Vapaa kasvatus, KERTOKAA!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Meillä sanotaan lapsille illalla, että nyt se pää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Status
Viestiketju on suljettu.
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Ja vastailen myös tohon 2.kysymykseen, että eikai sitä 6vuotiasta loppuelämää pietä sisällä :headwall: vaan jos ei sillä kertaa pue takkia, niin jääköön sisälle leikkimään.. ulos pääsee sitten kun suostuu pukemaan takin.

Mutta entä jos ei suostu pukemaan?[/quote]

Nythän sä oletat lasta tyhmäksi... Kyllä 6-vuotias puhetta ymmärtää, ja tajuaa ettei näe kavereita ellei laita takkia päälle. Jos ei suostu sillä kertaa pukemaan, olkoon sisällä. Ei se viikkotolkulla sisällä ole kumminkaan, kun tajuaa ettei ulos ilman takkia pääse.

Alkuperäinen kirjoittaja hedona:
Niin mut eihän se lapsi saa esim koulun ruokalastakaan tietyn muotoisia leipiä eikä tietyllä tavalla aseteltuja juustonpaloja. Lapsen kuuluu oppia että kaikkea ei voi aina saada, ja siitä uhmassa on kyse. Lapsi testaa kasvattajiaan. Ja jos kasvattajat antavat lapsen päättää noinkin "arki"- asioista -niinkuin esim se leivän muoto- , lapsi alkaa hyvin piankin kuvitella että se onnistuu muualla. Ja jos käykin niinkin epämiellyttävä tilanne, että lapsi joutuu hoitoon jonnekin missä ei voida soveltaa sun kasvatusmetodeja niin siellä se uhma viimeistään alkaa.

En tiedä ymmärrätkö tästä mitään, oon tosi väsynyt ja kipee niin ei oikein ajatus kulje. Toivottavasti kuitenkin älysit edes jotain :D

Sä taisit nyt ymmärtää väärin mun kirjotuksen :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Koska sillä tavalla lapsi oppii, mitä se saa tehdä ja mitä ei. Lapsen kehitykseen kuuluu rajojen testaaminen. Ja aikuisen rooli on pitää kiinni rajoista.

Miksi? Mitä laps sellasesta pompottelusta oppii? Että jos joku ei tee kuten mä haluan, niin mun pitää uhkailla, kiristää, lahjoa jne kunnes tekee niinku mä sanon?

Ei vaan sanoa rauhallisesti että ei niin tehdä.Ei saa.
Ei tarvii uhata,ei lahjoa eikä kiristää.
Vaan pitää sanansa.

Ohhoh..tä on kuin rautalankaa vääntäis... ;)

Nythän sä oletat lasta tyhmäksi... Kyllä 6-vuotias puhetta ymmärtää, ja tajuaa ettei näe kavereita ellei laita takkia päälle. Jos ei suostu sillä kertaa pukemaan, olkoon sisällä. Ei se viikkotolkulla sisällä ole kumminkaan, kun tajuaa ettei ulos ilman takkia pääse.

Eiku mä lähen mukaan tähän "uhma" juttuun. Jos se uhmaa uhmaamisen ilosta?

Entä jos se onkin viikkotolkulla sisällä koska uhmaa?

Alkuperäinen kirjoittaja BlaaBlaaBlaa:
Miks sä asetat kokoajan asetetelman että vallasta kinataan??Ei todellakaan.
Rakkaudesta teen ruuan,rakkaudesta annan vaatteet.Pidän huolta.
Ethän sä laita kai lastas ruokaa tekemään,jos haluat syödä niin tee ite sapuskas?
Eikö voi huikata että ulkotakki on siinä naulassa,pue siellä on aika viilee?
MIkä valtataistelu tässä olis???

Toki voisin noin tehdä. Puenhan mä nytkin tytölle haalarin ulosmentäessä. Kysymys olikin siitä, että entä jos lapsi kieltäytyy. Onko hänellä vaihtoehtoja?

Ei ole vaihtoehtoja. Ulos puetaan ulkovaatteet, jos sää niin vaatii. Muutoin olla sisällä.

Koska sillä tavalla lapsi oppii, mitä se saa tehdä ja mitä ei. Lapsen kehitykseen kuuluu rajojen testaaminen. Ja aikuisen rooli on pitää kiinni rajoista.

