Vapaaehtoisesti lapsettomat

• Viestiketjun aloittaja vela ap
  • Ensimmäinen viesti
vela ap
En ole ikinä ennen ymmärtänyt mistä tulee uskomus siitä, että vapaaehtoisesti lapsettomat ovat itsekkäitä ja keskenkasvuisia, mutta tänään ymmärsin vihdoin, sillä kävin lukemassa plazan velojen keskusteluja. Aivan ihmeellistä porukkaa tuolla, hirveää valitusta kun ei voi olla ystäviä enää kun kaveri saa lapsia ja ei voi kuunnella hetkeäkään kaverin puhetta lapsista.

Olen siis itse vela ja en pidä veloja itsekkäinä, mutta ymmärrän, että jos ihmiset lukevat noita keskusteluja niin helposti luulee kaikkien velojen olevan tuollaisia.

Aivan naurettavaa miten ei voi ollenkaan kuunnella kaverin lapsen kuulumusia kun ei kuulemma kiinnosta. Eikö se kuulu ihan normaaliin ihmissuhteeseen ja ystävyyteen, että on kiinnostunut kaverin elämästä? Ei mua välttämättä kiinnosta hirveänä kaverin työ tai harrastuskaan, mutta kyllä mä silti kyselen miten siellä menee. Eri asia tietysti jos ei ihminen osaa mistään muusta puhuakaan, mutta kyllä minun mielestä normaalin ihmissuhteeseen kuuluu se, että on edes jonkin verran kiinnostunut asioista, jotka ovat läheisille tärkeitä.

Silja.S
Samaa mieltä. Itse tykkään puhua kaikesta. Lapsista puhuminen ystävien kanssa voi tuntua jopa minusta tympeältä, jos ei toinen osaa ollenkaan lopettaa, eikä elämää ole lainkaan kodin ulkopuolella, mutta kyllä minä nuorempana, kun ei ollut vielä omia lapsia, kyselin ja olin kiinnostunut perheellisten ystävieni tekemisistä. Ehkä ne sinappikakkajutut menivät vähän yli, en tajunnut ollenkaan ideaa, miksi pitää puhua jostain paskasta... mutta silti. En pidä vapaaehtoisesti lapsettomia itsekkäinä, mutta moni on kyllä ajattelematon. Toisaalta, niin me perheellisetkin usein olemme, kun emme ota huomioon sitä, ettei lapsettomia välttämättä jaksa kauheasti kiinnostaa lastemme suolentoiminta tms. Molemmat puolet voisivat tulla toisiaan vastaan.

Ei mulla ole ollu tuollaista kuvaa mut varmaan netistä sellaisen kuvan voi saada. Mun tuntemat velat on ihan normaaleja ja kyllä heidän kans on voinu lapsista keskustella. Tarjoutuvat usein lapsenvahdeiksikin vaikkeivat omia haluakkaan.

vela ap
Ei mulla ole ollu tuollaista kuvaa mut varmaan netistä sellaisen kuvan voi saada. Mun tuntemat velat on ihan normaaleja ja kyllä heidän kans on voinu lapsista keskustella. Tarjoutuvat usein lapsenvahdeiksikin vaikkeivat omia haluakkaan.
Sama täällä. Kaikki tuntemani velat ovat ihan normaaleja, ystävällisiä ihmisiä, jotka eivät vihaa lapsia. Mutta nettikeskustelujen perusteella voi näköjään saada todella erilaisen kuvan. Ehkä siinä on sitten sekin ero, että kenelle se lapsettomuus vain on yksi pieni osa elämää ja ketkä sitten haluavat sitä julistaa keskustelupalstoilla.

"rrr"
Hah, voin vain kuvitella moista keskustelua ja sitä angstia jota sieltä löytyy. :D

Joo, olen itsekin lapseton ja ainakin näillä näkymin (never say never) tällaiseksi jäänkin ja ihan vapaaehtoisesti mutta ei tulisi mieleenkään alkaa siitä vaahdota jossain netissä. Vähän luulen että ne yksilöt jotka niin tekee ovat sitä omaa ihanan erikoista special-jengiä... Joskus olen lukenut ohimennen jotain ulkomaista childfree-keskustelua ja voi sitä vihan määrää! "Lapsi juoksi kaupassa mun läheltä, yhyyyy vihaan lapsia, mulle ei ikinä tuu lapsia, vihaan lehmiä jotka lisääntyy" jnejne.

Saahan tälläkin palstalla äitiydestä ja naiseudesta välillä ihan uskomattoman kärjistetyn kuvan, vaikka valtaosa keskustelijoista onkin ihan neutraaleja. Kun tänne jostain eksyin muutama kuukausi sitten, tuntui kuin olisin astunut johonkin hysteeriseen Ticket To Heaven-maailmaan. :D

Yhteistyössä