Poika kun oli ruotsissa hoidossa hoitomaksu oli noin 80 euroa kuussa vaikka tulomme olivat paremmat ruotsissa kuin suomessa. Suomen puolella hoitomaksu oli noin 200 euroa. Ruotsin tasolle suomen päivähoitomaksut.
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:Millä se maksuttomuus sitten rahoitettaisiin, onkin jo toinen juttu.
Alkuperäinen kirjoittaja äiti myös:Minkä hemmetin takia aina äidit vaatii lapsilleen kaiken ilmaiseksi valtion taholta?
Järjestelykysymyshän se kyllä olisi. Mutta en ainakaan itse haluaisi olla päättämässä, keneltä otetaan pois, jos päivähoito laitettaisiin ilmaiseksi.Alkuperäinen kirjoittaja Wilkins tallustelemassa:Ei kai se nyt suurta lisäkustannuserää enää kuntien budjettiin tekisi, kun nytkinhän vanhemmat maksavat päivähoidosta vain noin vajaan kuudesosan todellisista kustannuksista. Asiasta keskusteltiin täällä aiemmin, ja jostain Turun kaupungin sivuilta löysin tietoa päivähoidon kokonaiskustannuksista. Pikaisen laskutoimituksen mukaan vajaa 1200?/kk/lapsi perushoidossa olisi todellisten päivähoitokustannusten määrä.
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:Järjestelykysymyshän se kyllä olisi. Mutta en ainakaan itse haluaisi olla päättämässä, keneltä otetaan pois, jos päivähoito laitettaisiin ilmaiseksi.Alkuperäinen kirjoittaja Wilkins tallustelemassa:Ei kai se nyt suurta lisäkustannuserää enää kuntien budjettiin tekisi, kun nytkinhän vanhemmat maksavat päivähoidosta vain noin vajaan kuudesosan todellisista kustannuksista. Asiasta keskusteltiin täällä aiemmin, ja jostain Turun kaupungin sivuilta löysin tietoa päivähoidon kokonaiskustannuksista. Pikaisen laskutoimituksen mukaan vajaa 1200?/kk/lapsi perushoidossa olisi todellisten päivähoitokustannusten määrä.
Mä en varsinaisesti kannata ilmaista päivähoitoa, mutta tuloloukkujen poistamista kylläkin. Mun mielestä kun työssäkäynnin pitäisi aina nostaa elintasoa. Missään tapauksessa se ei ainakaan saisi laskea sitä. Toisaalta olen myös kotiäityden kannattaja. Jos mä saisin päättää, takaisin tulisi perheverotus sekä lapsi- ja yh-vähennykset. Silloin niissä perheissä, joissa vain toinen vanhemmista käy töissä, elintaso nousisi nykyiseen verrattuna. Ilman erillisiä tukia.Alkuperäinen kirjoittaja Wilkins tallustelemassa:Juu, en minäkään, vaikka ilmaista ph:a kannatankin. Viisaammat ihmiset saavat mun puolesta päättää nämä asiat.
Alkuperäinen kirjoittaja MargeSimpson:Alkuperäinen kirjoittaja Wilkins tallustelemassa:Alkuperäinen kirjoittaja MargeSimpson:Alkuperäinen kirjoittaja Wilkins tallustelemassa:Alkuperäinen kirjoittaja MargeSimpson:Alkuperäinen kirjoittaja Wilkins tallustelemassa:Miksi päivähoidosta pitää maksaa, mutta peruskoulusta ei? Kumpikin (pääosin, lukuunottamatta yksityisiä pk:ja tai hoitajia) kunnan tuottamia palveluita lapsille ja minusta aika vertailukelpoisia keskenään.
Koulutus on kaikille hyvä olla olemassa, ja onhan olemassa oppivelvollisuus, ei siis vapaaehtoisuus.
Päivähoitoon ei ole velvollisuutta viedä lasta, se on vapaaehtoista.
Ei siis kovinkaan vertailukelpoisia.
Subjektiivinen päivähoito? Niin, riippuuhan se siitä, miten niitä verrataan.
Niinhän se riippuu. Subjektiivinen päivähoito on ihan eri asia kuin oppivelvollisuus.
Päivähoito on vain mahdollista, ei velvollisuus jokaiselle.
Kun taas se oppivelvollisuus on kaikille.
Ymmärrän toki eron. Oikeus ja velvollisuus ovat kuitenkin aika tiiviisti käsi kädessä kulkevia määritteitä.
