Varmaan missään muussa ammatissa ei saa niin helpolla tienattua leipäänsä, kuin opettajana

"äiti"
toki töihin tulee rutiinia, ja varmuutta, ja valmista aineistoa, jota heittää kehiin tuosta noin vaan. Ja eihän sitä välttämättä kukaan kontrolloi, miten opetustuntisi hoidat. Itse työ voi sinällään olla vahvan ammattikokemuksen omaavana helppoa, olettaisin. Mutta jotenkin olen siinä uskossa, että aika moni opettaja on tällähetkellä hyvin uupunut työhönsä, ja että moni melko hiljattain valmistunut opettaja vaihtaakin alaa. Oppilasaines, sekä heidän vanhempansa taitavat olla aika haasteellisia monissa paikoissa. Uskoisin, että opettajan työ voi olla hyvinkin henkisesti kuormittavaa.
sairaanhoitajan työ sairaalan vuodeosastolla onkin hehkeetä eikä yhtään kuormittavaa. juupa juu. riippuu niin mistä näkövinkkelistä kahtoo.
 
yks KKA
[QUOTE="äiti";22555251]onneks nuoret ja täysikäset häiriköt voi laittaa luokan ulkopuolelle. sä vastaat nyt hei jostain ala-asteelta... vähän eri asia lukiois ja näis. amiksis ym.[/QUOTE]

Eikö opettaja ole opettaja jos hän työskentelee alakoulussa??? Harvinaisen typerä komentti sulta.
 
yks KKA
[QUOTE="äiti";22555283]tai sit sä et vaan KKAna tiedä miten aineenopeks kouluttaudutaan ja miten se eroo luokanopesta :LOL:[/QUOTE]


Ööö... avauksen otsikkossa lienee puhuttiin, että OPETTAJA tienaa leipänsä kaikkein helpoimmin.
Enpä kyllä huomannut, että siinä olisi eritelty aineenopettaja ja luokanopettaja.
Opettele sä ihan vaan lukemaan ja jopa ymmärtämään lukemasi, ÄITI.
 
"mmm"
Otsikon herättämä ajatus: "Voi pyhä yksinkertaisuus".

Ei ole varmaan ihan noin yksiselitteistä. Olen ammattikorkeakoulun kieltenopettaja, ala vaativa erikoisala, samaa työtä kuin minä tekee Suomessa kai n. 10 ihmistä. Kaikki materiaalit tehtävä itse, etsittävä itse, löydettävä itse, oppikirjoja ei ole. Ammattialaa hallittava jonkin verran, että tietää, mitä opettaa.

Ennen nykyistä työtäni olin opettanut 7 vuotta "tavallisessa" amiksessa useita erikoisaloja, eikä sekään helppoa ollut, mutta 3-4 vuoden jälkeen oli jotenkin "kärryillä". Nykyisessä hommassani olen ollut 11 vuotta, ja olen yhäkin todella usein "pihalla", vaikka työpäivät eivät ole 8-19/20 + viikonloppuisin runsaasti tunteja kuten 5 ensimmäistä vuotta. Yhäkin teen 8 tunnin päiviä koko ajan. Lomat? Joo, pääsykokeet työllistävät tuonne kesäkuun puoliväliin ja elokuun alussa jatketaan. Eli totta, kuusi viikkoa lomailen, mutta niin tekevät aika monet muutkin tuttavat, jotka vaihtavat lomarahojaan lomiin tms. Kovin moni heistä ei kuitenkaan ole ensimmäisiä lomaviikkoja kuin kuollut silakka, kuten minä olen.

Edellisestä valituksesta huolimatta en missään nimessä vaihtaisi yläasteelle tai lukioon - tylsää :) Mutta älköön kukaan yleistäkö opettajan ammatin helppoudesta...
 
