Varpajaiset= äärettömän hylätty ja arvoton olo

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hämillään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Vvieras";23799143]Minulla on sitten varmaan munaton mies... Ei pitänyt varpajaisia, kun sen mielestä ne on typerä perinne. Mies ei ymmärrä, miksi pitäisi juoda alkoholia, kun saa lapsen.[/QUOTE]

Samoin meillä. Munatonhan tuo varmaan on, kun ei halua osallistua sellaiseen junttiperinteeseen. Meillä on tasa-arvoinen suhde ja mielestämme siihen ei tosiaan kuulu tuollainen vanha, alistava perinne. Ja kyllä, mä olisin suuttunut. Ei sillä, että tarvistsisin ketään palvelemaan minua tai en kestäisi olla yksin tms. vaan ihan siksi, että oksettaa koko asetelma varpajaisissa. Mä haluan tasa-arvoa enkä ikiaikaisia nyrkin ja hellan väliin-käyttäytymismalleja!

Mutta hei, ainahan olisit voinut tehdä kotona suursiivouksen ja tehdä pakastimen täyteen ruokaa. Siinäpä askaretta tarpeeksi.

Olen kanssasi ihan samaa mieltä. Ihmetyttää äitien itsekkyys ja kontrollointihalu. Miten se on naisilta pois että mies viettää varpajaisia ystävien seurassa.

Itseasiassa tein suursiivouksen ja ruokaa teen silloin kun tarvii, syön mielummin tuoreena :)

[QUOTE="mitä ihmettä";23799276]No kukahan normaali nainen nyt juhlii vauvaa tai askartelee jotain helvetin masuja kipsistä? Jenkkileffoistako olet tuon oppinut? Ja ei ne naiset ja miehet nyt niin eri aaltopituudella toimi, kotikasvatus ja persoonallisuus ne erot tuo. Ihan typerää ajatella noin. Tai ymmärrän kyllä, jos itse olet kovin vanhoillinen ja stereotyyppinen nainen.[/QUOTE]

En ole stereotyyppinen nainen. Aika päinvastainen kylläkin. Mutta ystävä piirissä ollut ko. vauvajuhlia jne. Itse en tykkää lässyily hommista ollenkaan. En halunnut noita juhlia ollenkaan vaikka kaverit olisi ne halunneet järjestää. Enkä kyllä kovin vanhoillinenkaan ole...

Harmi vaan että toiset ei luota omaan mieheensä ja hyvä mies / hyvä isä ei saa juhlia. Harmittaa tollasten miesten puolesta. Ei ne miehet siellä sairaalassakaan yötä ole. Mitä hemmetin väliä sillä on jos saunoo kavereittensa kanssa kun äiti ja lapsi sairaalassa???? Tai sitten toisilla on vaan niin paskat miehet että eivät osaa käyttäytyä.

Ja meillä mies teki ylitöitä raskausaikana niin että oli yhteensä 3kk kotona vauvan syntymän jälkeen. (isyyslomat, lomat, ylityöt) Joten ei haittaa jos yhtenä iltana on ystäviensä kanssa.
Tuli kyllä aamulla heti herättyään (tais olla 9 aikaan ) osastolle kun oli ikävä. ja viimeiseen asti oli sairaalassa illalla.

Ei sen miehen tartte kokoajan äidille julistaa miten hieno ja mahtava se äiti on jos ei itse saa vastaavaa kunnioitusta.

Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;23799221:
Koska se oli silloin postissa töissä. Meni kuudeksi aamulla ja hoiti työt aina klo 12 mennessä. Ollakseen isävapailla, kun minä pääsen kotiin, että saamme olla enemmän yhdessä.

kait sä nyt kuitenki laitoit sen valvomaan yöt vauvan kanssa? Kun kyllähän ÄIDIN täytyy saada nukkua, äiti kuitenkin joutuu makaamaan vauvan kanssa päivät pitkät. Isä pelkästään tekee kaikki kotihommat ja käy töissä, ei sellaset unta tarvii.

