Vanhoillislestadiolaiset, voisko joku selittää mulle miksi ei saa olla korvakoruja?

  • Viestiketjun aloittaja hhmm
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Kyllä minun tuntemilla lestadiolaisilla on korvakorut. Oikeasti hei. Ei niitä sääntöjä ole yhteisössä, vaan perheet itse päättää mikä on sopivaa ja mikä ei. Jotkut naisetkin on ehdottomasti sitä mieltä, että kirkkoon ei saa naiset housuissa mennä, vaan pitää olla hame. Ei kuitenkaan kaikki. Ihan omasta päästä noita keksivät ja toteuttavat.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";29081407]Kyllä minun tuntemilla lestadiolaisilla on korvakorut. Oikeasti hei. Ei niitä sääntöjä ole yhteisössä, vaan perheet itse päättää mikä on sopivaa ja mikä ei. Jotkut naisetkin on ehdottomasti sitä mieltä, että kirkkoon ei saa naiset housuissa mennä, vaan pitää olla hame. Ei kuitenkaan kaikki. Ihan omasta päästä noita keksivät ja toteuttavat.[/QUOTE]

No ei todellakaan vanhoisledtadiolaisilla ole korvarvakoruja, ovat synneistä suurimpia.

Yhteisöllä ON selvät säännöt!
 
"a.p"
[QUOTE="vieras";29081407]Kyllä minun tuntemilla lestadiolaisilla on korvakorut. Oikeasti hei. Ei niitä sääntöjä ole yhteisössä, vaan perheet itse päättää mikä on sopivaa ja mikä ei. Jotkut naisetkin on ehdottomasti sitä mieltä, että kirkkoon ei saa naiset housuissa mennä, vaan pitää olla hame. Ei kuitenkaan kaikki. Ihan omasta päästä noita keksivät ja toteuttavat.[/QUOTE]

Vanhoillislestadiolaisilla ei ole korvakoruja, sen tiedän varmuudella. Oisko ne sun tuntemat jotain esikoislestadiolaisia?
 
"Entinen Ksantippa S."
Vanhoillislestadiolaisuuden pirullisin sääntö on, ettei sääntöjä ole. Kaikki vain _haluavat_ toimia tietyllä tavalla.

Historia tuntee monia muitakin samalla mekanismilla toimivia yhteisöjä.
 
madan
Koska vl-pomot ovat joskus päättäneet esim. ettei saa olla korvakoruja, mutta kaula- ja rannekorut ja sormukset ok. Ei saa värjätä hiuksia, mutta permanentti ja laittaminen ok. Miehillä ei saa olla pitkiä hiuksia tai partaa jne. Tv on synti mutta samoja ohjelmia saa nykyään katsoa netistä jne jne.
 
"a.p"
Koska vl-pomot ovat joskus päättäneet esim. ettei saa olla korvakoruja, mutta kaula- ja rannekorut ja sormukset ok. Ei saa värjätä hiuksia, mutta permanentti ja laittaminen ok. Miehillä ei saa olla pitkiä hiuksia tai partaa jne. Tv on synti mutta samoja ohjelmia saa nykyään katsoa netistä jne jne.
Joo tuo on ihan käsittämätöntä! :( Esim tuo että miten selittyy se että permanentti on sallittu ja hiustenvärjäys ei missään nimessä. Käsittääkseni parta on nykyään ok... miksihän sekin käsite on muuttunut..
 
vl nainen
olen käsittänyt, että joskus kauan sitten yhteisössämme osalla naisista oli korvakoruja, mutta myöhemmin koettiin, että ne on turhaa kaunistautumista, ja korvakorut synnillistettiin. nykyäänkään lähes kukaan vanhoillislestadiolainen ei käytä korvakoruja (muutaman poikkeuksen tunne/tiedän). jos joku laittaa korvakorut, nähdään se helposti "seurakuntaa vastaan nousemiseksi" ja se on syntiä, ei niinkään korvakorut. Tiedän, kuulostaa ihan hassulta. en itse pidä korvakoruja syntinä mutta en viitsi niitä hankkia kun jotkut voisivat siitä pahastua...
 
"a.p"
[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";29081440]Vanhoillislestadiolaisuuden pirullisin sääntö on, ettei sääntöjä ole. Kaikki vain _haluavat_ toimia tietyllä tavalla.

Historia tuntee monia muitakin samalla mekanismilla toimivia yhteisöjä.[/QUOTE]

Eivät taida kaikki edes haluta... mutta vaikea varmaan olis toimia eri tavalla... Minustakin tuntuu että säännöt on vahvat vaikka niitä ei muka ole. :(
 
vl nainen
[QUOTE="a.p";29081457]Joo tuo on ihan käsittämätöntä! :( Esim tuo että miten selittyy se että permanentti on sallittu ja hiustenvärjäys ei missään nimessä. Käsittääkseni parta on nykyään ok... miksihän sekin käsite on muuttunut..[/QUOTE]

partaa ei pidetä huonona asiana enää nykyään, sillä se ei enää viittaa niin voimakkaasti huonoon tai muuten vl-elämästä paljon poikkeavaan elämäntyyliin. ennen se on kuulemma ollut voimakkaampi merkki jostain tällaisesta kuin nykyään. tunnen monia nuoria vl-miehiä, joilla on pitkä tukka ja myös partaa.
 
mä oon
mä oon aina miettinyt, että miksi suurin osa tuntemistani vl-naisista on aiva käsittämättömän kauniita. Heillä on upea iho ja hiukset. Johtuuko se siitä, etteivät käytä meikkiä (joka helposti ärsyttää ihoa) tai hiusvärejä, vai hoitavatko ihoaan ja tukkaan tarkemmin juuri siksi, etteivät halua käyttää niitä "peittäviä" aineita?