"äiti"
Ööö... avauksen otsikkossa lienee puhuttiin, että OPETTAJA tienaa leipänsä kaikkein helpoimmin.
Enpä kyllä huomannut, että siinä olisi eritelty aineenopettaja ja luokanopettaja.
Opettele sä ihan vaan lukemaan ja jopa ymmärtämään lukemasi, ÄITI.
täs puhutaan amiksen opeista. sentään mulla on lukutaito jäljellä. vaikeeta se oliski open hommia tehä KKAn koulutuksella ilman lukutaitoo...
 
[QUOTE="äiti";22555264]sairaanhoitajan työ sairaalan vuodeosastolla onkin hehkeetä eikä yhtään kuormittavaa. juupa juu. riippuu niin mistä näkövinkkelistä kahtoo.[/QUOTE]
Ei varmastikaan ole, mutta en minä ainakaan rinnastanutkaan niitä toisiinsa. Sairaanhoitajan työ on varmastikin hyvin raskasta, sekä henkisesti, että varmaan myös fyysisesti.
Ja varmaan moni muukin ammatti/ työ. Siltikään en väittäisi, että opettajan työstä saa palkkaa lähes tekemättä mitään. Joskaan ihan niin, ei kukaan ketjussa väittänytkään- kunhan kärjistin.
 
"vieras"
[QUOTE="mmm";22555307]Otsikon herättämä ajatus: "Voi pyhä yksinkertaisuus".

Ei ole varmaan ihan noin yksiselitteistä. Olen ammattikorkeakoulun kieltenopettaja, ala vaativa erikoisala, samaa työtä kuin minä tekee Suomessa kai n. 10 ihmistä. Kaikki materiaalit tehtävä itse, etsittävä itse, löydettävä itse, oppikirjoja ei ole. Ammattialaa hallittava jonkin verran, että tietää, mitä opettaa.

Ennen nykyistä työtäni olin opettanut 7 vuotta "tavallisessa" amiksessa useita erikoisaloja, eikä sekään helppoa ollut, mutta 3-4 vuoden jälkeen oli jotenkin "kärryillä". Nykyisessä hommassani olen ollut 11 vuotta, ja olen yhäkin todella usein "pihalla", vaikka työpäivät eivät ole 8-19/20 + viikonloppuisin runsaasti tunteja kuten 5 ensimmäistä vuotta. Yhäkin teen 8 tunnin päiviä koko ajan. Lomat? Joo, pääsykokeet työllistävät tuonne kesäkuun puoliväliin ja elokuun alussa jatketaan. Eli totta, kuusi viikkoa lomailen, mutta niin tekevät aika monet muutkin tuttavat, jotka vaihtavat lomarahojaan lomiin tms. Kovin moni heistä ei kuitenkaan ole ensimmäisiä lomaviikkoja kuin kuollut silakka, kuten minä olen.

Edellisestä valituksesta huolimatta en missään nimessä vaihtaisi yläasteelle tai lukioon - tylsää :) Mutta älköön kukaan yleistäkö opettajan ammatin helppoudesta...[/QUOTE]

Sanot et teitä on kymmenisen, eli mikä koulutus sulla on? :) ja minkälainen koulutus yleensäkin vaaditaan amk:hon just vaikka kieliin?
 
"äiti"
Ei varmastikaan ole, mutta en minä ainakaan rinnastanutkaan niitä toisiinsa. Sairaanhoitajan työ on varmastikin hyvin raskasta, sekä henkisesti, että varmaan myös fyysisesti.
Ja varmaan moni muukin ammatti/ työ. Siltikään en väittäisi, että opettajan työstä saa palkkaa lähes tekemättä mitään. Joskaan ihan niin, ei kukaan ketjussa väittänytkään- kunhan kärjistin.
tol koulutuksel saaks missään tekemättä mitään? ei. mut opet voi ainaske järkätä ittellensä HELPOMMAKS.
 
yks KKA
[QUOTE="äiti";22555308]täs puhutaan amiksen opeista. sentään mulla on lukutaito jäljellä. vaikeeta se oliski open hommia tehä KKAn koulutuksella ilman lukutaitoo...[/QUOTE]

En toellakaan huomaa että tässä ketjussa olis keskusteltu vain ja ainoastaan amiksen opettajista. Mun mielestäni edellenkin keskustellaan opettajan ammatista.
Kysäsepä yläkoulu opettajilta, millaisten ongelmien kanssa siellä painitaan ja hekin sattuvat olemaan AINEENOPETTAJIA. Ihan vaan vinkiksi.

