Vanhanen ihmetteli vaatimusta ilmaisesta päivähoidosta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HyppyKeppi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja MargeSimpson:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti myös:
Minkä hemmetin takia aina äidit vaatii lapsilleen kaiken ilmaiseksi valtion taholta?

Niin, se on kuitenkin jo aika hyvin, että eskari ja koulu on jokaiselle ilmainen ja mahdollinen. Kai ihmiset on tottuneet siihen että kaikki mulle heti ilmaiseksi :/ Mä en vaan mitenkään saa kaaliini mahtumaan, miksi kenenkään pitäisi saada päivähoitopaikka ilmaiseksi =)

PEESI! Ei muutkaan ikäluokan ihmiset mitään ilmaiseksi saa. Kustannukset tulee niille jotka palveluita käyttää-paitsi että valtio onneksi tukee mm. neuvolaa,koulua, päivähoitoa..ilman tukiahan olisi köyhyys loukku edessä.Mutta rajansa kaikella eli EI ILMAISTA PÄIVÄHOITOA KIITOS.

Alkuperäinen kirjoittaja suomalainen:
Tiedän ihmisiä joilla useampi lapsi ja asuvat "korvessa". Eivät mene sen takia töihin kun työmatkat ja hoitomaksut niin korkeat että työn teko ei kannata. Mielestäni se on väärin.

Itse asun"korvessa" neljän lapsen ja miehen kera. Koullun 11km ja päiväkotiin 8km.Töissä käydään silti- työmatkani on 48km/suunta ja miehen 52km. Eikä tulisi mieleenkään matkojan tai hoitomaksujen takia olla kotona pidempään kun nyt olen ollut. Mukava työ ja hyvä palkka määrittää työhön paluuni, muita seikkoja ennen(jos ei lasten asioista puhuta tässä yhteydessä)

Alkuperäinen kirjoittaja mia:
Alkuperäinen kirjoittaja MargeSimpson:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti myös:
Minkä hemmetin takia aina äidit vaatii lapsilleen kaiken ilmaiseksi valtion taholta?

Niin, se on kuitenkin jo aika hyvin, että eskari ja koulu on jokaiselle ilmainen ja mahdollinen. Kai ihmiset on tottuneet siihen että kaikki mulle heti ilmaiseksi :/ Mä en vaan mitenkään saa kaaliini mahtumaan, miksi kenenkään pitäisi saada päivähoitopaikka ilmaiseksi =)

PEESI! Ei muutkaan ikäluokan ihmiset mitään ilmaiseksi saa. Kustannukset tulee niille jotka palveluita käyttää-paitsi että valtio onneksi tukee mm. neuvolaa,koulua, päivähoitoa..ilman tukiahan olisi köyhyys loukku edessä.Mutta rajansa kaikella eli EI ILMAISTA PÄIVÄHOITOA KIITOS.

Odotan ihan kauhulla sitä kun lasten koulunkäynnistä ruvetaan perimään maksua :/ Tai kun lapset eivät enää saa ilmaista ruokaa tai terveydenhuoltoa, tai..tai..
En tasan halua enää yhtään korkeampia veroja :kieh:

Minä en kannata maksutonta päivähoitoa, koska nytkin kun hoidosta maksetaan ryhmäkoot ovat liian suuria, hoitohenkilökunnan jaksamiseen ei kiinnitetä tarpeeksi huomiota, sijaiset ovat välillä ns. kouluttamatonta henkilökuntaa, toisissa kunnissa lasten ruuasta ja virikevälineistä tingitään. Mitä sitten kun hoidon pitäisi olla yhteiskunnalle halpaa ja väestölle ilmaista? Mieluiten raha pitäisi laittaa päivähoidon kehittämiseen.

Mielestäni on epäreilua, että lasten päivähoito olisi ilmaista ja vanhusten hoito olisi maksullista. Tässä ei toteutuisi tasa-arvo. Monet Suomea puolustaneet, terveytensä työssä menettäneet maksavat pienestä eläkkeestään oman hoitonsa -eivätkä aina edes saa sitä, koska vanhuksia on niin paljon, ettei kunnilla ole mahdollisuutta hoitaa heitä kaikkia KUNNOLLA.

