Varpajaiset= äärettömän hylätty ja arvoton olo

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hämillään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mitkähän olisi isin kommentit jos äidit sais/vois järjestää polttarit? Siis jos roolit jotenkin kääntyis ja naiset saisivat "tämän# oikeuden.

Epäilempä että jos joku isä uskaltautuisi kieltämään äidiltä juhlan täällä haukuttais mies omistushaluiseksi siaksi...

Kyse on YHDESTÄ illasta tiukka-nutturat.

Jos kertoo tunteensa, on kamala noita-akka. Mutta oikeasti, tällaiset jutut pitäisi puhua yhdessä. Jos naista loukkaa se, että kun hän on keskellä imetysahdistusta, väliliha täynnä tikkejä, yöt nukkumatta vauvan kanssa sairaalassa, mies meinaa lähteä bilettämään, niin kyllä, se mies voisi vähän miettiä, että onko nyt oikea hetki juhlia.

Mun tuttavapiirissä ei ole pidetty sairaala-aikana varpajaisia, vaan aikaisintaan kuukauden tai parin päästä syntymästä, usein isän ja äidin kaverien kanssa yhdessä, ei vain miesten kesken. Enemmän ne tuntemani miehet on joko sairaalassa perhehuoneessa tai töissä, tai kotona isompaa lasta hoitamassa.
Mutta siis, ei mitään vikaa käydä juhlimassa, kunhan äidille ei sen takia tule hylätty olo. Siinä alussa synnytyksen jälkeen on mieli niin herkkänä muutenkin, turha sille on nauraa ja haukkua pirttihirmuksi, prinsessasyndroomaiseksi ja mitä tässä ketjussa on nähty..

Peesiä tälle. Nainen on hormoonihirmu ja kontrollifriikki ja mitähän vielä.. haluaisin tietää,että onko tää palsta oikeasti täynnä niin kylmiä akkoja,että jos mies olis samalla tavalla herkässä tilassa ja pyytäis jotain,niin naurais paskaset ja sanois että mähän teen mitä mä haluun? Vai eikö näin voi koskaan käydä? Eikö mies voi koskaan olla altavastaajan asemassa ja etsiä tukea vaimostaan?

En ymmärrä miksi synnytyksen jälkimaininkeja vähätellään,jopa ronskisti viitataan kintaalla tyylin "sehän ois kun ison paskan vääntäny". Nainen ei saa tuntea,nainen ei saa puhua,ei ajatella. Sehän on miehen alistamista ja kahlitsemista,ei mies ansaitse sellaista vaimoltaan. Vaimon tulee olla hiljaa ja hymistä.

Jos joku ihan oikeasti pahoittaa mielensä varpajaisideasta,niin onko se ihan ok vaan sivuuttaa toisen tunteet? Varpajaiset voi viettää ihan milloin muulloin tahansa,mutta jos nainen pyytää että mies odottaisi parempaa hetkeä,niin silloin on kireenutturainen narsistilutka joka ei ansaitse miestä ollenkaan.

Mitkähän olisi isin kommentit jos äidit sais/vois järjestää polttarit? Siis jos roolit jotenkin kääntyis ja naiset saisivat "tämän# oikeuden.

Epäilempä että jos joku isä uskaltautuisi kieltämään äidiltä juhlan täällä haukuttais mies omistushaluiseksi siaksi...

Kyse on YHDESTÄ illasta tiukka-nutturat.

Ei,vaan silloin täällä saisi saavillisen paskaa niskaan siitä,miten viitsii hylätä vauvan ja että kyllä se mies on ihan oikeessa,kun yrittää pitää juoppovaimonsa kurissa. Oi mikä mies,tuo pyhä mies. Kyllä nainen on paska jos ukolleen tommosen nakin tekee että jättää vauvan sille ja lähtee ryyppäämään!

Jos kertoo tunteensa, on kamala noita-akka. Mutta oikeasti, tällaiset jutut pitäisi puhua yhdessä. Jos naista loukkaa se, että kun hän on keskellä imetysahdistusta, väliliha täynnä tikkejä, yöt nukkumatta vauvan kanssa sairaalassa, mies meinaa lähteä bilettämään, niin kyllä, se mies voisi vähän miettiä, että onko nyt oikea hetki juhlia.

Ihan samaa mieltä. Vai onko nämä näin kiihkeästi miehen oikeuksien puolesta puhujat tällä palstalla miehiä itse? En muuten voi ymmärtää miten tuo ihan asiallinen alkuperäinen kysymys voi aiheuttaa tällaisen ryöpytyksen.

