Vasenkätiset jotenkin muita "heikompia" ihmisiä?

Minä aloin tätä asiaa miettimään, kun lähisuvussani on kolme vasenkätistä henkilöä, ainakin joista tiedän, että ovat vasenkätisiä. Kaksi näistä kolmesta kuoli nuorena ja traagisella tavalla. Mietin vaan, kun vasenkätisyys on usein, varsinkin ennen vanhaan nähty huonona asiana. Voisiko olla mahdollista, että vasenkätisyydessä on jotain, joka vaikeuttaa ihmisen elämää?
 
"xXx"
Eikös oo todettu että vasenkätisten aivot on jotenkin erilaiset kuin oikeakätisten?

Meillä mies on vasuri ja ainakin on niin äärettömän hidas ja yksinkertainen välillä että syytänkin tästä lähtien tota kätisyyttä ennen kuin menetän hermoni :D :D
 
Blue
Vasenkätisten oikea aivopuolisko on aktiiivisempi, ja se oikea on se missä on esim. taiteellisuus, joten ovat yleensä taiteellisesti lahjakkaita.

Muuten en minä, enkä tyttäreni ole yksinkertaisempia kuin oikeakätisetkään.
 
Mutta itse asiaan; kokemukseni mukaan myös vasenkätisissä on tavallisen lahjakkaita ja sitten niitä huipputaitavia, joten taitaa olla ennemminkin vain tilastollinen fakta, että vasureissa on myös niitä hönöjä.
 
Joskus vasenkätisyys on kuulemma aivovamma, joka aiheutunut esim. synnytyksessä. Näin luin jostain joskus. Kaikki tuntemani vasenkätiset ovat heikkolahjaisempia.
Minun tuntemani eivät ole heikkolahjaisia vaan ihan tavallisia älykkyydeltään. Mutta niistä kolmesta, yksi teki lääkkeillä itsemurhan ja toinen kuoli huumeiden ja alkoholin yliannostukseen vahingossa. Kolmas on elossa, mutta minulla on pitkään ollut aavistus, että hänelle käy huonosti. Toivottavasti olen väärässä.
 
Höpön höpön. Isäni on vasenkätinen ja pääsisi heittämälä mensaan. Äitini on vasuri ja käsistään tosi kätevä+ taiteellinen. Molemmat pappani vasenkätisiä ja lahjakkaita miehiä. Toinen pappani kuoli 91 vuotiaana. Toinen edelleen elossa ja pitkälle yli 80. Ei siis mikään osunut kohdille, ainakaan mitä meidän sukuun tulee.

Minä olen oikeakätinen ja täys tampio :snotty:
 
Vähän aikaa sitten oli televisiossa joku aivotutkija/ lääkäri/ neurokirurgi ( enkö ollekin kerrassaan vakuuttava, kun en tämän tarkemmin osaa nimetä kuka :xmas: - mutta minähän olenkin oikeakätinen:whistle:) ettei kätisyys ole välttämättä olenkaan niin vahva ominaisuus kuin on oletettu. Että monet ihmiset ovat ns, sekakätisiä ja tekevät käsillään valikoiden eri asioita. Vaikkapa kirjoittavat oikealla, mutta leikkaavat vasemalla tms, ja että oikeakätinen voi oppia lähes vasenkätiseksi ja toisinpäin.
Tämä toi toivoa ihmisille, joilla se ns. kätisyyskäsi on jotenkin pysyvästi vauroitunut.
 
Ei oo mitään tekemistä vasenkätisyyden kanssa noilla ap:n horinoilla.
Tunnen monia vasureita ( ei taida kyllä suvussa niitä juurikaan olla ) ja kukaan ei oo mitenkään huono-onninen, epäonnistunut tai mieleltään sairas/ heikko.

Sen sijaan tunsin/ tunnen oikeakätisiä, jotka ovat tehneet itsemurhan, vetäneet huumeilla itsensä hengiltä, ovat alkoholisteja tai mielenterveysongelmaisia.
 
"vieras"
Kaikki koneet ja muut on tehty oikeakätisiä varten, siksi ne voivat joskus olla jopa vaarallisia vasureille, etenkin ennenaikaan, kun turvallisuusseikat eivät olleet niin tärkeitä. Yksi hankalimmista arkipäivän jutuista vasureille on purkinaukaisijan käyttö, kokeile itse käyttää sitä vasemmalla kädellä.

Useampi nero on ollut vasenkätinen.
 
Blue
[QUOTE="vieras";25904429]Kaikki koneet ja muut on tehty oikeakätisiä varten, siksi ne voivat joskus olla jopa vaarallisia vasureille, etenkin ennenaikaan, kun turvallisuusseikat eivät olleet niin tärkeitä. Yksi hankalimmista arkipäivän jutuista vasureille on purkinaukaisijan käyttö, kokeile itse käyttää sitä vasemmalla kädellä.

Useampi nero on ollut vasenkätinen.[/QUOTE]

Mä osaan käyttää sitä, pakkohan se on selviytyä. Oon nimittäin niin umpivasuri etten oikealla pysty juuri mitään tekemään.
 
vivienne
Minulla on tyttö, kohta 15v. ainoa vasuri molemmissa suvuissa, lähietäisyydellä katsottuna. Heikkoälyisyydestä ei tietoakaan, keskiarvo yli 9 ja kaikki tekniset aineet sujuu myös loistavasti. Vasurit ovat 10% muita fiksumpia ja se on tutkittua tietoa se. Neidillä myös kielitaitoa, oman kotimaisen lisäksi taipuu kolme muuta.
 

Yhteistyössä