Varattu mies isänä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mama to be
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Itse olen kyllä katkera, koska äitini ei suostu kertomaan kuka isäni on. Luultavasti ukkomies. Äiti on mennyt pari vuotta syntymäni jälkeen naimisiin ja siitä liitosta on poika. Luultavasti pelkää perheensäkin reaktiota. Minut antoi adoptoitavaksi ja niin rakkaita kuin adoptiovanhemmat ovatkin, vihaan äitiäni tuosta salailusta.
Mielestäni jos nautit "vain seksistä" niin olisit sitten huolehtinut kunnolla raskauden ehkäisystä. Pillerit ja kortsu tauteja suojaamaan olisi ainakin yhdistelmä, josta tuskin moni raskautuu...

Sä taas kirjotat omista ongelmistat ja luulet että ap:llä on sama tilanne. Hän ei ole antamassa lasta pois vaan on tästä tilanteesta onnellinen! Lukisit edes mitä apkirjoittaa ennen kuin alat purkamaan antipatioitasi.

Tää ap luuli ettei edes voi saada lapsia ja on siis onnellinen raskaudestaan! Et voi mitenkään verrata itseäsi tai äitiäsi hänen tilanteeseen. Ap on lapsesta kiitollinen ja onnellinen. Onhan vaikka kuinka paljon naisia jotka pitää lapsen yksin. Isällä tietenkin on oikeus lapseen myös,mutta aina isät eiväthalua ottaa osaa lastensa elämään.

Kerrohan jo miehelle niin päästään kuulemaan hänen reaktionsa! Jos mies haluaa välttää julkisuussotkut, niin voihan hän maksaa jotain pimeästikin, vaikka se tosin on hieman kyseenalaista. Mutta tärkeintä on, että nyt kerrot, niin miehellä on tarpeeksi aikaa sopeutua ajatukseen. Ja varaudu siihen, että mies ei ehkä usko olevansa lapsen isä. Jos hänellä on paljon naisia, niin varmasti epäilee, että sinullakin on paljon miessuhteita ja lapsen isyyttähän et voi vielä todistaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Heh:
Onnea vaan ap äpärän odotuksen johdosta!

Mauttomuuden huippu tämä kommentti. Kyllä se vaan jaksaa aina yllättää miten jotkut naiset jaksaa osoittaa oman lapsellisen luonteensa.

Jotenkin luulisin että äiteinä näillä palstoina naiset haluaisivat olla tukena ja apuna ja positiivisen energian antajina täällä niitä tarvitseville. Mutta taitaa olla päinvastoin, joidenkin ihmisten kohdalla ; pitää mollata,tuomita ja antaa ihmiselle mahdollisimman huononmielen antamalla näitä kommentteja.

" jos sinulla ei ole mitään mukavaa sanottavaa niin jätä se kokonaan sanomatta"

On eri asia esittää eriäivä mielipide törkeästi toista mollaamalla kuin antaa rakentava kommentti.
Miksi kirjoittaa viesti missä suoraan sanottuna V******laan ap . ??

p.s Hienoa kuulla ap että raskaus etenee hyvin !! Monesko viikko olikaan meineillään ?

yhdyn Aleksina82:n kommenttiin...

on todella ilkeää kun porukka vetää väliin loukkaavaa ja satuttavaa kommenttia... minun mielestäni kyseinen tuleva lapsi on kuitenkin pieni ihme ja lahja josta saa olla oikeasti onnellinen...
kaikille naisille raskautuminen ei ole niin yksinkertaista ja ei sille voi mitään jos se sattuukin näin kun sitä ei suunnittele...

joku laitto kommenttia pillereistä ja kortsuista ja kuinka niillä tai niiden yhdistelmällä ei tule raskaaksi...
minulla itselläni on kolme lasta joista toinen saanut alkunsa pillereiden aikaan ja kolmas kortsun kanssa tosin sillon ei ollu pillereitä samaan aikaan käytössä, minulla kyllä kaikki lapset samalle isälle ja isä mukana kuvioissa,mutta se ei ole se pää seikka tässä, sillä näin voi käydä kelle vaan niin irto- kuin parisuhteessakin...

minä ainakin henk koht olen onnellinen ap:n puolesta...

täytyy vaan kommentoida yhtä asiaa, joka näissä ap:n jutuissa eniten jäi vaivaamaan.. Jos tiedät, että tämän lapsesi elatusmaksut näkyvät rekisterissä, niin mikset voi tehdä asialle mitään sellaista, että lapsi ei "paljastuisi"? miksi ette voi miehen kanssa sopia asiasta, ettei sen tarvitsisi vuotaa julkisuuteen?? voisihan mies kertoa muille lapsilleen sekä vaimolleen, että on tapahtunut tällainen "vahinko".
Uskoisinpa että tuon julkkiksen vaimo ei varmasti hyvää tykkää, jos asia vuotaa julkisuuteen..
Sinulla, hyvä ap, olisi mahdollisuus vaikuttaa perheen suhteisiin positiiviesti.. pliis, tee se!!

