikki ovat mielestäni käsittämättömiä asioita. Ja sen kimppuun hyökätään verellä ja vimmalla joka puolustaa elämää ja lapsen oikeutta elää.

[QUOTE="antti";26016372]Omasta mielestäni lapsenmurhaajien puolustaminen ja sikiöstä puhuminen solumöykkynä on pöyristyttävää. En voi ymmrtää tuollaista asennetta. Nuo kaikki ovat mielestäni käsittämättömiä asioita. Ja sen kimppuun hyökätään verellä ja vimmalla joka puolustaa elämää ja lapsen oikeutta elää.[/QUOTE]

mä olisin kyllä ylpeä jos poikani ajattelisi noin vaan luulempa että antti on nainen joka on antti siksi että se oli ensimmäinen miehen nimi mikä mieleen juolahti :)

[QUOTE="antti";26016372]Omasta mielestäni lapsenmurhaajien puolustaminen ja sikiöstä puhuminen solumöykkynä on pöyristyttävää. En voi ymmrtää tuollaista asennetta. Nuo kaikki ovat mielestäni käsittämättömiä asioita. Ja sen kimppuun hyökätään verellä ja vimmalla joka puolustaa elämää ja lapsen oikeutta elää.[/QUOTE]
Hyökkää vaan, siihen sinulla on täysi oikeus. Minä taas jään odottamaan miesten suurta innovaatiota eli sitä keinokohtua, johon vastoin poikaystäviensä tahtoa aborttiin päätyvien naisten solymöykyt voidaan siirtää isiensä hellään huomaan ja kasvamaan kohti loistavaa tulevaisuutta.

Ikävä kyllä asia taitaa olla niin, että aborttiin päätyvien naisten kohdalla vain hyvin harvassa tapauksessa lapsen isä olisi valmis pitämään lapsen itsellään, ilman lapsen äitiä. Monet naiset päätyvät aborttiin juuri siksi, että lapsen isä luistaa kuvioista. Vaikka poikalapsen äiti olenkin, niin en silti asetu teidän miesten puolelle syyttämään naisia siitä, että miehet ovat mulkeroita. Olen omalle pojalleni sanonutkin, että jos se jonkun tytön panee paksuksi ilman ajatusta kantaa vastuuta asiasta, naulaan jätkän korvista yläkerran käytävän seinään. Jos tyttö päätyy aborttiin, kuopukseni säästyy seinään naulaamiselta.

• Tykkää
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26016377:
Hyökkää vaan, siihen sinulla on täysi oikeus. Minä taas jään odottamaan miesten suurta innovaatiota eli sitä keinokohtua, johon vastoin poikaystäviensä tahtoa aborttiin päätyvien naisten solymöykyt voidaan siirtää isiensä hellään huomaan ja kasvamaan kohti loistavaa tulevaisuutta.

Ikävä kyllä asia taitaa olla niin, että aborttiin päätyvien naisten kohdalla vain hyvin harvassa tapauksessa lapsen isä olisi valmis pitämään lapsen itsellään, ilman lapsen äitiä. Monet naiset päätyvät aborttiin juuri siksi, että lapsen isä luistaa kuvioista. Vaikka poikalapsen äiti olenkin, niin en silti asetu teidän miesten puolelle syyttämään naisia siitä, että miehet ovat mulkeroita. Olen omalle pojalleni sanonutkin, että jos se jonkun tytön panee paksuksi ilman ajatusta kantaa vastuuta asiasta, naulaan jätkän korvista yläkerran käytävän seinään. Jos tyttö päätyy aborttiin, kuopukseni säästyy seinään naulaamiselta.

En ole sanonut hyökkääväni, vaan koin että kimppuuni hyökättiin, ja sanotaan törkeyksiä kuten toivotaan etten olisi syntynyt. Ja vain koska puolustan yksilön oikeutta syntyä elämään ja vastustan äidin oikeutta päättää siitä, saako hänen lapsen elää vai pitääkö hänen kuolla.

Joku tuossa epäili minua naiseksi, mutta olen kyllä mies. Näkeehän sen varmaan asenteestakin. Näin viisikymppisenä asenteet ja mielipiteet ovat muodostuneet aika vahvoiksi ja on sanavalmiuttakin.

[QUOTE="antti";26016381]En ole sanonut hyökkääväni, vaan koin että kimppuuni hyökättiin, ja sanotaan törkeyksiä kuten toivotaan etten olisi syntynyt. Ja vain koska puolustan yksilön oikeutta syntyä elämään ja vastustan äidin oikeutta päättää siitä, saako hänen lapsen elää vai pitääkö hänen kuolla.

