Varmaan tyhmä kysymys – saako LIEDEN liittää itse sähköverkkoon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HoitoonVaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Vai pitääkö siihen olla sähkömies? Kun ei tuo kovin monimutkaselta näyttäs... :whistle:
Kyseessä on kiinteä asennus joten ei saa. Minä olen kyllä itse kytkenyt mutta ei kerrota kellekään :whistle:
Jos itse alkaa sitä kytkemään niin kannattaa olla satavarma ja vähän enemmänkin että tietää jokaisen johdon värin merkityksen ja eri symboleiden tarkoituksen. Siis ihan satavarma.

niitä liesiäkin alkaa olla jo niin monenlaiseen kytkentään että homma ei ole enää välttämättä ihan straight-forward karvat kiinni homma

esim. mulla on pääjännitteen väliin kytkettävä liesi ja siinä pitää jo pikkusen ymmärtää sähköstä että sen osaa laittaa oikein

[QUOTE="vieras";29048202]sama väri samaan niin onnistuu, ota vaikka kännykameralla kuva entisestä kytkennästä.[/QUOTE]
Jos liesi vaihtuu niin pelkästä vanhasta kytkennästä ei juuri iloa ole.
Lieden voi kytkeä joko yksivaihe- tai kolmivaihevirtaan ja kytkentätavasta riippuen liitinnapojen väliset oikosulkuliuskat asennetaan tietyllä tavalla. Lisäksi tietysti pitää muistaa että henkensä pitimiksi pitää sähkötaulusta irrottaa joko yksi tai kolme sulaketta.

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;29048226:
Jos liesi vaihtuu niin pelkästä vanhasta kytkennästä ei juuri iloa ole.
Lieden voi kytkeä joko yksivaihe- tai kolmivaihevirtaan ja kytkentätavasta riippuen liitinnapojen väliset oikosulkuliuskat asennetaan tietyllä tavalla. Lisäksi tietysti pitää muistaa että henkensä pitimiksi pitää sähkötaulusta irrottaa joko yksi tai kolme sulaketta.

ja lisäksi on vielä tuo pääjännitteeseen kytkettävä vaihtoehto

vanhaan aikaan lähes kaikki hällät tais olla kolmivaiheisia, ihan pienet oli yksvaiheisia

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;29048297:
Jep, meillä on tuossa uudessa liedessä kaikki kolme erilaista kytkentätapaa mahdollisia joten on syytä tietää minkä johdon kytkee mihinkin.

ja lisäksi pitää tarkastaa että mitkä on syöttävät sulakkeet ja laskettava että teho riittää

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;29048297:
Jep, meillä on tuossa uudessa liedessä kaikki kolme erilaista kytkentätapaa mahdollisia joten on syytä tietää minkä johdon kytkee mihinkin.

Yleensä niissä tulee joku kytkentäkaavio. Kannattaa suosia kolmivaihetta, riittää tehot.

Keltavihreä on suojamaa, sininen nollajohto ja muut virtajohtoja. Yleismittarilla voi tarkistaa ja jos on epäselvää, tosiaan trooli.fi auttaa.

Mä kehotan mitä vakavimmin pitäytymään ns. jokamiehelle sallituissa sähkötöissä ja niissäkin tosiaan vain jos tietää osaavansa, eikä luule osaavansa.

Vastaan on nimittäin tullut kaikenlaista. Pahimmasta päästä UROSpuolinen kolmivaihelähtö seinärasiana. Sekä jokunen jatkoroikka, jossa molemmissa päissä uros.

Kaikki voimavirtahommat kuuluu sähkärille ja sillä piste.

Mimmoinen muuten mahtaa olla "pääjännitekytkentä"? Mulle ihan outo termi.

normaalissa kolmivaihesähkössähän on vaihejohtimen ja nollan välinen jännite tunnetusti 230 volttia, kahden vaihejohtimen keskinäinen jännite taas on 400V

230V nimitetään vaihejännitteeksi ja 400V pääjännitteeksi

Jjep, toi on tuttua. Itte olen vaan mieltäny, että liesi kytketään joko valovirtaan tai voimavirtaan.

Tosta "pääjännitekytkennästä" mulla tulee lähinnä mieleen isot sähkömoottorit, joissa on kytketty kolme vaihetta ja suojamaa, eli mennään ilman nollajohtoa.

Vai pitääkö siihen olla sähkömies? Kun ei tuo kovin monimutkaselta näyttäs... :whistle:

Tyhmään kysymykseen tyhmä vastaus: tuohan riippuu ihan siitä onko siinä sähköpistoke vai ei :) . Oletan että ei ole, joten ei muuta kuin sähkäri apuun vaan. Onhan tässäkin keskustelussa näitä "tee-se-itse -sähkömiehiä" tehnyt kiinteitä asennuksia ihan itse mutta eipä kannata. Tyhmästä päästä voi kärsiä koko ruumis...

[QUOTE="vieras";29049778]Tyhmään kysymykseen tyhmä vastaus: tuohan riippuu ihan siitä onko siinä sähköpistoke vai ei :) . Oletan että ei ole, joten ei muuta kuin sähkäri apuun vaan. Onhan tässäkin keskustelussa näitä "tee-se-itse -sähkömiehiä" tehnyt kiinteitä asennuksia ihan itse mutta eipä kannata. Tyhmästä päästä voi kärsiä koko ruumis...[/QUOTE]

kaikki ei välttämättä ole TSI-miehiä, joillakin saattaa olla jopa alan koulutus

Yhteistyössä