Vanhemmat lomalle kaksin

  • Viestiketjun aloittaja lomamatka
  • Ensimmäinen viesti
lomamatka
Jättäisitkö 3,5-vuotiaan lapsen isovanhempien hoitoon, kun lähtisit itse lomamatkalle 2 viikoksi kaukomaille?

Meillä tämä tilanne... Mummu (joka on minusta lapselle "se vieraampi") on luvannut hoitaa lasta sen 2 viikkoa, jotta päästäis lomalle puolison kanssa. "Läheisemmältä" mummolta en ees viitsi kysyä (ainakaan vielä, kun reissu vasta ajatuksen tasolla), hoitaisiko hän.

Ja 2 viikkoo sen takia, kun pakettimatkoja ko. maahan ei tehdä viikoks.

Mutta kysymys siis - jättäisitkö lapsen 2 viikoks hoitoon? Olemmeko "huonot vanhemmat", jos haluamme hoitaa välillä parisuhdetta ilman lasta?
 
Oltiin just vko miehen kanssa lomalla ja oli aika maksimiaika mun mielestä. 2vkoa on kyllä pitkä aika ton ikäiselle, varsinkin jos hoitaja ei ole ihan tosi tosi läheinen.

Sorry, jos pilaan matkahaaveenne, mutta aattelen nyt vastatessani vain lastanne.


... ja lisään vielä, että meillä oli kaksi lasta hoidossa, oli turvaa toisistaankin viikon aikana. Lapset 4,5v ja vajaa 3.
 
Tultiin eilen miehen kanssa Italiasta. Oltiin siellä kahdestaan siis, ja viikon päivät oltiin reissussa.
Tytöt ( 4,5v ja 9kk) oli mun siskolla hoidossa sen aikaa. Meillä oli niin kova ikävä tyttöjä, että vaikka (hää )matka olikin aivan upea näin, ei kyllä enää jätettäisi edes noin pitkäksi aikaa typyjä hoitoon.
Eli vastaan ap´n kysymykseen: En jättäisi.
 
silppuri
Kaksi viikkoa on pitkä aika. Jos parisuhteen hoitamisesta kysymys, niin ettekö menisi viikoksi jonnekin, minne viikoksi pääsee. Kyllä siinä viikossakin jo saa suhdetta kursittua kasaan!
 
Mie oon kai outo, mutta juu - jättäisin.
Myö oltiin miehen kanssa 10 päivän lomamatkalla, kun meillä silloinen kuopus oli 1v2kk.

Tosin mie en osaa nyt ajatella asiaa niin, että jos ois vaan se 1 lapsi, meillä kun kuopuksella oli liuta sisaruksia tukena ja turvana kuitenkin.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No eikö se mummi kaipaa lomaa, laita mummi tytön kanssa eri huoneeseen ja siinä teille sekä omaa aikaa että lapsi mukana.
Valitettavasti meillä ei oo rahaa kustantaa perhettä sekä mummoa mukaan. Ja mummohan ei itse maksa... ;)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No eikö se mummi kaipaa lomaa, laita mummi tytön kanssa eri huoneeseen ja siinä teille sekä omaa aikaa että lapsi mukana.
Valitettavasti meillä ei oo rahaa kustantaa perhettä sekä mummoa mukaan. Ja mummohan ei itse maksa... ;)
No sitten mummo ei varmaankaan kaipaa lomaa, meillä varmaan anoppi lähtisi ja itse vielä maksaisikin matkansa, mä vaan en lähtisi sen kanssa.
 
ap
Meillä on tulossa syksyllä tilanne, että töiden takia joudutaan olemaan lapsesta erossa n. viikko (molemmilla työreissut samaan aikaan, eri paikkoihin tietty) ja silloin lapsi on mun siskolla. Aateltiin lykätä lomamatkan varaaminen sen jälkeen, kun näkee sen työmatkan aikana, onko vaikeeta olla lapsesta erossa se viikko. Toki silloin on töitä, ettei "ennätä" niin paljoa ikävöimään...
Itse olen kallistumassa siihen, että otetaan lapsi mukaan matkalle, mies haluaisi lähteä kaksin.
Vielä kommentteja, kiitos!
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Coffee Break:
Tässä kommentti. Tämä taitaa olla la illan provo.
No mut kun ei oo. Onko tuo nyt kumma, jos vanhemmat haluavat hoitaa parisuhdettaan? Kyse oli siitä, jättäisitkö lapsen mummon hoitoon 2 viikoks vai et. Ja edellisessä mun viestissä kerroin, että itse en ole siihen valmis.
 