En kyllä ymmärrä miten![]()
Esim. mulla on oikeus saada lapselle hoitopaikka, mutta ei todellakaan mitään velvollisuutta viedä noita hoitoon. Päinvastoin, kaupunki taitaa olla ihan tyytyväinen jokaisesta joka ei kinua hoitopaikkaa![]()
Kun taas koulupaikkaa ei tarvitse kinuta mistään.
Alkuperäinen kirjoittaja verotuloja kunnalle kun naiset töissä:Alkuperäinen kirjoittaja MargeSimpson:Alkuperäinen kirjoittaja Wilkins tallustelemassa:Alkuperäinen kirjoittaja MargeSimpson:Alkuperäinen kirjoittaja Wilkins tallustelemassa:Alkuperäinen kirjoittaja MargeSimpson:Alkuperäinen kirjoittaja Wilkins tallustelemassa:Miksi päivähoidosta pitää maksaa, mutta peruskoulusta ei? Kumpikin (pääosin, lukuunottamatta yksityisiä pk:ja tai hoitajia) kunnan tuottamia palveluita lapsille ja minusta aika vertailukelpoisia keskenään.
Koulutus on kaikille hyvä olla olemassa, ja onhan olemassa oppivelvollisuus, ei siis vapaaehtoisuus.
Niinhän se riippuu. Subjektiivinen päivähoito on ihan eri asia kuin oppivelvollisuus.
Ymmärrän toki eron. Oikeus ja velvollisuus ovat kuitenkin aika tiiviisti käsi kädessä kulkevia määritteitä.
Esim. mulla on oikeus saada lapselle hoitopaikka, mutta ei todellakaan mitään velvollisuutta viedä noita hoitoon. Päinvastoin, kaupunki taitaa olla ihan tyytyväinen jokaisesta joka ei kinua hoitopaikkaa![]()
Ei kunta ole pelkästään iloinen siitä, jos joku "ei ole kinuamassa hoitopaikkaa". Koska se tarkoittaa myös niiden verotulojen menetystä kunnalle, jotka kunta saisi naisen käydessä töissä.
Alkuperäinen kirjoittaja Namelli:Ihan älytön juttu ! Arvatkaa vaan että päiväkodit pursuisi lapsia kun saisi ILMAISTA hoitoa. Sinne vietäis nekin jotka ei muuten menisi. Hoh hoijaa...
Alkuperäinen kirjoittaja MargeSimpson:Alkuperäinen kirjoittaja verotuloja kunnalle kun naiset töissä:Alkuperäinen kirjoittaja MargeSimpson:Alkuperäinen kirjoittaja Wilkins tallustelemassa:Alkuperäinen kirjoittaja MargeSimpson:Alkuperäinen kirjoittaja Wilkins tallustelemassa:Alkuperäinen kirjoittaja MargeSimpson:Alkuperäinen kirjoittaja Wilkins tallustelemassa:Miksi päivähoidosta pitää maksaa, mutta peruskoulusta ei? Kumpikin (pääosin, lukuunottamatta yksityisiä pk:ja tai hoitajia) kunnan tuottamia palveluita lapsille ja minusta aika vertailukelpoisia keskenään.
Ei kunta ole pelkästään iloinen siitä, jos joku "ei ole kinuamassa hoitopaikkaa". Koska se tarkoittaa myös niiden verotulojen menetystä kunnalle, jotka kunta saisi naisen käydessä töissä.
:headwall: Niistä verotuloista maksetaan se puoli-ilmainen päivähoitopaikka...! Vanhemmat kun ei kokonaan maksa sitä todellista summaa mitä yksi päivähoitopaikka maksaa, kunta maksaa niistä verotuloista...!
Alkuperäinen kirjoittaja verotuloja kunnalle kun naiset töissä:Alkuperäinen kirjoittaja MargeSimpson:Alkuperäinen kirjoittaja verotuloja kunnalle kun naiset töissä:Alkuperäinen kirjoittaja MargeSimpson:Alkuperäinen kirjoittaja Wilkins tallustelemassa:Alkuperäinen kirjoittaja MargeSimpson:Alkuperäinen kirjoittaja Wilkins tallustelemassa:Alkuperäinen kirjoittaja MargeSimpson:Alkuperäinen kirjoittaja Wilkins tallustelemassa:Miksi päivähoidosta pitää maksaa, mutta peruskoulusta ei? Kumpikin (pääosin, lukuunottamatta yksityisiä pk:ja tai hoitajia) kunnan tuottamia palveluita lapsille ja minusta aika vertailukelpoisia keskenään.
:headwall: Niistä verotuloista maksetaan se puoli-ilmainen päivähoitopaikka...! Vanhemmat kun ei kokonaan maksa sitä todellista summaa mitä yksi päivähoitopaikka maksaa, kunta maksaa niistä verotuloista...!