Mitenkäs muuten väritön puuteri tai sävyttävä päivävoide? Onko ne ok?
 
vl nainen
Alkuperäinen kirjoittaja mä oon;29081477:
mä oon aina miettinyt, että miksi suurin osa tuntemistani vl-naisista on aiva käsittämättömän kauniita. Heillä on upea iho ja hiukset. Johtuuko se siitä, etteivät käytä meikkiä (joka helposti ärsyttää ihoa) tai hiusvärejä, vai hoitavatko ihoaan ja tukkaan tarkemmin juuri siksi, etteivät halua käyttää niitä "peittäviä" aineita?

Mitenkäs muuten väritön puuteri tai sävyttävä päivävoide? Onko ne ok?
en tiedä syytä tuohon, ei kai kaikki vl-naiset silti kaunottaria ole :)
varmaan huolehtivat vain ihostaan hyvin ja toisaalta esim. kauniisiin vaatteisiin saatetaan panostaa kun meikkiä ja korviksia ei käytetä.
 
"Entinen Ksantippa S."
Alkuperäinen kirjoittaja mä oon;29081477:
mä oon aina miettinyt, että miksi suurin osa tuntemistani vl-naisista on aiva käsittämättömän kauniita. Heillä on upea iho ja hiukset. Johtuuko se siitä, etteivät käytä meikkiä (joka helposti ärsyttää ihoa) tai hiusvärejä, vai hoitavatko ihoaan ja tukkaan tarkemmin juuri siksi, etteivät halua käyttää niitä "peittäviä" aineita?

Mitenkäs muuten väritön puuteri tai sävyttävä päivävoide? Onko ne ok?
Aika monella suomalaisella on luonnostaan upeat viileät värit. Luonto ei tee virheitä, sen sijaan jopa ammattimeikkaajat valitsevat (ainakin minulle) ihan vääriä sävyjä.

Tunnen useita ihmisiä, jotka ovat puhjenneet kukkaan vaihdettuaan keinotekoisen hiusten värin omaan. Ja elämäntavat vaikuttavat paljon ihon kuntoon.

Varmaan kyse on myös siitä, mihin on tottunut. Jos on aina nähnyt jonkun huolellisissa meikeissä, näyttää tämä varmaan vähän väsyneeltä au naturel. Sen sijaan henkilö, jonka on tottunut näkemään meikeittä, ei ole lainkaan mörön näköinen jos on nukkunut hyvin ja kammannut tukkansa.
 
"a.p"
olen käsittänyt, että joskus kauan sitten yhteisössämme osalla naisista oli korvakoruja, mutta myöhemmin koettiin, että ne on turhaa kaunistautumista, ja korvakorut synnillistettiin. nykyäänkään lähes kukaan vanhoillislestadiolainen ei käytä korvakoruja (muutaman poikkeuksen tunne/tiedän). jos joku laittaa korvakorut, nähdään se helposti "seurakuntaa vastaan nousemiseksi" ja se on syntiä, ei niinkään korvakorut. Tiedän, kuulostaa ihan hassulta. en itse pidä korvakoruja syntinä mutta en viitsi niitä hankkia kun jotkut voisivat siitä pahastua...
ns oikea vl pitää kyllä korvakoruja pahana syntinä.... joka hyväksyy korvakorut, ei voi olla vl. Näin mä oon ymmärtänyt.
 
"vieras"
Onneksi tuokin syöpä on kuihtumassa pikkuhiljaa pois. Jumalan ja oikean uskon kanssa lestadiolaisuudella ei ole mitään tekemistä, kyseinen lahko on kultti, jossa valta on kourallisella ihmisiä.

Tämä kultti tuhoaa ihmisyyden.
 
vl nainen
[QUOTE="a.p";29081531]ns oikea vl pitää kyllä korvakoruja pahana syntinä.... joka hyväksyy korvakorut, ei voi olla vl. Näin mä oon ymmärtänyt.[/QUOTE]

no mä en sitten varmaan ole oikea vl... oikeasti tässä asiassa läheskään kaikki ei oikeasti ajattele niin mustavalkoisesti kuin yleisesti ehkä ajatellaan. tokikaan en itse korviksia aio ottaa mutta en tuomitse kadotukseen niitä uskovaisia naisia, joilla korvikset on.
 
"a.p"
no mä en sitten varmaan ole oikea vl... oikeasti tässä asiassa läheskään kaikki ei oikeasti ajattele niin mustavalkoisesti kuin yleisesti ehkä ajatellaan. tokikaan en itse korviksia aio ottaa mutta en tuomitse kadotukseen niitä uskovaisia naisia, joilla korvikset on.
Minusta on hienoa että ajattelet noin! Mietin vain sitä yleistä kantaa, joka ei hyväksy lainkaan korvakoruja tai niitä muita juttuja... ei sille lienee muuta selitystä ole kuin että jotku on joskus niin päättänyt olevan.
 

Yhteistyössä