Varhaiskasvatusta ja päivähoitoa- ilmaiseksi!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ajatuksia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Ajatuksia

Vieras
Nyt kun huostaanottouhka poikani yltä on väistynyt - muistattehan kun kerroin, että vuosi sitten olivat Jorvissa valmiita kirjoittamaan pojalleni kehitysvammaisen paperit ja kysyin syytä siihen, niin vastaus oli, että kehitysvamma voi ilmetä viivellä. Tässähän nyt odotellaan sitä hitaasti kehittyvää kehitysvammaa!

Ja tarhan palaverissa ihmetellessäni tätä halua kirjoittaa pojalleni kehitysvammaisen paperit, minulle sanottiin, että tuki- ja sijaisperheitä saa paremmin.

No poikani on siis tutkittu ja todettu, että on monessa asiassa etäänpänä kuin ikäisensä.-

SDP lähti mahtipontisesti puheenjohtajan vaihduttua ajamaan ilmaista päivähoitoa kaikille alle kouluikäisille.

Kokoomuksen kansanedustaja ja Eduskunnan sivistysvaliokunnan puheenjohtaja Raija Vahasalo kirjoittaa Länsiväylässä 15.6.2008 Areenassa sivulla 12 ja on huolissaan suomalaisten lasten varhaiskasvatuksesta ja ihmettelee, miksei varhaiskasvatus, joka käsittää päivähoidon ole ilmaista. Hän kirjoittaa, että "kodinhoitotukijärjestelmä pitää lapsia varhaiskasvatuksen ulkopuolella!"

Mielestäni kodinhoitojärjestelmä antaa suotavaa valinnanvapautta vanhemmille hoitaa lapsensa kotona 3-vuotiaaksi. Ja senkään jälkeen ei ole ONNEKSI pakko viedä lapsia hoitoon.

Miksi lasten pitäisi jo pienestä pitäen ahtautua ryhmiin ja tasapäistyä? Mielestäni poikani, joka on ollut vuosi sitten keväästä suurimman osan ajasta kotona, on kehittynyt paljon enemmän kuin mitä hän olisi pävähoidossa edes SAANUT kehittyä!

Linkki Länsiväylään:

http://194.188.93.116/cgi-bin/mediaweb12

Tuosta ilmaisesta päivähoidosta tai ilmaisesta varhaiskasvatuksesta, jonka pitäisi tavoittaa kaikki alle kouluikäiset.

Ensinnäkin sehän loppupeleissä tarkoittaisi päivähoitopakkoa mikä taas lisää henkilökuntaa ja palkkakuluja. Nyt jo puhutaan siitä, että hoitoalalle tarvitaan lisää henkilökuntaa. Jopa rekrytoidaan ulkomailta.

Poikani ollessa alle 3-vuotiaiden ryhmässä, näin kun lastentarhanopettaja sitoi alle 3-vuotiaan pienen tytön tuoliin vyöllä. Jos hoito on tätä luokkaa, niin ehkäpä olisi parempi tuodakkin sitä hoitohenkilökuntaa ulkomailta. Erilaisuuden hyväksyminen kasvaisi ja ehkä ulkomailta maahan tulleet hoitajat ja opettajat pärjäisivät alle 3-vuotiaiden kanssa muutenkin kuin kiinni sitomisella ja väkivallalla. Puhtaan järjen käyttö ei varmaan ole kielletty hoitaessa pieniä lapsia.

Suomalaiset hoitoalanhenkilökunta voitaisiin sitten vapauttaa sinne, missä todella tarvitaan henkilökuntaa: vanhustyöhön.

Miksi ei kodinhoitotukea voi kehittää niin, että se ulottuisi kouluikään asti ja vanhemmille annettaisiin vapaus valita joko hoitaa ja varhaiskasvattaa lapsensa itse tai luovutta kasvatusvastuu näille koulutetuille ja "ammattitaitoisille" varahaiskasvattajille.

Minä ainakin olen tyytyväinen, ettei vielä ole ollut pakollista varhaiskasvatusta, sillä vuoden verran poikani ei ole mielellään lähtenyt tarhaan ja näin ollen hän on kotona ollessaan kehittynyt paljon enemmän kuin mitä olisi tarhassa saanut edes kehittyä. Taloudellisia uhrauksiahan tuo poikani kanssa kotona oleminen on minulta vaatinut, mutta onneksi olen voinut turvautua sukulaisiin, ja velkataakkani on kasvanut...

Mutta ainakin tiedän, että poikani ei ole ollut kiusaamassa koulutettua ja ammattitaitoista henkilökuntaa, sillä vuosi sitten eräässä palaverissa tämä aikaisemmin mainitsemani lastentarhanopettaja sanoi, että aina kun poikani tulee kertomaan heille, että toiset kiusaavat, he sanovat pojalle, että taasko sinä tulit kiusaamaan heitä (ammattitaitoista ja koulutettua henkilökuntaa)!

Yhteistyössä