[QUOTE="huh";23799326]Samoin meillä. Munatonhan tuo varmaan on, kun ei halua osallistua sellaiseen junttiperinteeseen. Meillä on tasa-arvoinen suhde ja mielestämme siihen ei tosiaan kuulu tuollainen vanha, alistava perinne. Ja kyllä, mä olisin suuttunut. Ei sillä, että tarvistsisin ketään palvelemaan minua tai en kestäisi olla yksin tms. vaan ihan siksi, että oksettaa koko asetelma varpajaisissa. Mä haluan tasa-arvoa enkä ikiaikaisia nyrkin ja hellan väliin-käyttäytymismalleja![/QUOTE]

niin, nykyaikainen mies nyrkin ja hellan väliin on paljon tasa-arvoisempi asetelma :D

Oikeesti, eikö teillä kumpikaan koskaan juhli omalla tahollaan? Miksi se on toista alistavaa?

[QUOTE="sondersson";23799371]kait sä nyt kuitenki laitoit sen valvomaan yöt vauvan kanssa? Kun kyllähän ÄIDIN täytyy saada nukkua, äiti kuitenkin joutuu makaamaan vauvan kanssa päivät pitkät. Isä pelkästään tekee kaikki kotihommat ja käy töissä, ei sellaset unta tarvii.[/QUOTE]

Jotkut miehet ihan haluaakin valvoa välillä oman lapsen kanssa, että äiti saisi nukkua... Vai eikö äidit tarvitse unta? ;)

Meillä syntyi lapsi torstaina ja lauantai aamusta päästiin lähtemään, ja mies tiesi sen kun oli perjantai iltana vielä kuulolla kun hoitaja sanoi että aamulla on lääkärin kierto sen jälkeen pääsette lähtemään. Kun lauantai koitti, soittelin 11 jälkeen miehelleni että tuuppa jo hakemaan et päästään täältä pois (inhoan sairaaloita yli kaiken) Mies oli sanonut että hän kyllä siivoaa ja ostaa kaapin täyteen ruokaan kun tullaan vauvan kanssa kotiin, näin on mukavampi tulla.
Soittelin aikani ja ei mies vastaa. No lopulta päädyin soittamaan taksin, onneksi minulla oli jo kaukalo mukana sairaalassa. Kotiin kun tulin niin jumalaton pommi. Mies nukkuu persehomeessa. Ja sanonko että tämä ei ole lainkaan mieheni tapaista, muuten varsin kunnollinen, ei juo edes juuri koskaan.
Mutta silloin petyin mielettömästi, itku ja suru tuli. Hävetti. Inhoan varpajaisia, jos joskus meille vielä lapsi suodaan niin mies ei pysy kuvioissa jos sama toistuu.

[QUOTE="sondersson";23799371]kait sä nyt kuitenki laitoit sen valvomaan yöt vauvan kanssa? Kun kyllähän ÄIDIN täytyy saada nukkua, äiti kuitenkin joutuu makaamaan vauvan kanssa päivät pitkät. Isä pelkästään tekee kaikki kotihommat ja käy töissä, ei sellaset unta tarvii.[/QUOTE]
Mun miestä ei koskaan tarvitse pakottaa tai painostaa mihinkään. Sillä on ihan oikeasti hyvä sydän ja se haluaa aina miettiä, miten mulla olis hyvä. Kyllä se usein yölläkin vauvaa hoiti, meidän vauvalla oli aika paha koliikki, ei kumpikaan saatu paljoa nukuttua.

Viimeksi muokattu:
Mun mies piti varpajaisia typeränä, sanoi ettei todellakaan halua tuhlata sellaiseen energiaa ennen kuin ollaan rauhassa totuteltu vauvan kanssa elämiseen. Halusi perhehuoneeseen sairaalassa, ja kotiin paluun jälkeen hoiteli vauvaa minkä kerkesi :) Munatonta vissiin.

[QUOTE="sondersson";23799393]niin, nykyaikainen mies nyrkin ja hellan väliin on paljon tasa-arvoisempi asetelma :D

Oikeesti, eikö teillä kumpikaan koskaan juhli omalla tahollaan? Miksi se on toista alistavaa?[/QUOTE]

Eihän tuossa ollut puhe yleensä juhlimisesta. Luulisi, että vauvan syntymä olisi jo itsessään sen verran hienoa, ettei siinä tarviisi viinaa ottaa. Ja totta h#tissä vauva ja äiti ansaitsevat sen kaiken huomion. Mutta MIESTEN on tässäkin päästävä pääosaan.