Kaikessa asiassa pitää olla ne "miesten" jutut, miten vielä tämäkin on sellainen asia, josta pitää miehen saada kunnia ja jonka takia pitää juhlia, koska on ollut ehkä rankassa synnytyksessä mukana ja miehen pitää päästä tuulettumaan. Onko ne miehet jotain hiiriä, kun ei kestä edes ensimmäisiä päiviä olla naisensa tukena. Ja jos tätä naista arvostaa, niin onko se niin paljon mieheltä pois jos jättääkin juhlat väliin. Kyllä, luit oikein. Tällä kertaa onko se mieheltä pois. Eipä kysytä aina mitä se on naiselta pois. Omasta tahdostaan voi ajatteleva mies niin tehdä. Aina sanotaan että ei ole naiselta pois ja naisen pitää ymmärtää ja naisen PITÄÄ herra ties mitä kaikkea pitää, mutta mies ei voi toimia epäitsekkäästi missään tilanteessa, eikä kenenkään vuoksi. Miksi?

Siis eikö tääkin kuulu juuri niihin asioihin, joista parin pitää keskenään sopia käytösmalli!! Ei kenenkään pidä pitää itsestään selvänä ettei joku hyväksy varpajaisia taikka että joku ehdoin tahdoin haluaa pitää sellaiset!! meillä ainakin jo raskaus aikana käytiin tämä keskustelu ja sovittiin pelisäännöt! Jos olisin pyytänyt, ettei mies vietä varpajaisia, että se loukkaa minua. Olen melko varma, ettei niitä olisi vietetty...
Toisen raskauden aikana kysyin, asiasta uuudestaan ja tällöin mies sanoin, ettei hänellä ole tarvetta koska varmasti on väsynyt ja on esikoinen ja hänen koulunkäyntinsä hoidettavana kaiken sen lisäksi...
Esikoisesta siis piti varpajaiset kotonamme, koska olimme asiasta sopineet yhdessä jo aikaisemmin, ja ei , ei olisi pitänyt niitä jos synnytyksessä olisi tullut jotain ongelmia. Mutta kun kaikki meni hyvin, olin pirteä ja vauva voi hyvin, ilolla soin isälle tämän hänelle tärkeä hetken! Edelleen muistelee seitsemän vuoden takaista, ja mitä neuvoja "kokeneemmilta" kavereiltaan sai saunan lauteilla!!

[QUOTE="vieras";23804146]Peesiä tälle. Nainen on hormoonihirmu ja kontrollifriikki ja mitähän vielä.. haluaisin tietää,että onko tää palsta oikeasti täynnä niin kylmiä akkoja,että jos mies olis samalla tavalla herkässä tilassa ja pyytäis jotain,niin naurais paskaset ja sanois että mähän teen mitä mä haluun? Vai eikö näin voi koskaan käydä? Eikö mies voi koskaan olla altavastaajan asemassa ja etsiä tukea vaimostaan?

En ymmärrä miksi synnytyksen jälkimaininkeja vähätellään,jopa ronskisti viitataan kintaalla tyylin "sehän ois kun ison paskan vääntäny". Nainen ei saa tuntea,nainen ei saa puhua,ei ajatella. Sehän on miehen alistamista ja kahlitsemista,ei mies ansaitse sellaista vaimoltaan. Vaimon tulee olla hiljaa ja hymistä.

Jos joku ihan oikeasti pahoittaa mielensä varpajaisideasta,niin onko se ihan ok vaan sivuuttaa toisen tunteet? Varpajaiset voi viettää ihan milloin muulloin tahansa,mutta jos nainen pyytää että mies odottaisi parempaa hetkeä,niin silloin on kireenutturainen narsistilutka joka ei ansaitse miestä ollenkaan.[/QUOTE]

Well said!

Mulla ei oo lapsia, ja tää on ollut NIIN sivistävä ketju. Kiitos siitä kaikille!

En esimerkiksi edes tiennyt mikä on vaippakakku, ja ehdin jo ajatella et siinon sama idea, et tehdään kakku, joka näyttää jollekin asialle. Kuten esim autokakku. Mikä taas oli ajatuksena aika ällö, et pitääks semmonen vielä syödäkin :o Onneksi googletin.

Mut AP toivottavasti saat juteltua miehesi kanssa asiasta, ja tuut paremmalle mielelle. Tollaset on parempi keskustella poikki, ettei jää kaivertaan.
Tosi paljon onnea vauvasta teille molemmille!

Itse inhoan koko varpajaisperinnettä,jos se tarkoittaa ryyppäämistä pitkän kaavan mukaan. Jotenkin älytöntä,että nainen on raskaana,synnyttää ja sitten hoitaa lasta yksin,jotta mies pääsee juhlimaan. Ei kovin tasa-arvoista... Hyvin hillityt varpajaiset olisivat minusta ok,jos äiti vielä srlassa tavallisella osastolla,ja mies joutuisi kuitenkin illan olemaan kotona.

Kiitos vastauksissa. Aluksi ja nyt lopuksi ihan asiallisiakin. Oloani osa kirjoituksista ei paljon parantanut. Nyt tuntuu, että tunnen jotain mitä naisena en todellakaan olisi saanut tuntea. Pitäisköhän mun alkaa tuntemaan ja ajattelemaan vähän vähemmän :D

Kiitos vastauksissa. Aluksi ja nyt lopuksi ihan asiallisiakin. Oloani osa kirjoituksista ei paljon parantanut. Nyt tuntuu, että tunnen jotain mitä naisena en todellakaan olisi saanut tuntea. Pitäisköhän mun alkaa tuntemaan ja ajattelemaan vähän vähemmän :D

Ei vääriä tunteita olekaan. Olisin minäkin tuntenut oloni hylätyksi ja sitä yksinäisemmäksi, mitä railakkaammin mies olisi juhlinut. Mutta kyllä se siitä, kun aikaa kuluu :)

Voisin kyllä kuvitella, että varpajaisissa petetään aika usein. Mies on ehkä puutteessa, jos ei vähään aikaa ole lähestyvän synnytyksen vuoksi saanut, ja nyt sitten nainen makaa alapää rikki sairaalassa ja mies tietää, että seksiä tuskin heruu ainakaan 6 viikkoon ennen jälkitarkastusta.

Ymmärrän hyvin sinua ap. Itsellä varpajaiset nostattaa karvat aina pystyyn,myös silloin kun on kyse miesten kavereiden juhlista.Minusta isän kuuluu olla äidin tukena eikä juopottelemassa kavereiden kanssa. Taidan olla aikamoinen pirttihirmu,kun esikoisesta ei kyseisiä juhlia pyynnöstäni pidetty ja tulevan kakkosen kohdalla ei tarvitse asiaa edes miettiä,koska mielipiteeni on selvillä.

En edes tajunnut, että asian voisi nähdä noinkin. Mieheni piti varpajaiset saman päivän iltana kuin vauva syntyi: sukulaismiehiä ja ex tempore paikalle päässeitä kavereita kutsui meille kotiin ja tarjosi konjakkia ja sikareita haluaville (meillä ei toki poltetaan sisällä). Oma isänikin oli siellä silloin. Mielestäni perinne on toteutustavasta riippuen hienokin. Olin itse sairaalassa toipumassa, mutta eipä siinä toisaalta mitään, kun sain rauhassa olla, eikä siellä ole perhehuoneita muutenkaan. Oma mies ei lähtenyt kaupungille, mutta en olisi sitäkään vastustanut.

Mutta hei, ainahan olisit voinut tehdä kotona suursiivouksen ja tehdä pakastimen täyteen ruokaa. Siinäpä askaretta tarpeeksi.

Olen kanssasi ihan samaa mieltä. Ihmetyttää äitien itsekkyys ja kontrollointihalu. Miten se on naisilta pois että mies viettää varpajaisia ystävien seurassa.

Minähän en itse lapsettomana ymmärrä mistään mitään mutta lähes poikkeuksetta kaikki raskaana olevat ystävättäreni ovat ehtineet puunata kotinsa, täyttää pakastimensa ja sisustaa vauvan huoneen valmiiksi jo moneenkin kertaan ennen synnytystä että saa sitten tulla laitokselta rauhassa "valmiiseen" kotiin.

[QUOTE="vieras";23804708]Minähän en itse lapsettomana ymmärrä mistään mitään mutta lähes poikkeuksetta kaikki raskaana olevat ystävättäreni ovat ehtineet puunata kotinsa, täyttää pakastimensa ja sisustaa vauvan huoneen valmiiksi jo moneenkin kertaan ennen synnytystä että saa sitten tulla laitokselta rauhassa "valmiiseen" kotiin.[/QUOTE]
Mut hei miks oletus on se, että nää on just naisen tehtäviä? Naisella on iso vatsa ja tukala olo, niin miksi mies ei yhtähyvin tee näitä juttuja?

Miksei mies muutenkin voisi olla kiinnostunut siitä, että kotona on ruokaa ja viihtyisää?

Kyl täs vähän tulee vaan se tunne, että moes ikäänkuin tarttee sitä sellasta juhlimista, kun taas naiselle jää ne hommat ikäänkuin luonnostaan. Mutta mä en ole sellanen nainen. Ei mulle tule siivousintoa, eikä mulla ole pesänrakennusviettiä. En mä oo sen tyyppinen ihminen ollenkaan. Tuntuu vaan, et tällsenään olisin hyväksytty, jos oisin mies, mutta naisena olen kelvoton. Onneksi mulla on mulle sopiva mies.

Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;23804814:
Mut hei miks oletus on se, että nää on just naisen tehtäviä? Naisella on iso vatsa ja tukala olo, niin miksi mies ei yhtähyvin tee näitä juttuja?

Miksei mies muutenkin voisi olla kiinnostunut siitä, että kotona on ruokaa ja viihtyisää?

Kyl täs vähän tulee vaan se tunne, että moes ikäänkuin tarttee sitä sellasta juhlimista, kun taas naiselle jää ne hommat ikäänkuin luonnostaan. Mutta mä en ole sellanen nainen. Ei mulle tule siivousintoa, eikä mulla ole pesänrakennusviettiä. En mä oo sen tyyppinen ihminen ollenkaan. Tuntuu vaan, et tällsenään olisin hyväksytty, jos oisin mies, mutta naisena olen kelvoton. Onneksi mulla on mulle sopiva mies.

Minä en tosiaankaan olettanut yhtään mitään, totesin vain että sivusta seurattuna omassa lähipiirissäni ystävättäret ovat toimineet näin. Heidät tuntien voisin kuvitella kyseessä olevan ennemminkin pesäntekovietti ja valmisteluiden aiheuttama mielihyvä - lapsen syntymä on niin tärkeä ja iso asia että tuleva äiti haluaa henkilökohtaisesti varmistua myös kodin olevan valmiina. Miksi sinä oletat että kaikilla raskaana olevilla on tukala olo?

[QUOTE="vieras";23804958]Minä en tosiaankaan olettanut yhtään mitään, totesin vain että sivusta seurattuna omassa lähipiirissäni ystävättäret ovat toimineet näin. Heidät tuntien voisin kuvitella kyseessä olevan ennemminkin pesäntekovietti ja valmisteluiden aiheuttama mielihyvä - lapsen syntymä on niin tärkeä ja iso asia että tuleva äiti haluaa henkilökohtaisesti varmistua myös kodin olevan valmiina. Miksi sinä oletat että kaikilla raskaana olevilla on tukala olo?[/QUOTE]

Mä väitän että 80% naisista kokee raskauden loppuvaiheessa liikkumisensa hankaloituneen,lisääntynyttä väsymystä ja kömpelyyttä. En ole tavannut vielä ketään joka sipsuttelisi sirosti varpaillaan pölyjä pyyhkien rv 35+---->.

Sinänsä ymmärrän, että tulee yksinäinen olo, kun jätetään sairaalaan. Mulla ainakin oli ikävä miestäni sairaalassa. Mutta toisaalta, mitäpä sillä oli väliä, kävikö muutamalla kaljalla sillä aikaa vai olisiko ollut kotona. Meillä oli ainakin sairaalassa tarkat vierailuajat, joita ei paljon auttanut muuttaa. Varpajaisten takia ei mies jättänyt vierailuja käyttämättä. Ja parempi niin, että piti varpajaiset silloin, kun itse olin sairaalassa ja sain tarvittaessa apua henkilökunnalta.

Alkuperäinen kirjoittaja Ei yllätä;23803739:
Joku puhui munanjohtimen katkaisusta..
Tiesittekö muuten, että sterilisaatio tehdään yli 90 prosenttisesti naiselle vaikka miehelle se olisi helpompi ja kivuttomampi. Että näin paljon ne miehet on kiinnostuneita siitä mitä nainen käy läpi tai voisiko itse mahdollisesti helpottaa jotakin

Tähän on pakko mainita että nyt on Suomessa alettu tekemään naisille sterilisaatiota joka on helpompi ja nopeampi kuin miehille tehty. Siinä kestää n.20min, puudutuksessa tehdään, kotiin pääsee samantien ja ehkä kuukautiskipua muistuttavaa kipua tulee.
Ja ihan kunnallisen puolella tehdään.

[QUOTE="vieras";23805008]Juu, provo todellakin. Eihän kukaan mies petä, eikä varsinkaan kaksplusmammojen miehet. ;)[/QUOTE]

Mä en todellakaan tiedä missä piireissä sä liikut,mutta en tiedä ketään joka olisi vaimoaan pettänyt silloin kun vaimo on synnärillä. Mä tunnen tavallisia työssäkäyviä suomalaisia perheitä,entäs sä? Mun tuntemat miehet pettää ihan yhtä vähän kuin naisetkin. En ihan heti keksi ketään naista joka pettäisi miestään jos tämä makaisi pallityrän takia sairaalassa.

[QUOTE="vieras";23804997]Mä väitän että 80% naisista kokee raskauden loppuvaiheessa liikkumisensa hankaloituneen,lisääntynyttä väsymystä ja kömpelyyttä. En ole tavannut vielä ketään joka sipsuttelisi sirosti varpaillaan pölyjä pyyhkien rv 35+---->.[/QUOTE]

Mä kolailin lunta rv 35 ja ajelin pyörällä ihan viikolle 42 saakka ja tein muutenkin kaikkea mitä ennenkin. Tosin kanssaihmiset oli aika kauhistuneita nähdessään mut pyörän selässä. Mutta mun olo oli loppuun saakka ihan hyvä.