Vanhoillislestadiolaiset, voisko joku selittää mulle miksi ei saa olla korvakoruja?

  • Viestiketjun aloittaja hhmm
  • Ensimmäinen viesti
madan
[QUOTE="vieras";29082374]Minkä takia ihmiset roikkuvat noissa kiinni? Mitä järkeä on roikkua mukana jossain, joka määrittelee minkälainen sinun kuuluu olla? Eikö vain voi uskoa jumalaan halutessaan ja elää semmoista elämää ja sen näköisenä kuin itse haluaa?[/QUOTE]


Jotkut uskovat tosissaan näihin juttuihin. Vaikka ei kaikkea uskoisikaan, lähteminen vaatii rohkeutta. Kyseessä on yhteisö, josta jää ulkopuolelle. Perhe, sukulaiset ja tuttavapiiri voivat olla herätysliikkeessä.

Taitaa muuten olla myös kaikki muutkin lävistykset ja tatuoinnit yms. kiellettyä vl:llä...
 
"a.p"
Itse asian vierestä, mutta lueskelen joskus yhtä blogia joka liittyy vanhoillislestadiolaisuuteen ja sieltä äsken bongasin lauseen: Vauvan imettäminen ehkäisymielessä on syntiä. Huh huh... tuostakin olen joskus jotain kuullut.
 
exvl
[QUOTE="a.p";29082741]Itse asian vierestä, mutta lueskelen joskus yhtä blogia joka liittyy vanhoillislestadiolaisuuteen ja sieltä äsken bongasin lauseen: Vauvan imettäminen ehkäisymielessä on syntiä. Huh huh... tuostakin olen joskus jotain kuullut.[/QUOTE]

Kyllä, kuten myös rinnoille/suulle/perseeseen/lakanoille laukeaminen.
 
Peyote
[QUOTE="a.p";29082741]Itse asian vierestä, mutta lueskelen joskus yhtä blogia joka liittyy vanhoillislestadiolaisuuteen ja sieltä äsken bongasin lauseen: Vauvan imettäminen ehkäisymielessä on syntiä. Huh huh... tuostakin olen joskus jotain kuullut.[/QUOTE]

Voih. Nihkeetä on, synnin lisäksi kun se ei ees oo kovin toimiva keino. Vaikea kuvitella, miltä tuntuisi itse elää niin ahtaalle puristettuna.
 
"Muuan"
Muutama vastaus kysymyksiin.

Vanhoillisten opetusten ristiriitaisuudet johtuva (mielestäni) siitä, että he ovat unohtaneet Raamatun opetuksen asioissa ja tehneet niistä omia omituisia sääntöjä/tapoja.
Raamattu neuvoo naisia olemaan siveästi ja yksinkertaisesti puettuja, kaunistamaan itseään pitkillä hiuksillaan. Pitkät hiukset ja sydämen lempeys ovat siis Raamatun ihannenaisen kaunistukset. Korut yleensä ja hienot kamapukset mainitaan erikseen asioina, joita kristityn naisen tulisi välttää.
VL.t ovat siis unohtaneet nuo opetukset ja päättäneet että avot. korvikset on synti, muita voi käyttää.
Samaan sarjaan menee myös tuo hiusten värjäys ja kiharrus propleema. Kumpikaan ei Raamatun mukaan ole suositeltavaa uskovalle naiselle. Raamattu puhuu myös meikkaamisesta yms..

Toinen pahasti harhaan mennyt käsitys VL ihmisillä on se, että jokin yksittäinen teko vie ihmisen uskon automaattisesti.
Teot voivat JOHDATTAA ihmisen pois uskomasta, jos synti tulee rakkaamakkasi kuin usko, mutta teot eivät itsessään estä uskomista. Eivätkä teot auta uskon asiassa, usko tulee Jumalan lahjana. Näin sanoo Raamattu.

Sitten vielä tuohon esikoisten ja vanhoillisten eroavaisuuksiin, joista täällä puhuttiin.

Esikoislestadiolaisuus ei ole tiukempi 'uskonto' kuin vanhoillisuus, koska esikoislestadiolaisen (EL) usko perustuu Jeesukseen Kristukseen ja vain Häneen.
Ei mihinkään mitä ihminen tekee. Ei mihinkään mitä ihminen on. Ei katukmuksen määrään. Vain Kristuksen sovitustyöhön ja siihen, että jokainen voi sen omistaa itselleen uskon kautta.

Toisaalta, EL uskovat elävät monessa asiassa yksinkertaisempaa elämää kuin VL ihmiset. Esim. monet naiset pukeutuvat aina hameeseen, seuroissa pää peitetään huivilla (Raamatun neuvo) ei käytetä koruja, ei meikkiä, miehet eivät käytä solmiota yms yms.
Nämä eivät kuitenkaan ole millään tavalla uskon perusta, eikä niitä ihmisiä pidetä uskosta osattomina, jotka esim käyttävät koruja tms.

