Vasenkätiset jotenkin muita "heikompia" ihmisiä?

minä oon vasuri, ja mun toinen veljeni.
meidän lapsista kaksi varmasti, ja kolmas on ylihuomenna vuoden, mutta tekee syömiset jne vasemmalle. vai jos laittaa lusikan oikeaan käteen, niin vaihtaa sen itse vasempaan nopeasti.
kai me ollaan kaikki heikkoja sitten, paitsi mies :D
 
Nimihän sen jo kertoo, jos käsi on oikea, on ihminen oikealla asialla. Oíkeasti oikeassa, oivallisesti.
Jos taas on kyseessä vasenkätinen, vasuri on vaivaisempi. Oikean vastakohta on vasemman lisäksi väärä.
Väärä siis voi olla vasemman synonyymi. Vasenkätinen on siis vääräkätinen. Varmasti.
Tosin politiikassa en ole ihan niin varma, osuuko tämä oikeisto ja vasemmisto termistö tämän teoriani alle.
:xmas:
 
Maron
Mä osaan käyttää sitä, pakkohan se on selviytyä. Oon nimittäin niin umpivasuri etten oikealla pysty juuri mitään tekemään.
Koska pääosa ihmisistä on oikeakätisiä niin rakennettu maailman toimii enemmistön ehdoilla. Siksi vasenkätisillä on suurempi onnettomuusriski. Todella monet laitteet ovat suorastaan vaarallisia meille vasenkätisille. En tiedä onko muilla vasenkätisillä naisilla samaa ongelmaa, mutta paritanssi on minulle todella hankalaa kun en jotenkin osaa aistia minne päin oikeakätinen (... jalkainen) mies seuraavaksi aikoo viedä.
 
"vieras"
Mä oon sit varmaan ihan outo kirjoitan vasemmalla mutta kaiken muun teen oikealla. Jos ihmisellä on kaksi kättä niin tyhmät sit vissiin käyttää aina vaan toista niistä!!!! No vitsi vitsi, haittaakse?
 
Meillä on suvussa paljon vasureita. Isä (ohjaaja), sisko (näyttelijä), edesmennyt setä (näyttelijä) jne., eli sitä kautta saattaisin hiukan kallistua noihin teorioihin taiteellisemmista vasureista. Mun tytöistä toinen on umpivasuri, toinen oikeakätinen, ja edellinen on jälkimmäistä selvästi herkempi, jotenki hauraampi ja tunnemaailmassaan syvemmin kokeva. Noihan on usein taiteilijoille ominaisia piirteitä, mitkä osaltaan vois selittää myös ap:n pohtimaa "heikkoutta". En tiedä, onko asiasta olemassa tutkimusta, mut jos esim. vertailtais itsemurhatilastoja kätisyyden tilastoihin, niin mahtaisko löytyä pientä indikaatiota vasureiden hiukan korkeampaan alttiuteen??

Toisaalta, ite olen tiukasti oikeakätinen ja kuitenkin taidealalla?! Mut edelleen, jos haluais pönkittää tuota teoriaa vasureiden herkkyydestä, niin olen kyllä aina kokenu olevani jotenki "kovempi", järkevämpi ja "tylsempi" taiteilija, kun nämä mun tunneskaalaltaan rikkaammat (mut samalla haavoittuvammat) vasurit lähisukulaiset.
 
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/aikamoista-tiesitko-nama-asiat-vasenkatisista/art-1288434903645.html
Tuossa oli jotain mielenkiintoista.

Vasenkätiset sairastuvat helpommin mielisairauksiin, ja kärsivät oikeakätisiä ystäviään enemmän lukihäiriöistä ja ADHD:sta, koska vasurin aivot ovat erilaiset kuin oikeakätisen. Vain kymmenen prosenttia väestöstä on vasenkätisiä, skitsofreenikoista taas 20 prosenttia.

Itsemurhan tehnyt sukulaiseni oli ollut aiemmin mielisairaalassa ja hänellä oli mm. harhoja.

Vasenkätiset kärsivät enemmän post-traumaattisista stressioireista kuin oikeakätiset.

Tämä pätee mielestäni kumpaankin kuolleeseen sukulaiseeni. Toista en tosin ehtinyt tuntea kovin kauaa (kuoli kun olin pieni lapsi), mutta hänelläkin oli mielestäni selvästi tuollaisia post-traumaattisia stressioireita.
 
-
[QUOTE="xXx";25904288]Eikös oo todettu että vasenkätisten aivot on jotenkin erilaiset kuin oikeakätisten?

Meillä mies on vasuri ja ainakin on niin äärettömän hidas ja yksinkertainen välillä että syytänkin tästä lähtien tota kätisyyttä ennen kuin menetän hermoni :D :D[/QUOTE]

:D no nythän se selvis. Meilläkin mies vasuri ja äärettömän hidas ja avuton.
 
