Vapaa kasvatus, KERTOKAA!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Meillä sanotaan lapsille illalla, että nyt se pää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Status
Viestiketju on suljettu.
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Ok... Eli mitä teet ku se 6v joka ei suostu pukee takkiansa päälle avaa oven ja kävelee ulos, ilman takkia?

Niin, tuohan on juuri sitä uhmaa. Hakisin lapsen takaisin sisälle. Jos sanotaan, että takki päälle (johon on hyvä syy) niin siitä myös pidetään kiinni.

Mutta jos sille on hyvä syy, niin eiköhän se lapsi itsekin sitä hokaa?

Nyt menee ohi tän topikin mutta oikeesti,mehän kasvatetaan lapsiamme elämää varten.
Ei meitä itseämme.

Ja ikävä tosiasia on että elämä on täynnä sääntöjä.
Auktoriteetteja.
On toteltava vaikkei haluais.
Eikö se Nina ole hyvä oppia mahollisimaan aikaisin jotta sopeutuu elämään tiettyjen sääntöjen ja rajojen mukaan??

Arvostan omaa järkeä kasvatuksessa ja yksilöllisyyttä.Jos tykkäät nukuttaa vieressä ja imettää kouluikään asti,tee se.
Mut jos vähääkään aattelet tyttös parasta,niin auta häntä jo ymmärtämään että on toteltava joskus jopa tyhmiäkin sääntöjä.
Sitä tämä elämä on ikävä kyllä!!

Alkuperäinen kirjoittaja Draumsyn:
Nythän sä oletat lasta tyhmäksi... Kyllä 6-vuotias puhetta ymmärtää, ja tajuaa ettei näe kavereita ellei laita takkia päälle. Jos ei suostu sillä kertaa pukemaan, olkoon sisällä. Ei se viikkotolkulla sisällä ole kumminkaan, kun tajuaa ettei ulos ilman takkia pääse.

Eiku mä lähen mukaan tähän "uhma" juttuun. Jos se uhmaa uhmaamisen ilosta?

Entä jos se onkin viikkotolkulla sisällä koska uhmaa?

Tuskin sellaista lasta onkaan. Uhmaa uhmaamisen ilosta niin kauan, että alkaa tuntua, että olisi sittenkin kiva lopettaa tämä, lähteä pihalle ja keksiä sitten jotain muuta. Ei ne jaksa samasta asiasta iänkaiken uhmata.

Eli vanhempi asettaa lapselle rajan: Takki päälle tai jäät sisälle. Syy? Jotta oppisi tottelemaan vanhempiaan. Ok...

Mutta eikö olis tärkeetä, että lapsi oppis pukee takin päälle ilman kehotuksiakin? Eikö niitä tottelevaisuusharjotuksia vois tehdä toistekin?

Mikään syy ole että oppisi tottelemaan vanhempiaan...oi voi voi...syy on se, että ulos mennessä laitetaan ulkovaatteet päälle, ettei esim vilustu. mikä tässä on nyt niin vaikeaa sun ymmärtää???

Alkuperäinen kirjoittaja hedona:
Niin mut eihän se lapsi saa esim koulun ruokalastakaan tietyn muotoisia leipiä eikä tietyllä tavalla aseteltuja juustonpaloja. Lapsen kuuluu oppia että kaikkea ei voi aina saada, ja siitä uhmassa on kyse. Lapsi testaa kasvattajiaan. Ja jos kasvattajat antavat lapsen päättää noinkin "arki"- asioista -niinkuin esim se leivän muoto- , lapsi alkaa hyvin piankin kuvitella että se onnistuu muualla. Ja jos käykin niinkin epämiellyttävä tilanne, että lapsi joutuu hoitoon jonnekin missä ei voida soveltaa sun kasvatusmetodeja niin siellä se uhma viimeistään alkaa.

