Varaava takka

Meillä on haaveissa varaava takka olohuoneen ja keittiön väliin. Voisi tulla myös leivinuuni keittiön puolelle. Millaisia takkoja teillä on ja oletteko tyytyväisiä? Onko ne olleet ns. valmistakkoja vai onko muurari ollut muuraamassa? Kaikki valmistajat kehuu omaansa tyyliin "varaa eniten lämpöä jne".... Kokemuksia olisi kiva kuulla.
 
Meille tuli vielä rakenteilla olevaan taloon Tulikiven takkaleivinuuni. Takka olkkariinpäin ja leivinuuni ruokailutilaan. Vuolukiveä jä lämmittää noin 120 neliötä. Itse olen ihastunut malliin ja on sitä muutkin kovasti kehunu.

Allaolevasta sivusta pääsee Tulikiven sivuile. Meidän takka on kuin tuo TLU2450, mutta leiviuuni ja takka ovat siis vastakkaisilla puolilla.

www.tulikivi.com
>Tulisijamallisto > Gourmet-takkaleivinuunit > TLU2450/1

Vuolukivi varaa parhaiten, joten vaikka vuolukivitakat saattaakin tuntua kalliilta niin ne kyllä maksaa itsensä lämmityskulusäästöissä takaisin.
 
meillä on ollu jo kahessa talossa tiilerin takka-leivinuuniyhdistelmä just noin et olkkarin puolella se takka ja keittiöön päin sitten se leivinuuni.hyvin toimii ja varaa ja levittää lämpöä hienosti =) mä ite sanon tosta tulikiven takasta sen verran ku edellinen kehui sitä, että me asutaan nyt vuokralla ja tässä on tulikiven takka-leivinuuniyhdistelmä ja mä en kyllä tosta tykkää koska kun sen lämmittää niin se kuumenee vaarallisen paljon siitä ulkopuoleltakin.mun mielestä se ei oo lasten kanssa ainakaan turvallinen ellei sitte tossa takassa ja sen koonnissa oo tullut joku virhe. :/ en tiedä edes ketä sen on tehnyt. :/ nyt rakennetaan ja laitetaan kyllä taas tiilerin valmistakka/leivinuuni. =) se on paras meille ja meidän makuun,en meinaa tykkää noista "laatta"takoista enkä rapatuista pinnoista. :ashamed:
 
Meillä Tiilerin takkaleivinuuni olkkarin ja keittiön tilanjakajana. On muurattu punertavasta tiilestä, saumat tummat. Tosi paljon ollaan tykätty ja silmäkään ei ainakaan viel ole kyllästynyt siihen. Kivasti lämmittää ja antaa tunnelmaa. Talvipakkasilla lämmitetään joka toinen päivä pari pesällistä tai ehkä enemmänkin, en ole tosta pesällisten määrästä niin selvillä kun isäntä hoitelee takkahommat. Suosittelen Tiileriä!!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.10.2005 klo 15:01 Kati kirjoitti:
Meillä Tiilerin takkaleivinuuni olkkarin ja keittiön tilanjakajana. On muurattu punertavasta tiilestä, saumat tummat. Tosi paljon ollaan tykätty ja silmäkään ei ainakaan viel ole kyllästynyt siihen. Kivasti lämmittää ja antaa tunnelmaa. Talvipakkasilla lämmitetään joka toinen päivä pari pesällistä tai ehkä enemmänkin, en ole tosta pesällisten määrästä niin selvillä kun isäntä hoitelee takkahommat. Suosittelen Tiileriä!!
:wave: :wave:
Kuin myös!! Suosittelen!! Antaa lämpöä jopa kolmekkin päivää. Varaa hyvin. Minulla pellit on yläkerrassa, joten lämpöä tulee yläkerran huoneisiinkin. Oli ihan oma toivomus tehä näin ja toimii!!
 