Joku tuossa epäili minua naiseksi, mutta olen kyllä mies. Näkeehän sen varmaan asenteestakin. Näin viisikymppisenä asenteet ja mielipiteet ovat muodostuneet aika vahvoiksi ja on sanavalmiuttakin.[/QUOTE]
Mulla meni jotain nyt ohi, koska en huomannut, että joku olisi sanonut toivoneensa, että sinä et olisi syntynyt. Voi toki olla, että en lukenut tästä ketjusta kaikkia kirjoituksia.

En ole hetkeäkään epäillyt, ettetkö olisi mies. Koska vain mies voi olla noin itsekäs, julma ja ajattelematon. Kuten kerroitkin, sulla ei ole ollut äitiä, joka olisi perehdyttänyt sut naisen sielunmaisemaan ja siten on toki ymmärrettävää, että pidät naisia aika pitkälti esineinä ja ennenkaikkea synnytyskoneina. Miehethän vaan hieman hujauttavat heppiään ja loppuvastuu on naisella.

Ikävä kyllä jos olisit mun poikani, vetelisin sua ensin ympäri korvia ja sitten naulaisin korvista yläkerran käytävän seinään. Mutta jos kerran olet mun ikäluokkani äijä, sun kanssasi tuskin kannattaa edes asiasta keskustella...jäärä mikä jäärä.

[QUOTE="vieras";26016383]keittiönoita eli jos siis poikasi painostaa naista aborttiin niin asia on sitten ok kuhan lasta ei synny?[/QUOTE]
Asia on ok, jos syntyvä lapsi on rakastettu ja toivottu. Jos lasta ei synny, lasta ei ole.

*muoks* Mietin esittämääsi kysymystä vielä lisää. Mun on vaikea kuvitella, että tuo kolli painostaisi yhtään ketään aborttiin. Mun on vaikea kuvitella, että kuopus ylipäätään vastoin omaa tahtoaan panisi ketään paksuksi. Okei, kortsu voi pettää, joten riski on olemassa. Mutta en usko, että siinäkään tilanteessa toi jannu alkaisi ketään painostamaan. Oman mielipiteensä toki ilmaisisi. Mä en tule astumaan lasteni ylitse. Jos lapseni päättävät, että heillä ei ole lapsia, niin sitten mullakaan ei ole lapsenlapsia. Eli jos tyttäreni antaisi lapsensa adoptoitavaksi, niin ei se lapsi enää mun lapsenlapseni olisi. Tai jos poikani olisi lapselleen vain elatusvelvollinen, niin en minäkään mikään mummi lapselle olisi. Toki toivon, että mulla joskus on lapsenlapsia, joita saan helliä ja hemmotella. Mutta en aio kävellä lasteni ylitse vaan toimia kuten he aikanaan haluavat mun toimivan.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Just tämän takia en kerro. Luulin, että jotain sympatiaa heruu, mutta sitten alkaa: "murhaaja", "tappaja", "lapsen murhaaja", "kadu paska", "oikein sulle".

Musta sulle sanottiin rumasti, enkä siitä tykännyt. Miksi sä haukut väärää puuta?

Fakta on, ettei sisällä ollut valmista vauvaa, kohdun ulkopuolella selviävää lasta, täysi-ikäistä ihmistä, vanhaa mummelia, vaan solukasa jota itse kyllä vauvakseni, lapsekseni, voin kutsua.

Ja voin haukkua itseäni murhaajaksi, mutta jos olisin murhannut, niin istuisin nyt linnassa murhasta. Eikö?

Valitettavaa, että se tilanne meni sitten siten, etten nähnyt/kokenut mitään muuta vaihtoehtoa ja usko pois; saan maksaa siitä kovasti ilman murhaajaksi haukkumisia.
Eräs koolla alkava osaa sen syyllistämisen...

Mun mielestä myös se oli rumasti sanottu, että sinut olisi pitänyt abortoida. Mutta jos itse puhut lapsenmurhaajista, niin ymmärtänet, että et ole itsekään täysin oikeutettu asialliseen kommentointiin?

Kuitenkin kirjoitit tuossa äsken abortin tehneelle naiselle ymmärtäväiseen sävyyn - ja sitten seuraavaksi nimeät hänetkin murhaajaksi. Ymmärrätkö siis murhaajiakin, vai onko homma puoleltasi kaksinaamaista retoriikkaa ja mukavan miehen teeskentelyä?

