Vanhanen ihmetteli vaatimusta ilmaisesta päivähoidosta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HyppyKeppi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Poika kun oli ruotsissa hoidossa hoitomaksu oli noin 80 euroa kuussa vaikka tulomme olivat paremmat ruotsissa kuin suomessa. Suomen puolella hoitomaksu oli noin 200 euroa. Ruotsin tasolle suomen päivähoitomaksut.

Mun mielestä päivähoitomaksut on just hyvä näin. Ne maksaa enemmän joilla on enemmän varaa maksaa. Mutta kodinhoidontukea sais nostaa ja reilusti, se on aivan naurettava summa minkä kuussa saa :o

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Millä se maksuttomuus sitten rahoitettaisiin, onkin jo toinen juttu.

Ei kai se nyt suurta lisäkustannuserää enää kuntien budjettiin tekisi, kun nytkinhän vanhemmat maksavat päivähoidosta vain noin vajaan kuudesosan todellisista kustannuksista. Asiasta keskusteltiin täällä aiemmin, ja jostain Turun kaupungin sivuilta löysin tietoa päivähoidon kokonaiskustannuksista. Pikaisen laskutoimituksen mukaan vajaa 1200?/kk/lapsi perushoidossa olisi todellisten päivähoitokustannusten määrä.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti myös:
Minkä hemmetin takia aina äidit vaatii lapsilleen kaiken ilmaiseksi valtion taholta?

Niin, se on kuitenkin jo aika hyvin, että eskari ja koulu on jokaiselle ilmainen ja mahdollinen. Kai ihmiset on tottuneet siihen että kaikki mulle heti ilmaiseksi :/ Mä en vaan mitenkään saa kaaliini mahtumaan, miksi kenenkään pitäisi saada päivähoitopaikka ilmaiseksi =)

Alkuperäinen kirjoittaja Wilkins tallustelemassa:
Ei kai se nyt suurta lisäkustannuserää enää kuntien budjettiin tekisi, kun nytkinhän vanhemmat maksavat päivähoidosta vain noin vajaan kuudesosan todellisista kustannuksista. Asiasta keskusteltiin täällä aiemmin, ja jostain Turun kaupungin sivuilta löysin tietoa päivähoidon kokonaiskustannuksista. Pikaisen laskutoimituksen mukaan vajaa 1200?/kk/lapsi perushoidossa olisi todellisten päivähoitokustannusten määrä.
Järjestelykysymyshän se kyllä olisi. Mutta en ainakaan itse haluaisi olla päättämässä, keneltä otetaan pois, jos päivähoito laitettaisiin ilmaiseksi.

Kun eivät ne maksimiakaan maksavat ole välttämättä mitään porhoja. Jos on pari lasta, molemmat tienaa pari tonnia kuussa, asuntolainaa maksettava jne., niin se liki neljäsataa kuussa on iso menoerä.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Järjestelykysymyshän se kyllä olisi. Mutta en ainakaan itse haluaisi olla päättämässä, keneltä otetaan pois, jos päivähoito laitettaisiin ilmaiseksi.

Juu, en minäkään, vaikka ilmaista ph:a kannatankin. Viisaammat ihmiset saavat mun puolesta päättää nämä asiat.

Juu, en minäkään, vaikka ilmaista ph:a kannatankin. Viisaammat ihmiset saavat mun puolesta päättää nämä asiat.
Mä en varsinaisesti kannata ilmaista päivähoitoa, mutta tuloloukkujen poistamista kylläkin. Mun mielestä kun työssäkäynnin pitäisi aina nostaa elintasoa. Missään tapauksessa se ei ainakaan saisi laskea sitä. Toisaalta olen myös kotiäityden kannattaja. Jos mä saisin päättää, takaisin tulisi perheverotus sekä lapsi- ja yh-vähennykset. Silloin niissä perheissä, joissa vain toinen vanhemmista käy töissä, elintaso nousisi nykyiseen verrattuna. Ilman erillisiä tukia.

Alkuperäinen kirjoittaja MargeSimpson:
Miksi päivähoidosta pitää maksaa, mutta peruskoulusta ei? Kumpikin (pääosin, lukuunottamatta yksityisiä pk:ja tai hoitajia) kunnan tuottamia palveluita lapsille ja minusta aika vertailukelpoisia keskenään.

Koulutus on kaikille hyvä olla olemassa, ja onhan olemassa oppivelvollisuus, ei siis vapaaehtoisuus.
Päivähoitoon ei ole velvollisuutta viedä lasta, se on vapaaehtoista.
Ei siis kovinkaan vertailukelpoisia.

Subjektiivinen päivähoito? Niin, riippuuhan se siitä, miten niitä verrataan.

Niinhän se riippuu. Subjektiivinen päivähoito on ihan eri asia kuin oppivelvollisuus.
Päivähoito on vain mahdollista, ei velvollisuus jokaiselle.
Kun taas se oppivelvollisuus on kaikille.

Ymmärrän toki eron. Oikeus ja velvollisuus ovat kuitenkin aika tiiviisti käsi kädessä kulkevia määritteitä.

En kyllä ymmärrä miten :)
Esim. mulla on oikeus saada lapselle hoitopaikka, mutta ei todellakaan mitään velvollisuutta viedä noita hoitoon. Päinvastoin, kaupunki taitaa olla ihan tyytyväinen jokaisesta joka ei kinua hoitopaikkaa :whistle:
Kun taas koulupaikkaa ei tarvitse kinuta mistään.

Ei kunta ole pelkästään iloinen siitä, jos joku "ei ole kinuamassa hoitopaikkaa". Koska se tarkoittaa myös niiden verotulojen menetystä kunnalle, jotka kunta saisi naisen käydessä töissä.

Alkuperäinen kirjoittaja verotuloja kunnalle kun naiset töissä:
Miksi päivähoidosta pitää maksaa, mutta peruskoulusta ei? Kumpikin (pääosin, lukuunottamatta yksityisiä pk:ja tai hoitajia) kunnan tuottamia palveluita lapsille ja minusta aika vertailukelpoisia keskenään.

Koulutus on kaikille hyvä olla olemassa, ja onhan olemassa oppivelvollisuus, ei siis vapaaehtoisuus.

Niinhän se riippuu. Subjektiivinen päivähoito on ihan eri asia kuin oppivelvollisuus.

Ymmärrän toki eron. Oikeus ja velvollisuus ovat kuitenkin aika tiiviisti käsi kädessä kulkevia määritteitä.

Esim. mulla on oikeus saada lapselle hoitopaikka, mutta ei todellakaan mitään velvollisuutta viedä noita hoitoon. Päinvastoin, kaupunki taitaa olla ihan tyytyväinen jokaisesta joka ei kinua hoitopaikkaa :whistle:

Ei kunta ole pelkästään iloinen siitä, jos joku "ei ole kinuamassa hoitopaikkaa". Koska se tarkoittaa myös niiden verotulojen menetystä kunnalle, jotka kunta saisi naisen käydessä töissä.

:headwall: Niistä verotuloista maksetaan se puoli-ilmainen päivähoitopaikka...! Vanhemmat kun ei kokonaan maksa sitä todellista summaa mitä yksi päivähoitopaikka maksaa, kunta maksaa niistä verotuloista...!

Alkuperäinen kirjoittaja Namelli:
Ihan älytön juttu ! Arvatkaa vaan että päiväkodit pursuisi lapsia kun saisi ILMAISTA hoitoa. Sinne vietäis nekin jotka ei muuten menisi. Hoh hoijaa...

No pursuaahan ne nytkin. Itse en saa lapselle paikkaa, kun niin moni pitää alle 3vuotiastaan virikepaikalla ja itse on kotona. *prkl*

:headwall: Niistä verotuloista maksetaan se puoli-ilmainen päivähoitopaikka...! Vanhemmat kun ei kokonaan maksa sitä todellista summaa mitä yksi päivähoitopaikka maksaa, kunta maksaa niistä verotuloista...!

Kyllä mä tämän ymmärrän. Mutta ne verotulot ovat monissa tapauksissa suuremmat kuin se lasten hoitoon menevä raha kunnalta. Eli kunta voittaa taloudellisesti siinä kun nainen käy töissä. Tai sanokaa nyt, kuinka paljon se lapsen hoitopäivä/kk sitten maksaa kunnalle noin suunnilleen?

Kyllä mä tämän ymmärrän. Mutta ne verotulot ovat monissa tapauksissa suuremmat kuin se lasten hoitoon menevä raha kunnalta. Eli kunta voittaa taloudellisesti siinä kun nainen käy töissä. Tai sanokaa nyt, kuinka paljon se lapsen hoitopäivä/kk sitten maksaa kunnalle noin suunnilleen?

Googletin:
Kunnallinen päivähoitopaikka maksaa kuukausitasolla laskettuna 900 - 1.350 ? (bruttohinta, jossa ei ole huomioitu päivähoitomaksuja) riippuen päivähoitomuodosta.

Lähde: http://www.kalvia.fi/cgi-bin/linnea.pl?document=00011238

Samasta linkistä löytyi tämä:

Kotihoidon tarjoaminen varteenotettavaksi vaihtoehdoksi on myös kuntataloudellisesta näkökulmasta perusteltua ja järkevää. Yhden lapsen osalta vuosittainen säästö oli n. 1.000?, mikäli kuntalisän suuruus oli 200?/kk perhettä kohti. Säästöä tulisi mahdollisesti enemmänkin, kun lasketaan mukaan sisarusten kotihoidon tuomat säästöt.
Lisäksi alle 3-vuotiaiden kunnallinen hoitotarve vähenisi, jolloin pitkällä aikavälillä pystyttäisiin suuntaamaan resursseja 3-6 -vuotiaiden hoitoon. Kuntalisä parantaisi myös kunnallisen päivähoidon tasoa, kun ryhmäkokojen ei tarvitsisi olla niin suuria ja yhtä hoitajaa kohden olisi silloin vähemmän lapsia. Näin myös päiväkotihoidossa olevat lapset hyötyisivät.

Mun mielestä hoitomaksut on ok koska sillon voin äitinäkin vaatia hoidolta tasoa. Jos se olisi ilmaista niin pelkäisin lähinnä sitä että kaikki veisivät lapsensa hoitoon vaikka olisi mahdollista pitää lapset kotona. Me maksamme päivien mukaan hoidosta ja lapset AINA kotona kun meillä viikolla vapaata. Eli ovat vain pakolliset päivät hoidossa.

"Kyllä mä tämän ymmärrän. Mutta ne verotulot ovat monissa tapauksissa suuremmat kuin se lasten hoitoon menevä raha kunnalta. Eli kunta voittaa taloudellisesti siinä kun nainen käy töissä. Tai sanokaa nyt, kuinka paljon se lapsen hoitopäivä/kk sitten maksaa kunnalle noin suunnilleen?

Googletin:
Kunnallinen päivähoitopaikka maksaa kuukausitasolla laskettuna 900 - 1.350 ? (bruttohinta, jossa ei ole huomioitu päivähoitomaksuja) riippuen päivähoitomuodosta.
Lähde: http://www.kalvia.fi/cgi-bin/linnea.pl?document=00011238""

Joo, mäkin löysin sellaisen, että alle 3-vuotiaan hoito on kalleinta, koska pitää olla esim hoitajia enemmän lasta kohden. Alle 3v kotihoitoa tulisikin mielestäni tukea paremmin. Mutta yli 3-vuotiaiden hoito voi alkaa olla vähän siinä ja siinä. Ainakin vähän paremmin tienaavien kohdalla.

Työssäkäynti (ja palkan saaminen) antavat mahdollisuuden myös kuluttaa ja käyttää niitä tulojaan esim. kauppaan ja palveluihin kunnan alueella eli se on taas kunnan yrittäjille ja kunnallekin kannattavaa. Mutta en mä tästä tiedä, kunhan aattelin vain..

- vanhempainrahakausi venytetään pitkäksi, aiempiin tuloihin perustuvaksi etuudeksi, eli n 500 päiväksi, joista 300 päivää on 80% tuloista, loput 60%

- kauden voi pitää miten haluaa ja kumpi vanhemmista haluaa, eli voi olla vaikka 2 päivänä töissä ja neljänä kotona lapsen kanssa tulotason romahtamatta, kautta voi pitkittää siihen saakka kunnes lapsi menee toiselle luokalle

- kotihoidontuen voisi tällaisen systeemin kanssa poistaa
- subjektiivinen päivähoito-oikeus pois, päiväkotien kokoa pienennettävä ja määrää lisättävä, eli pieniä yksiköitä paljon
- hoitosopimus tehdään työsuhteen laadun ja määrän perusteella, ei vanhempien oma toiveen =lapsi hoidossa vain kun vanhemmat töissä

Näin saadaan joustava systeemi, jossa työnteko kannattaa ja hoitopaikkoja ois kaikille. Ja kustannus=halvempaa kuin nykyään.

"Kyllä mä tämän ymmärrän. Mutta ne verotulot ovat monissa tapauksissa suuremmat kuin se lasten hoitoon menevä raha kunnalta. Eli kunta voittaa taloudellisesti siinä kun nainen käy töissä. Tai sanokaa nyt, kuinka paljon se lapsen hoitopäivä/kk sitten maksaa kunnalle noin suunnilleen?

