K
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Alkuperäinen kirjoittaja MargeSimpson:Alkuperäinen kirjoittaja äiti myös:Minkä hemmetin takia aina äidit vaatii lapsilleen kaiken ilmaiseksi valtion taholta?
Niin, se on kuitenkin jo aika hyvin, että eskari ja koulu on jokaiselle ilmainen ja mahdollinen. Kai ihmiset on tottuneet siihen että kaikki mulle heti ilmaiseksi :/ Mä en vaan mitenkään saa kaaliini mahtumaan, miksi kenenkään pitäisi saada päivähoitopaikka ilmaiseksi =)
Alkuperäinen kirjoittaja suomalainen:Tiedän ihmisiä joilla useampi lapsi ja asuvat "korvessa". Eivät mene sen takia töihin kun työmatkat ja hoitomaksut niin korkeat että työn teko ei kannata. Mielestäni se on väärin.
Alkuperäinen kirjoittaja mia:Alkuperäinen kirjoittaja MargeSimpson:Alkuperäinen kirjoittaja äiti myös:Minkä hemmetin takia aina äidit vaatii lapsilleen kaiken ilmaiseksi valtion taholta?
Niin, se on kuitenkin jo aika hyvin, että eskari ja koulu on jokaiselle ilmainen ja mahdollinen. Kai ihmiset on tottuneet siihen että kaikki mulle heti ilmaiseksi :/ Mä en vaan mitenkään saa kaaliini mahtumaan, miksi kenenkään pitäisi saada päivähoitopaikka ilmaiseksi =)
PEESI! Ei muutkaan ikäluokan ihmiset mitään ilmaiseksi saa. Kustannukset tulee niille jotka palveluita käyttää-paitsi että valtio onneksi tukee mm. neuvolaa,koulua, päivähoitoa..ilman tukiahan olisi köyhyys loukku edessä.Mutta rajansa kaikella eli EI ILMAISTA PÄIVÄHOITOA KIITOS.
Tuossa on mun mielestäni juuri villakoiran ydin. Jos työ ei ole erityisen mukavaa ja palkkakin aika huono, moni kyllä laskee, että nykyisillä päivähoitomaksuilla ja työmatkakustannuksilla perheelle jää enemmän käteen, jos äiti ei mene töihin. Maksuton päivähoito kyllä osaltaan ehkäisisi tällaisen tilanteen syntymistä.Alkuperäinen kirjoittaja metsästä:Alkuperäinen kirjoittaja suomalainen:Tiedän ihmisiä joilla useampi lapsi ja asuvat "korvessa". Eivät mene sen takia töihin kun työmatkat ja hoitomaksut niin korkeat että työn teko ei kannata. Mielestäni se on väärin.
Itse asun"korvessa" neljän lapsen ja miehen kera. Koullun 11km ja päiväkotiin 8km.Töissä käydään silti- työmatkani on 48km/suunta ja miehen 52km. Eikä tulisi mieleenkään matkojan tai hoitomaksujen takia olla kotona pidempään kun nyt olen ollut. Mukava työ ja hyvä palkka määrittää työhön paluuni, muita seikkoja ennen(jos ei lasten asioista puhuta tässä yhteydessä)
Alkuperäinen kirjoittaja Bishkek Drama Theater:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:miksi pitäisi olla ilmainen päivähoito kaikille?
Onhan peruskoulukin ilmainen kaikille.
Se ei ole siitä hoidosta paljon, mutta jos perheessä on vaikka just ne kolme lasta ja äiti pienipalkkaisessa työssä, niin siitä työnteosta ei oikeastaan saa muuta hyötyä kuin hyvän mielen. Ja jos se työ ei ole edes erityisen hohdokasta, ei saa sitä hyvää mieltäkään.Alkuperäinen kirjoittaja äippä:Voiko joku väittää että 230e/kk on paljon lapsen hoidosta jossa ammattilaiset katsovat lapsesi perään ja lapsesi saa aamupalan, lounaan ja välipalan? Meillä 3 päivähoitoikäistä.
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:Se ei ole siitä hoidosta paljon, mutta jos perheessä on vaikka just ne kolme lasta ja äiti pienipalkkaisessa työssä, niin siitä työnteosta ei oikeastaan saa muuta hyötyä kuin hyvän mielen. Ja jos se työ ei ole edes erityisen hohdokasta, ei saa sitä hyvää mieltäkään.Alkuperäinen kirjoittaja äippä:Voiko joku väittää että 230e/kk on paljon lapsen hoidosta jossa ammattilaiset katsovat lapsesi perään ja lapsesi saa aamupalan, lounaan ja välipalan? Meillä 3 päivähoitoikäistä.