Samaten koko ajan kirjoittamistasi leimaa halveksunta ja ylimielisyys, enkä pidä niitä kevyinä vikoina. Kirjoitat, että naiset puolustelevat aborttia solumöykkyperusteella, mutta minä en puolustele vaan puolustan. Et kuitenkaan pidä asiallista puolustamista mahdollisena, koska näet asian niin sysimustana, joten kaikki puolustajat ovat teeskentelijöitä, jotka vain eivät myönnä tosiasioita?

Se lapsenalku ON solumöykky sen lisäksi, että se on lapsen alku. Lapsen alkuna sillä on potentiaali kehittyä lapseksi, mutta potentiaali on jokaisella siemenelläkin. Emme kuitenkaan halua tilannetta, jossa jokaisen siemenen pitäisi saada kehittyä kasviksi. Emmekä tarkemmin mietittyämme taida halua sitäkään tilannetta, jossa abortteja ei sallittaisi.

Onhan se murheellinen asia, jos raskaus pitää keskeyttää ja se potentiaali hukata. Mutta ei niin murheellinen, ettäkö sen takia pitäisi abortit kieltää. Se kuuluu asiaan, että se potentiaali on epävarma joka tapauksessa siinä vaiheessa, eikä asian ole annettu arkea haitata. Keskenmenon kokeneelle ei anneta vuoden surulomaa jostain syystä.

Kiellä ensin sodat ja ympäristön pilaaminen, ja patista miehet kantamaan vastuunsa aiheuttamastaan elämästä paremmin jotta kärsimys vähenisi, ja tule sitten valittamaan, että viattomia alkioita tapetaan. Se kun vain ei ole yhtä suuri ongelma millään kuin nämä muut. Päinvastoin, harventamalla syntyviä siitä päästä kuin äidit haluavat pidetään olemassaolevat ihmiset ja yhteiskunnat parempivointisina, ja jaksetaan ehkä jotain tehdäkin noille isoille asioille. Jos annetaan syntyä iso joukko lapsia joita kukaan ei halua, ei ole mitään toivoa seuraavan raaistumisen myötä käydä käsiksi niihin sotimisiin ja ympäristökatastrofeihin. Sitä nopeammin vain päädytään ihmiskatastrofiin.

Sinä olisit voinut jäädä syntymättä, ja niin me jokainen. Käsittele se asia. Olet nyt tässä, mutta on joka tapauksessa ihme, että ollaan kukaan. Yksi miljoonista siittiöistä olit "sinä". Mieti sitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26016385:
Mulla meni jotain nyt ohi, koska en huomannut, että joku olisi sanonut toivoneensa, että sinä et olisi syntynyt. Voi toki olla, että en lukenut tästä ketjusta kaikkia kirjoituksia.

En ole hetkeäkään epäillyt, ettetkö olisi mies. Koska vain mies voi olla noin itsekäs, julma ja ajattelematon. Kuten kerroitkin, sulla ei ole ollut äitiä, joka olisi perehdyttänyt sut naisen sielunmaisemaan ja siten on toki ymmärrettävää, että pidät naisia aika pitkälti esineinä ja ennenkaikkea synnytyskoneina. Miehethän vaan hieman hujauttavat heppiään ja loppuvastuu on naisella.

Ikävä kyllä jos olisit mun poikani, vetelisin sua ensin ympäri korvia ja sitten naulaisin korvista yläkerran käytävän seinään. Mutta jos kerran olet mun ikäluokkani äijä, sun kanssasi tuskin kannattaa edes asiasta keskustella...jäärä mikä jäärä.

Aivan uskomattomia johtopäätöksiä minusta; että pitäisin naista esineenä ja synnytyskoneena. Tuohon johtopäätökseen tulit siis sen takia, että tässä ketjussa olen ilmaissut olevani melko jyrkästi aborttia vastaan ja sikiön oikeuksien puolella.

Rakastan aja arvostan naisia ja pidän naista ja miestä aivan samanarvoisena. En vain voi hyväksyä naisen julmuutta jos hän päättää abortoida lapsensa vaikka hänellä olisi mahdollissuus kasvattaa lapsi tai antaa hänet adoptoitavaksi.

Kerroit, että sinulla on rakastavat vanhemmat. Millaiset vahemmat kasvattavat lapsensa olemaan arvostamatta elämää ja suhtautumaan piittaamaattomasti siihen, että Suomessakin surmataan tuhansia sikiöitä aivan turhaa, ja ajatellaan, että sikiö on vain solumöykky?

Jos jonkun naisen sielunmaisema on sellainen, että siellä lasten surmaaminen on salllittua, niin sellaista en hyväksy. Onneksi on olemassa myös paljon ajattelevia, empaattisia naisia jotka pystyvät asettumaan myös syntyvän lapsen asemaan ja näkemään, että sikiökin on yksilö ja sillä on oikeuksia.

