Vanhanaikainen sukupuolineutraali nimi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mikä nimeksi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ja mie luulin et on tytön nimi. Väestoliiton nimirekisteristä voi katsoa minkä verran mitäkin nimeä on annettu millekin sukupuolelle. Valkkaa sieltä sit semmoisen nimen mitä on melko yhtä paljon annettu kummallekin. sitten etunimet.net löytyy vanhoja nimiä, luontonimiä yms...

Mutta Kuura, Kaino, Havu, Toimi, Veini, Tenhi,

Hassua miten mielikuvat vaihtelee... Mä en tunne kun pari Mitjaa ja molemmat on kyllä miehiä... Sama oli kyllä Kainon kanssa, luulin et on vaan miehen nimi, mut sit eräänä päivänä tuli vastaan nainen joka esitteli itsensä ystävälleni Kainoksi. Onneksi olin selin häneen eikä hän ehtinyt näkemään ilmettäni ennen kun sain sen peruslukemille ja esittelin itseni :D

[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";27604910]Onko aloittaja ilmaissut, että hän haluaa lapsensa sukupuolen olevan salaisuus? Veikkaisin, että ystävät ja tuttavat kyllä saavat tietää lapsen sukupuolen, pikemminkin kysymys on siitä, tarvitseeko joka ainoan ihmisen kaupan kassajonossa saada sitä ensimmäisenä selville lapsesta.

Oma lapseni on ainoa ollut erittäin sukupuolensa näköinen ja oloinen, joten meillä sukupuolineutraaliuden pyrkimys olisi kääntynyt koomiseksi. Mutta en minä katso kansalaisoikeudekseni, että minun pitäisi saada tietää jokaisesta vastaan tulevasta lapsesta heti, kumpaa sorttia tämä on.

AP: Itselleni tuli mieleen Kuura. En tosin tiedä, onko vanha vai uusi nimi, mutta ainakin suomalainen.[/QUOTE]

Miksi kauppajonossa jne pitäisi salata sukupuoli? Minusta sukupuoli ei ole yksityisyysasia, jota pitäisi piilotella.

[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";27604983]Kysytään niin päin, että mihin tarkoitukseen sinä tarvitset sitä tietoa?[/QUOTE]

En mihinkään. Juurikin niin. Se ei ole mitään raskauttavaa mystistä salaista tai vahingollista lapselle eikä kellekään, että se pitäisi salata.

[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";27604910]Onko aloittaja ilmaissut, että hän haluaa lapsensa sukupuolen olevan salaisuus? Veikkaisin, että ystävät ja tuttavat kyllä saavat tietää lapsen sukupuolen, pikemminkin kysymys on siitä, tarvitseeko joka ainoan ihmisen kaupan kassajonossa saada sitä ensimmäisenä selville lapsesta.

Oma lapseni on ainoa ollut erittäin sukupuolensa näköinen ja oloinen, joten meillä sukupuolineutraaliuden pyrkimys olisi kääntynyt koomiseksi. Mutta en minä katso kansalaisoikeudekseni, että minun pitäisi saada tietää jokaisesta vastaan tulevasta lapsesta heti, kumpaa sorttia tämä on.

AP: Itselleni tuli mieleen Kuura. En tosin tiedä, onko vanha vai uusi nimi, mutta ainakin suomalainen.[/QUOTE]

Aloittaja sanoi että sukupuolta ei heti nimen perusteella saisi saada tietoon. Käytin siitä nyt sanaa salaisuus. Se minua nimenomaan ihmetyttää, että miksei sitä sukupuolta saisi tietää? Siis mitä pahaa on siinä, että kaupan kassajonossa (missä ei tosin mielestäni ole nimen kanssa mitään tekemistä) tulisi ilmi jonkun sukupuoli?

Aloittaja sanoi että sukupuolta ei heti nimen perusteella saisi saada tietoon. Käytin siitä nyt sanaa salaisuus. Se minua nimenomaan ihmetyttää, että miksei sitä sukupuolta saisi tietää? Siis mitä pahaa on siinä, että kaupan kassajonossa (missä ei tosin mielestäni ole nimen kanssa mitään tekemistä) tulisi ilmi jonkun sukupuoli?

Kysyn ihan samaa toisin päin, mitä pahaa on siinä, jos sukupuoli ei tulekaan ilmi välittömästi ja kaikissa tilanteissa?

Vai voisiko olla mahdollista, että kummassakaan vaihtoehdossa ei olisi mitään pahaa, kamalaa tai hirveää?

[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";27605022]Onko vahingollista sitten lapselle, että tuntematon täti ei sitä tietoa saakaan?[/QUOTE]

Ei suinkaan. Ei ole vahingollista kellekään. Lapselle varmasti hyvin terveellistä elää ylisuojelevan, sukupuolesta hysteeristen vanhempien kanssa. Jos tuntematon täti on niin suuri uhka että lapsi täytyy piilottaa ja tehdä sukupuolettomaksi massaksi niin en kadehdi lapsen osaa.

Hienoa keskustelua sulla Ksantippa, vastata kysymykseen kysymyksellä :flower:

[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";27605030]Kysyn ihan samaa toisin päin, mitä pahaa on siinä, jos sukupuoli ei tulekaan ilmi välittömästi ja kaikissa tilanteissa?

Vai voisiko olla mahdollista, että kummassakaan vaihtoehdossa ei olisi mitään pahaa, kamalaa tai hirveää?[/QUOTE]

Ei kai siinä olekaan mitään pahaa. Ei kaikista lapsista muutenkaan välttämättä tiedä kumpia ovat. ihmetyttää vain, että miksi se pitää erikseen salata. Mutta okei, sun kanssa ei ilmeisesti voi keskustella, kun osaat esittää ainoastaan vain vastakkaisesti muotoillun kysymyksen. Kiinnostaa vaan tietää että mikä ideologia on salaamisen taustalla. Ehkä et oikein itsekään tiedä tai et ole ymmärtänyt miettiä?

Joidenkin mielestä sukupuoli ei ole ihmisessä kuitenkaan se olennaisin asia :) Vaikkei se olisi salaisuus niin ei haluta määritellä lasta ensisijaisesti sukupuolensa edustajaksi. Onko siinä jotain väärää?

Minä en osaa mitään uusia ehdotuksia tuoda, tulin vain jo esitetyistä ilmoittamaan suosikeiksini Kuura, Paju & Havu :flower: Luontonimet ovat ihania!

Runo on vanha kaunis nimi joka sopii molemmille, samoin Havu, Soini, Kuura ja Paju.

Itse pidän myös ns. sukupuolineutraaleista nimistä. En pidä oikein missään muussakaan asiassa sukupuolierittelystä (tyttöjen vaatteet, tyttöjen lelut, naisten ammatit, naisten tehtävät yms.), en myöskään nimissä. Minusta on ärsyttävää että jo ihan pikkulapsia eritellään sukupuolenmukaan, kaksivuotiaita jaetaan sukupuolten mukaan leikkeihin ja harrastuksiin, vaikkei heillä siinä vaiheessa ole vielä muita fyysisiä eroja kuin sukuelimet. En esittele lasten sukuelimiä ulkopuolisille, joten en näe tarvetta että heidän tarvisi sitä nimen, vaatteiden tai leikkienkään perustella päätellä.

[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";27604803]Nykyaika? Käsittääkseni entisaikaan oli sukupuolineutraaleja nimiä enemmän kuin nykyään. Onnikin oli pitkään sellainen.[/QUOTE]

Nykyaikana puhutaan, että meille syntyi ihminen. Ennen aikaan sanottiin ihan suoraan, että meille tuli tyttö/poika (jos siis sukupuoli oli selvillä). Että sitä tuo kirjoittaja varmaan tarkoitti.

[QUOTE="pia";27605096]Joidenkin mielestä sukupuoli ei ole ihmisessä kuitenkaan se olennaisin asia :) Vaikkei se olisi salaisuus niin ei haluta määritellä lasta ensisijaisesti sukupuolensa edustajaksi. Onko siinä jotain väärää?