Esikoislestadiolaisen opetuksen mukaan ensin on Usko Herraan Jeesukseen, sen JÄLKEEN ihminen usein haluaa muuttaa elämäänsä Raamatun opetuksen mukaiseksi, JOS Jumala antaa ihmiselle siihen voimaa.

Kaikki on siis Jumalan kädessä, ei ihmisen teoissa.
 
hahhaa
[QUOTE="vieras";29081407]Kyllä minun tuntemilla lestadiolaisilla on korvakorut. Oikeasti hei. Ei niitä sääntöjä ole yhteisössä, vaan perheet itse päättää mikä on sopivaa ja mikä ei. Jotkut naisetkin on ehdottomasti sitä mieltä, että kirkkoon ei saa naiset housuissa mennä, vaan pitää olla hame. Ei kuitenkaan kaikki. Ihan omasta päästä noita keksivät ja toteuttavat.[/QUOTE]

Ei ole korviksia lestadiolaisilla. Ne ihmiset joista puhut, eivät varmasti ole lestoja. Voivat ehkä olla lestaperheestä lähtöisin tai sitten vain sattuvat olemaan niin fiksuja, että jättävät muutenvain meikit ja hiustenvärjäämisen niille kemikaalihirviöille...
 
"femin"
Alkuperäinen kirjoittaja mä oon;29081477:
mä oon aina miettinyt, että miksi suurin osa tuntemistani vl-naisista on aiva käsittämättömän kauniita. Heillä on upea iho ja hiukset. Johtuuko se siitä, etteivät käytä meikkiä (joka helposti ärsyttää ihoa) tai hiusvärejä, vai hoitavatko ihoaan ja tukkaan tarkemmin juuri siksi, etteivät halua käyttää niitä "peittäviä" aineita?

Mitenkäs muuten väritön puuteri tai sävyttävä päivävoide? Onko ne ok?
Kyllä meikkivoide ja puuteri on ok, kun niillä ei muuteta kasvojen piirteitä, vaan peitetään vain esim. näppyjä ja arpia. Huulipunien, kajalin ja muiden sellaisten käyttö ei ole kovin suotavaa.
 
"Ninni"
Mun mielestä lestat taas harvemmin on kovn kauniita, ei niiden silmistä ilo ainakaan paista. Ja noi säännöt ei todellakaan ole raamatusta. Mooseksen lakia ei enää noudateta just siks että oli turha sääntökokoelma vaan uusi testamentti asetti periaatteita noudatettavaksi. Tommonen sääntökokoelma ei oo raamatullinen
 
"a.p"
[QUOTE="femin";29083640]Kyllä meikkivoide ja puuteri on ok, kun niillä ei muuteta kasvojen piirteitä, vaan peitetään vain esim. näppyjä ja arpia. Huulipunien, kajalin ja muiden sellaisten käyttö ei ole kovin suotavaa.[/QUOTE]

Mä käsityksen mukaan meikkivoidekkaan ei ole kaikille ok... siis ei lainkaan hyväksyttävää ja kieroon katsotaan sellaista naista joka esim meikkivoidetta käyttää. Tämä menee taas sarjaan ällistyttävät "säännöt" :( Niin ja esim sen kajalin käyttö ei ole pelkästään ei suotavaa vaan ehdottomasti kiellettyä, suuri synti.
 
Peyote
[QUOTE="aave";29084308]Meikkaaja on kaunis, pestyään meikit pois....joten helpompi katsoa ihmistä, joka aina luonnokaunis.[/QUOTE]

No eihän tuo ole totta. Ei se meikkaaminen siihen vaikuta, minkälaiset kasvonpiirteet on. Se nyt ei ihmistä muuta vähemmän Jumalalle kelpaavaksi, että millä tavalla naamaansa värittää tai jättää värittämättä.
 
Peyote
[QUOTE="vieras";29084360]..mutta kaikilla yhteiset säännöt. Säännöt, joita on ehdottomasti noudatettava, muuten on hyljännyt uskon, on sielunvihollisen vallassa matkalla ikuiseen kadotukseen.[/QUOTE]

Toisaalta yleensähän tommosen uskonyhteisön säännöt on kirjoittamattomia lakeja, jolloin niitä voi jättää noudattamattakin, ellei ole herkkä palautteelle.
 
Peyote
[QUOTE="vieras";29084385]Kyllä ne on ihan paperille printattuja. ;)[/QUOTE]

Mille paperille? Voi olla, etten ihan näistä tiedä, en itse ole vl. Mutta olen kasvanut helluntaiseurakunnassa ja sielläkin kyllä jonkin verran on sääntöjä, joita olisi parempi noudattaa, mutta ei niitä, ainakaan vaatetukseen ja ulkonäköön liittyviä, ole mihinkään kirjoitettu.
 
"vieras"
Mille paperille? Voi olla, etten ihan näistä tiedä, en itse ole vl. Mutta olen kasvanut helluntaiseurakunnassa ja sielläkin kyllä jonkin verran on sääntöjä, joita olisi parempi noudattaa, mutta ei niitä, ainakaan vaatetukseen ja ulkonäköön liittyviä, ole mihinkään kirjoitettu.
Päivämies-lehdessä näitä asioita käsitellään ja kyseinen lehti on lestadiolaisille kuin raamattu. Eletään sen mukaan miten lehti opettaa.
 