Mun mielestä myös se oli rumasti sanottu, että sinut olisi pitänyt abortoida. Mutta jos itse puhut lapsenmurhaajista, niin ymmärtänet, että et ole itsekään täysin oikeutettu asialliseen kommentointiin?

Kuitenkin kirjoitit tuossa äsken abortin tehneelle naiselle ymmärtäväiseen sävyyn - ja sitten seuraavaksi nimeät hänetkin murhaajaksi. Ymmärrätkö siis murhaajiakin, vai onko homma puoleltasi kaksinaamaista retoriikkaa ja mukavan miehen teeskentelyä?

Samaten koko ajan kirjoittamistasi leimaa halveksunta ja ylimielisyys, enkä pidä niitä kevyinä vikoina. Kirjoitat, että naiset puolustelevat aborttia solumöykkyperusteella, mutta minä en puolustele vaan puolustan. Et kuitenkaan pidä asiallista puolustamista mahdollisena, koska näet asian niin sysimustana, joten kaikki puolustajat ovat teeskentelijöitä, jotka vain eivät myönnä tosiasioita?

Se lapsenalku ON solumöykky sen lisäksi, että se on lapsen alku. Lapsen alkuna sillä on potentiaali kehittyä lapseksi, mutta potentiaali on jokaisella siemenelläkin. Emme kuitenkaan halua tilannetta, jossa jokaisen siemenen pitäisi saada kehittyä kasviksi. Emmekä tarkemmin mietittyämme taida halua sitäkään tilannetta, jossa abortteja ei sallittaisi.

Onhan se murheellinen asia, jos raskaus pitää keskeyttää ja se potentiaali hukata. Mutta ei niin murheellinen, ettäkö sen takia pitäisi abortit kieltää. Se kuuluu asiaan, että se potentiaali on epävarma joka tapauksessa siinä vaiheessa, eikä asian ole annettu arkea haitata. Keskenmenon kokeneelle ei anneta vuoden surulomaa jostain syystä.

Kiellä ensin sodat ja ympäristön pilaaminen, ja patista miehet kantamaan vastuunsa aiheuttamastaan elämästä paremmin jotta kärsimys vähenisi, ja tule sitten valittamaan, että viattomia alkioita tapetaan. Se kun vain ei ole yhtä suuri ongelma millään kuin nämä muut. Päinvastoin, harventamalla syntyviä siitä päästä kuin äidit haluavat pidetään olemassaolevat ihmiset ja yhteiskunnat parempivointisina, ja jaksetaan ehkä jotain tehdäkin noille isoille asioille. Jos annetaan syntyä iso joukko lapsia joita kukaan ei halua, ei ole mitään toivoa seuraavan raaistumisen myötä käydä käsiksi niihin sotimisiin ja ympäristökatastrofeihin. Sitä nopeammin vain päädytään ihmiskatastrofiin.

Sinä olisit voinut jäädä syntymättä, ja niin me jokainen. Käsittele se asia. Olet nyt tässä, mutta on joka tapauksessa ihme, että ollaan kukaan. Yksi miljoonista siittiöistä olit "sinä". Mieti sitä.

Keittiönoita puolustelee aborttia sillä perusteella, että sikiö on vain solumöykky. Tuollainen asenne voi saada muutkin naiset kuvittelemaan, että abortti ei merkitse mitään ja että se on hyvä jälkiehkäisykeino.

Se miksi ymmärrän jotakuta abortin tehnyttä johtuu siitä, etten tiedä hänen ratkaisunsa perusteita ja hän on voinut tehdä ratkaisun muiden painostuksesta, ja hän on voinut olla ajattelematon ja vaikeassa tilanteessa, ehkä joskus tehnyt ratkaisun hieman hätiköidenkin. Rangaistukseksi hän on usein saanut katumuksen, enkä halua lisätä hänen taakkaansa.

Vaikka en siis välttämättä tuomitse ketään henkilökohtaisesti abortin tekemisestä, tuomitsen aborttimyönteisen asenteen ja aborttien tekemisen yleisellä tasolla, ja kannatan sellaisia toimia joilla tarpeettomia abortteja saataisiin vähennettyä.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26016234:
En väheksy adoptiovanhempia enkä heidän tarjoamansa rakkauden määrää, mutta miksi niin kovin moni adoptoitu silti haluaa saada selville omat juurensa? Jos biologia ei merkitse mitään, miksi näille adoptoiduille se kuitenkin merkitsee? Miksi adoptiolapset haluavat tietää syyn siihen, miksi äiti hylkäsi? Eikö sen syyn, bioäidin ja koko biosuvun pitäisi olla lapsenkin mielessä täysin yhdentekevä asia?