Jotkut miehet ihan haluaakin valvoa välillä oman lapsen kanssa, että äiti saisi nukkua... Vai eikö äidit tarvitse unta? ;)

tarvii joo ja ympäri vuorokauden, että jaksaa olla pirteänä kun kaverit tulee kylään kahvittelemaan, mikä ei ole juhlimista koska siihen ei kuulu viina. Pitää jaksaa näyttää iloista naamaa vaikka mieheltä on jäänyt yksi kohta lattiasta pesemättä, pöydälle on jäänyt yksi likainen lautanen ja hänen leipomansa pullat ovat turhan kuivia.

[QUOTE="sondersson";23799446]tarvii joo ja ympäri vuorokauden, että jaksaa olla pirteänä kun kaverit tulee kylään kahvittelemaan, mikä ei ole juhlimista koska siihen ei kuulu viina. Pitää jaksaa näyttää iloista naamaa vaikka mieheltä on jäänyt yksi kohta lattiasta pesemättä, pöydälle on jäänyt yksi likainen lautanen ja hänen leipomansa pullat ovat turhan kuivia.[/QUOTE]

Teillä aika mustavalkoiset sukupuoliroolit vissiin.

Eihän tuossa ollut puhe yleensä juhlimisesta. Luulisi, että vauvan syntymä olisi jo itsessään sen verran hienoa, ettei siinä tarviisi viinaa ottaa. Ja totta h#tissä vauva ja äiti ansaitsevat sen kaiken huomion. Mutta MIESTEN on tässäkin päästävä pääosaan.

eikö teillä osata juhlia ilman viinaa? Ja ootko ihan oikeesti sitä mieltä että isä ei ole yhtään mitään?

Mua itseäni harmittaisi olla sairaalassa ja tietää, että mies on yksinään kotona satatuhatta ajatusta päässä eikä osaa keskittyä mihinkään, onhan senkin maailma aikalailla mullistunut.
Vaikka itse nyt odotankin, on miehen rooli ollut aivan älyttömän tärkeä, ollut koko ajan tavoitettavissa ja apuna, vaikka olis ihan tyhmiäkin juttuja, eikä se siihen lapsen syntymään pääty.
Hyvä jos juhlii, onha edes yksi ilta kun saa vähän päätä "selvittää" kavereiden kanssa, ollaan kuitenkin kaveriporukan viimeisiä vanhemmiksi tulevia, on varmasti sitten vertaistukea.
En kauaa katselis sellaista ukkoa, jonka juhlimiset menis örveltämiseksi, silloin ei ole mitään väliä juhlitaanko vappua, uuttavuotta vai isäksi tulemista, on jossain jotain vikaa, jos ei käyttäytymistään osaa hallita yhtään.
Antakaa miesten nauttia yhdestä illasta, ei se ole keneltäkään pois!

Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;23799427:
Mun miestä ei koskaan tarvitse pakottaa tai painostaa mihinkään. Sillä on ihan oikeasti hyvä sydän ja se haluaa aina miettiä, miten mulla olis hyvä. Kyllä se usein yölläkin vauvaa hoiti, meidän vauvalla oli aika paha koliikki, ei kumpikaan saatu paljoa nukuttua.

joo sama täällä, mutta eipä ollut minulta pois että mies piti varpajaiset meidän ollessa sairaalassa. Ja meillä tuo toimii kumminkin päin, myös minä ajattelen miestä.

[QUOTE="sondersson";23799457]eikö teillä osata juhlia ilman viinaa? Ja ootko ihan oikeesti sitä mieltä että isä ei ole yhtään mitään?[/QUOTE]

Osataan. Mutta yksistäkään varpajaisista en ole kuullut, joissa EI olisi ollut viinaa. En ymmärrä, miten riehaannut noin paljon siitä, että joku nainen voi odottaa mieheltään läsnäoloa vauvan syntymän jälkeen. Ja ihan kuule 24/7. Ihan jo vain fyysisen kivun, väsymyksen, hormonihourujen ja uuden tilanteen vuoksi. Erikoista, että sinusta äidin pitäisi vain selvitä siitä yksin ja isän pitäisi tietenkin päästä synnäriltä suoraan bilettämään.