Peyote
[QUOTE="vieras";29084409]Päivämies-lehdessä näitä asioita käsitellään ja kyseinen lehti on lestadiolaisille kuin raamattu. Eletään sen mukaan miten lehti opettaa.[/QUOTE]

Ei kai? Ihmetys.

Hellareilla on RistinVoitto, mutta se julkaisee myös paljon mielipidekirjoituksia, eikä mitään kirjoitusta voi ottaa suoraan minkäänlaisena lakina.
 
"vieras"
Ei kai? Ihmetys.

Hellareilla on RistinVoitto, mutta se julkaisee myös paljon mielipidekirjoituksia, eikä mitään kirjoitusta voi ottaa suoraan minkäänlaisena lakina.
Kyllä.

Mitään sääntöjä ei muka ole, mutta esimerkiksi television katselemisesta syyllistetään ja todetaan että sydämestään uskomassa oleva lestadiolainen ei televisiota katsele, aiheutetaan ihmisissä pelkotiloja ja syyllisyyden painetta. Oikean uskon kanssa näillä ei ole mitään tekemistä.

Minä itse olen entinen lestadiolainen, nyt sen vasta huomaa miten lestadiolaisuudessa aivopestään ja manipuloidaan ihmisiä. Ihmisiä ja heidän elämäänsä pidetään pelinappuloina seurakunnan johdon hyppysissä, jossain sairaassa pelissä.

Jätettyäni lestadiolaisuuden taakseni, löysin aidon jumalan rakkauden.
 
Peyote
[QUOTE="vieras";29084442]Kyllä.

Mitään sääntöjä ei muka ole, mutta esimerkiksi television katselemisesta syyllistetään ja todetaan että sydämestään uskomassa oleva lestadiolainen ei televisiota katsele, aiheutetaan ihmisissä pelkotiloja ja syyllisyyden painetta. Oikean uskon kanssa näillä ei ole mitään tekemistä.

Minä itse olen entinen lestadiolainen, nyt sen vasta huomaa miten lestadiolaisuudessa aivopestään ja manipuloidaan ihmisiä. Ihmisiä ja heidän elämäänsä pidetään pelinappuloina seurakunnan johdon hyppysissä, jossain sairaassa pelissä.

Jätettyäni lestadiolaisuuden taakseni, löysin aidon jumalan rakkauden.[/QUOTE]

okei. Luulen, että joka paikassa, ainakin melkein, missä ihmiset toimii, löytyy sitä manipulointia ja syyllistämistä, koska on aina joku, joka pönkittääkin omaa egoaan ja seurakunnissa sitten on kätevä kietoutua hengellisyyden kaapuun. Ei tää hellareillakaan vierasta ole, vaikkei aiheena ole hiukset tai meikit tai korut. Ja meillä tää on paikkakuntakohtaista. Olen alkanut miettiä, missä vaiheessa sitä vääränlaista meininkiä on liikaa... Kun on paljon hyvääkin. Se on valitettavaa, että ihmiset on aika sokeita ohjailulle ja manipuloinnille ja etenkin sille, jos joku omaa asemaansa pönkittääkseen keksii juttuja ja esittää jotain.
 
..
Tähän on pakko kertoa, kun yläaste aikanani suuret "hopparihousut" tulivat muotiin. Paras ystäväni oli vanhoillislestadiolainen ja hän olisi halunnut itselleen sellaiset. Seurakunnasta joku oli kuitenkin sanonut, ettei sellaisia saa käyttää ja selitys oli muistaakseni ollut, että ne tulkitaan kapinoinniksi. ????
 
Mille paperille? Voi olla, etten ihan näistä tiedä, en itse ole vl. Mutta olen kasvanut helluntaiseurakunnassa ja sielläkin kyllä jonkin verran on sääntöjä, joita olisi parempi noudattaa, mutta ei niitä, ainakaan vaatetukseen ja ulkonäköön liittyviä, ole mihinkään kirjoitettu.
Tampereen helluntaiseurakunnassa naisilla oli tapana aikoinaan kilpailla, kenellä oli hienoin hattu. Sen vuoksi hatut seurakunnan tilaisuuksissa kiellettiiin.
 
"vieras"
Tähän on pakko kertoa, kun yläaste aikanani suuret "hopparihousut" tulivat muotiin. Paras ystäväni oli vanhoillislestadiolainen ja hän olisi halunnut itselleen sellaiset. Seurakunnasta joku oli kuitenkin sanonut, ettei sellaisia saa käyttää ja selitys oli muistaakseni ollut, että ne tulkitaan kapinoinniksi. ????
Ainaskin meillä esikoislestadiolaisilla kun jokin tietty tyyli tulee muotiin, ei omaa pukeutumista tule lähteä muuttamaan sen mukaiseksi, koska se on maailman menon mukaan menemistä ymsyms.
 

Yhteistyössä