Varmaan missään muussa ammatissa ei saa niin helpolla tienattua leipäänsä, kuin opettajana

Kielissäkin on opetusvelvollisuutta pk:ssa vain 20h ja lukiossa 19. Enkä mä nyt koe että se paljon parjattu kokeiden korjaaminen ja tuntien suunnittelu olis koskaan ollut kamalan aikaa vievää. Kun osaa hommansa ja saa oppilaatkin innostettua, niin varmaan pitkän päälle ihan mukavaakin hommaa. Ei ole kukaan hönkimässä koko aikaa niskan takana, ja saa tehdä just sellaisia ratkaisuja kuin itse lystää. Ja ne lomat! Senpä tähden olenkin päättänyt suorittaa myös pedagogiset opinnot. Oi autuus, täältä tullaan!
 
Osittain olen samaa mieltä. Varsinkin juuri kielten ja matematiikan opettajilla, joiden kokeiden korjaus ei ole yhtä "vaativaa" kuin esim. äidinkielen opettajan, jonka täytyy lukea niitä ainekirjoituksia ajatuksen kanssa. Matematiikan opettaja vain tarkistaa laskutoimitukset, huomattavasti helpompaa. Erityisesti yläasteella, jossa on kolme eri ikäryhmää niin periaatteessa tarvitsee kolmet eri kalvot ja materiaalit ja sitten niitä vain opettaa koko ajan.
 
bud
Heh! Eipä sulla ole kyllä mitään käsitystä opettajan hommista! Mun täti on äidinkielen opettaja ja vaikka jo lähemmäs 60v ja kokemusta löytyy, silti korjaa kokeita ja suunnittelee opetustaan tuntikausia kotona, usein yömyöhään. Etenkin aina ennen todistusten jakoa on eritysen kiireistä aikaa.
 
niinno
Riippuu varmaan paljon siitäkin, MISSÄ on opettajana. Ei se opettajan jobi varmaan kuitenkaan nyt ihan mitään helppoa ole teini-ikäisten tai ala-asteikäistenkään kanssa. Nykyään kun opettajat joutuvat tekemään niin paljon muutakin siinä ohessa - olemaan kasvattajia, psykologeja ja ties mitä.
 
Heh! Eipä sulla ole kyllä mitään käsitystä opettajan hommista! Mun täti on äidinkielen opettaja ja vaikka jo lähemmäs 60v ja kokemusta löytyy, silti korjaa kokeita ja suunnittelee opetustaan tuntikausia kotona, usein yömyöhään. Etenkin aina ennen todistusten jakoa on eritysen kiireistä aikaa.
Niin, en tiedä eroaako opettajan työ käytännössä sitten jotenkin, tekeekö sitä muodollisesti epäpätevänä vai maisterin paperit taskussa. Ilmeisesti?
 
open ystävä
En ole samaa mieltä.. ope ei tod. pääse helpolla, vanhemmat soittelee vapaa-ajallakin, opet ovat todella omistautuneita, ja kesäloman palautuminen on tarpeellista, ja open kesäloma ei ole oppilaiden kesäloman pituinen!
 
Riippuu varmaan paljon siitäkin, MISSÄ on opettajana. Ei se opettajan jobi varmaan kuitenkaan nyt ihan mitään helppoa ole teini-ikäisten tai ala-asteikäistenkään kanssa. Nykyään kun opettajat joutuvat tekemään niin paljon muutakin siinä ohessa - olemaan kasvattajia, psykologeja ja ties mitä.
Ehkä näin alkuun tähtään ammattiopistoon. Sopivan haastava asiakasryhmä, joilla kuitenkin tulevaisuudennäkymät ovat pääsääntöisesti selviä, opiskelijat tähtäävät määrätietoisesti työelämään, ja ammatillisten opintojen opiskelu on silloin perusteltumpaa.
 
"ope"
toisin kuin täällä nää joiden kummin kaimat työskentelevät opeina, voin itse 6 vuoden kokemuksella suositella alaa. oon tehnyt elämäni aikana paljon paskaduunia, mutta nyt kun vihdoin olen saanut vakipaikan, niin kyllä tää työ on musta mukavaa! erityisesti motivoituneille oppilaille on ihanaa opettaa, ja joidenkin kanssa tulee tosi läheisiksi. suru tulee aina silmään keväisin, kun aina yksi ikäryhmä jättää koulun ja jatkaa jatko-opintoihin :( silloin sitä tietää kuitenkin tehneensä hyvän työn. :)
 
"kemeli"
Varmaan pääsee helpolla, jos haluaa. Jos taas haluaa tunneistaan vaihtelevia ja oikeasti monipuolisia ja tekee pedagogisesti hyvin perusteltuja ratkaisuja, niin kyllä aikaa saa suunnitteluun kulumaan. Tietysti sitten, kun on kertalleen opettanut kaikki vuosiluokat 7.lk:sta abeihin, niin alkaa toki olla tuntisuunnitelmat valmiina, eikä tartte niihin käyttää aikaa. Mutta silloinkin ammattitaitoinen ope päivittää koko ajan tietojaan ja hankkii opetusmateriaaleiksensa ajankohtaisia aiheita.
Mutta meitähän on niin moneen junaan.
 
"vieras"
:D ei vissiin oo käytännön kokemusta opetustyöstä??

ei hyväksi opettajaksi tulla sillä, että vuosikaudet vipataan esille samat kalvot ja jutut :D
vaan sillä, että opetus suunnitellaan kunkin opetusryhmän mukaan ja voin kertoa, että aikaa menee..
mutta ei haittaa minua, olen unelmatyössäni! vaikkakin saan vähän väliä kertoa ihmisille, että ei, en tee töitä vaan 22h viikossa, vaan sen lisäksi tosiaan ainakin 20h menee suunnitteluun, korjaamiseen, valmisteluun... saati välitunnit! en muista koska viimeksi olisin vain istunut opehuoneessa yhden välitunnin.. hmm, siitä on aikaa... ainakin kolme-neljä viikkoa!! mutta tosiaan, teen työni ilolla ja rakastan yläkoululaisiani yli kaiken :heart:
 
[QUOTE="vieras";22554023]:D ei vissiin oo käytännön kokemusta opetustyöstä??

ei hyväksi opettajaksi tulla sillä, että vuosikaudet vipataan esille samat kalvot ja jutut :D
vaan sillä, että opetus suunnitellaan kunkin opetusryhmän mukaan ja voin kertoa, että aikaa menee..
mutta ei haittaa minua, olen unelmatyössäni! vaikkakin saan vähän väliä kertoa ihmisille, että ei, en tee töitä vaan 22h viikossa, vaan sen lisäksi tosiaan ainakin 20h menee suunnitteluun, korjaamiseen, valmisteluun... saati välitunnit! en muista koska viimeksi olisin vain istunut opehuoneessa yhden välitunnin.. hmm, siitä on aikaa... ainakin kolme-neljä viikkoa!! mutta tosiaan, teen työni ilolla ja rakastan yläkoululaisiani yli kaiken :heart:[/QUOTE]

Ei juurikaan tältä omalta nykyiseltä alaltani, mutta bilsassa ja mantsassa olen tehnyt aikaisemmin pidempiä sijaisuuksia, kun opiskelin niitä vähän aikaa yliopistossa.
Mutta mitä tohon itsensä päivittämiseen tulee, niin sehän kuuluu ihan jokaiseen työhön. Ajat muuttuu ja toimintatavat muuttuu, ja sen mukana työntekijöiden täytyy pitää itsensä ajan tasalla, jos haluaa työpaikkansa pitää. Jos miettii vaikka jotain mediatekniikan ihmistä, niistä ohjelmista mitä käyttää nyt, tulee ensi vuonna uudet versiot, ja taas saa opetella miten niitä käytetään. Ja niin edelleen niin edelleen.

Sitä paitsi, kun mietitään opettajaa joka on tosi innostunut opetettavasta aineestaan, niin otaksun että se mielenkiinto itsensä kehittämiseen tulee aika luonnostaan :) Tai itse ainakin oon sellanen, että jos oon jossain hyvä, niin haluan olla siinä vielä parempi, ja sitä kautta nautin että saan jakaa hyvyyteni muiden kanssa :D Ja päivä päivältä tuntuu enemmän siltä, että kaupalliset aineet on ehdottomasti se mun juttu. Ja totta kai, kun mulla on käytännön tietoutta siitä työnkin puolesta.

Ja joo, kokeiden korjaaminen ja välituntivalvonta on tylsää, mutta mikä työ nyt edes olisi tasaisen mukavaa? Mun mielestä esim. työvuorolistojenkin tekeminen on ihan peestä, mutta tuskin niin kamalaa kuin tuntien suunnittelu, jota voi sentään tehdä omalla takapihallaan samalla kun ottaa aurinkoa :D

Te oikeat opet korostatte aina vaan niitä huonoja puolia, mutta rohkenen väittää, että niitä positiivisia puolia on enemmän, ja teillä on siellä useimmiten KIVAA, ette te muuten siellä opinahjoissa kansankynttilöinä jaksaisi olla. Aamen :D
 
"niin"
Varsinkin pienempien paikkakuntien erityisluokan (eha) -opet kyllä saavat palkkansa helpolla, kukaan ei pysty niiden "opetusta" kommentoimaan, koska opetettavat eivät itse kykene kommunikoimaan. Henkisesti raskasta työtä toki on.
 
Minulla ei ole hyvin lyhyttä sijaisjaksoa lukuunottamatta kokemusta opettajan työstä peruskoulun/ lukion puolella,joten en ole ehkä potentiaalisin asiaa arvioimaan, mutta en kuitenkaan jaksa uskoa, että se leipä ihan vaan löhöten lankeaa tuollekaan ammatikunnalle.
 
hiustenhalkoja
Minulla ei ole hyvin lyhyttä sijaisjaksoa lukuunottamatta kokemusta opettajan työstä peruskoulun/ lukion puolella,joten en ole ehkä potentiaalisin asiaa arvioimaan, mutta en kuitenkaan jaksa uskoa, että se leipä ihan vaan löhöten lankeaa tuollekaan ammatikunnalle.
Jos luokassa on sohva, niin mikä estää opettajaa opettamasta sieltä käsin. Mikään lakipykälä ei vissiin määrää opettajaa istumaan ryhdikkäästi kateederin takana.
 
ei tosiaan ole
Minulla ei ole hyvin lyhyttä sijaisjaksoa lukuunottamatta kokemusta opettajan työstä peruskoulun/ lukion puolella,joten en ole ehkä potentiaalisin asiaa arvioimaan, mutta en kuitenkaan jaksa uskoa, että se leipä ihan vaan löhöten lankeaa tuollekaan ammatikunnalle.
sä oot ollu sijaisena, ihan sama ku mä menisin raksalle muutaman päivän pätkiin, totta kai se tuntuis oudolta ja raskaalta. mut oopa 10 vuotta samassa koulussa töissä, niin eiköhän ala hommat hoituu vasemmallakin kädellä. järjestelykysymys.
 
yks KKA
[QUOTE="äiti";22555231]Perustelet tämän miten?[/QUOTE]

Häirikköoppilaisiin ja vanhempiin menee opettajilta todella paljon aikaa ja voimia. Jatkuvaa nuoralla tanssia.
En koskaan haluaisi sitä vastuuta, joka opeilla on.
 
sä oot ollu sijaisena, ihan sama ku mä menisin raksalle muutaman päivän pätkiin, totta kai se tuntuis oudolta ja raskaalta. mut oopa 10 vuotta samassa koulussa töissä, niin eiköhän ala hommat hoituu vasemmallakin kädellä. järjestelykysymys.
toki töihin tulee rutiinia, ja varmuutta, ja valmista aineistoa, jota heittää kehiin tuosta noin vaan. Ja eihän sitä välttämättä kukaan kontrolloi, miten opetustuntisi hoidat. Itse työ voi sinällään olla vahvan ammattikokemuksen omaavana helppoa, olettaisin. Mutta jotenkin olen siinä uskossa, että aika moni opettaja on tällähetkellä hyvin uupunut työhönsä, ja että moni melko hiljattain valmistunut opettaja vaihtaakin alaa. Oppilasaines, sekä heidän vanhempansa taitavat olla aika haasteellisia monissa paikoissa. Uskoisin, että opettajan työ voi olla hyvinkin henkisesti kuormittavaa.
 

Yhteistyössä