Googletin:

Joo, mäkin löysin sellaisen, että alle 3-vuotiaan hoito on kalleinta, koska pitää olla esim hoitajia enemmän lasta kohden. Alle 3v kotihoitoa tulisikin mielestäni tukea paremmin. Mutta yli 3-vuotiaiden hoito voi alkaa olla vähän siinä ja siinä. Ainakin vähän paremmin tienaavien kohdalla.

Työssäkäynti (ja palkan saaminen) antavat mahdollisuuden myös kuluttaa ja käyttää niitä tulojaan esim. kauppaan ja palveluihin kunnan alueella eli se on taas kunnan yrittäjille ja kunnallekin kannattavaa. Mutta en mä tästä tiedä, kunhan aattelin vain..

Meinaatko että me ei kuluteta ollenkaan vain siksi, että mä hoidan lapset kotona :D No joo, vitsi... Mutta siis ota huomioon että usein on se toinenkin puolisko olemassa :whistle:
Yksinhuoltajat taas onkin eri juttu. Yhden ihmisen tuloilla onkin eri asia maksaa päivähoitomaksut. Mutta ihan hyvin yksinhuoltajakin voi hoitaa lasta kotona, ilman että edes sossun luukulle tarvitsee mennä.

Googletin:

Meinaatko että me ei kuluteta ollenkaan vain siksi, että mä hoidan lapset kotona :D No joo, vitsi... Mutta siis ota huomioon että usein on se toinenkin puolisko olemassa :whistle: .

Mä ainakin kulutan eri tavalla (ja näin kartutan omankin kunnan verotuloja) kun saan töissä ollessani käteen 2300 kuussa (miinus hoitomaksu), kun nyt hoitovapaalla saan sen 300 tai mitä se nyt on :D Mutta ei siinä mitään, luonto kiittää jne...

Usein on se toinenkin puolisko olemassa tosiaan, mutta kyllähän silti on enemmän rahaa käytettävissä kunnan alueen tuotteiden ja palvelujen ostamiseen kun nainenkin käy töissä.

Tuo Ruotsin malli lähtee hyvin pitkälle viedystä tasa-arvosta, joka jyllää ruotsalaisten ajattelumaailmassa. Se kun ei edistä tasa-arvoa pätkääkään, että naiset jäävät moniksi vuosiksi kotiin lasten kanssa. Päinvastoin. En mä sano että tämä olisi hyvä tai huono tai että sellaista "tasa-arvoa" kaivattaisiin. Vain että se on ruotsalaisen mallin taustalla.

Ruotsissa muutenkin kannustetaan hyvin pitkälle naisten töissäkäyntiä juuri esim. tasa-arvon nimissä. Siellähän jopa saadaan tutkimustuloksia, joiden mukaan lapsen hoidossaololla on jotain hyviäkin vaikutuksia lapsen kehitykseen :D Toisin kuin Suomessa..

Alkuperäinen kirjoittaja Bishkek Drama Theater:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
miksi pitäisi olla ilmainen päivähoito kaikille?

Onhan peruskoulukin ilmainen kaikille.

Edelleen, päivähoitoon on oikeus, ei velvollisuus.
Peruskoulu on kaikille, on oppivelvollisuus joten toki sen velvollisuuden täytyy olla ilmainen. Mutta kun se päivähoito on ihan vapaaehtoista, ei pakollista.

Alkuperäinen kirjoittaja Bishkek Drama Theater:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
miksi pitäisi olla ilmainen päivähoito kaikille?

Onhan peruskoulukin ilmainen kaikille.

Edelleen, päivähoitoon on oikeus, ei velvollisuus.
Peruskoulu on kaikille, on oppivelvollisuus joten toki sen velvollisuuden täytyy olla ilmainen. Mutta kun se päivähoito on ihan vapaaehtoista, ei pakollista.

Päivähoito on yhteiskunnan tuki lapsiperheille, jotta vanhemmat voivat käydä töissä. Oppivelvollisuuden vuoksi koulut ovat maksuttomia, jotta luku- ja kirjoitustaito saadaan pidettyä yllä. Muuten painumme pian kehitysmaan tasolle. Kehitysmaan tasolla olemme kyllä siinä, että meillä niin moni nainen jää kotiin kotiäidiksi, eikä tee palkkatyötä.

Yhteistyössä