En tiedä ymmärrätkö tästä mitään, oon tosi väsynyt ja kipee niin ei oikein ajatus kulje. Toivottavasti kuitenkin älysit edes jotain :D

Sä taisit nyt ymmärtää väärin mun kirjotuksen :)

No se voi hyvin olla, supistusten välissä on hyvin vähän aikaa lukea ja sisäistää se lukemani teksti :D Mut kuitenkin. Pointti on se että sä oot ihan hukassa viimeistään sitten kun sun tyttös on murrosikäinen. Meinaan mun äitini on kasvattanu mut ihan samantyyppisillä metodeilla, eikä siitä hyvä heilunu. Mieti edes niitä rajoja, jooko? :D

siis ei se vapaa kasvatus onnistukaan kuin yhden kanssa.
jos ainokainen valvoo, ja on vielä kotihoidossa, se on väsynyt seuraavana päikvänä jolloin äitikin voi nukkua.
jos useampi, niin ei pysty nukkua

Eikä normaalin ihmisen voimavarat riitä säveltämisen, toki jos isot tukiverkot, tai mummo hoitaa joka viikko. mutta jos ei tukiverkkoja ja yli 1 lasta, ei voi noudattaa täysin vapaata kasvatusta. paitsi jos haluaa uupumuksen takia laitokseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
Uhmasta sen verran, että sehän kuuluu normaaliin lapsen kehitykseen. Kehityspsykologiaa kannattaa lueskella, niin moni asia avautuu paremmin.

Tietyn kuppikunnan mukaan. Joka on seurannut pientä otosta länsimaalaisia lapsia. Kannattaa avartaa näkemyksiänsä myös suomen rajojen ulkopuolelle.

Alkuperäinen kirjoittaja hedona:
No se voi hyvin olla, supistusten välissä on hyvin vähän aikaa lukea ja sisäistää se lukemani teksti :D Mut kuitenkin. Pointti on se että sä oot ihan hukassa viimeistään sitten kun sun tyttös on murrosikäinen. Meinaan mun äitini on kasvattanu mut ihan samantyyppisillä metodeilla, eikä siitä hyvä heilunu. Mieti edes niitä rajoja, jooko? :D

Supistusten välissä? Synnytäksää?!?!

Ja kuten olen jo sanonu, tytöllä on selkeät rajat ja meillä on tietyt säännöt. Meillä ne koskevat sekä aikuisia että lapsia ;)

Alkuperäinen kirjoittaja BlaaBlaaBlaa:
Ei vaan nina sulla taitaa olla paha uhmakausi.
Tainnu jäädä monta välistä ja kelaat nyt 2 vee uhmaas siellä.... ;)

Musta kanssa vaikuttaa siltä, että nina hakee nyt niitä rajoja mitä ilman lapsena jäi. Testailee, mitä kaikkea voi sanoa ja miten muut siihen suhtautuu.

Toinen vaihtoehto tietysti on, että nina on vain epämiellyttävä ihminen, jolla on joku kumma perustarve väittää aina kaikille vastaan. Tulee yksi työkaveri mieleen...

En koko ketjua jaksa lukea läpi, mutta sellainen asia pisti silmään että..

NinaTT, kai tiedät että JOKAISELLE lapselle tulee uhmaikä jossain vaiheessa. Myös sinun tyttärellesi. Ja jos ei tule, on syytä huoleen. Uhmaikä on yksi lapsen monista kriiseistä (lue Eriksonin teoria aiheesta) jonka kautta tämän persoonallisuus ja minä-kuva sekä itsetunto kehittyvät.

Tyttäresi on vasta 1-vuotias, älä meuhkaa asioista joista sinulla ei ole kokemusta.

Eli lapset ovat niin fiksuja, että ymmärtävät laittaa takin päälle "koska äiti käskee" mutta ovat niin tyhmiä, että kun ulkona on kylmä, niin eivät missään nimessä suostu laittaa takkia päällensä :D Ei helvata. Tää on illan parasta viihdettä B)

Lapsi myös ilmeisesti kestää sen pettymyksen, että äiti vetää oven lukkoon ja fyysisesti estää häntä lähtemästä ulos mutta hän on ahh niin heiveröinen, että häntä pitää suojella kylmyydeltä vaikka väkisin B) Koska eihän hän sitä itse voi mitenkään ymmärtää.

Kertokaas mulle viisaat palstalaiset miten ihmislaji on ylipäätänsä olemassa, miten me ollaan selviydytty, ku ilmeisesti lapset ovat itsetuhoisia, eivät tunne kylmyyttä, kuumuutta, nälkää, janoa, väsymystä... Eivät ainakaan osaa reagoida niihin mitenkään.

Huhheijakkaa. Jos meillä 6v. ei haluaisi pukea takkia, niin sanoisin ihan ekana, että pitää laittaa, koska ulkona on kylmä. En tietenkään sano, että pitää laittaa, koska äiti käskee. Jos tuo ei mene jakeluun, niin sitten sanon sen toisen ja kolmannenkin kerran ja lopulta sitten vaikka esitän sen uhkauksen, että jää sitten sisälle. Ja miksi en päästäisi ulos ilman takkia? Koska ei mulla ole mahdollisuutta jäädä odottelemaan, että tuleeko lapsi katumapäälle. Jos mennään ulos, niin mennään ulos. En mä voi 3-vuotiaan kanssa keskeyttää ulkoilua puistossa hakeakseni 6-vuotiaalle esikoiselle takin kilometrin päästä kotoa! Ei se vaan onnistu niin oikeassa elämässä.

Teoriassa lapsi voisi joo lähteä vaikka alasti ulos ja tutkia ja kokea elämää nakuna lumihangessa ja sitten vaikka vähän kokeilla, että riittäisikö pikkarit vai vaatiiko vielä vähän enemmän vaatetta. Tää elämä on kuitenkin niin kamalan raadollista, että lounasaikakin tulee ja hitsit kun harmittais, kun jäis taas tänäänkin ulkoilut väliin, kun piti päivystää ovella 6-vuotiaan testailuja.

Ok... Eli mitä teet ku se 6v joka ei suostu pukee takkiansa päälle avaa oven ja kävelee ulos, ilman takkia?

Niin, tuohan on juuri sitä uhmaa. Hakisin lapsen takaisin sisälle. Jos sanotaan, että takki päälle (johon on hyvä syy) niin siitä myös pidetään kiinni.

Ajatteletko samoin, kun lapsesi on menossa koskettamaan palavaa kynttilää? Tai kun lapsesi päättää vähän mennä kahlaamaan järveen vaikkei osaa vielä uida? Tai kun lapsesi kiipeää tikkaita katolle? "Nooh, eiköhän se kohta hoksaa, että tuo on vaarallista..." Ei se ole mitään vallanriistoa, jos lapsille laitetaan rajat. Ei lapsilla kuulukaan olla määräysvaltaa. Eikä se 6v välttämättä malta hakea sitä takkia, kun kavereiden kanssa on niin kivaa.

Alkuperäinen kirjoittaja nipo:
Eli lapset ovat niin fiksuja, että ymmärtävät laittaa takin päälle "koska äiti käskee" mutta ovat niin tyhmiä, että kun ulkona on kylmä, niin eivät missään nimessä suostu laittaa takkia päällensä :D Ei helvata. Tää on illan parasta viihdettä B)

Lapsi myös ilmeisesti kestää sen pettymyksen, että äiti vetää oven lukkoon ja fyysisesti estää häntä lähtemästä ulos mutta hän on ahh niin heiveröinen, että häntä pitää suojella kylmyydeltä vaikka väkisin B) Koska eihän hän sitä itse voi mitenkään ymmärtää.

Kertokaas mulle viisaat palstalaiset miten ihmislaji on ylipäätänsä olemassa, miten me ollaan selviydytty, ku ilmeisesti lapset ovat itsetuhoisia, eivät tunne kylmyyttä, kuumuutta, nälkää, janoa, väsymystä... Eivät ainakaan osaa reagoida niihin mitenkään.

Huhheijakkaa. Jos meillä 6v. ei haluaisi pukea takkia, niin sanoisin ihan ekana, että pitää laittaa, koska ulkona on kylmä. En tietenkään sano, että pitää laittaa, koska äiti käskee. Jos tuo ei mene jakeluun, niin sitten sanon sen toisen ja kolmannenkin kerran ja lopulta sitten vaikka esitän sen uhkauksen, että jää sitten sisälle. Ja miksi en päästäisi ulos ilman takkia? Koska ei mulla ole mahdollisuutta jäädä odottelemaan, että tuleeko lapsi katumapäälle. Jos mennään ulos, niin mennään ulos. En mä voi 3-vuotiaan kanssa keskeyttää ulkoilua puistossa hakeakseni 6-vuotiaalle esikoiselle takin kilometrin päästä kotoa! Ei se vaan onnistu niin oikeassa elämässä.