En myöskään kannata eläkekorotuksia kaikille -kuten Vanhanen mielii. Joten en taida olla Keskustalaistenkaan mieleen. Rahaa pitäisi laittaa siihen, että jokainen saisi hädän tullen hyvää sairaanhoitoa, saisi hyvän asunnon ja tarvittaessa palveluita, jotka auttavat jaksamaan. Kotipalvelu takaisin äideillekin! Neuvoloita ei saa karsia! Kouluterveydenhoitajia enemmän! Pieniä ryhmiä kouluihin ja tarhoihin! Keittiötätejä ja talkkareita! Vanhustenhoitajille aikaa hoitaa vanhukset ja vammaiset kunnolla! Tärkeää, kykyjä vastaavaa työtä meille kaikille. Sellaisilla työajoilla, että kerkeää ja jaksaa lapset kasvattaa HYVIN.

Välittämistä enemmän elämään. Se aika tulee vielä.

Alkuperäinen kirjoittaja metsästä:
Alkuperäinen kirjoittaja suomalainen:
Tiedän ihmisiä joilla useampi lapsi ja asuvat "korvessa". Eivät mene sen takia töihin kun työmatkat ja hoitomaksut niin korkeat että työn teko ei kannata. Mielestäni se on väärin.

Itse asun"korvessa" neljän lapsen ja miehen kera. Koullun 11km ja päiväkotiin 8km.Töissä käydään silti- työmatkani on 48km/suunta ja miehen 52km. Eikä tulisi mieleenkään matkojan tai hoitomaksujen takia olla kotona pidempään kun nyt olen ollut. Mukava työ ja hyvä palkka määrittää työhön paluuni, muita seikkoja ennen(jos ei lasten asioista puhuta tässä yhteydessä)
Tuossa on mun mielestäni juuri villakoiran ydin. Jos työ ei ole erityisen mukavaa ja palkkakin aika huono, moni kyllä laskee, että nykyisillä päivähoitomaksuilla ja työmatkakustannuksilla perheelle jää enemmän käteen, jos äiti ei mene töihin. Maksuton päivähoito kyllä osaltaan ehkäisisi tällaisen tilanteen syntymistä.

Alkuperäinen kirjoittaja Bishkek Drama Theater:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
miksi pitäisi olla ilmainen päivähoito kaikille?

Onhan peruskoulukin ilmainen kaikille.

Hieman eri asia; peruskoulussa on kyse kouluttautumisesta, perustaidoista(lukeminen,matikka jne) siis aivan eri asia kuin päivähoito.Ja laki määrää oppivelvollisuuden -silloin se tuleekin olla ilmainen.Päivähoito ei ole pakollista kenellekkään ja jos sen haluaa palveluna tulee siitä maksaa.

Voiko joku väittää että 230e/kk on paljon lapsen hoidosta jossa ammattilaiset katsovat lapsesi perään ja lapsesi saa aamupalan, lounaan ja välipalan? Meillä 3 päivähoitoikäistä.

Alkuperäinen kirjoittaja äippä:
Voiko joku väittää että 230e/kk on paljon lapsen hoidosta jossa ammattilaiset katsovat lapsesi perään ja lapsesi saa aamupalan, lounaan ja välipalan? Meillä 3 päivähoitoikäistä.
Se ei ole siitä hoidosta paljon, mutta jos perheessä on vaikka just ne kolme lasta ja äiti pienipalkkaisessa työssä, niin siitä työnteosta ei oikeastaan saa muuta hyötyä kuin hyvän mielen. Ja jos se työ ei ole edes erityisen hohdokasta, ei saa sitä hyvää mieltäkään.

Tällä hetkellä kotihoito tulee valtiolle/kunnalle halvemmaksi kuin päivähoito. Kotihoidontukea pitäisi nostaa niin, että kustannukset kotihoidosta ja päivähoidosta olisi samat. Ei varmasti saa 300 eurolla päivähoitoa yhdelle lapselle kuukaudeksi. Miksi siis ei makseta enempää kotona hoitavalle, joka säästää yhteiskunnan varoja?

Nykyisilläkään hinnoilla päivähoito ei toimi kunnolla, ryhmät ovat liian suuria. Voi vain kauhulla kuvitella, mitä täysin ilmaisen päivähoidon kanssa kävisi, ei kiitos.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja äippä:
Se ei ole siitä hoidosta paljon, mutta jos perheessä on vaikka just ne kolme lasta ja äiti pienipalkkaisessa työssä, niin siitä työnteosta ei oikeastaan saa muuta hyötyä kuin hyvän mielen. Ja jos se työ ei ole edes erityisen hohdokasta, ei saa sitä hyvää mieltäkään.