Meillä Uuniseppien kaakelitakka ja tyytyväisiä ollaan oltu! Mun mielestä lasten kanssa kaalitakka on huippu, kun voit pestä sen fairyllä aina ulkoa päin eikä jää mitään sormenjälkiä! Kaverilla vuolukivitakka johon lapsi kirjoitti rasvaisilla sormilla nimensä kylkeen! Eipä lähde koskaan se nimi pois" Kaakeli ei kuumu koskaan niin kuumaksi, että lapsi voisi siinä sormensa polttaa, toisin kuin vuolukivi! Mun mielestä kaakeliuunit myös kauniimpia kuin tiili- taikka vuolukiviuunit. =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.10.2005 klo 15:35 Maamikki kirjoitti:
Meillä Uuniseppien kaakelitakka ja tyytyväisiä ollaan oltu! Mun mielestä lasten kanssa kaalitakka on huippu, kun voit pestä sen fairyllä aina ulkoa päin eikä jää mitään sormenjälkiä! Kaverilla vuolukivitakka johon lapsi kirjoitti rasvaisilla sormilla nimensä kylkeen! Eipä lähde koskaan se nimi pois" Kaakeli ei kuumu koskaan niin kuumaksi, että lapsi voisi siinä sormensa polttaa, toisin kuin vuolukivi! Mun mielestä kaakeliuunit myös kauniimpia kuin tiili- taikka vuolukiviuunit. =)
Siksi mekin päädyttiin kaakeliuuniin, kun ei kuulemma mustu eikä kerää rasvaa. rapattu tummuu javuolukivi kerää rasvaa, sanoi eräs ammattilainen. siksi meille tulee kaakeliuuni. :)
 
Ja niin se on kauneus katsojan silmissä ;) Mä en voi sietää kaakelitakkaa, mulle ehdoton valinta oli vuolukivinen takka-leivinuuni, jossa takka olohuoneeseen ja leivari keittiöön.

Tosiaan lämmittää, nyt on rakennusaikana lämmitelty, tänään just vähän tolkummin. Lämpö on aivan ihanaa =) Nimim. Villasukat jalassa kesälläkin :ashamed:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.10.2005 klo 19:58 Miiku kirjoitti:
Ja niin se on kauneus katsojan silmissä ;) Mä en voi sietää kaakelitakkaa, mulle ehdoton valinta oli vuolukivinen takka-leivinuuni, jossa takka olohuoneeseen ja leivari keittiöön.

Tosiaan lämmittää, nyt on rakennusaikana lämmitelty, tänään just vähän tolkummin. Lämpö on aivan ihanaa =) Nimim. Villasukat jalassa kesälläkin :ashamed:
Niin, tietty nääkin on niitä makuasioita! Meillä oli edellisessä kämpässä vuolukivinen takka, ja jotenkin kyllästyin siihen, se oli sellainen harmaa "möhkäle"! Mut, onneksi on mistä valita =)
 
Meillä Uuniseppien kaakeliuuni. Kaunis ja hyvä on, mutta vähän huonosti kasasivat, laatat alkaneet haljeta. Odotellaan, että tulisivat kasaamaan uudestaan. Emme missään nimessä halunneet mitään vuolukivitakkaa, ne on meidän mielestä ihan hautamonumentin näköisiä.
 
Nykysessä meillä on vanha perinteinen "pönttöuuni" siellä olohuoneen nurkass.Se lämmittää tosi hyvin mutta se lämpö jakaantuu aika huonosti no, sitten on keittiössä nunnauuni.Se lämmittää kivasti kanssa ja talvella kun on molemmisa tuli ni on mukavan lämmintä koko talossa.Ei olla muuta lämmitystä käytettykkään nyt siinä seittemään vuoteen kun noitauuneja...

Nyt uuteen tulee semmoene (tai on se siellä jo mut me ei olla ku ei oo talo vielä valmis) unieseppien kaakeliuuni(Juhlaharmonia).Lämmitystehoa pitäis olla n.90 neliöö ja talo on 131 neliöö sasuinpinta-alaltaan mut on se hyvälisälämmön lähde sit ainaki...

Kokemuksia tosta Uuniseppien uunista ei vielä ole...
 

Yhteistyössä