Teoriassa lapsi voisi joo lähteä vaikka alasti ulos ja tutkia ja kokea elämää nakuna lumihangessa ja sitten vaikka vähän kokeilla, että riittäisikö pikkarit vai vaatiiko vielä vähän enemmän vaatetta. Tää elämä on kuitenkin niin kamalan raadollista, että lounasaikakin tulee ja hitsit kun harmittais, kun jäis taas tänäänkin ulkoilut väliin, kun piti päivystää ovella 6-vuotiaan testailuja.

Joo mä kans 5veelle joskus, jos haluaisi esimerkiksi paksumman haalarin sijasta kevyemmän takin, sanon, että menepäs kokeileen parvekkeelle kuinka kylmä ulkona on! Ja naps, se auttaa :).
Ai miksikö lapsi ei voi mennä ensiksi kokeilemaan sinne ulos sen kevyemmän takin kanssa että joo, sillä palelee???
No siksi, että meillä ei ole aamuisin alkaa alkaan pelleileen.

Ihminen kehittyy koko elämänsä ajan. Lapset tuntevat nuo mainitsemasi tunteet, mutta eivät joko kehitysvaiheensa vuoksi tai kokemuksien puuttuessa, riippuen lapsen iästä, osaa niitä käsitellä.

Aikoinani muutin opiskelemaan soluasuntoon ja 'sain' yhdeksi kämppäkaveriksi nuoren naisen, joka kehui saaneensa vapaan kasvatuksen. Sen hänestä tosiaan myös huomasi. Ikinä ennen en ollut itsekkäämpää ja ilkeämpää ihmistä tavannut.

Tytteli poltti tupakkaa huoneessaan (vaikka se oli kiellettyä), rymysi yöllä yhteistiloissa uusien baarituttavuuksien kanssa, jätti paskat tahallaan vetämättä vessassa, sotki keittiön totaalisesti, valitti aamukolinoista minulle, kun jouduin lähtemään lukujärjestyksen mukaisesti joka aamu kouluun, aloitti huonekalujen järjestelyn keskellä yötä, raahasi kämppäämme jostakin varastamansa liikennemerkin, ... Listaa voisi jatkaa vielä vaikka kuinka pitkään.

Kaikessa käytöksessä loisti narsistisuus. Huomasi todella, ettei tytön ollut koskaan tarvinnut piitata säännöistä tai ottaa muita ihmisiä huomioon.

siis olen ihan samaa mieltä kuin ninatt. mielestäni lapsen pitäisi saada olla vapaa ja päättää asioistaan.
mutta käytännössä mahdotonta kun lapsia yli 1 kappale.
joten en pysty olemaan sellainen kasvattaja kuin haluaisin olla.
voimat ja aika eivät riitä, ei jaksaminen riitä.
joudun turvautua siihen uhkailuun ja kiristämiseen,ja lahjontaankin joskus (paitsi että se ei meillä tehoa, eivät ole tavaran perään ja muuta en keksi)

sitä mietin että kaikki niin kovasti vastustavat ninatt:n ajatuksia, vaikka lähes kaikki näitä nykyää noudattavat omiensa kanssa. siellä hiekkiksellä karjutaan toisten lapsille sääntöjä mutta omien kanssa keskustellaan ja jutellaan ja lapsi päättää monesakin perheessä mitä syödään, juodaan, mitä tehdään viikonloppuna, missä käydään lomalla... Ei ennen toimittu noin. Monessa perheessä lapsi valitsee itse vaatteensa lähestulkoon vauvasta, ei ennen vaan toimittu noin.

Onkohan ninaTT:lla muita suuria kasvatusguruja kirjahyllyssä kuin Rousseau.. Kyllä lapsi, esimerkkisi 6 v., on jo niin fiksu, että ymmärtää takkiasian, kun vanhempi sen hänelle perusteluineen esittää. Ihmisillä on tällainen taipumus, että voidaan puheen avulla välittää informaatiota..ettei ihan kaikkien tarvitse ihan kaikkea käydä itse kokemassa. Ehkä toi biologisuuden ylikorostaminen ei ihan joka kohtaan sovi... ja joo, ei se lasten kasvatus ihan pelkkää sätkynukkebehaviorismia ole. Mutta se selviää sitten 3-vuotiaan kanssa.