"äitee"
Minäkin olen kuullut, että ennenvanhaan vas.kätisyyttä pidettiin "huonona" asiana. Pappani on esim väkisin opetellut kirjoittamaan oikealla, jotta ei erottuisi joukosta. Mutta kai tuo on joku ikivanha uskomus eikä tutkittu fakta. Meillä ainakin vas.kätiset lapset menestyvät koulussa kerrassaan mainiosti ;)
 
"äitee"
[QUOTE="vieras";25904863]Meidän perheessä kaikki kolme lasta vasureita.[/QUOTE]

Entä vanhemmat?

Meilläkin useita vas.kätisiä lapsia, molemmat vanhemmat oik.kätisiä.
 
Mä tunnen jonkin verran vasenkätisiä, itseni ja poikani lisäksi muitakin. :D

Meillä suvun vasurit ovat akateemisesti koulutettuja, paitsi tietenkin mun poika kun on nyt vasta 1. luokalla koulussa. Tekee kylläkin kakkosluokan matikkaa, eli ainakin on matemaattisesti lahjakas. Lisäksi muutkin oppiaineet ovat saaneet parhaat arvosanat todistukseen.

Mun kavereistakin kaksi vasuria ovat vähintään maistereita. Mutta toki on niitäkin jotka ovat perinteisille duunarialoille suuntautuneet (ei kerro niinkään älykkyysosamäärästä).

Hankaluuksia koituu joillekin vasureille korkeintaan joistain täysin oikeakätisille suunnatuista jutuista (purkinavaaja, sakset jos ei ole vasurin saksia saatavilla..). Itse en tee muuta kuin kirjoita vasemmalla, joten mulla ei nää tuota ongelmia. Poikani taas on ainakin toistaiseksi täysin vasenkätinen ja hän joutuu kohtamaan noita vasurin haasteita elämässään jos ei opi molempikätiseksi.

Ei olla yhtään tapaturma-altiimpia kun oikeakätisetkään.
 
Viimeksi muokattu:
madametussu
Mieheni on vasuri ja harrastanut itsepuolustuslajeja + nyrkkeilyä ja pärjännyt niissä.

"Vasenkätiset jyräävät urheilussa. Vasureilla on etulyöntiasema, koska heillä on enemmän mahdollisuuksia harjoitella oikeakätisiä vastustajia vastaan kuin oikeakätisillä vasenkätisiä."

"Vasenkätisiä hävettää helposti."

- pätee tämäkin mieheeni. Hän raivostuu ja alkaa puolustella itseään joka asiassa kun tajuaa tehneensä hölmösti tms. Hän ei myöskään kehtaa riisutua alasti edessäni. :D
 
Kepsis
Älkää nyt aikuisten oikeesti ihmiset ottako tämän ketjun horinoita tosissaan, eihän tämä ole edes hauskaa miten moni yrittää "tietää" taas kerran. Suurin vaikeus on peruskoulussa lyijykynäjäljen suttaus. Pelottavaa jos näin moni ihan tosissaan uskoo satuihin, kuten esimerkiksi tuo vasuriuden "ylivoimaisuus" urheilussa. Ei se ole mikään "järisyttävä etu". Aika paskoista kisaajista olisi kyse jos jokainen vasuri olisi heille kauhea paikka ja/tai jopa häviö suoraan. Miettikää nyt edes hetki ennenkuin jauhatte jotain täysin utopistista sontaa.

Juttujen laadusta päätellen tähän saisi keksiä mitä vaan myyttejä ja lisätä mukaan "vasenkätinen" ja ihmiset uskoisi.
 
Ei koske minua! :xmas:

Kirjoitan ja piirrän kyllä vasurilla, mutta pärjään aivan loistavasti oikeakätisessä maailmassa. :)
 
voihan vasuri
nää on taas näitä omia uskomus tutkimus- juttuja. sekä oikea että vasen kätisissä on heikkoja ihmisiä, ei voi yleistää. ja jos jollai on kailkki tutut vasenkätiset heikkoja se kertoo vain tuttujen vähyydestä tai että elää itsekkin heikkojen ihmisten parissa.
 
"vieras"
Joskus vasenkätisyys on kuulemma aivovamma, joka aiheutunut esim. synnytyksessä. Näin luin jostain joskus. Kaikki tuntemani vasenkätiset ovat heikkolahjaisempia.
Meidän kuudesta lapsesta esikoisen ainoana vasenkätinen. Taiteellisesti lahjakas, erittäin hyvä piirtämään ja koulumenetys erinomainen, keskiarvo 9 luokkaa.
Ja muut vasenkätiset, joita tunnen, ovat menestyneet hyvin koulussa, ovat hyvissä ammatteissa ja hengissäkin vielä kaikki :)
 
"vieras"
Ja höpön löpö tälle aloitukselle. Kyllä on taas niin keksitty juttu kun olla vaan osaa. Joku tuolla puhui jostain itsemurhan tehneistä vasenkätisistä...huhhuh mitä skeidaa. Oikeakätiset ovatkin kaikki sitten kovin menestyneitä ja eivät tee esim. itsemurhia. Mistä näitä juttuja oikein sikiää. Joo ja olen kyllä oikeakätinen, mutta rajansa kaikella huuhaalla.
 

Yhteistyössä