Mutta halaus sulle ja edelleen opettele lukemaan :)
Ei sitä välttis kotimamman aivotoiminnalla kaikkea ymmärräkään :LOL:
 
"äiti"
En toellakaan huomaa että tässä ketjussa olis keskusteltu vain ja ainoastaan amiksen opettajista. Mun mielestäni edellenkin keskustellaan opettajan ammatista.
Kysäsepä yläkoulu opettajilta, millaisten ongelmien kanssa siellä painitaan ja hekin sattuvat olemaan AINEENOPETTAJIA. Ihan vaan vinkiksi.

Mutta halaus sulle ja edelleen opettele lukemaan :)
Ei sitä välttis kotimamman aivotoiminnalla kaikkea ymmärräkään :LOL:
ai et huomaa :D kantsis lukee koko ketju ennenkö tulee kommentoimaa..
 
[QUOTE="äiti";22555333]tol koulutuksel saaks missään tekemättä mitään? ei. mut opet voi ainaske järkätä ittellensä HELPOMMAKS.[/QUOTE]
varmaankin opettajan työ on itsenäisempää kuin sairaanhoitajan. Opettaja on myös varmaankin vapaampi ajankäytössään ja työskentelytavoisaan kuin vaikkapa sitten sairaanhoitaja- joka on sidottu hoitamaan potilaitaan- eikä voi siirtää asioita tuonnemaksi, kuten opettaja voinee.. kunhan sitoutuu opetussuunitelmaan.
 
No eipä kovinkaan moni opettaja selviä samoilla kalvoilla kymmentä vuotta, opetti sitten millä asteella hyvänsä. Tuntuu että kirjat vaihtuu niin nopeasti, että jos on tehnyt vaikka tehtävien vastauskalvoja valmiiksi, niin ne eivät päde enää kun seuraava kirjaerä tulee. Tai osa ehkä, mutta niissäkin eri tehtävänumero... Kirjasarjojen muutoksista puhumattakaan.

Lukiossa saattoi vaihtua syksyllä koko kirjasarjakin aina uusille aloittajille, oli siinä opettajilla oma työnsä. Parhaita oli kyllä ne kirjat, mistä oli tehty uusi versio = muutama kuva lisää, vähän muuteltu miten tekstit jaotellaan sivuille ja parin isomman aiheen paikkaa vaihdettu keskenään = täysin uusi kirja. Todellisuudessa opettajat sumpli vanhojen ja "uusien" kirjojen omistajien välillä, ts. sivunumerot piti löytyä molempiin siirtymäkaudella...
 
"ihmettelevä"
Onpa täällä outoa ajattelua. Ammattikasvattajana tiedän hyvin kuinka rankkaa lasten opettaminen on, kun olemassa niin paljon huonosti kasvatettuja ja ylivilkkaita lapsia. Itsekeskeisiä ja ilkeitä jo ennen kouluikää. Aika suorasti sanottu, mutta tosiasioita ei voi kiistää.
 
"vieras"
No eipä kovinkaan moni opettaja selviä samoilla kalvoilla kymmentä vuotta, opetti sitten millä asteella hyvänsä. Tuntuu että kirjat vaihtuu niin nopeasti, että jos on tehnyt vaikka tehtävien vastauskalvoja valmiiksi, niin ne eivät päde enää kun seuraava kirjaerä tulee. Tai osa ehkä, mutta niissäkin eri tehtävänumero... Kirjasarjojen muutoksista puhumattakaan.