Miksi? Mitä laps sellasesta pompottelusta oppii? Että jos joku ei tee kuten mä haluan, niin mun pitää uhkailla, kiristää, lahjoa jne kunnes tekee niinku mä sanon?

Vaan pitää sanansa.

Ok... Eli mitä teet ku se 6v joka ei suostu pukee takkiansa päälle avaa oven ja kävelee ulos, ilman takkia?

Sit se on sisällä. Olkoon.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Miks sä asetat kokoajan asetetelman että vallasta kinataan??Ei todellakaan.
Rakkaudesta teen ruuan,rakkaudesta annan vaatteet.Pidän huolta.
Ethän sä laita kai lastas ruokaa tekemään,jos haluat syödä niin tee ite sapuskas?
Eikö voi huikata että ulkotakki on siinä naulassa,pue siellä on aika viilee?
MIkä valtataistelu tässä olis???

Toki voisin noin tehdä. Puenhan mä nytkin tytölle haalarin ulosmentäessä. Kysymys olikin siitä, että entä jos lapsi kieltäytyy. Onko hänellä vaihtoehtoja?

Ei ole vaihtoehtoja. Ulos puetaan ulkovaatteet, jos sää niin vaatii. Muutoin olla sisällä.

Mitä sä teet jos laps avaa oven ja lähtee ulos ilman takkiansa?

sitäpaitsi, säännöllinen rytmi on oikeastaan välttämätön pakko... jos lapsis ais päättää millon nukutaan ja millon tehdään mitäkin, niin mähän en sitten sais nukkua ja näin ollen mun töissäkäynti loppuis lyhyeen... ja tarhassakaan eivät välttämättä riemastuis siit et jätkä kukkuu klo 02 yöllä leikkimässä... ;)

Vaan pitää sanansa.

Ok... Eli mitä teet ku se 6v joka ei suostu pukee takkiansa päälle avaa oven ja kävelee ulos, ilman takkia?

En päästä sitä ulos. Ovi lukkoon, takalukkoon, varmuusketju jne.

Uhma-urhokin tajuaa jo päivän jälkeen että paras se takki ottaa niskaan vaan.

Tuskin sellaista lasta onkaan. Uhmaa uhmaamisen ilosta niin kauan, että alkaa tuntua, että olisi sittenkin kiva lopettaa tämä, lähteä pihalle ja keksiä sitten jotain muuta. Ei ne jaksa samasta asiasta iänkaiken uhmata.

Voi elämä.

ninaTT taitaa tuntea montakin 6-vuotiasta, joka ei suostu pukemaan takkia päälle ja on jäänyt loppuelämäkseen sisälle.

Meidän 6-vuotias ei ole aikanaan vielä tähän mennessä sisälle jäänyt, vaan ulos on aina pukeuduttu asianmukaisesti, yleensä toki ihan iloisessa yhteisymmärryksessä, välillä vähän keskustellen ja joskus ihan uhkavaatimuksen muodossa: puet nämä vaatteet, jos haluat lähteä.

Samoin molemmat lapset on menneet nukkumaan aikuisten asettaman määräajan puitteissa, ei ole huudatettu tunteja eikä väkisellä pidetty sängyssä. Ei ole siis kokemusta siitäkään, että 1,5-vuotias olisi tunteja huutanut, kun ei nukuta. Kyllä helkkarissa meidän taaperoita on nukuttanut säännöllisesti joka ilta nukkumaanmenoaikaan. Siihenhän se aika perustuu, että vanhemmat on huomanneet lapselle olevan hyväksi mennä x-kellonaikaan nukkumaan! Että silloin lapsi on väsynyt ja jos nukkumaan ei pääse silloin, niin ilta menee pieleen.

Jotenkin koen hyvin oudoksi sen, että ninaTT olettaa lasten väistämättä vastustavan sitä, jos vanhemmat määrittelee tietyt raamit elämiseen ja olemiseen. Eihän se niin ole. Normaalit vanhemmat osaa lukea lapsiaan ja totta kai ottavat lapsen ominaispiirteet ja luonteen huomioon kasvatuksessa ja rajoissa. Ei se normaali vanhemmuus ole mitään ilkeämielistä diktatuuria, jolla pyritään lannistamaan lapsen luonne ja saamaan johonkin tiettyyn raamiin pakotettua. Ei normaalisti lapsiaan kasvattavat kiellä kieltämisen ilosta, pakota pakottamisen ilosta jne. Ja nämä kiellot ynnä muut selitetään lapselle ikäkauteen sopivalla tavalla.