Me lähdetään miehen kanssa ensi kuussa 3 vuorokaudeksi kahdestaan lomalle. Viikoksikin oltais voitu lähteä, mutta ei saada lastenvahtia pidemmäksi aikaa. Lapset kohta 9, kohta 7 ja 2v3kk. Viikko oltiin häämatkalla kolme vuotta sitten eli lapset silloin lähes 5 ja 7v. Joka päivä mietittiin lapsia ja sitä miten niillä menee. Ei oltais ikävän takia edes haluttu olla pitempään. Suosittelisin tässä vaiheessa menoa sellaiseen paikkaan mihin voi mennä viikoksi. Jos kaikki menee hyvin niin ens kerralla sitten kahdeksi viikoksi kun lapsikin on ehtinyt vähän kasvaa.
 
Avaa sateenvarjon. Kyllä mä jättäisin ainakin oman.

Vähän ohi aiheen, mutta: Mun isompi tyttö on jo kovastikin vuosikkaasta kulkenut mummun ja papan kanssa kaikenmaailman kalareissuilla. Ainoa lapsenlapsi oli niihin aikoihin ja ne halusivat viettää aikaa tytön kanssa, ei minulla ollut mitään sitä vastaan.
Riippuuhan se toki paljon lapsen luonteesta pärjääkö tuollaista aikaa (kuten ap kertoi) ilman vanhempiaan eli onko hoitaja tarpeeksi läheinen jne. Itse kun ollaan lähes päivittäin muutenkin tekemisissä molempien vanhempien kanssa, niin ovat yhtä tuttuja ja turvallisia kuin me itse vanhemmat heille.

Tämän nuorimmaisen ollessa vuoden ikäinen oltiin miehen kanssa niin väsyneitä, kun lapsi ei nukkunut yöllä eikä päivällä, joten mietittiin mihin päästäis vähän lataamaan akkuja (isovanhempien kehoituksesta!) Viikonloppu suomessa kylpylässä olisi tullut samanhintaiseksi kuin viikko bulgariassa, joten ei vaikea arvata mihin lähdettiin. Lapsi jäi mummulaan hoitoon, eikä mitään ongelmia ollut (jos omaa ikävää ei lasketa lukuun)

Meidän tapauksesta vielä sen verran, että minusta on rikkaus että lapset saavat nauttia isovanhempiensa seurasta vielä kun ne elävät. Omasta lapsuudestani muistan parhaimpina hetkinä juuri ne mummulassa vietetyt hetket, kun rakas mummo vielä eli. Toivottavasti omat lapseni saavat vastaavanlaisia muistoja itselleen.
 
vieras
Peesaan Nepeteusta! Itselläkin sekä isän että äidin vanhemmat ovat ihan pienestä asti olleet todella tärkeät, yhä parikymppisenä saatan miehen ollessa reissussa lähteä mummolaan yökylään! Terveet isovanhemmat, jotka haluavat hoitaa ja olla mukana lapsen elämässä ovat rikkaus, samoin muut läheiset sukulaiset. Pienenä oli ihanaa päästä mummolaan hoitoon, vaari vei kalaan tai rakensi lumilinnaa ja mummun kanssa leivottiin ja askarreltiin.
 
vieras
Eikö lyhyempi matka riittäisi. Kaksi viikkoa on tosi pitkä aika. Meillä mies on ollut aika paljon työmatkoilla. Viikon matkat menevät hienosti, mutta jos hän on kaksi viikkoa poissa, niin se tuntuu minusta liian pitkältä. Samoin varmasti tuntuu lapsestakin.
 
mona
Kyllä mä vaihtasin matkakohdetta niin että vois olla vaan yhden viikon. Viikoksi mummolle jättäminen jees. Menkää kyseiseen kohteeseen kun lapsi on vanhempi ja ottakaa mukaan..
 
Olen itse ollut 3 vuotiaana 4 viikkoa isovanhemmillani hoidossa kun vanhemmat olivat jenkeissä äidin siskon luona. Isompi ongelma se oli kuulemma ollut äidille kuin minulle. Minulla oli kyllä seurana molemmat isoveljet. Ei se lapsi mitään traumoja 2 viikosta saa.

Ja kun omat lapseni olivat 2- ja 3-vuotiaat niin pakon sanelemana "joutuivat" olemaan 12 yötä Vaarilassa.
 

Yhteistyössä