Lukiossa saattoi vaihtua syksyllä koko kirjasarjakin aina uusille aloittajille, oli siinä opettajilla oma työnsä. Parhaita oli kyllä ne kirjat, mistä oli tehty uusi versio = muutama kuva lisää, vähän muuteltu miten tekstit jaotellaan sivuille ja parin isomman aiheen paikkaa vaihdettu keskenään = täysin uusi kirja. Todellisuudessa opettajat sumpli vanhojen ja "uusien" kirjojen omistajien välillä, ts. sivunumerot piti löytyä molempiin siirtymäkaudella...
No, itsehän ne opettajat päättävät, mitä kirjoja käytetään. Vai käytetäänkö ollenkaan.
 
Minäkin ihmettelen, että ajattelevatko ihmiset tosiaan näin opettajan työstä. Toki toiset väsyvät ja uupuvat työhön herkemmin kuin toiset ja toisia ehkä jää vaivaamaan lasten asiat vapaa-ajalle, toiset taas kestävät koulumaailmassa paremmin. En kyllä ikinä menisi sanomaan, että open työ on noin yleisesti helppoa! Turha myöskään verrata ammatteja toisiinsa, kaikissa on puolensa.
 
Yksittäinen opettaja ei kyllä varmaankaan pysty päättämään mitä kirjasarjaa käytetään.
Näin olen ollut ymmärtävinäni rivien välistä, keskusteltuani keskimmmäisen lapseni opettajan kanssa, joka itsekin kritsoi matematiikan kirjaa.
 
"Mja"
Vanhemmat muka soittelee opettajille..voi ollakin, mutta aika monessa muussakin ammatissa työasioita soitellaan vapaa-ajalla..sen 10 tunnin päivän jälkeen. Olen ap:n kans samaa mieltä. Lääkärit pääsee kans helpolla, ainakin tuloihin nähden.
 
"ihmettelevä"
Kokeilkaa hyvät arvostelijat itse edes yksi päivä opettajana, tulkaa sitten kirjoittelemaan.

Ette varmaan ole nähneet laumaa, joka käyttäytyy kuin päättömät. Sellaisia isot lapsiryhmät pahimmillaan ovat. Ja heidät pitäisi vielä saada jotain oppimaankin. Se on lähes mahdoton tehtävä. Ei sen takia, ettei heiltä puuttuisi taitoja, mutta mielenkiintoa ja käytöstapoja puuttuu yllin kyllin.
 
Sepä se, moni ammatti saattaa näyttää ruusuiselta, jos hetken kokeilee tai ei ole ollenkaan itse sitä tehnyt. Kun ei siitä todellakaan voi tietää kaikkia puolia. En vähättele ap: n kokemuksia, mutta yleistäminen on minusta väärin ja inhottavaa.
 
[QUOTE="Mja";22555531]Vanhemmat muka soittelee opettajille..voi ollakin, mutta aika monessa muussakin ammatissa työasioita soitellaan vapaa-ajalla..sen 10 tunnin päivän jälkeen. Olen ap:n kans samaa mieltä. Lääkärit pääsee kans helpolla, ainakin tuloihin nähden.[/QUOTE]

niin,tai vaikkapa psygologit tai terabeutit. Nehän vaan istuu ja kuuntelee, kun joku puhuu ja ehkä heittää siihen jonkun kommentin silloin tällöin ja liksa juoksee.

( tai sitten ei. :kieh:)
 
"ope"
kun täällä puhutaan "kalvoista". Itse olen ollut lukion ope yli 10 vuotta ja kalvoja ei ole käytetty vuosiin... :) Havainnollistaminen tapahtuu powerpointilla tai dokumenttikameralla nykyisin... Ja ne formaattimuutokset on pitänyt sen open ihan itse tehdä. :)

Usean opettajantyötä arvostelevan käsitys ko. työstä perustuu siihen, että on ollut oppilaana: jokainen siis "tietää", mitä opettaja tekee, ainakin omasta mielestään.

Itse pidän työstäni kovastikin. Nautin opettamisesta. Kursseja suunnittelen mielelläni ja kokeiden, esseiden, testien korjauskin kuuluu työhön.

