Vanhemmuus - ammattina

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "FFFF"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Vanhemmuuden voisi mieltää ammatiksi mun mielestä ainoastaan perhehoitajan (sijaisvanhempi) kohdalla. Ts hänelle maksetaan korvausta sitä vastaan, että hän toimii lapselle vanhempana.

Mulle eräs lääkäri kirjoitti ammatiksi kotiäiti. Kerroin että olen työtön. Kai se kuulosti paremmalta :D olen kyllä ammatin lukenut ja töitäkin yli 10v tehnyt.

[QUOTE="Mä vaan";29150073]Eihän se ammatti ole, mutta entisaikaan ja esim. jenkeissä taitaa olla ihan tavallista että on kotirouva tai kuten suomessa, maatalon emäntä :D[/QUOTE]

Päätettä työkseen näpyttelevä anoisi armoa jo yhden työpäivän jälkeen, jos joutuisi töihin maatilalle.

[QUOTE="Mä vaan";29150073]Eihän se ammatti ole, mutta entisaikaan ja esim. jenkeissä taitaa olla ihan tavallista että on kotirouva tai kuten suomessa, maatalon emäntä :D[/QUOTE]

Maatalousyrittäjiähän ne nykyään ovat.

Niin ja kotiäiti tekee tuplasti perhepäivähoitajan työt ja yön lisäksi ja palkkaa ei juuri makseta. Mutta onhan se nyt tietenkin TYÖTÄ kun on perhepäivähoitaja. Mikä luuseri nyt kotiäiti on, ammatti, pyh!!

jos vanhemmuus on ammatti, niin onko kaikki muukin normaaliin elämään kuuluva toiminta verrattavissa työhön? Olen ammatiltani vaimo? rakastaja? nainen? personal shopper (siis itselleni)? sisustaja (tota meidän olkkaria laitoin)? kokki (joka päivä teen ruokaa)? puutarhusri (omakotitalon pihassa riittää puuhaa)?

EI SILLÄ etteikö vanhemmuus olisi raskasta, vaativaa, aikaavievää. Mutta se ei ole työtä. Jotkut ihmiset pystyvät jopa olemaan vanhempia JA tekemään töitä. Ehkä jopa harrastamaan jotain. Osallistumaan lisäksi vapaaehtoistyöhön ja yhdistystoimintaan. You name it. Vanhemmuudella viittansa kiillottaminen on musta sitä kun ylpeilisi jollain että on vaimo ja tekee kotitöitäkin kuulkaa.

jos vanhemmuus on ammatti, niin onko kaikki muukin normaaliin elämään kuuluva toiminta verrattavissa työhön? Olen ammatiltani vaimo? rakastaja? nainen? personal shopper (siis itselleni)? sisustaja (tota meidän olkkaria laitoin)? kokki (joka päivä teen ruokaa)? puutarhusri (omakotitalon pihassa riittää puuhaa)?

EI SILLÄ etteikö vanhemmuus olisi raskasta, vaativaa, aikaavievää. Mutta se ei ole työtä. Jotkut ihmiset pystyvät jopa olemaan vanhempia JA tekemään töitä. Ehkä jopa harrastamaan jotain. Osallistumaan lisäksi vapaaehtoistyöhön ja yhdistystoimintaan. You name it. Vanhemmuudella viittansa kiillottaminen on musta sitä kun ylpeilisi jollain että on vaimo ja tekee kotitöitäkin kuulkaa.

Niin joo, pitäisköhän mainita, että oon itsekin ollut kotiäiti. Ja olin jo silloin tätä mieltä. Vaikka ihanaahan se oli. Ja raskasta.

[QUOTE="vieras";29150167]Päätettä työkseen näpyttelevä anoisi armoa jo yhden työpäivän jälkeen, jos joutuisi töihin maatilalle.[/QUOTE]

Ja sama myös toisinpäin, eli maatilan emäntä tai isäntä anois myös armoa jos joutuis istumaan päivän töissä päätteen edessä. Eri ihmiset vaan tykkää erilaisesta työstä eikä viihdy toisissa yhtään.