Niin, kannattaisiko joskus ajatella moneenko lapseen on taloudellisesti varaa ennen kuin päättää niitä vain "oman tunteen takia" synnyttää lisää??

Alkuperäinen kirjoittaja Wilkins tallustelemassa:
Ei kai se nyt suurta lisäkustannuserää enää kuntien budjettiin tekisi, kun nytkinhän vanhemmat maksavat päivähoidosta vain noin vajaan kuudesosan todellisista kustannuksista. Asiasta keskusteltiin täällä aiemmin, ja jostain Turun kaupungin sivuilta löysin tietoa päivähoidon kokonaiskustannuksista. Pikaisen laskutoimituksen mukaan vajaa 1200?/kk/lapsi perushoidossa olisi todellisten päivähoitokustannusten määrä.
Järjestelykysymyshän se kyllä olisi. Mutta en ainakaan itse haluaisi olla päättämässä, keneltä otetaan pois, jos päivähoito laitettaisiin ilmaiseksi.

Juu, en minäkään, vaikka ilmaista ph:a kannatankin. Viisaammat ihmiset saavat mun puolesta päättää nämä asiat.

Mikseivät sitten kotiäidit saa myös 1200 e/kk oman lapsen hoidosta? Siis yhteiskunnan pitäisi kannustaa kaikkia äitejä jäämään kotiin! Ok, työssä käyvät äidit tuottavat verotuloja, mutta silti kotihoidontuki on törkeän vähän!

Onko kukaan teistä ajatellut tätä asiaa siltä kannalta, että SDP kerää itselleen mainetta tekemällä "maksuttoman päivähoidon".
Todellisuudessahan se ei kuitenkaan ole maksuton, vaan veronmaksajat sen maksaa kuten ennenkin. Suurituloisen veroista menee enemmän ja pienituloisten vähemmän. Sama systeemi, kun nytkin, mutta SDP saa monta ääntä siitä hyvästä :D
Eikö hyvinvointiyhteiskunnassa olisi järkevämpi tukea sitä, että lapsi saisi olla kotona vanhempiensa kanssa. Tällä hetkellähän työttömätkin saa enemmän kuin kotiäidit, jotka kasvattavat kotona tulevia veronmaksajia.. Työtön vaan vie yhteiskunnan varoja, eikä tuota mitään..

Kun ihminen hankkii asunnon, auton ,kesämökin tai veneen hän laskee onko siihen varaa?Mutta kun ihminen synnyttää lapsia, hän ei laske koskaan onko siihen varaa. En tajua tätä logiikkaa varsinkaan niillä joiden kaikessa tulisi miettiä oma varallisuus. Kun mietittäisi ei tarvitsisi pohtia näitä...Ja näin voisi keskittyä lapsen kanssa elämiseen, ilman taloudellisia huolia.Eihän ihminen ota koiraakaan kotiinsa jos varallisuus ei anna myöten-miksi lapsensitten?

Alkuperäinen kirjoittaja ope:
Alkuperäinen kirjoittaja Bishkek Drama Theater:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
miksi pitäisi olla ilmainen päivähoito kaikille?

Onhan peruskoulukin ilmainen kaikille.

Hieman eri asia; peruskoulussa on kyse kouluttautumisesta, perustaidoista(lukeminen,matikka jne) siis aivan eri asia kuin päivähoito.Ja laki määrää oppivelvollisuuden -silloin se tuleekin olla ilmainen.Päivähoito ei ole pakollista kenellekkään ja jos sen haluaa palveluna tulee siitä maksaa.

Tätä mä yritin tuossa aiemmin sanoa, mutta kuulema oikeus ja velvollisuus kulkee käsi kädessä... En vaan tosiaan tiedä miten. Koska ihan eri asiahan ne on.

Alkuperäinen kirjoittaja virer:
Ei kai se nyt suurta lisäkustannuserää enää kuntien budjettiin tekisi, kun nytkinhän vanhemmat maksavat päivähoidosta vain noin vajaan kuudesosan todellisista kustannuksista. Asiasta keskusteltiin täällä aiemmin, ja jostain Turun kaupungin sivuilta löysin tietoa päivähoidon kokonaiskustannuksista. Pikaisen laskutoimituksen mukaan vajaa 1200?/kk/lapsi perushoidossa olisi todellisten päivähoitokustannusten määrä.
Järjestelykysymyshän se kyllä olisi. Mutta en ainakaan itse haluaisi olla päättämässä, keneltä otetaan pois, jos päivähoito laitettaisiin ilmaiseksi.