Ajatteletko samoin, kun lapsesi on menossa koskettamaan palavaa kynttilää? Tai kun lapsesi päättää vähän mennä kahlaamaan järveen vaikkei osaa vielä uida? Tai kun lapsesi kiipeää tikkaita katolle? "Nooh, eiköhän se kohta hoksaa, että tuo on vaarallista..." Ei se ole mitään vallanriistoa, jos lapsille laitetaan rajat. Ei lapsilla kuulukaan olla määräysvaltaa. Eikä se 6v välttämättä malta hakea sitä takkia, kun kavereiden kanssa on niin kivaa.

En ole kieltäny tyttöä koskemasta kuumaan uuniin, palavaan kynttilään tai muuhunkaan kuumaan. Olen sanonut, että tuo on kuuma (det poppar). Riittäny vallan hyvin.

Tyttö on myös mennyt mereen kahlailemaan. En ole kieltänyt tekemästä mitään.

Kiipeilkööt.

1,5v heräilee useasti yössä. Samassa huoneessa nukkuu mun kanssa, eri sängyssä. Ei ole kipeä, ei herää paniikissa tai pelokkaana. Rauhoittuu useimmiten samantien kun peittelen mutta saattaa heräillä tunninkin välein. Mitä sä tekisit että tuo loppuisi?
Perhepeti ei tule kysymykseen, sillä silloin ei kukaan nuku kunnolla.

Alkuperäinen kirjoittaja ihanko totta:
Onkohan ninaTT:lla muita suuria kasvatusguruja kirjahyllyssä kuin Rousseau.. Kyllä lapsi, esimerkkisi 6 v., on jo niin fiksu, että ymmärtää takkiasian, kun vanhempi sen hänelle perusteluineen esittää. Ihmisillä on tällainen taipumus, että voidaan puheen avulla välittää informaatiota..ettei ihan kaikkien tarvitse ihan kaikkea käydä itse kokemassa. Ehkä toi biologisuuden ylikorostaminen ei ihan joka kohtaan sovi... ja joo, ei se lasten kasvatus ihan pelkkää sätkynukkebehaviorismia ole. Mutta se selviää sitten 3-vuotiaan kanssa.

Juu. Eli vanhemmalla ei ole mitään syytä kieltää, komentaa tai pakottaa lasta laittamaan takkia päällensä. Toki saa opastaa. En mä ole kieltänyt lapsille puhumista :whistle: :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
Uhmasta sen verran, että sehän kuuluu normaaliin lapsen kehitykseen. Kehityspsykologiaa kannattaa lueskella, niin moni asia avautuu paremmin.

Tietyn kuppikunnan mukaan. Joka on seurannut pientä otosta länsimaalaisia lapsia. Kannattaa avartaa näkemyksiänsä myös suomen rajojen ulkopuolelle.

Kannattaa kasvattaa lapsi länsimaalaisen yhteiskunnan jäseneksi, jos aikoo asua länsimaalaisessa yhteiskunnassa :)

Nokun uhmaikää ei tule niin ei tarvii nostella uhmaikäisiä tieltä :)

Lapset menee nukkumaan ku heitä väsyttää. Sama pätee (toivottavasti) vanhempiin. Tuskin tuota mainitsemaasi tilannetta ainakaan kovinkaan usein tulisi eteen :D

Saako esittää vastakysymyksen?

1,5v ei mene nukkumaan vanhempien asettamaan kellonaikaan. Tappelee vastaan. Mitä teet?

6v ei suostu laittamaan takkia päälle mennessään ulos leikkimään. Mitä teet?

15v rikkoo kotiintuloaikojaan jatkuvasti. Olette kokeilleet arestit ja muut. Teini uhkaa karkaavansa jos jatkatte. Mitä teet?

mä en ehtinyt tän pitemmälle ketjua lukea kun tekee jo mieli vastata.

1. Mä laitan lapsen nukkumaan silloin kun se on väsynyt, en tiettyyn kellon aikaan.
2.Jos 6v ei suostu laittaan takkia päälle, 6v ei mene ulos ollenkaan.
3. Tähän en vastaa kun ei kokemusta ole.

Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä