[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";27605222]Olen pahoillani, jos olen joitakuita loukannut vastaamalla kysymyksiin kysymyksillä. Mutta oikeasti olen vilpittömän kiinnostunut siitä, miksi ajattelemme lähtökohtaisesti että sukupuolineutraalin nimen antaminen lapselle on sukupuolen "salaamista". Ihan yhtä hyvin voitaisiin puhua sukupuolen "paljastamisesta". Päätöshän sekin on, että lapsi saa nimekseen Anni ja hänet puetaan kauppareisuulle pinkkiin. Ei ehkä yhtä tietoinen päätös, mutta päätös kuitenkin.
Ihmisillä voi sitten olla päätöksiensä takana erilaisia syitä. Ehkä "Kuura" on intersukupuolinen lapsi, ehkä hänen lähipiirissään on sellaisia, ehkä hänen vanhempansa pitävät sukupuolineutraaliutta arvona sinänsä poliittisista tai kulttuurisista syistä. Tai ehkä he ovat ihan oikeaasti hysteerisiä, kuten Marjotshka ehdotti.
Mutta emme me sen pinkkiin puetun "Anninkaan" kanssa ala miettiä, mitä hänen vanhemmistaan kertoo hänen sukupuolensa korostaminen. Emme ainakaan yhden kassajonokohtaamisen perusteella.
Toivottavasti tämä vähän avasi ajatuksiani.[/QUOTE]
En ole loukkaantunut mistään.

Käytin ilmausta sukupuolen salaaminen siksi, koska ap kirjoitti, että ei halua että sukupuoli tulee ilmi nimestä. Mielsin sen sukupuolen salaamiseksi, koska mielestäni siihen koko sukupuolineutraalius- ajattelu perustuu. "Kielletään" ihmisen fysiologinen sukupuoli syystä tai toisesta. Parasta olisi varmaan ollut jos ap olisi itse tullut vastaamaan, miksi haluaa tällaisen nimen antaa. Ei tällaisessa nimessä välttämättä sinänsä ole mitään pahaa. Mielestäni lapsen sukupuoli ei ole kenenkään päätettävissä (lukuunottamatta niitä harvoja tilanteita, jolloin sukupuolen määrittäminen on vaikeaa, ja lääkäreiden kanssa vanhemmat yhdessä pohtivat, kumpi sukupuoli valitaan. Yleensä näissä tapauksissa muiden biologisten seikkojen määrittäminen kuitenkin osoittaa, että lapsi on sukupuoleltaan enemmän x kuin y.)
En ole sitä mieltä, että tyttö täytyy välttämättä pukea pinkkiin ja laittaa leikkimään nukella. Uskon, että jokainen vanhempi pukee lapsensa sellaisiin vaatteisiin, joita itse pitää kauniina ja lapselleen sopivina. Näin toimitaan, kunnes lapsi itse oppii päättämään ja valitsemaan omat mieltymyksensä. En esimerkiksi pukisi lasta tarkoituksella sellaiseen väriin, jota tiedän hänen inhoavan. Monet tytöt valitsevat luonnostaan ilman erityistä ohjaustakin ns. tyttöleikit ja pojat poikaleikit. Siinä ei ole mielestäni mitään pahaa. Siinä sen sijaan on, jos esimerkiksi joku tyttö haluaa leikkiä poikaleikkiä, ettei sitä hänelle sallittaisi, koska hän on tyttö. Sitä pidän kuitenkin vastenmielisenä, että ulkoapäin ohjattuna pojat laitetaan tietoisesti leikkimään ns. tyttöleikkejä ja tytöt poikaleikkejä.
Sitten on nämä poliittiset ja kulttuuriset seikat, jotka mainitsit. Lisäisin tähän ideologiset seikat. Juuri näitä olisinkin halunnut kuulla hyvin perusteltuna, että miksi tällainen ajattelumalli on valittu.
Sukupuoli on mielestäni ennenkaikkea muuta kuin mitä ulkoinen olemus osoittaa. Mutta myös ulkoisilla tekijöillä on vaikutusta siihen, millaiseksi psyykemme ja itsetuntemuksemme kehittyy. Uskon, että oli tyttö sitten puettu vihreään tai vaaleanpunaiseen tärkeintä on henkisen kehityksen tukeminen ja se, että opetetaan arvostamaan juuri sitä, mitä faktisesti on. Ajatus siitä, että lapsi voi itse valita, on mielestäni kaikin puolin kestämätön.