Jos mies on reilu ja vastuunsa tunteva, niin miksei tuokin kävisi, mutta mutta... entäpä jos mies maksaakin vaikka vuoden pari ja sitten päättää lopettaa maksut. " ei ole mun, kenenlie äpärä"
Itse ainakin hakisin maksut ihan virallista tietä. Oli sitten julkkis tai ei. Tuskin lehdet juoksee perässä jos äiti selvästi kieltäytyy haastatteluista.

Moi! Mun mielipide on se, että jokaisella on ihan itsenäinen oma vastuunsa. Varattu mies pettää vaimoaan, itseään, lapsiaan ja myös tätä toista naista. Vapaa nainen pettää samoin miehen vaimoa, itseään, miehen lapsia ja tätä miestä. Pettämiseltä silmänsä sulkeva vaimo pettää tällä teollaan miestään, itseään ja lapsiaan. Siihen, että häntä on petetty, hän ei ole syypää. Minä tulin ensimmäistä kertaa raskaaksi miehelle, joka oli naimisissa. En tosin tiennyt tästä avioliitosta ja pariskunta oli jo muuttanut asumuseroon eikä heillä ollut lapsia. Olin vitsin vuoksi sanonut miehelle, jonka kanssa meillä ei ollut yhteisiä tuttuja, että tiedä vaikka olisit naimisissa. Mies kielsi olevansa ja sanoi myöhemmin, että se oli valkoinen valhe, koska suhde oli jo ohi, ja ettei hän kertonut, koska pelkäsi menettävänsä minut. Olin silti todella loukkaantunut ja häpeissänikin.

Tietoisesti en ole vielä kirjaimellisesti toiseksi naiseksi alkanut ja toivon, etten sellaiseen peliin osallistukaan. Epäilemättä on rivikaupalla miehiä, jotka pettävät vaimoaan ihan ilman minunkin apuani, mutta on selkeämpää pysytellä sellaisen ulkopuolella. Siinä mielessä ihmettelen kuitenkin näitä varattuja, että seikkaillessa voi sattua kaikenlaista. Raskaus on iso asia, mutta silti iloisimmasta päästä yllätyksiä - ei mikään tauti.

Arvosteluun minulla ei kuitenkaan ole mitään varaa eikä halua. Odotan lasta vapaalle miehelle, joka näköjään halusikin pysyä ihan vapaana. Alun "mennään ihan heti kohta naimisiin ja hankitaan lapsia" -huumansa hiivuttua hän jotenkin kyllästyi, mutta jatkoi suhdetta. Lakkasi vain puhumasta tällaisesta. Kielsi kuitenkin, ettei voisi ajatella yhteistä tulevaisuutta. Minä sitten tulin raskaaksi. Tahallani. Ekayrittämällä. Ei hyvä idea. Ja kerroin. Myös tahallisuudesta. Vielä huonompi idea. Nyt olen sitten yksin. Tekoani kadun. Vauvaa en. Jotenkin tuntuu, että tämäkin vauva on varatun miehen, sitä kautta, että tämä mies ei alun viettelyjakson jälkeen halunnutkaan sitoutua minuun, vaikkei sitä sanallisesti kertonutkaan.

Olin huomaavinani, että alkuperäisen kirjoittajan suhtautuminen vauvan isään muuttui hieman negatiivisemmaksi sen jälkeen kun ilmeni, että miehellä on uusi sivusuhde. Ristiriitatilanteessa käy läpi kaikenlaisia tunteita ja syyttelyitä. Minäkin tiesin tasan, mitä tein, mutta etsin silti ajoittain syytä siitä, että mieskään ei ollut reilu tai rehellinen. Siihen, että petin hänet, hän ei ole kuitenkaan syyllinen. Minulla on kuitenkin se oma iso vastuu ja osuus tilanteeseen. Sitä en voi ohittaa, mutta joudun oppimaan elämään sen kanssa. Vielä pitäisi pitää se ainoa syytön, eli vauva, kaiken tämän roinan ulkopuolella ja saada revityksi voimat ja tukijoukot kasaan, jotta pärjää! Voimia!