Juu, en minäkään, vaikka ilmaista ph:a kannatankin. Viisaammat ihmiset saavat mun puolesta päättää nämä asiat.

Mikseivät sitten kotiäidit saa myös 1200 e/kk oman lapsen hoidosta? Siis yhteiskunnan pitäisi kannustaa kaikkia äitejä jäämään kotiin! Ok, työssä käyvät äidit tuottavat verotuloja, mutta silti kotihoidontuki on törkeän vähän!

Kukin kustantakoon omat hankintansa (tässä tapauksessa lapsensa) -Valtio tukekoon "hieman" elämän alkuun,mutta vastuu on vanhemmilla kokonaisvaltaisesti.piste.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:

Kukin kustantakoon omat hankintansa (tässä tapauksessa lapsensa) -Valtio tukekoon "hieman" elämän alkuun,mutta vastuu on vanhemmilla kokonaisvaltaisesti.piste.

Jep. Ja samalla sen päivähoidon pitäisi olla puoli-ilmainen ellei sitten kokonaan :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja mie:

Eli siis jokaiselle päivähoitomaksut todellisten kustannusten mukaan eli 1200 e/kk Turussa????? Vai mitä yritit sanoa? Sopii mulle, en aio päivähoitopaikkaan lastani viedä.

Alkuperäinen kirjoittaja Namelli:
Ihan älytön juttu ! Arvatkaa vaan että päiväkodit pursuisi lapsia kun saisi ILMAISTA hoitoa. Sinne vietäis nekin jotka ei muuten menisi. Hoh hoijaa...

jaa.. en mä kyllä veisi lapsiani huvin vuoksi vaikka olisikin ilmaista. sitten kyllä jos ja kun sille olisi tarvetta.

Alkuperäinen kirjoittaja !!!:
Kun ihminen hankkii asunnon, auton ,kesämökin tai veneen hän laskee onko siihen varaa?Mutta kun ihminen synnyttää lapsia, hän ei laske koskaan onko siihen varaa. En tajua tätä logiikkaa varsinkaan niillä joiden kaikessa tulisi miettiä oma varallisuus. Kun mietittäisi ei tarvitsisi pohtia näitä...Ja näin voisi keskittyä lapsen kanssa elämiseen, ilman taloudellisia huolia.Eihän ihminen ota koiraakaan kotiinsa jos varallisuus ei anna myöten-miksi lapsensitten?

Koska auto tai asunto lainaa koetaan olevan elämää sitovampaa kuin yksi lapsi jonka saa helpommin tehtyä kuin asuntolainan.Ja kaikki kelpaa äideiksi ,toisin on lainan kanssa,kaikki ei kelpaa pankin lainaajaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
Alkuperäinen kirjoittaja Namelli:
Ihan älytön juttu ! Arvatkaa vaan että päiväkodit pursuisi lapsia kun saisi ILMAISTA hoitoa. Sinne vietäis nekin jotka ei muuten menisi. Hoh hoijaa...

jaa.. en mä kyllä veisi lapsiani huvin vuoksi vaikka olisikin ilmaista. sitten kyllä jos ja kun sille olisi tarvetta.

Sitähän mä yritin tuossa kysyä, että poistuisiko subjektiivinen päivähoito- oikeus?

Alkuperäinen kirjoittaja nipu:

Koska auto tai asunto lainaa koetaan olevan elämää sitovampaa kuin yksi lapsi jonka saa helpommin tehtyä kuin asuntolainan.Ja kaikki kelpaa äideiksi ,toisin on lainan kanssa,kaikki ei kelpaa pankin lainaajaksi.

:o :o :headwall:

Tähän on muutaman vuosikymmenen mittaiset historialliset syyt. 1970-luvulla alettiin nähdä naisen rooli kotiöitinä naista riistäväksi ja tasa-arvoa loukkaavaksi. Alettiin panostaa siihen, että naiset siinä missä miehetkin käyvät töissä. Luulisin, että taustalla on edelleen pelko siitä, että naisen asema heikkenisi, jso naisia kannustettaisiin jäämään pois työelämästä. Joissain perheissä saattaisi käydä jopa niin, että kotiin jääminen ei olisi naisen oma tahto vaan perheen toimeentulon kannalta lähes välttämätön.

Alkuperäinen kirjoittaja Luru Lude:
Alkuperäinen kirjoittaja nipu:

:o :o :headwall:

Toi on muuten totta. Äidiksi pääsee kuka vaan,mutta itse en päässyt asuntovelalliseksi.

Yhteistyössä