Vanhoillislestadiolaiset, voisko joku selittää mulle miksi ei saa olla korvakoruja?

  • Viestiketjun aloittaja hhmm
  • Ensimmäinen viesti
"a.p"
no mä en sitten varmaan ole oikea vl... oikeasti tässä asiassa läheskään kaikki ei oikeasti ajattele niin mustavalkoisesti kuin yleisesti ehkä ajatellaan. tokikaan en itse korviksia aio ottaa mutta en tuomitse kadotukseen niitä uskovaisia naisia, joilla korvikset on.
Mutta siis jos näet seuroissa vaikka nuoren naisen jolla on korvakorut, eikö ole itsestään selvää että hänestä muut ajattelee ettei hän ole vl?
 
vl nainen
[QUOTE="a.p";29081582]Mutta siis jos näet seuroissa vaikka nuoren naisen jolla on korvakorut, eikö ole itsestään selvää että hänestä muut ajattelee ettei hän ole vl?[/QUOTE]

no varmasti aika moni ajattelee ainakin, että pitäisi jutella korvikset ottaneen naisen kanssa ja jos hän edelleen senkin jälkeen käyttää korviksia niin sitten ehkä pidettäisiin ei-vl:nä. mutta ei kaikki toimi näin. esim. omalla paikkakunnallani on nainen, joka aivan rauhassa käyttää korviksia eikä kukaan kyseenalaista hänen uskoaan. toisella paikkakunnalla eräs tuntemani nainen laittoi itselleen korvikset, osa on tullut puhumaan hänelle niistä, paheksunut tai nähnyt korvikset uskon kieltämisen merkkinä. osa on kuitenkin sanonut tälle naiselle ettei usko ole kiinni korviksista ja osa jopa että on hienoa että hän on uskaltanut laittaa korvakorut. mielestäni on paljon maailmallisemman näköistä jos nainen pukeutuu hyvin hyvin paljastavasti ja seksikkäästi kuin jos hänellä on pienet korvakorut.

itse en automaattisesti pidä ei-vl:nä sellaista, joka tulee seuroihin korvakorut korvissaan.
 
"anonyymi"
Orjat merkittiin Raamatun aikoina korvarenkailla. Eli jos sinulla on korvikset, näyttää se siltä, että olet jonkun orja, et vapaa uskomaan ja päättämään omista asioistasi. Tai näin olen kuullut kun itse noita lestadiolaisjuttuja tullut tutkiskeltua tässä aika paljon alettuani seurustelemaan esikoislestadiolaisen kanssa. Joku tuolla aikaisemmassa vastauksessa heitti myös, että oisi voinut olla esikoislestadiolainen, jolla on korvikset nähnyt. Ei varmana ole. Esikoislestadiolaiset tiukempia kuin vl.
 
"vieras"
[QUOTE="anonyymi";29082171]Orjat merkittiin Raamatun aikoina korvarenkailla. Eli jos sinulla on korvikset, näyttää se siltä, että olet jonkun orja, et vapaa uskomaan ja päättämään omista asioistasi. Tai näin olen kuullut kun itse noita lestadiolaisjuttuja tullut tutkiskeltua tässä aika paljon alettuani seurustelemaan esikoislestadiolaisen kanssa. Joku tuolla aikaisemmassa vastauksessa heitti myös, että oisi voinut olla esikoislestadiolainen, jolla on korvikset nähnyt. Ei varmana ole. Esikoislestadiolaiset tiukempia kuin vl.[/QUOTE]

paitsi että se on juuri toisinpäin.

Esikoislestoilla saa olla korvikset, saa olal televisio, saa jopa meikata. Vanhoillislestadiolaiset ovat juuri se rajoittuneisin muoto lestadiolaisuudessa.
 
"anonyymi"
[QUOTE="vieras";29082178]paitsi että se on juuri toisinpäin.