*muoks* Lisään vielä, että tarjotaan ensin rakastava koti kaikille maailman jo olemassa oleville orpolapsille ja mietitään abortista luopumista vasta sen jälkeen.

Suurelle osalle nuorista tulee joku kriisi. Joillekin se kohdistuu biologisten vanhempien etsimiseen ja tapahtuneen aiheuttamien traumojen paranteluun, toiset syyttävät vanhempien avioeroa oman elämänsä pilaamisesta, toiset eivät ole saaneet lapsena harrastaa tai heidät on pakotettu harrastamaan, jne. jne. Murrosiän muutoksen kriisissä ihminen yleensä etsii jonkun asian josta tulee hänelle ehkä pitkäänkin kestävä ja selvitettävä iso juttu.

En näe pahana että se joillain sattuu olemaan vauvana adoptioon antaminen, koska monet selviävät siitä myös melko seesteisesti. Yhtä hyvinkö pitäisi tappaa avioero- tai alkoholisti- tai huume- tai masentuneiden vanhempien lapset, koska heille todennäköisesti muodostuu siitä jopa elämänmittainen trauma?

Hyvä idea tuo Vauvaluukku! Jos siitä on vain 1000 lasta otettu vastaan vuosien kuluessa, niin eiköhän se kuitenkin puoltaisi paikkaansa abortin sijaan? Ei Saksassakaan niitä adoptiolapsia tyrkyksi asti riitä. Kunpa kaikki katulapsetkin olisi laitettu aikoinaan vauvaluukkuun.

[QUOTE="antti";26016763]
Kerroit, että sinulla on rakastavat vanhemmat. Millaiset vahemmat kasvattavat lapsensa olemaan arvostamatta elämää ja suhtautumaan piittaamaattomasti siihen, että Suomessakin surmataan tuhansia sikiöitä aivan turhaa, ja ajatellaan, että sikiö on vain solumöykky?
[/QUOTE]

Loppupeleissä sinä, kuin me kaikki muutkin, olemme pelkkiä solumöykkyjä. Vai minä muuna pidät tätä liikkuvaa biomassaa? Ala nyt vielä julistaa jostain jumalistasi.

Tämä antti vaikuttaa olevan kovin hilpeä tapaus. Selvittele vaikka kuparikierukan toimintatapa ehkäisynä, ja tule sitten kertomaan alkioiden murhaamisesta, jooko?

• Tykkää
Reactions: Tepadj
Selvittele vaikka kuparikierukan toimintatapa ehkäisynä,

Tohtori.fi Kuparikierukan tarkkaa vaikutustapaa ei tunneta. Kierukassa olevan kuparin pinta-alan lisäämisen on todettu parantavan ehkäisytehoa. Kuparikierukka aiheuttaa kohdun limakalvolle steriilin tulehdusreaktion, joka heikentää siittiöiden hedelmöittämiskykyä heikentämällä niiden kulkua munatorviin. Se muuttaa myös munatorvien eritteen sukusoluille epäedulliseksi ja häiritsee siten hedelmöittymistä. Useimmiten hedelmöittyminen estyykin kokonaan. Kierukan ehkäisyteho perustuu toissijaisesti siihen, että se estää munasolun kiinnittymisen kohdun limakalvolle. Munasolun irtoamiseen kierukka ei vaikuta, vaan munasarjat jatkavat toimintaansa normaalisti.

[QUOTE="vieras";26016993]Tohtori.fi Kuparikierukan tarkkaa vaikutustapaa ei tunneta. Kierukassa olevan kuparin pinta-alan lisäämisen on todettu parantavan ehkäisytehoa. Kuparikierukka aiheuttaa kohdun limakalvolle steriilin tulehdusreaktion, joka heikentää siittiöiden hedelmöittämiskykyä heikentämällä niiden kulkua munatorviin. Se muuttaa myös munatorvien eritteen sukusoluille epäedulliseksi ja häiritsee siten hedelmöittymistä. Useimmiten hedelmöittyminen estyykin kokonaan. Kierukan ehkäisyteho perustuu toissijaisesti siihen, että se estää munasolun kiinnittymisen kohdun limakalvolle. Munasolun irtoamiseen kierukka ei vaikuta, vaan munasarjat jatkavat toimintaansa normaalisti.[/QUOTE]

Näin.

Hedelmöittyneitä alkioita huuhdotaan vessasta alas, ja sitä kutsutaan ehkäisyksi. Minulla toki ei ole sitä vastaan mitään. Naurattaa nämä jeesustelijat että joka solulle pitää antaa mahdollisuus.

Yhteistyössä