Rasittavinta on ehkä kaikki koulunpidollinen ja kurssien yli menevä homma. Esim. ruokatuntia en ehdi pitää kuin kerran viikossa täysimittaisena, koska jokaisella muulla viikon ruokatunnilla on joku tiimikokous, ryhmänohjaus, oppilastapaminen, tukiopetusryhmä tms. Vanhempainiltoja on vuoden aikana neljä: 9.luokkalaisille ja sitten jokaiselle lukion luokalle erikseen. Lisäksi on opekokous, tuntien ulkopuolella tietenkin, kerran kuussa.

Nyt valmistelen muiden opettajien kanssa itsenäisyyspäiväjuhlaa, puurojuhlaa ja sen jälkeen olevaa joulujuhlaa, ohjaan oppilaskunnan pikkujouluvalmisteluja ja teen abien perliminäärivalmisteluja (siis tilaan tehtävät ytl:stä, hoidan informaation abeille, järjestän kirjoitustilan: siis ihan fyysisesti pitää pulpetit ja paperit saada oppilaille saliin, monistaa tehtävät ja kuka muu sen organisoi kuin opettaja?).

Lisäksi minulla on hoidettavana kurssien tenttijöitä ja muita erityisjärjestelyin kursseja suorittavia oppilaita (esim. lukihäiriöiset, suomea toisena kielenä puhuvat), joille teen materiaalit ja erikseen hoidan tenttimistilaisuudet. Sen lisäksi hoidan paria nettikurssia (lähinnä kotoa käsin).

Kaupunkimme on päättänyt yhdistää kaikki lukiot yhteen, joten tietokonejärjestelmä ja kurssit on yhdenmukaistettava. Tämä teettää työtä. Samoin on pidettävä palaveria kaupungin muiden saman aineen opettajien kanssa aiheesta. Omalla ajalla.

Keväällä alkavat ylioppilaskirjoitukset. Korjaamisen lisäksi täytyy hoitaa ennakkojärjestelyt: tarkistaa osallistumisoikeus jokaisen kohdalla, järjestää tila ihan konreettisesti, kenties muuttaa joitakin opetustiloja ja organisoida tämä, tehdä ylioppilasvalvontalistat jne. Ja nekin tekee, yllätys yllätys, joku opettaja.

Sitten onkin kevät ja ylioppilasjuhlat. Pitää tehdä yo-juhla (Kenet valitaan juhlapuhujaksi? Kuka ylioppilaista saa pitää puheen? Kuka ohjaa häntä puheen pitämisessä? Millainen on muu ohjelma? Kuka saa stipendin? Millainen on salin koristelu? Onko airueita? Ketä he ovat? Kuka heitä opastaa? Kuka ohjeistaa vieraat saliin? Millainen on käsiohjelma? Kuka sen kirjoitaa? Kuka sen monistaa? ......)

Ja sitten onkin se kesäloma, jota kukaan opettaja ei koskaan ole ansainnut....

Hyvä koulu on mielestäni sellainen, jossa oppilaat viihtyvät, asiat vain tapahtuvat ja rullaavat hyvin, eikä kukaan oppilas tule koskaan ajatelleeksi, että tämän sujumisen takana on paljon hiljaista, ja opetusalalla valitettavasti open omalla ajalla tapahtuvaa, työtä.

Mutta se, että aikuinen ei tätä tajua, on minusta aika lapsellista ajattelua.
 
kanssa ope
että kun insinööri saa uuden työkännykän, järjestetään heille palkallinen koulutustilaisuus siitä Rukalla. Mutta kun ope saa/joutuu käyttämään uuttta tietokonejärjestelmää/muuta tekniikkaa, on hänen opeteltava se yksin omalla ajallaan kantapään kautta...
 
Mitä tuosta open palopuheesta tulee ensimmäisenä mieleen? Laiska töitään luettelee.

Ihan kuin tuo tulisi jollekin yllätyksenä, että myös opettajat tekevät sellaista työtä, mikä ei näy, tai mistä näkyy vain lopputulos suurelle yleisölle. Meille muissa ammateissa työskenteleville se on ihan arkipäivää.

