Varpaillaan kävely

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mina"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mina"

Vieras
Tuli mieleen tosta toisesta ketjusta, että mitä haittaa siitä on jos lapsi kävelee varpaillaan?

Meillä poika tykkää usein sisällä ollessa sipsutella varpaillaan, mutten koskaan ole ajatellut että se olisi jotenkin huono juttu :O

Meille neuvolassa sanottiin, että se vaikuttaa lapsen jalkaan, oisko ollut nilkkaan kasvuvaiheessa. Käskettiin muistutella aina oikein kävelemisestä. Meillä lapset ovat jossain vaiheessa kävelleet melkein koko ajan varpaillaan ja juosseetkin :)

On se huono juttu. Vaikuttaa jalkaan jotenkin. Itse käyn fysioterapiassa ja lapsi joskus mukana. Kävelee välillä varpaillaan ja fysioterapeuttini kieltää aina ja on käskenyt kiinnittää siihen huomiota ja muistuttaa ettei saa. Selitti joskus mitä haittaa mut en muista mitä. Mut sen muistan et on huono juttu ja kiellän lasta kun varvistaa.

Poliklinikalta lainattua:

Ajoittainen varpaillaan kävely kävelyyn opettelun alkuvaiheessa on suhteellisen normaalia. Joskus varpaillaan kävely voi liittyä kohonneeseen lihasjänteyteen ja toisaalta pitempään jatkunut varpaillaan kävely voi johtaa jalkojen lihasjänteyden nousuun. Syyt lihasjäntevyyden nousuun ovat moninaisia ja niitä voidaan tarvittaessa hoitaa tehokkaasti fysioterapialla. Tarvittaessa asiaan saadaan selvyyttä lääkärintutkimuksella, ja lääkärin harkintansa mukaan pyytämällä fysioterapeutin arviolla.

Salo, Jarmo, Lastentautien erikoislääkäri

No joo...älä nyt jäkyty mutta,
Itse olin samanlainen pienenä, ja mulla oli nivelreuma. Todettiin 5 vuotiaana kun en jaksanut kävellä pitkiä matkoja, aamulla nilkat jäykkänä...
Kannattaisi ehkä mainita asiasta seuraavalla kerralla siellä neuvolassa....
Reuma oli tyypiltään lastenreuma mutta mulla ei ollut veressä reumatekijää. Oireet hävisivät 12 vuotiaana...

Se ei mun mielestä liittynyt nilkkaan vaan pohkeeseen tai johonkin jänteisiin. Muistelen et puristeli sillon tytön pohkeita ja kokeili jotain jäykkyyttä kun "tutki" tyttöä sen varvistuksen takia.

mun serkun lapsi oli vauvana aina kävelytuolissa ja siksi nyt varvastaa. täytti juuri vuoden eikä osaa edes kunnolla seisoa tukea vasten tuon takia. fysioterapeutti kieltänyt ehdottomasti kävelytuolin koska lapsen jalat olivat niin jäykät ettei oppinut ryömimään.
meidän tyttö ei oo koskaan varvastannu, mutta ei olekkaan koskaan käytetty kävelytuoleja yms.
en tiedä onko ap tälläsiä härveleitä käyttäny, mutta niissä voi olla yks syy tähän jos niitä on käytetty liikaa. normaali käytössä ihan ok vekottimia.

Yhteistyössä