Alkuperäinen kirjoittaja Wilkins tallustelemassa:Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:Järjestelykysymyshän se kyllä olisi. Mutta en ainakaan itse haluaisi olla päättämässä, keneltä otetaan pois, jos päivähoito laitettaisiin ilmaiseksi.Alkuperäinen kirjoittaja Wilkins tallustelemassa:Ei kai se nyt suurta lisäkustannuserää enää kuntien budjettiin tekisi, kun nytkinhän vanhemmat maksavat päivähoidosta vain noin vajaan kuudesosan todellisista kustannuksista. Asiasta keskusteltiin täällä aiemmin, ja jostain Turun kaupungin sivuilta löysin tietoa päivähoidon kokonaiskustannuksista. Pikaisen laskutoimituksen mukaan vajaa 1200?/kk/lapsi perushoidossa olisi todellisten päivähoitokustannusten määrä.
Juu, en minäkään, vaikka ilmaista ph:a kannatankin. Viisaammat ihmiset saavat mun puolesta päättää nämä asiat.
Alkuperäinen kirjoittaja ope:Alkuperäinen kirjoittaja Bishkek Drama Theater:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:miksi pitäisi olla ilmainen päivähoito kaikille?
Onhan peruskoulukin ilmainen kaikille.
Hieman eri asia; peruskoulussa on kyse kouluttautumisesta, perustaidoista(lukeminen,matikka jne) siis aivan eri asia kuin päivähoito.Ja laki määrää oppivelvollisuuden -silloin se tuleekin olla ilmainen.Päivähoito ei ole pakollista kenellekkään ja jos sen haluaa palveluna tulee siitä maksaa.
Alkuperäinen kirjoittaja virer:Alkuperäinen kirjoittaja Wilkins tallustelemassa:Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:Järjestelykysymyshän se kyllä olisi. Mutta en ainakaan itse haluaisi olla päättämässä, keneltä otetaan pois, jos päivähoito laitettaisiin ilmaiseksi.Alkuperäinen kirjoittaja Wilkins tallustelemassa:Ei kai se nyt suurta lisäkustannuserää enää kuntien budjettiin tekisi, kun nytkinhän vanhemmat maksavat päivähoidosta vain noin vajaan kuudesosan todellisista kustannuksista. Asiasta keskusteltiin täällä aiemmin, ja jostain Turun kaupungin sivuilta löysin tietoa päivähoidon kokonaiskustannuksista. Pikaisen laskutoimituksen mukaan vajaa 1200?/kk/lapsi perushoidossa olisi todellisten päivähoitokustannusten määrä.
Juu, en minäkään, vaikka ilmaista ph:a kannatankin. Viisaammat ihmiset saavat mun puolesta päättää nämä asiat.
Mikseivät sitten kotiäidit saa myös 1200 e/kk oman lapsen hoidosta? Siis yhteiskunnan pitäisi kannustaa kaikkia äitejä jäämään kotiin! Ok, työssä käyvät äidit tuottavat verotuloja, mutta silti kotihoidontuki on törkeän vähän!
Alkuperäinen kirjoittaja mie:Alkuperäinen kirjoittaja virer:Alkuperäinen kirjoittaja Wilkins tallustelemassa:Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:Järjestelykysymyshän se kyllä olisi. Mutta en ainakaan itse haluaisi olla päättämässä, keneltä otetaan pois, jos päivähoito laitettaisiin ilmaiseksi.Alkuperäinen kirjoittaja Wilkins tallustelemassa:Ei kai se nyt suurta lisäkustannuserää enää kuntien budjettiin tekisi, kun nytkinhän vanhemmat maksavat päivähoidosta vain noin vajaan kuudesosan todellisista kustannuksista. Asiasta keskusteltiin täällä aiemmin, ja jostain Turun kaupungin sivuilta löysin tietoa päivähoidon kokonaiskustannuksista. Pikaisen laskutoimituksen mukaan vajaa 1200?/kk/lapsi perushoidossa olisi todellisten päivähoitokustannusten määrä.
Mikseivät sitten kotiäidit saa myös 1200 e/kk oman lapsen hoidosta? Siis yhteiskunnan pitäisi kannustaa kaikkia äitejä jäämään kotiin! Ok, työssä käyvät äidit tuottavat verotuloja, mutta silti kotihoidontuki on törkeän vähän!
Kukin kustantakoon omat hankintansa (tässä tapauksessa lapsensa) -Valtio tukekoon "hieman" elämän alkuun,mutta vastuu on vanhemmilla kokonaisvaltaisesti.piste.
Alkuperäinen kirjoittaja mie:Alkuperäinen kirjoittaja virer:Alkuperäinen kirjoittaja Wilkins tallustelemassa:Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:Järjestelykysymyshän se kyllä olisi. Mutta en ainakaan itse haluaisi olla päättämässä, keneltä otetaan pois, jos päivähoito laitettaisiin ilmaiseksi.Alkuperäinen kirjoittaja Wilkins tallustelemassa:Ei kai se nyt suurta lisäkustannuserää enää kuntien budjettiin tekisi, kun nytkinhän vanhemmat maksavat päivähoidosta vain noin vajaan kuudesosan todellisista kustannuksista. Asiasta keskusteltiin täällä aiemmin, ja jostain Turun kaupungin sivuilta löysin tietoa päivähoidon kokonaiskustannuksista. Pikaisen laskutoimituksen mukaan vajaa 1200?/kk/lapsi perushoidossa olisi todellisten päivähoitokustannusten määrä.
