Vanhainkodissa työskentelevät!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uusi työntekijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

uusi työntekijä

Vieras
Olen aloittamassa töitä vanhainkodissa sijaisena alkuviikosta. Koulutukseltani olen lähihoitaja, mutta kokemusta vanhusten hoidosta minulla ei ole harjoitteluja enempää.
Nyt tahtoisinkin kysyä teiltä hyviä vinkkejä millä pärjään työssä hyvin, ja miten asukkaat hyväksyisivä minut? Ja myös miten vanhukset yleensä ottavat sijaiset? Olen käsittänyt että vaihtuvuus on hurjaa.

Hyvin ne ottaa vastaan. Olet oma ittes, kohtelet asukkaita kun ihmisiä. Ja kysele tarkkaan hei alkuun kaikista tarkat liikkumistiedot, etteivät pääse mammat passuuttaan :)

Hyvin ottavat varmasti. Mä oon kokenu hyväks, ku oon menny uuteen paikkaan, et pitempi aikaset työntekijät jotka tuntee asukkaat hyvin, niin ois tehny sellasen listan jokaisesta asukkaata, missä olis perus sairaudet, miten vanhus liikkuu, syömiset ja juomiset ja jos asukkaalla on jotain omia "kikka vitosia" ja minkälaisia apuja tarvii. Helpottaa uutta työntekijää ihan hirveesti. Toki vanhukset ensin testaa sua, et minkä verran oot valmis tekemään niitteen puolesta, mut yrität vaan tukee niitten omatoimisuutta ja oot oma ittes. Ja kohtelet niitä niin ku toivot ittees kohdeltavan vanhuksena. Nää on näitä viisaista oppeja mitä oon oppinu työn kautta... Tsemppiä uuteen duuniin... :hug:

HAS2006 puhui asiaa. Puhu niin kuin aikuisille puhutaan, lässytys ja teeskennelty yliystävällisyys on monien vanhusten mielestä todella alentavaa. Vanhukselta itseltäänkin voi kysyä, jos ei tiedä tai muista, miten juuri tätä ihmistä autetaan vessaan tai muuta. Vastauksesta kyllä huomaat, ymmärsikö hän kysymyksen vai haittaako dementia.