Mutta onhan tuo kamalaa.

Tuskin lapsesi olisi sisällä viikkotolkulla tai tuskin lapsesi viiltäisi ranteita auki. Nämä kuvitelmat ovat vain omassa päässäsi ja edesauttavat sitä, että teillä häntä heiluttaa koiraa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Vaan pitää sanansa.

En päästä sitä ulos. Ovi lukkoon, takalukkoon, varmuusketju jne.

Luuletko etten voisi estää 6veetä menemästä ulos?
Luuletko, että se saa lähteä ulos vaikka klo 21? Usein nukkumaanmeno aikaan haluaa vielä naapureille leikkimään. Luuletko etten kiellä? Jos tarve on, niin jopa estäisi sitä?

Alkuperäinen kirjoittaja Draumsyn:

Tuskin sellaista lasta onkaan. Uhmaa uhmaamisen ilosta niin kauan, että alkaa tuntua, että olisi sittenkin kiva lopettaa tämä, lähteä pihalle ja keksiä sitten jotain muuta. Ei ne jaksa samasta asiasta iänkaiken uhmata.

Eli vanhempi asettaa lapselle rajan: Takki päälle tai jäät sisälle. Syy? Jotta oppisi tottelemaan vanhempiaan. Ok...

Mutta eikö olis tärkeetä, että lapsi oppis pukee takin päälle ilman kehotuksiakin? Eikö niitä tottelevaisuusharjotuksia vois tehdä toistekin?

Vaihtoehto a ) takki päälle ja ulos.
Vaihtoehto b ) ei suostu laittamaan takkia päälle, jää sisään.

Lapsi saa valita kumman valitsee, ilman mitään taistelua.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Voi sua ninaTT, kyllä sulla on vielä paljon opittavaa monestakin asiasta..mm. lasten kasvatuksesta ;)
Ja luetun ymmärtämisessä on myös parantamisen varaa :/

Ja vastailen myös tohon 2.kysymykseen, että eikai sitä 6vuotiasta loppuelämää pietä sisällä :headwall: vaan jos ei sillä kertaa pue takkia, niin jääköön sisälle leikkimään.. ulos pääsee sitten kun suostuu pukemaan takin.

Mutta entä jos ei suostu pukemaan?

Ei sellasta lasta olekaan joka niin tiukasti pitää kiiinni siitä että ulkona sais palella ilman takkia.
Kun ottaa sen takin ja lähtee kavereiden kanssa leikkimään.

Ei oikeesti ole sellasta lasta.

No mitä haittaa siitä on, että päästäis lapsen ilman takkia ulos? Eikö se sitten tulis hakemaan takkiansa kun ei halua palella? Miksi turhaan tehdä valtataistelu siitäkin?

Muistelepa näitä sanoimasi sitten kun lapses huitelee -20 pakkasella ilman takkia ja saa keuhkokuumeen, tai kun murkkuna viilettää yöt missä lie sillä tuloksella että saa sukupuolitaudin, tulee raskaaks ja joutuu päättämään pitääkö lapsen vai ei.
Kaikki vaan siks ettei äiti asettanut rajoja.. Puhe ei aina riitä, teot on ne mitkä kasvattaa..

Alkuperäinen kirjoittaja Draumsyn:

Eli vanhempi asettaa lapselle rajan: Takki päälle tai jäät sisälle. Syy? Jotta oppisi tottelemaan vanhempiaan. Ok...

Mutta eikö olis tärkeetä, että lapsi oppis pukee takin päälle ilman kehotuksiakin? Eikö niitä tottelevaisuusharjotuksia vois tehdä toistekin?

Syy:jottei kuole hypotermiaan.
Jotta oppii pukemaan sään mukaan.
Jottei vilustu.
Jottei jää kallis reimatekki käyttämättä!!! :laugh:

Ei vaan nina sulla taitaa olla paha uhmakausi.
Tainnu jäädä monta välistä ja kelaat nyt 2 vee uhmaas siellä.... ;)

Niin, tuohan on juuri sitä uhmaa. Hakisin lapsen takaisin sisälle. Jos sanotaan, että takki päälle (johon on hyvä syy) niin siitä myös pidetään kiinni.