Ihan oikeutetusti olet hämilläsi. Meillä ei olisi tullut kuuloonkaan että mies olisi SAIRAALASSA ollessani pitänyt varpajaiset. Eikä hän kyllä ehdottanutkaan. Sen sijaan myöhemmin on ihan ok pitää ne kun sovitaan äidin kanssa hyvissä ajoin.

Varpajaiset on kyllä aika keinotekoinen juhla. Miehet on mestareita keksimään itselleen kaikenlaisia juhlia missä saa luvalla ryypätä. Totta kai miehen isyyttä saa juhlistaa mutta hyvällä maulla se pitää tehdä, varsinkin jos synnytys tai raskaus on ollut vaikea naiselle. Ei sairaalasta sännätä minnekään baariin!

En jaksa edes lukea koko ketjua loppuun, mutta huh huh teidän kanssanne. Keskustelin juuri muutama päivä sitten miespuolisten työkavereiden kanssa lounaalla. Yksi miehistä oli saanut vauvan kaksi viikkoa sitten ja juuri palannut isyyslomalta. Muilla kahdella miehellä on molemmilla pieniä lapsia. Isyyslomalta palannut kaveri kertoi synnytyksestä joka oli mennyt ihan normaalin kaavan mukaan, mutta oli ollut tälle tuoreelle isälle todella mullistava kokemus (niin kuin pitääkin). Suorastaan liikuttuneena tämä mies kertoi kuinka oli kokenut suurta avuttomuutta, kun ei voinut ottaa vaimonsa tuskaa itselleen ja kuinka käsittämättömän ylpeä hän on vaimostaan. Miehet nyökkäilivät keskenään että niinpä, jotain mihin ei kyllä itse pystyisi. Jokainen heistä ihan tavallinen mies, joka tuskin on osannut asiaa kuivailla vaimoilleen. Olen ollut myös polttareissa mukana ja samanlaiset puheet sielläkin on. Ei ne ole mitkään miehuuden ylistysjuhlat, vaan nimen omaan siellä miehet puhuvat keskenään miten hienoa on tulla isäksi, miten hurja kokemus synnytys oli ja miten he arvostavat vaimojaan ihan eri tavalla sen jälkeen. mitä sitten jos vauva ja uuden perheen kunniaksi juodaan muutama malja, ehkä pari liikaakin, sehän on vain nimenomaan kunnioitusta. Polttarit ovat nimenomaan kunnianosoitus vaimoille ja lapsille. Mies pitää juhlat sen kunniaksi mitä hänen vaimonsa on saanut aikaan.

Niin ja varpajaisethan on juhla jonka mies itse järjestää itselleen (ei muut kuten polttareissa), eikä mikään estä naista järjestämästä omia varpajaisiaan.

Kun poika syntyi ja isänsä lähti viettämään varpajaisia, mä olin sen verran henkisesti ja fyysisesti synnytyksestä romuna, että en kyllä olisi halunnut mukaankaan lähteä. Paljon mieluummin makasin sairaalassa keräämässä voimia kotiinlähtöä varten.

Osataan. Mutta yksistäkään varpajaisista en ole kuullut, joissa EI olisi ollut viinaa. En ymmärrä, miten riehaannut noin paljon siitä, että joku nainen voi odottaa mieheltään läsnäoloa vauvan syntymän jälkeen. Ja ihan kuule 24/7. Ihan jo vain fyysisen kivun, väsymyksen, hormonihourujen ja uuden tilanteen vuoksi. Erikoista, että sinusta äidin pitäisi vain selvitä siitä yksin ja isän pitäisi tietenkin päästä synnäriltä suoraan bilettämään.

mutta kun isä ei voi siellä sairaalassa olla yötä ellet satu saamaan perhehuonetta :headwall:
Meillä mies on ollut läsnä kun vain pystyy olla. Ja toisen lapsen syntymän jälkeen ei pitänyt varpajaisia koska silloin hän oli esikoisemme kanssa kotona.