Esikoislestoilla saa olla korvikset, saa olal televisio, saa jopa meikata. Vanhoillislestadiolaiset ovat juuri se rajoittuneisin muoto lestadiolaisuudessa.[/QUOTE]


Olen 4 vuotta nyt seurustelun myötä käynyt esikoislestadiolaisten seuroissa. Minulla on myös vanhoillisia ystäviä ja voin todella hyvin verrata näitä kahta uskonhaaraa.
Esikoislestadiolaisilla seuroissa naisilla hame+huivi, vl naisilla ihan perus farkut käy ja ei mitään huivia.
Esikoislestadiolaisilla ei oikeastaan hyväksytä MITÄÄN koruja ollenkaan. Rannekello on tosin monilla nuorilla naisilla.
Että ennen kuin tulet pätemään, niin tutkippa hieman asiaa...
 
"vieras"
[QUOTE="anonyymi";29082194]Olen 4 vuotta nyt seurustelun myötä käynyt esikoislestadiolaisten seuroissa. Minulla on myös vanhoillisia ystäviä ja voin todella hyvin verrata näitä kahta uskonhaaraa.
Esikoislestadiolaisilla seuroissa naisilla hame+huivi, vl naisilla ihan perus farkut käy ja ei mitään huivia.
Esikoislestadiolaisilla ei oikeastaan hyväksytä MITÄÄN koruja ollenkaan. Rannekello on tosin monilla nuorilla naisilla.
Että ennen kuin tulet pätemään, niin tutkippa hieman asiaa...[/QUOTE]

Minulla itsellä on kokemusta kummastakin haarasta, tosin nykyään olen täysin vapaa. Vanhoillislestadiolaisuus on lestadiolaisuuden rajoittunein muoto, väität mitä väität.
 
"anonyymi"
Televisiota ei sen paremmin esikoisl. kodista löydy kuin vl. kodistakaan. On monia ns. "tiukempia" juttuja muutenkin. Esimerkiksi seuroissa kun lauletaan virsiä, niin ei ole edes urkujen säestystä. Ei ole kuorotoimintaa. Pojat ja tytöt käyvät rippikoulua lähes eristyksissä toisistaan ymsyms. Voin kertoa lisää jos kiinnostaa.
 
"anonyymi"
[QUOTE="vieras";29082207]Minulla itsellä on kokemusta kummastakin haarasta, tosin nykyään olen täysin vapaa. Vanhoillislestadiolaisuus on lestadiolaisuuden rajoittunein muoto, väität mitä väität.[/QUOTE]

Oletko varma, että puhut esikoislestadiolaisista? Ei voi mitenkään olla mahdollista, että koet vl tiukempina. :D sori vaan... Kerro esimerkkejä mitä olet esikoislestadiolasten seuroissa nähnyt tai kodeissa ja missä paikkakunnalla? Olen hämmentynyt.
 
"vieras"
Esimerkiksi vanhoillislestadiolaisen ei ole soveliasta seurustella muun kun vanhoillislestadiolaisen kanssa. Tiedän tapauksia jotka ovat rakastuneet "vääräuskoiseen", ja täten ovat lahkon mielestä menettäneet sielunsa sielunviholliselle.

Esikoislestadiolaisilla on käsittääkseni sallittua, ja jopa suotavaa solmia parisuhteita lahkon ulopuolelta.
 
"anonyymi"
Ei edelleenkään osu oikein sinulla :D... Voi hyvänen aika. Ei ole esikoisillakaan soveliasta seurustelka uskon ulkopuolisen kanssa, mutta ei asia ole niin yksinkertainen. Kaikki ihmiset, myös ei uskivaiset katsotaan Jumalan lapsiksi, he ovat vain eksyneitä ja he voivat löytää kotiin lestojen tavoin. Yksi vanhoillinen ystäväni myös seurustelee ei uskovaisen kanssa.. Eikä hänelle olla noin sanottu. Minuunkin esikoisten piirissä suhtauduttu lämmöllä, kuten vl kaverini kumppaniin. Itse lasken tosin itseni myös uskikseksi, vaikka meikkaan ja on minulla korviksetkin välillä.. Ikävää jos sinulla, vieras, on harmillisia kokemuksia molemmista ryhmistä. Vai onko vika ollutkin sinussa itsessäsi ja asenteissasi? Ainakin vastauksiesi perusteella vaikuttaa ettet olw hmmärtänyt seuroissa käydessäsi mitään, kun noin ahdasmielinen olet.
 
