Vanhemma oikeus olla hoitamassa sairasta lasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Madicken04
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Madicken04

Aktiivinen jäsen
26.11.2004
24 106
1
36
mitenhän tuo mahtaa toteutua perheessä jossa toinen puolisoista tekee yötyötä?

Eli onko äidillä oikeus jäädä päivävuorosta kotiin hoitamaan sairasta lasta, vaikka isä oliskin samanaikaisesti kotona oman yövuoronsa jälkeen?

*Näin tulevaisuutta vaan miettii* ;)

Vain toinen vanhemmista voi käyttää oikeuden olla kotona sairaan lapsen kanssa.. jos isä on jo valmiiksi kotona, vaikkakin yövuoron jälkeen nukkuakseen, ei äiti saa lain mukaan olla kotona sairaan lapsen kanssa. Riittää että kotona on toinen vanhemmista. Jotkut työnantajan jopa vaativat puolison työnantajalta selostuksen miksei se toinen puoliso voi olla kotona hoitamassa sairasta lasta Vähän sekavasti ehkä selostettu, mutta pointti oli se että jos isä on jo kotona, menee äiti normaalisti töihin

Mä teen itse 3-vuorotyötä ja esim: nyttenkin kun poikani oli leikattu ja kotona tarvitsi jatkuvasti aikuisen huolenpitoa, mä olin yövuoron töissä ja isä lähti aamuun ja mä jäin valvomaan yön jälkeen sit vielä poikani vointia- nukuin sit 5 jälkeen hetken ennen taas seuraavaa yötä ja taas seuraavana päivänä sama homma, "hieman" olin vain pökkelössä..
ELi meillä käytäntö on jos lapsella kaksi huoltajaa kotosalla, ei voi olla yhtäaikaa hoitamassa vaikka olisitkin ollut yön töissä ja tarvitsisit unta.. :/

Kaupan alalla ei voi,ja palkkaakin maksetaan vaan 3:lta pvältä..vaikkei ois toinen vanhemmista edes paikan päällä!!Näin meillä,kun mies oli kotimaassaan viimeks ja tyttö sairastui.Ehsin käydä 3:n päivän jälkeen töissä n.4,5 h,kun hoidosta soitettiin..En sit saanu palkkaa,koska kyseessä sama lapsi.. :kieh: :kieh: vaikkakin jälkitautina sai korvatulehduksen.2 päivää oli kuumetta ja välissä kuumeeton pvä..<br><br>

Aika hurjaa jos ei voi jäädä. :/

Tai siis meillä mies tekee pelkkää yötyötä 5yötä putkeen - 5vapaata tyylillä. Itse mietin myös yötyöntekijänä päivävuoroon siirtymistä, mikä siis tarkoittaisi meillä aamua, iltaa tai pitkääpäivää.

Eli jos meillä lapsi sattuisi sairastumaan pahimpaan mahdolliseen aikaan, miehen pitäisi jaksaa tuo 5 vuorokautta käytännössä lähes nukkumatta. :o Varsinkin jos minulle sattuu pitkiä päiviä tuolle ajalle.

Ja oma hommansa olisi tuo työvourojen vaihde kun mieheltä loppuisi työt 7:ltä ja minulla alkaisi samaan aikaan. Autoa ei ole, joten ilmeisesti pitäisi sitten raahata sairas lapsi julkisilla aamuksi työpaikalle, josta mies sitten ottaisi hänet mukaansa kotiin... :whistle:

Hmm... Ehkä sittenkin olisi helpompi tehdä yötyötä molempien. Mutta silloin vaan yhteinen vapaa-aika jäisi ihan olemattomaksi ja kotona olisi aina joku nukkumassa päivisin. :/

meillä on niin, et vanhempien pitäis vuorotella sairaan lapsen hoidossa... ja sit jos mies ei pystyis hoitamaan, niin pitää tehdä "selvitys", että miksei... tää on kuulemma "pykälä" joka on joissain naisvaltaisten alojen TESissä... mut sit taas kun miehen TES on erilainen niin siinä sitä ollaan :D

Kyllähän sitä on monesti saanu miettiä hoitojärjestelyjä kun lapset sairastelleet, meillä vielä monesti on ensin toinen kipeä ja sit toinen :/ Onneksi jonkun verran sit isovanhemmat tulleet apuun.
Nyt ollaan jo 3 viikkoa yritetty saada hoidettua poika ja työmme (pojan kyynärluu murtui ja leikattiin, ehdoton kielto eskariin/hoitoon) ja epätoivo meinaa välillä iskeä miten saada kaikki järjestymään kun ei voi oikein olla palkattomallakaan :/ Saa nähdä kauanko tätä vielä jatkuu???

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2007 klo 15:00 Kissansilmä kirjoitti:
Kyllähän sitä on monesti saanu miettiä hoitojärjestelyjä kun lapset sairastelleet, meillä vielä monesti on ensin toinen kipeä ja sit toinen :/ Onneksi jonkun verran sit isovanhemmat tulleet apuun.
Nyt ollaan jo 3 viikkoa yritetty saada hoidettua poika ja työmme (pojan kyynärluu murtui ja leikattiin, ehdoton kielto eskariin/hoitoon) ja epätoivo meinaa välillä iskeä miten saada kaikki järjestymään kun ei voi oikein olla palkattomallakaan :/ Saa nähdä kauanko tätä vielä jatkuu???

Auts! Ikävä tilanne. Pikaista paranemista pikku-potilaalle! :hug: Toivottavasti hoitoapua löytyy!

Meillä ei tilannetta ole vielä tullut, mutta täytynee tosissaan selvitellä viorallisilta tahoilta jo vähän etukäteen miten tuolloin toimittaisiin. Meillä kuitenkin esikoinen on joksenkiin herkkä infektioille ja kuopus aloittelee päivähoidossa heti miehen isyyslomien jälkeen, eli siinä on sitten edessä nuo mahdolliset alkusairastelut. :/

*Välillä tuntuisi vaan niiiin helpolta ajatus siitä että molemmat tekisivät päivätyötä*

Eikös se ole niin, että max 3 päivää saa olla töistä pois ja se aika on tarkoitettu lapsen hoidon järjestämiseen. Ei siis ole tarkoitus, että jos lapsi sairastaa viikon niin esim. äiti on koko viikon pois töistä...

Yhteistyössä