Se oppii, että tässä maailmassa on asioita, joita voi tehdä ja että on asioita joita ei voi tehdä (vaikka miten haluaisi). Vanhemman kuuluu näyttää lapselleen oikea ja väärä, asettaa rajat.
Rajojen näyttämiseen ei tarvita kiristystä, uhkailua tai lahjontaa (tämä tietysti ihanne). Jos joku asia on kielletty, se on niin. Tottakai lapsi protestoi, ketä ei potuttaisi se ettei hommat suju niinkuin haluisi?

Ja jos ei rajoja ole ennen ollut niin hukassa on murrosikäisen kanssa.
Ei niitä voi silloin ruveta asettelemaan jos ei aiemmin niitä ole ollut.
Ja sitten vasta ollaan pulassa.

Murrosikään kuuluu rajojen testaus.
Se on se homman nimi.
Mitä testata jos ei ole rajoja??Sitten tehdään vielä typerämpiä juttuja,varastelu ym sillä yhteiskunta ainakin rankaisee ja asettaa rajat jollei äitikulta.

Mä olen samaa mieltä. Jos on murkkuikäisen kanssa ongelmissa, niin ne syyt ovat syvemmällä menneisyydessä. Vanhemman auktoriteetti on ollut hukassa silloin jo vuosia. On toki lapsia, joilla on jokin esim. neurologinen häiriö, joiden kanssa on hukassa ilman oikeaa lääkitystä, mutta jos puhutaan terveestä murkusta, niin kyllä hänen kanssaan tulee toimeen, jos perusta on rakennettu kunnolla. On molemminpuolista kunnioitusta ja luottamusta. Sekä rajoja, mutta myös vapauksia, joiden vastuun murkkuikäinen ymmärtää.

Eli lapset ovat niin fiksuja, että ymmärtävät laittaa takin päälle "koska äiti käskee" mutta ovat niin tyhmiä, että kun ulkona on kylmä, niin eivät missään nimessä suostu laittaa takkia päällensä :D Ei helvata. Tää on illan parasta viihdettä B)

Lapsi myös ilmeisesti kestää sen pettymyksen, että äiti vetää oven lukkoon ja fyysisesti estää häntä lähtemästä ulos mutta hän on ahh niin heiveröinen, että häntä pitää suojella kylmyydeltä vaikka väkisin B) Koska eihän hän sitä itse voi mitenkään ymmärtää.

Kertokaas mulle viisaat palstalaiset miten ihmislaji on ylipäätänsä olemassa, miten me ollaan selviydytty, ku ilmeisesti lapset ovat itsetuhoisia, eivät tunne kylmyyttä, kuumuutta, nälkää, janoa, väsymystä... Eivät ainakaan osaa reagoida niihin mitenkään.

Eiköhän jokaisen vanhemman pitäisi tietää, että ne rajat on rakkautta. Ne lapset joilta rajat puuttuu, on monesti niitä jotka menee äärimmäisyyksiin vain testatakseen, missä ne rajat kulkee vai kulkeeko. Tietyillä rajoilla ja säännöillä tämä yhteiskunta pyörii, niin se vaan on. Mua naurattaa esikko vauvojen/1v. vanhemmat, jotka tyyliin tietää vanhemmuudesta kaiken, vaikka oikeesti siinä vaiheessa ei tiedä siitä vielä hevonp***kaakaan.

Itte sanon= vapaassa kasvatuksessa ei oo tommosta suoja tie ongelmaa..................... esim oma pikku pääni vaappuu kyllä äly vapaasti kaduilla päin katu lamppuja....... mut ei koskaan keskeytä matkaa??? vapaa kasvatus perustuu siihen et laps pietään tyytyväisenä.... jos ei tuu suoja tien yli ni lupaat antaa sille taas tutin------->> tulee itte sanon toiseen kysymyksees et mitä sit jos laps herää keski yöllä leikkii....sit se leikkii.... ainoo ongelma vapaa kasvatuksessav on ku pikku pää nukutetaan limukka pullolla= herää sit yöllä veskiil....ärsyttävää vapaa kasvatus toimii lahjomalla = ei tartte kuunnella kitinää..........kiva elämä!!!

Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä