Kaduttaako vanhemmuus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Avauduit kuinka koskaan ei ole oikeaa aikaa tehdä lasta ja kuinka yhteiskunta kannustaa lapsettomuuteen..

Sinua vitutti, ja nyt vituttaa näköjään vielä rankemmin :D. Koita kestää!
Kerroin oman mielipiteeni ja kokemukseni, kun sitä kysyttiin. Eikä minua vituta mikään, mutta kylläkin ihmetyttää, miksi et keskity omien kokemustesi kertomiseen toisten mielipiteiden haukkumisen sijaan.

Kerroin oman mielipiteeni ja kokemukseni, kun sitä kysyttiin. Eikä minua vituta mikään, mutta kylläkin ihmetyttää, miksi et keskity omien kokemustesi kertomiseen toisten mielipiteiden haukkumisen sijaan.

Jokainen täysjärkinen kyllä tietää että Suomessa on hyvät äitiyslomat, vanhempainvapaat, lapsilisät, koulutus...mutta sossupummit jaksaa valittaa näistäkin.

Että jotkut kehtaavatkin valittaa kun joutuvat pistämään omiakin pennosiaan omien lastensa menoihin. Uskomatonta!

En valittanut siitä, luetun ymmärtäminen on joillekkin niin vaikeaa näköjään.

Tää on just se syy miksi olen ollut palstalta kauan pois ja olen tästä vastedeskin. Kaikki vähääkään järjelliset keskustelunaloitukset tyssää siihen kun nämä pari pää aukojaa ilmestyy paikalle, jolloin keskustelu muuttuu keskustelusta toisten mielipiteiden ja ajatusten haukkumiseksi + jopa toisen keskustelijan haukkumiseksi ja tölvimiseksi.

Heippa.

Jos sinulla olisi kokemusta, tietäisit että se kyllä onnistuu. "Jopa" miehiltä. Mutta minkäs teet jos ei ole munaa pyytää, ja minkäs teet jos pitää itseään korvaamattomana.
Sekä omalla kohdalla että parin tutun kohdalla on kyllä aika suorasukaisesti kerrottu, että ajankohta ei ole sopiva lapselle, yksi painostettiin muutaman kk äitiysloman jälkeen töihin ja yhdelle annettiin vaihtoehdoksi huonompi työ tai osittaisen hoitovapaan lopetus.
Samoin omalla alallani kolmen vuoden poissaolo tarkoittaisi kyllä sitä, että olisi täysin tippunut kelkasta.

Jokainen täysjärkinen kyllä tietää että Suomessa on hyvät äitiyslomat, vanhempainvapaat, lapsilisät, koulutus...mutta sossupummit jaksaa valittaa näistäkin.
Joo, ehkä järkevintä, että lopetetaan tämä ketjun aiheesta keskustelu. Laita sinä aloittajalle sähköpostilla menemään oikeat vastaukset ja mielipiteet, niin ei tarvitse hänen turhaan pähkäillä asiaa, jonka sinä näköjään tiedät parhaiten.

Kyllä nykysuuntaus on se että lastentekoa ei mitenkään yhteiskunnan puolesta arvosteta tai siihen kannusteta. Koulutus on ilmainen, toistaiseksi, tosin opetuksen laatu on laskenut kuin lehmänhäntä kun opettajien resurssit on viety.

Lapsilisät vau, saat yhdestä lapsesta 100€ lapsilisän, kulut kasvaa min. x 3.

Äitiyslomalla saa rahaa, JOS sulla on ollut työpaikka. Muuten äitiysraha ei ole kovin kummoinen. Äitiysloma kestää 9 kk, se on kärpäsen kakka siitä koko lapsuusajasta.

Hoitovapaaseen on oikeus kunnes lapsi täyttää 3 v, rahallinen tuki on pikemminkin yhteiskunnan oma säästö, pääsääntöisesti tulee halvemmaksi pitää se äiti kotona kuin maksaa sen mukuloiden hoito kunnallisessa hoitopaikassa (joojoo, yhden lapsen ylilääkäriäidit erikseen).

Lapsiperheitä inhotaan, juuri kaikenlaisten kuviteltujen hirmuisten tukien vuoksi. Sitä ei oteta huomioon ollenkaan kuin helvetisti se maksaa kasvattaa yksi lapsi.

Lapsiperheitä ei haluta nähdä missään, Suomi on todella lapsivastainen maa. Bussissa,raflassa, hotellissa, kaupassa.. you name it, aina lapsiperheet saa loskaa niskaan.

Työelämässä lapselliset on aina riesa. On sitten kyse lomista, sairaslomista, perhevapaista, mistä vaan. Vaikka usein koviten duunia painaa se huonon omantunnon omaava, hiljainen, vaatimaton, kolmen lapsen äiti pienellä palkalla.

Naisia ei haluta palkata vakitöihin, miesten työnantajat pistää kunnolla kapuloita rattaisiin jos mies ja nainen koittavat yhdessä yhdistää perhe- ja työelämän omalle perheelle sopivalla tavalla ( evätään ylennyksiä, aletaan kikkailla kesälomilla esim ei saa pitää putkeen tai tiettynä aikana yhtäkkiä, uhkaillaan yt:llä yms).

Mitä tulee sukulaisiin, ekaa lasta odotetaan innolla, tokaa pidetään "vakiona", kolmannen jälkeen aletaan kysellä ootteko kuullut ehkäisystä ja nelosen jälkeen aletaan pitää lestana.

MUTTA, en silti kadu vanhemmuutta. Mutta kyllä meidän yhteiskunnassa vallitsee iso asennevamma.

Loistavasti kirjoitettu.

En kadu kyllä yhtään. Monta muuta asiaa kadun mutta en lasten saamista.

Ei kaduta. Mutta ruuhkisvuodet on raskaita. Olisi ihanaa jos voisi koko ajan lomailla. Minulla on ihan mahtavia lapsia.
Suomessa on tosi hyvät etuudet, lapsilisät, hoitovapaat, edullinen päivähoito, ilmainen koulutus pitkälle. Lapsiin menee myös paljon omaa rahaa, tietty, ja pitääkin mennä, nehän on mun lapsia ja mun vastuulla.

Joskus nuorena kun sain ekan lapseni ihmiset ihmetteli ja kun sain toisen nuorena (vuosi väliä) niin ihmettelivät vielä enempi. Muistan kun sanoin että onhan se se hyvä että voit omien poikien kanssa mennä baariin kun vielä pystyt! Se baari ei ollut se tärkein asia siinä vaan mun pari vanhinta poikaa ovat nyt aikuisia ja hei, mun ei tartte enään istua heidän kanssaan hiekkalaatikolla vaan voidaan tehdä juttuja yhdessä mistä kaikki tykkää! Ja ovat aikuisia miehiä niin keskustelutkin on jotain muuta kuin 5 vuotiaan kanssa.

Yhteistyössä