Alakooma
[QUOTE="a.p";29082008]Oliskohan jollai vielä selitystä tähän asiaan.... :)[/QUOTE]Kai se syy sielta raamatusta tulee.
Eikos siella puhuta jossain , jotain siita ihon reijittamisesta ja sen semmosesta?
Tatuoinnit kuuluis mielestani siihen samaan ryhmaan.
 
Alakooma
[QUOTE="vieras";29082273]Esimerkiksi vanhoillislestadiolaisen ei ole soveliasta seurustella muun kun vanhoillislestadiolaisen kanssa. Tiedän tapauksia jotka ovat rakastuneet "vääräuskoiseen", ja täten ovat lahkon mielestä menettäneet sielunsa sielunviholliselle.

Esikoislestadiolaisilla on käsittääkseni sallittua, ja jopa suotavaa solmia parisuhteita lahkon ulopuolelta.[/QUOTE]Oliskohan se vl. sanan varsinaisessa merkityksessa lahko?
Eikos ne Lahko ja Seckti ja Kultti ole aika kaukana tuosta vl. sta?
 
"huhhuh"
[QUOTE="anonyymi";29082310]Niin ja se syy edelleenkin kaikesta muusta keskustelusta huolimatta on se orjien merkitseminen korvarenkain.[/QUOTE]

Mahtavin aivopieru koskaan.
 
"orion"
Mulle on jääny vähä semmone mieleen tuosta korviskysymyksestä, että se ero muihin koruihin on reiän tekemisessä. Ei saa rikkoa jumalan luomusta tai jotai... (Kumma kyllä esim hörökorvien leikkaus on ihan ok...)
 
Veeäl
Sillä testataan naisten sitoutumista yhteisöön. Varmaan ajaa saman asian kuin motoristien huivit tms. Muutenkin miesvaltaisessa yhteisössä naisille on tiukemmat säännöt. Raamatun kanssa korviskiellolla ei ole mitään tekemistä, sieltä mm. Löytyy Hesekielin kirjasta kohta, jossa Jumala itse koristaa naisen nenä-, korva-, ja nilkkarenkailla. Jostain syystä tästä ei koskaan saarnata seuroissa....
 
"vieras"
Minkä takia ihmiset roikkuvat noissa kiinni? Mitä järkeä on roikkua mukana jossain, joka määrittelee minkälainen sinun kuuluu olla? Eikö vain voi uskoa jumalaan halutessaan ja elää semmoista elämää ja sen näköisenä kuin itse haluaa?
 
alakooma
[QUOTE="vieras";29082374]Minkä takia ihmiset roikkuvat noissa kiinni? Mitä järkeä on roikkua mukana jossain, joka määrittelee minkälainen sinun kuuluu olla? Eikö vain voi uskoa jumalaan halutessaan ja elää semmoista elämää ja sen näköisenä kuin itse haluaa?[/QUOTE]Eikos mielestasi jo uskominen johonkin jumalaan ole sinansa rajoitus olla ihan oma itsesi ilman mitaan ohjeita tai saantoja?
 
"Vieras"
Entäs mikähän siinä on kun ei saa (ainakaan jossain paikoissa) pitää naisteniltaa tuolla nimellä? Silloin Inhimillinen tekijä-ojelmassa yksi nainen kertoi että meinasi järjestää naistenillan niin se kiellettiin ettei sellaista...esim. sisarten ilta olis ollut oikea nimitys.
 

Yhteistyössä