Varmin tapa säilyttää kuvat?

v
Kyllä se kaikkein varmin tapa on teettää laadukkaalle valokuvapaperille, tekniikka kun kehittyy muutamassa vuodessa, niin että nykyiset dvd:t ja usb-tikut on historiaa hyvin pian, mutta paperikuva sen sijaan voi kestää jopa satoja vuosia.

Jos kuitenkin haluaa ne digitaalisena säilyttää, niin paras on varmasti jonkinlainen massamuistilaite, eli jotain tämän tyylistä: http://www.gigantti.fi/product/tietokoneet/kiintolevyt/IOME320GBSEL/iomega-ulkoinen-kiintolevy-320-gb
 
kuvaaja
Jos kuvia säilyttää digitaalisessa muodossa ei valitettavasti ole olemassa varmaa tapaa.

Itse kuvaan paljon (n.1000 kuvaa kuukaudessa) ja säilytän niitä koneella, ulkoisella kovalevyllä sekä parhaita otoksia vielä lisäksi muistitikulla. Olen myös ladannut joitain kuvia netttiin omaan kuvagalleriaan (Picasa). Näistä mikään ei kuitenkaan ole tae siitä, että kuvat säilyvät ja siksi olen tärkeitä kuvia teettänyt myös paperikuviksi. Ei se nyt sentään niin kallista ole. Toki nekin voivat tuhoutua syystä tai toisesta mutta paperikuviksi teettäminen on silti varmin tapa saada kuvat säilymään.
 

Yhteistyössä