Vihdoin sinun on aika nauttia äitiydestä. Maailma ei aina tarjoa kokonaista perhettä, mutta varmaankin se halusi antaa sinulle lapsen. Kaikki ei aina mene suunnitelmien mukaan, mutta olen onnellinen puolestasi, ja uskon, että itsekin olet.

Mulla oli vähän samantapainen tilanne pari vuotta sitten. Olin vain yhden ainoan kerran yhden miehen kanssa, joka sanoi olevansa vapaa. Mulla oli hyvin epäsäännölliset menkat, ne tuli vain pari kertaa vuodessa, ja gyne sanoi, etten välttämättä pysty tulemaan raskaaksi. En siis sen yhden kerran jälkeen osannut odottaa olevani raskaana. Mutta olin kuitenkin.

Tämän yhden kerran jälkeen sain kuulla, että tämä mies seurustelikin vakavasti, mutta ilmoitin silti hänelle asiasta tektiviestillä, sillä hän ei vastannut, jos soitin, ja asuimme eri kaupungeissa. Kuulin, että samoihin aikoihin mies oli pannut tyttöystävänsäkin raskaaksi, eli mies saisi 2 lasta samaan aikaan eri äideiltä. Hän käski minun tehdä abortin. Itkin öitä ja päiviä. En halunut tehdä aborttia. Kerroin ystävälleni, ja hän kutsui lastani äpäräksi, jota ei tule maailmaan.
Satutti.
Lopulta tein abortin. Ja kaduin.

Älä tee aborttia, vaikka tuo mies käskisikin. Mutta silti sinuna kertoisin miehelle. Mutta pysy vahvempana kuin minä, ja nauti äitiydestä. Se on sitten sen miehen ongelma, jos hän ei tule hyväksymään asiaa.
Voimia ja valoa! Ja hyvää odotusta.

Tämä lapsihan oli onnellinen vahinko. Vaikka raskauden alkuun saattamiseen tarvitaan sekä nainen, että mies, niin nainen tekee kuitenkin sen lopullisen päätöksen pitääkö lapsen vai ei. Miehellä ei ole tähän mitään päätösvaltaa. Sen vuoksi minusta on väärin vaatia elatusmaksua mieheltä silloin, jos hän ei lasta halua.

Alkuperäinen kirjoittaja Willy H:
Tämä lapsihan oli onnellinen vahinko. Vaikka raskauden alkuun saattamiseen tarvitaan sekä nainen, että mies, niin nainen tekee kuitenkin sen lopullisen päätöksen pitääkö lapsen vai ei. Miehellä ei ole tähän mitään päätösvaltaa. Sen vuoksi minusta on väärin vaatia elatusmaksua mieheltä silloin, jos hän ei lasta halua.

Aivan totta!

On se sellainen juttu että jokainen ihiminen joka sitä seksiä harrastaa pitää tajuta seuraukset... Vahinkoja sattuu.Se että pitäisikö miehen maksaa elatusmaksuja koska ei lasta halua on täyttä *****. Vastuu kuuluu kantaa oli se sitten haluttu lapsi tai ei. Kahta ihmistä on siinä tilanteessa tarvitttu kun lapsi on alkuun saatettu.

"Sen vuoksi minusta on väärin vaatia elatusmaksua mieheltä silloin, jos hän ei lasta halua."

tuohon kommenttiin en voi yhtyä ollenkaan.Lapsen parasta pitäisi tässä tilanteessa kaikkien ajatella myös lapsen isän.Ja jos se ei isästä itsestään lähde kyllä valtio sen sitten häneltä perii.

Miehellä ei ole muita varokeinoja estyä raskaudelta peruuttamattomasti kuin kortsut, joten jos rikki pamahtaa, niin on hiukka huono tilanne. Naisella sen sijaan on vaikka mitä varokeinoja. Jos lapsen päättää sitten pitää, niin pitää voida siitä huolehtiakin.

On niin helppo miehen vaatia naista tekemään abortti. Kaikki eivät pysty sitä tekemään. Eikä sitä saa vaatia toiselta. Kyllä miehen täytyy kantaa vastuunsa aivan kuten naisenkin jos ja kun vahinko tapahtuu ja vauva päätetään tähän maailmaan synnyttää. Ja tosiasia on, että sen viimeisen päätöksen synnyttämisestä tekee nainen. Ehkä epäreilua, mutta kyse on kuitenkin naisen ruumiista.