Luuletteko te, että vähittäiskauppojen myyjät seisovat tiskin takana klo 10-18 välisen ajan vain asiakkaita palvellen? Ihan yhtä lailla meillä on kampanjoita parikymmentä kertaa vuodessa, joita suunnitellaan kokouksissa ja palavereissa, tehdään mainoksia ja julisteita, laitetaan ne ihan itse paikoilleen, tilataan kampanjatuotteet ajoissa ja sitten kirotaan kun ei saadakaan tilattua määrää ajallaan. Asetetaan tuotteita näytteille ja todetaan että jotenkin muuten ne voisi olla myyvämmän näköisiä. Käsitellään miljoonia reklamaatioita, kun asiakkaat ovat olleet tyytymättömiä.

Tehdään työvuorolistat, että työntekijät tietävät tulla töihin. Huomioidaan sesongit ja ruuhkahuiput, jolloin myyjiä on oltava enemmän, ja otetaan haukut vastaan kun vuorot eivät koskaan ole kaikille mieluisia. Seurataan yksitellen päivä päivältä, että työvuorot ja todelliset työhönsaapumis- ja -poistumisajat täsmäävät. Selvitellään epäselviä tapauksia ja puretaan valvontakameroita, jotta todella tiedetään, onko työntekijä saapunut silloin kun väittää.

Perehdytetään uusia työntekijöitä työhön, ohjataan tet-harjoittelijoita ja työssäoppimisharjoittelijoita, näihin menee muuten aina vähintään yhden vakituisen työntekijän kapasiteetti, sillä harjoittelijaa ei saa jättää yksin.

Lasketaan jokaisen kassan rahat päivän päätteeksi ja viedään yösäilöön, lasketaan pohjakassat aamuvuorolaisia varten. Siivotaan myymälä. Pidetään itsemme ajan tasalla niistä tuotteista joita myydään, jotta osataan kaupata niitä asiakkaille. Uusia tuotteita tulee koko ajan, joten myös koulutukset ja muut tuote-esittelyt pitävät kiireisinä. Koulutetaan jokainen myyjä sirukortinlukijoita varten, suoritetaan ikärajapassit ja opiskellaan niihin omalla ajalla. Monistetaan opiskelumateriaalit kaikille.

Pidetään kirjanpitoa ja tilikauden päättyessä tehdään tilinpäätös, johon kuuluu tuloslaskelma, tase, rahoituslaskelma ja toimintakertomus kuluneelta vuodelta. Kuulostaako tutulta?
Vaihdetaan kassajärjestelmää, ja opetellaan sen käyttö, ja miten siihen saa liitettyä sen sirukortinlukijan, jonka käyttöä harjoiteltiin vanhan järjestelmän aikana. Illalla klo 19 yksi työntekijöistä soittaa minulle kotiin, ettei saa suljettua myymälää. Ja ei kun takaisin töihin, palkattomana tietysti.

Tehdään yhteistyötä eri organisaatioiden kanssa, käydään messuilla esittelemässä omaa toimintaamme. Ja jotkut työntekijät sinnekin menevät. Tässä nyt muutamia mainintoja, mitä se työ pitää sisällään. Siinä välissä vielä palvellaan ne asiakkaat, ja tavoitellaan mahdollisimman hyvää myyntiä. Ja mekö emme ansaitsisi pitempää kuin neljän viikon lomaa? Kyllä meilläkin käy hulluja asiakkaita, joiden jälkeen se loma tosiaankin tulee tarpeeseen.


Me tehdään 37,5h työaikaa, usein myös viikonloppuisin. Yhdeksän päivän työputki ei ole tavaton. Te opettajat valitatte siitä, että teidän täytyy parinkymmenen varsinaisen tunnin lisäksi vielä tehdä se liuta muita asioita (joita varmasti yksi ainoa opettaja ei vuoden aikana hoida) mutta näin maalaisjärjellä ajateltuna sitä kuvittelisi, että kun tunteja on niin vähän, sen saisi sisällytettyä normaaliin virka-aikaan klo 8-16 välille. Eikö se ole teidän oma valintanne, jos korjaatte kokeita kotona puolen yön aikaan?
 

Yhteistyössä