Minä en osaa mitään uusia ehdotuksia tuoda, tulin vain jo esitetyistä ilmoittamaan suosikeiksini Kuura, Paju & Havu :flower: Luontonimet ovat ihania![/QUOTE]

Mielestäni siinä on paljonkin väärää. Sukupuoli näyttelee todella suurta roolia identiteetin kehittymisessä, minäkuvassa, kehon kuvassa, seksuaalisuudessa jne. Minusta sen kätkeminen ja pimittäminen lapselta on väärin ja vahingollista. Tuntuu että tässä neutraalius-ajattelussa sukupuoli on saanut kohtuuttoman suuren aseman. Eikö siihen voisi suhtautua ihan luonnollisesti?

• Tykkää
Reactions: misStar
Sori nyt vaan te Runo-nimeä ehdottavat, mutta ällkää nyt helvetissä laittako pojalle nimeä Runo! Jos ette halua ensimmäistä poikanne pahoinpitelyä tarhaikäisenä...

[QUOTE="vieras";27605121]Runo on vanha kaunis nimi joka sopii molemmille, samoin Havu, Soini, Kuura ja Paju.

Itse pidän myös ns. sukupuolineutraaleista nimistä. En pidä oikein missään muussakaan asiassa sukupuolierittelystä (tyttöjen vaatteet, tyttöjen lelut, naisten ammatit, naisten tehtävät yms.), en myöskään nimissä. Minusta on ärsyttävää että jo ihan pikkulapsia eritellään sukupuolenmukaan, kaksivuotiaita jaetaan sukupuolten mukaan leikkeihin ja harrastuksiin, vaikkei heillä siinä vaiheessa ole vielä muita fyysisiä eroja kuin sukuelimet. En esittele lasten sukuelimiä ulkopuolisille, joten en näe tarvetta että heidän tarvisi sitä nimen, vaatteiden tai leikkienkään perustella päätellä.[/QUOTE]

Biologisesti on paljon muitakin sukupuolta määrittäviä tekijöitä kuin sukupuolielimet. Minusta tällainen ajattelu kertoo vain siitä, että ihmisellä on jokin ongelma oman sukupuolisuutensa ja seksuaalisuutensa kanssa. En tarkoita sitä, että naisten ja miesten tulisi aina ja kaikessa mahtua johonkin tiettyyn muottiin, mutta kun on olemassa universaaleja totuuksia, että toiset ovat enemmän jotakin kuin toiset, niin miksi ne pitäisi kieltää?

Olen pahoillani, jos olen joitakuita loukannut vastaamalla kysymyksiin kysymyksillä. Mutta oikeasti olen vilpittömän kiinnostunut siitä, miksi ajattelemme lähtökohtaisesti että sukupuolineutraalin nimen antaminen lapselle on sukupuolen "salaamista". Ihan yhtä hyvin voitaisiin puhua sukupuolen "paljastamisesta". Päätöshän sekin on, että lapsi saa nimekseen Anni ja hänet puetaan kauppareisuulle pinkkiin. Ei ehkä yhtä tietoinen päätös, mutta päätös kuitenkin.

Ihmisillä voi sitten olla päätöksiensä takana erilaisia syitä. Ehkä "Kuura" on intersukupuolinen lapsi, ehkä hänen lähipiirissään on sellaisia, ehkä hänen vanhempansa pitävät sukupuolineutraaliutta arvona sinänsä poliittisista tai kulttuurisista syistä. Tai ehkä he ovat ihan oikeaasti hysteerisiä, kuten Marjotshka ehdotti.

Mutta emme me sen pinkkiin puetun "Anninkaan" kanssa ala miettiä, mitä hänen vanhemmistaan kertoo hänen sukupuolensa korostaminen. Emme ainakaan yhden kassajonokohtaamisen perusteella.

Toivottavasti tämä vähän avasi ajatuksiani.

• Tykkää
Reactions: Neydan

Ketä oikeasti kiinnostaa jonkun tuntemattoman lapsosen sukupuoli? Taitavat vanhemmat pyrkiä jotain omia angstejaan purkamaan tässä.

Omituinen ajatusmaailma mielestäni.

Uusimmat

Yhteistyössä