.. ole muita keinoja kuin kortsu?

Minusta hyvä keino olisi pitää housut jalassa ja jättää irtosuhteet väliin... Erityisesti jos kotona odottaa vaimo ja liuta lapsia.

Jos lompakossa riitävästi taaloja, niin löytyy varmasti naisia jotka eivät ole kiinnostuneita lapsen teosta. Suomessa ehkä tuomittua , mutta pitkälle ei tarvitse matkustaa jotta homma on laillista.

Että höpönlöpön miesten oikeuksien polkemiselle! Jos on tietoisesti ottanut riskin ja ollut seksisuhteessa naiseen, niin silloin täytyy kantaa vastuu.

Onko moraalisesti oikein vaatia elatusapua jos vain nainen haluaa lapsen pitää, mene ja tiedä. Mutta sehän onkin jo asia erikseen... Moraali ja oikeus kun eivät kulje käsi kädessä.

Ei elatusavun tarvitse olla "julkista" tietoa,monet isät maksavat äidille ja siitä on vain tehty sossun kanssa sopimus.Se ei tule julkiseksi.
SIinä sanotaan että vanhemmat hoitavat elatuksen.JA summa kun tulee tilille,sitä ei tarvitse hakea "virallista " tietä pitkin.

Jos isä ei maksa,voi soittaa sossuun ja silloin tehään asialle jotain.Elatustukea saa äiti vain jos isä ei pysty maksamaan ja kunta maksaa äidille tuon summan ja perii isältä niitä.

Mutta näin ei aloiteta elatusmaksuja vaan isällä on oikeus yrittää ees maksaa niitä,jos halua.Jollei maksa,ne haetaan oikeuden kautta,kokemusta löytyy!!

Onnea odotukseen!

Alkuperäinen kirjoittaja Aleksina82:
Kahta ihmistä on siinä tilanteessa tarvitttu kun lapsi on alkuun saatettu.

Niinhän minä sanoin. Ja ymmärrän senkin, että aborttia eivät jotkut halua, eikä siihen myöskään pidä ketään pakottaa. Ja vastuu on tietenkin molemmilla, mutta edelleen vain ja ainoastaan nainen päättää lopullisesta ratkaisusta. Mies on tässä vaiheessa tavallaan olematon.

Alkuperäinen kirjoittaja Aleksina82:
"Sen vuoksi minusta on väärin vaatia elatusmaksua mieheltä silloin, jos hän ei lasta halua."

tuohon kommenttiin en voi yhtyä ollenkaan.Lapsen parasta pitäisi tässä tilanteessa kaikkien ajatella myös lapsen isän.Ja jos se ei isästä itsestään lähde kyllä valtio sen sitten häneltä perii.

Jos mies ei halua vahinkolasta, niin miksi hänet tulisi pakottaa olemaan isä, vaikkakin sitten vain elättäjänä?
Tadaa!! Mies ei enää olekaan olematon, kun kyseeseen tuli raha.
Kunta kyllä maksaa elatusapua, jos lapsella ei isää ole.

ei kyse ole mistään pakottamisesta.Vaan vastuun kantamisesta isänä! Ja missään vaiheessa ap tai minä ( en nyt ole varma kumpaa tarkoitat ) ei mielestäni sanonut miehen olevan olematon. Se että mies kantaa vastuun ja maksaa elatusmaksut ei tee hänestä isää .. Kyllä se isyys sisältää aika paljon enemmän.

Kyllä on ehdottomasti isällä oikeu tietää ja lapsella oikeus isään! Mies saa itse murehtia avioliittonsa ongelmat ja vaimoll kertomiset.

Paljon onnea odotukseen!

Te moralisoijat...älkää aina jaksako..

Hei mama to be,

Aika hurjaksi mennyt tämä keskustelu. Olet kuitenkin kirjoittamasi perusteella varsin sivistynyt ja kypsä ihminen, joten ehkä osasit odottaakin, että lokaakin tulee lentämään. Osannet varmaan jättää sen myös omaan arvoonsa. Toisaalta, saatpahan nyt alusta asti huomata, että yksin odottavaan suhtaudutaan joskus eri tavalla kuin "normiperheeseen" (mikä se on? Ja etenkin, mikä arvo se on -itse olen sivusta seurannut mm. tapausta, jissa "normiperheen" ihana perheenlisäys oli saanut alkunsa, kun persoonallisuushäiriöinen lääkkeitä väärin käyttävä hammaslääkäri-isä oli raiskannut ja pahoinpidellyt vaimonsa. Ja sotkin nyt tässä sen verran yksityiskohtia, ettei kenenkään tarvitse älähtää, että esimerkistä voisi tunnistaa ketään).