Kyllä mä tämän ymmärrän. Mutta ne verotulot ovat monissa tapauksissa suuremmat kuin se lasten hoitoon menevä raha kunnalta. Eli kunta voittaa taloudellisesti siinä kun nainen käy töissä. Tai sanokaa nyt, kuinka paljon se lapsen hoitopäivä/kk sitten maksaa kunnalle noin suunnilleen?
Alkuperäinen kirjoittaja verotuloja kunnalle kun naiset töissä:"Kyllä mä tämän ymmärrän. Mutta ne verotulot ovat monissa tapauksissa suuremmat kuin se lasten hoitoon menevä raha kunnalta. Eli kunta voittaa taloudellisesti siinä kun nainen käy töissä. Tai sanokaa nyt, kuinka paljon se lapsen hoitopäivä/kk sitten maksaa kunnalle noin suunnilleen?
Googletin:
Kunnallinen päivähoitopaikka maksaa kuukausitasolla laskettuna 900 - 1.350 ? (bruttohinta, jossa ei ole huomioitu päivähoitomaksuja) riippuen päivähoitomuodosta.
Lähde: http://www.kalvia.fi/cgi-bin/linnea.pl?document=00011238""
Joo, mäkin löysin sellaisen, että alle 3-vuotiaan hoito on kalleinta, koska pitää olla esim hoitajia enemmän lasta kohden. Alle 3v kotihoitoa tulisikin mielestäni tukea paremmin. Mutta yli 3-vuotiaiden hoito voi alkaa olla vähän siinä ja siinä. Ainakin vähän paremmin tienaavien kohdalla.
Työssäkäynti (ja palkan saaminen) antavat mahdollisuuden myös kuluttaa ja käyttää niitä tulojaan esim. kauppaan ja palveluihin kunnan alueella eli se on taas kunnan yrittäjille ja kunnallekin kannattavaa. Mutta en mä tästä tiedä, kunhan aattelin vain..
Alkuperäinen kirjoittaja MargeSimpson:Alkuperäinen kirjoittaja verotuloja kunnalle kun naiset töissä:"Kyllä mä tämän ymmärrän. Mutta ne verotulot ovat monissa tapauksissa suuremmat kuin se lasten hoitoon menevä raha kunnalta. Eli kunta voittaa taloudellisesti siinä kun nainen käy töissä. Tai sanokaa nyt, kuinka paljon se lapsen hoitopäivä/kk sitten maksaa kunnalle noin suunnilleen?
Googletin:
Kunnallinen päivähoitopaikka maksaa kuukausitasolla laskettuna 900 - 1.350 ? (bruttohinta, jossa ei ole huomioitu päivähoitomaksuja) riippuen päivähoitomuodosta.
Lähde: http://www.kalvia.fi/cgi-bin/linnea.pl?document=00011238""
Joo, mäkin löysin sellaisen, että alle 3-vuotiaan hoito on kalleinta, koska pitää olla esim hoitajia enemmän lasta kohden. Alle 3v kotihoitoa tulisikin mielestäni tukea paremmin. Mutta yli 3-vuotiaiden hoito voi alkaa olla vähän siinä ja siinä. Ainakin vähän paremmin tienaavien kohdalla.
Työssäkäynti (ja palkan saaminen) antavat mahdollisuuden myös kuluttaa ja käyttää niitä tulojaan esim. kauppaan ja palveluihin kunnan alueella eli se on taas kunnan yrittäjille ja kunnallekin kannattavaa. Mutta en mä tästä tiedä, kunhan aattelin vain..
Meinaatko että me ei kuluteta ollenkaan vain siksi, että mä hoidan lapset kotonaNo joo, vitsi... Mutta siis ota huomioon että usein on se toinenkin puolisko olemassa
.
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:miksi pitäisi olla ilmainen päivähoito kaikille?
Alkuperäinen kirjoittaja Bishkek Drama Theater:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:miksi pitäisi olla ilmainen päivähoito kaikille?
Onhan peruskoulukin ilmainen kaikille.
Alkuperäinen kirjoittaja MargeSimpson:Alkuperäinen kirjoittaja Bishkek Drama Theater:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:miksi pitäisi olla ilmainen päivähoito kaikille?
Onhan peruskoulukin ilmainen kaikille.
Edelleen, päivähoitoon on oikeus, ei velvollisuus.
Peruskoulu on kaikille, on oppivelvollisuus joten toki sen velvollisuuden täytyy olla ilmainen. Mutta kun se päivähoito on ihan vapaaehtoista, ei pakollista.