Vanhempainpäivärahan ja kotihoidontuen päällekkäisyys?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apuapua :)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apuapua :)

Vieras
En ole Kelaan päässyt asioimaan sairastelujen takia ja puhelinpalveluun ei ikinä vastaa kukaan vaikka jonottaisi tuntikausia.. Kysyn siis täältä kun en mistään tätä tietoa löydä tai saa.

Eli olen ollut esikoiseni kanssa vanhempainpäivärahakauden kotona, ensi kuu olisi ensimmäinen jolloin voisin saada kotihoidontukea ja seuraavasta kuusta alkaisi uudelelen vanhempainpäivärahakausi kun toinen lapsi syntyy.. Tietääkö kukaan että saanko kotihoidontukea myös kun saan vanhempainpäivärahaa vai tuleeko minun hakea sitä nyt vain yhden kuukauden ajaksi?

Et saa kahta tukea päällekäin, eli haet kotihoidontukea siihen päivään asti josta alkaa vanhempainraha kausi.
Ootko ollut töissä ennen isomman syntymää? Mä pidin kertyneitä lomia, kun mulla oli 1,5 kk väliä kotihoidontuen loppumisen ja ä.loman alkamisen välissä. En jaksanut säätää noita tukia ja meillä saa 3 kk palkkaa vastaavan summan vanhempainrahana, jos on käynyt välissä töissä, ja lomalla olijathan lasketaan kuitenkin töissä olijoiksi ;)

Tämäkin auttoi jo paljon ! Opiskelin esikoisen syntyessä, joten nyt on yliopisto kesken ja töihin en kuitenkaan yhdeksi kuukaudeksi siis menisi ja turha siinä ajassa on yrittää opiskellakaan..

Mutta jos töissä käy niin tuohan on tosi fiksu tapa käyttää se väliin jäävä kuukausi.. :)

Tukia VOI saada päällekkäin, ne vain usein käytännössä syövät toisensa, kiitos kelan ihmeellisten laskumallien jotka löytyvät (kaiken muun informaation ohella) sivulta kela.fi

Kyllähän tukia voi päällekäin saada. Tuloista riippuvainen. Anna Kelan hoitaa tukeen oikeutuksen lasku. Kyllä ne sitten sinulle päätöksessään ilmoittaa, oletteko oikeutettu vai ette. Muista vain toimitaa muuttuneet tulotiedot heille tiedoksi.

Minä sain aikanaan kotihoidon tukea ja äitiyspäivärahaa päällekkäin kun olin opiskelija. Silloin minimi-äp oli vain puolet nykyisestä ja lisäksi sain hoitolisää ja kuntalisää. Joku vähennettiin jostakin joten en saanut enempää rahaa kuin aiemmin mutta taisin saada kotihoidon tuen suuruisen summan yhteensä kunnes esikoinen täytti 3 v ja putosin pelkälle äp-rahalle.

Yhteistyössä