No mä väitän että on se, lisäksi yhteiskuntaa hyödyttävää toimintaa (uusien vernomaksajien tuottaminen ja hoitamanine lähes ilman yhteiskunnan tukea) olen ollut 17v kotiäitinä, 9 lasta.

[QUOTE="Mä vaan";29150335]Mun mummu ei ollut lähellekään maatalousyrittäjää, vaan emäntä. Meillä siis oli piikoja ja muuta palvelusväkeä tekemässä "likaiset työt", eli ihan pelkkiä emäntiäkin on ollut.[/QUOTE]

Joo, ei minunkaan mummu, sanoinkin että, nykyään.

[QUOTE="hmm";29150188]Niin ja kotiäiti tekee tuplasti perhepäivähoitajan työt ja yön lisäksi ja palkkaa ei juuri makseta. Mutta onhan se nyt tietenkin TYÖTÄ kun on perhepäivähoitaja. Mikä luuseri nyt kotiäiti on, ammatti, pyh!![/QUOTE]

Niin sillähän ei ole mitään merkitystä, että kotiäiti hoitaa omia, itsehankittuja lapsiaan kotona, kun pph hoitaa niitä muiden lapsia.

En pidä kotiäitiä ammattina vaikka sen miten ajattelisi.

Mutta jonkunhan ne lapset on hoidettava! Olen itse lähihoitaja ammatiltani, mutta mieluummin kotiäiti. Eli kun hoidan joka tapauksessa jotakin, niin tottakai hoidan omani, minulla on oikeus siihen koska olen heidät synnyttänytkin ja heitä rakastan. Mutta se, että teen sen vapaaehtoisesti ja ilman palkkaa, ei poista sitä tosiasiaa, että teen samalla jonkun 'virallisen' lastenhoitajan työt, olen tehnyt jo monta vuotta.

[QUOTE="hmm";29150188]Niin ja kotiäiti tekee tuplasti perhepäivähoitajan työt ja yön lisäksi ja palkkaa ei juuri makseta. Mutta onhan se nyt tietenkin TYÖTÄ kun on perhepäivähoitaja. Mikä luuseri nyt kotiäiti on, ammatti, pyh!![/QUOTE]

Eikö kaikki työäiditkin samoin tee töitä 24/7? Ensin päivän palkkatöissä ja sitten illat, yöt ja viikonloput & lomat sitä omien lasten ja kodin hoitoa. Välillä varmaan kiireisempääkin päivää kun aamut on ajoitettava niin että kerkeää tiettyyn aikaan mennessä saada koko pesueen ylös, aamupalat syötyä, puettua ja päiväkodin kautta töihin. Illasta sitten odottaa kaikki nekin kotihommat mitä kotiäitinä kerkeää tehdä pitkin päivää, aamuisin ei voida heräillä omaa tahtia jne.

Muoks. Useinhan niillä perhepäivähoitajilla on omiakin lapsia, vieläpä kotihoidossa. Eli sen lisäksi että hän tekee oman/omien lastensa kanssa sen saman työpäivän mitä kotiäiti omiensa kanssa, hän hoitaa päivisin muutamaa vierasta lasta siihen lisäksi. Kuuntelee näiden vanhempien toiveita ja valituksia, suunnittelee päivän hoitolasten mukaan jne.

Viimeksi muokattu:
Minä laitoin yritykseni lepotilaan ja olen nyt ainakin muutaman vuoden ajan ihan oikeasti ÄITI. En ole työtön koska en hae töitä enkä nosta tietenkään korvauksiakaan.

Rahallista palkkaa en toki saa tilille tästä äitinä olosta (juu,lasten lapsilisätkään eivät tule minulle vaan menevät lasten tileille) mutta silti olen tavallaan töissä täällä kotona.

Olen miettinytkin muutaman päivän ajan että mitä ihmettä kirjoitan jos jossain kysytään ammattia...laitanko vaan edelleen yrittäjä vaikken niitä hommia teekkään...

Kyllä mä mainitsisin ammatikseni sen, mikä olen AMMATILTANI. Vanhemmuus ei mielestäni ole ammatti kuin sijaisvanhemmilla.
Tai mulla tulee aivan myötähäpeä ihmisten kohdalla, jotka selittävät äitiyttä työnään... sama kun nämä elämänkouluilijat...

Yhteistyössä