Mutta siis, saat opetella tietynlaisen itseä -ja lasta- suojaavaan suhtautumistavan näihin ilkeämielisiin kommentteihin. Parasta, mitä lapselle voit antaa, on totuus sellaisena, kuin lapsi kussakin ikävaiheessa on kykenevä sen ymmärtämään. Jos ekaluokalla tuon yhden asiattoman kommentin kirjoittaneen palstailijan lapsi on Sinun lapsesi oppilastoveri, hän saattaa kutsua lastasi äpäräksi! Järkytys on lapsellesi suuren suuri, jollei lapsi ole saanut faktaa siitä, mikä on hänen arvonsa ja oikeutensa olla maailmassa. Ja se on tasan yhtä suuri, kuin kaikkien muidenkin lasten!

Lapsen identiteetin kehittymisen kannalta on tärkeää, ettei hän joudu kokemaan olevansa juureton. Joku mainitsikin, että isän puolella on kuitenkin sukua, joista joku saattaa haluta osallistuakin. Oma sukulaisverkostosikin kuulostaa tosi tukevalle. Vielä riipaisevampaa kuitenkin lienee, jos lapsi joutuu kokemaan olevansa huono, kun (jos?) ei kelvannut isälleen. Lapsi on Sinulle ihme ja maailman onnellisin asia, ja sen hän varmasti tulee tuntemaan. Lisäksi hänelle voi kertoa, että niin ihana ja täydellinen kuin hän onkin, isä ja äiti eivät voi asua yhdessä. Siis aikuisten ratkaisu, aikuisten syystä -ei lapsen syytä. Karrikoiden siis, että esim. isä oli jo sen ikäinen, ettei jaksanut alkaa hoitaa KETÄÄN lasta, eli kyse ei ollut siitä, että isä ei halunnut juuri Sinua.

Työssäni olen tavannut lapsia, jotka eivät tiedä biologisesta isästään mitään ja joilla on pulmia siitä syystä. Korostan siis, että on myös paljon isättömänä kasvaneita lapsia, joille asia ei aiheuta mitään ongelmia! Karkeasti nämä lapset, joille asia aiheuttaa ahdstusta, voi jakaa kahteen leiriin: niihin vetäytyviin, jotka kokevat irrallisuutta ja vaillejäämistä, ja niihin, jotka rakentavat suojakseen super-isä -fantasioita. Valitettavasti nämä jälkimmäiset joskus irtautuvat todellisuudesta tosi pahasti, joutuvat kahnauksiin kavereidenkin kanssa, kun jatkuvasti valehtelevat (kertovat itselleen tosia tarinoita) unelmaisästä, joka on tarinoissa milloin mitäkin huikeaa.

Minusta olet päätynyt hienoihin ratkaisuihin, kun ehdottomasti aiot pitää vauvan, ja kun aiot kertoa siitä lapsen isälle. Ja sekin kuulostaa hyvälle, ettet aio ruveta uskomaan miehen selittelyitä ja ruveta elämään pilvilinnassa, että jonain päivänä mies jättää vaimonsa ja on uskollinen Sinulle ja muutatte Bahamalle palmun alle. Jos isä käyttäytyy kypsästi, hän saattaa haluta jonkinlaisen roolin lapsen elämässä. Jos epäkypsästi, hänellä on yhä sama velvollisuus vastata lapsen elatuksesta kuin lapsen äidilläkin. Kysythän kuitenkin asianajajaltasi, ennenkuin laitat elatusmaksut säästöön lapsen tilille: tiliä esim. täysikäisenä tyhjentäessä verottaja vie ison siivun, kun summa on noussut niin isoksi. Ratkaisuja tähän tilanteeseen on useita.

Kaikkea hyvää odotukseesi! Olette vauvasi kanssa ihan oikea perhe.

Lukekaapa ap:n kirjoitukset huolella, niin huomaatte niissä olevat ristiriitaisuudet, kunhan taas joku keksi hyvän kirjoituksen laittaa mammat nahistelemaan keskenään!

Yhteistyössä