Kukin kustantakoon omat hankintansa (tässä tapauksessa lapsensa) -Valtio tukekoon "hieman" elämän alkuun,mutta vastuu on vanhemmilla kokonaisvaltaisesti.piste.
Alkuperäinen kirjoittaja Namelli:Ihan älytön juttu ! Arvatkaa vaan että päiväkodit pursuisi lapsia kun saisi ILMAISTA hoitoa. Sinne vietäis nekin jotka ei muuten menisi. Hoh hoijaa...
Alkuperäinen kirjoittaja !!!:Kun ihminen hankkii asunnon, auton ,kesämökin tai veneen hän laskee onko siihen varaa?Mutta kun ihminen synnyttää lapsia, hän ei laske koskaan onko siihen varaa. En tajua tätä logiikkaa varsinkaan niillä joiden kaikessa tulisi miettiä oma varallisuus. Kun mietittäisi ei tarvitsisi pohtia näitä...Ja näin voisi keskittyä lapsen kanssa elämiseen, ilman taloudellisia huolia.Eihän ihminen ota koiraakaan kotiinsa jos varallisuus ei anna myöten-miksi lapsensitten?
Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:Alkuperäinen kirjoittaja Namelli:Ihan älytön juttu ! Arvatkaa vaan että päiväkodit pursuisi lapsia kun saisi ILMAISTA hoitoa. Sinne vietäis nekin jotka ei muuten menisi. Hoh hoijaa...
jaa.. en mä kyllä veisi lapsiani huvin vuoksi vaikka olisikin ilmaista. sitten kyllä jos ja kun sille olisi tarvetta.
Alkuperäinen kirjoittaja nipu:Alkuperäinen kirjoittaja !!!:Kun ihminen hankkii asunnon, auton ,kesämökin tai veneen hän laskee onko siihen varaa?Mutta kun ihminen synnyttää lapsia, hän ei laske koskaan onko siihen varaa. En tajua tätä logiikkaa varsinkaan niillä joiden kaikessa tulisi miettiä oma varallisuus. Kun mietittäisi ei tarvitsisi pohtia näitä...Ja näin voisi keskittyä lapsen kanssa elämiseen, ilman taloudellisia huolia.Eihän ihminen ota koiraakaan kotiinsa jos varallisuus ei anna myöten-miksi lapsensitten?
Koska auto tai asunto lainaa koetaan olevan elämää sitovampaa kuin yksi lapsi jonka saa helpommin tehtyä kuin asuntolainan.Ja kaikki kelpaa äideiksi ,toisin on lainan kanssa,kaikki ei kelpaa pankin lainaajaksi.
Tähän on muutaman vuosikymmenen mittaiset historialliset syyt. 1970-luvulla alettiin nähdä naisen rooli kotiöitinä naista riistäväksi ja tasa-arvoa loukkaavaksi. Alettiin panostaa siihen, että naiset siinä missä miehetkin käyvät töissä. Luulisin, että taustalla on edelleen pelko siitä, että naisen asema heikkenisi, jso naisia kannustettaisiin jäämään pois työelämästä. Joissain perheissä saattaisi käydä jopa niin, että kotiin jääminen ei olisi naisen oma tahto vaan perheen toimeentulon kannalta lähes välttämätön.Alkuperäinen kirjoittaja virer:Mikseivät sitten kotiäidit saa myös 1200 e/kk oman lapsen hoidosta? Siis yhteiskunnan pitäisi kannustaa kaikkia äitejä jäämään kotiin! Ok, työssä käyvät äidit tuottavat verotuloja, mutta silti kotihoidontuki on törkeän vähän!
Alkuperäinen kirjoittaja Luru Lude:Alkuperäinen kirjoittaja nipu:Alkuperäinen kirjoittaja !!!:Kun ihminen hankkii asunnon, auton ,kesämökin tai veneen hän laskee onko siihen varaa?Mutta kun ihminen synnyttää lapsia, hän ei laske koskaan onko siihen varaa. En tajua tätä logiikkaa varsinkaan niillä joiden kaikessa tulisi miettiä oma varallisuus. Kun mietittäisi ei tarvitsisi pohtia näitä...Ja näin voisi keskittyä lapsen kanssa elämiseen, ilman taloudellisia huolia.Eihän ihminen ota koiraakaan kotiinsa jos varallisuus ei anna myöten-miksi lapsensitten?
Koska auto tai asunto lainaa koetaan olevan elämää sitovampaa kuin yksi lapsi jonka saa helpommin tehtyä kuin asuntolainan.Ja kaikki kelpaa äideiksi ,toisin on lainan kanssa,kaikki ei kelpaa pankin lainaajaksi.
![]()
:headwall: