vanha mies tunnusti juuri murhan tv-uutisissa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja voi ziisus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
tää on mun mielestä pahimman luokan väheksyntää veteraaneja kohtaan! :'( Todella surullista, että omaa isänmaataan kohtaan puuttuu täysi kunnioitus!! Jos ne suomalaiset miehet eivät sinne sotaan olisi lähteneet, vaan olisivat sitä kitaraa soitellut, niin Suomea ei edes olisi. Ei se ole niin yksinkertaista! Luuletko, että ryssät ihan huvikseen olisivat lopettaneet leikin sikseen, ei...vaan ne olisivat vieneet koko Suomen!! Säkään täällä tuskin kirjoittelisit tällaista soopaa,etkä olisi edes suomalainen. Elettäs ja oltas Venäjän vallan alla? Sekö sitten olisi hieno se?

Alkuperäinen kirjoittaja Juu:
Ja oot harvinaisen idiootti jos kuvittelet että poliitikot ois saaneet Suomelle itsenäisyyden papruja kirjottamalla. Suosittelen peruskoulun hissankirjan kertausta.

Itse asiassa Ryti pelasti Suomen "myymällä" itsensä Saksalle. Saksa ja Hitler pelasti Suomen itsenäisyyden.

Alkuperäinen kirjoittaja Cassy:
Alkuperäinen kirjoittaja sommarcat:
itse sotaveteraaneja hoitaneena tiedän, että monet monet ovat saaneet elinikäiset traumat puloustaessaan Suomen maata, ja tappaneet pakosta oman henkensä menettämisen pelossa. Eikä sinne sotaan niitä pelkkiä psykopaatteja laitettu, vaan tavallisia nuoria ja venhempiakin miehiä. Ei se helppoa ollut.

Miksei tuosta koskaan puhuta julkisuudessa, sanokaapas se?

Harvemmin noista puhutaan mutta totta se on. Siitä pakosta, jotta venäläiset eivät veisi Suomen itsenäisyyttä. Tappaminen ei ole kevyttä, oli asia kuinka oikeutettu tahansa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Se on kuule luonnonlaki, että sitä taistelee hengestään kun on pakko. Sun ajatus rauhasta on tosi kaunis, mutta valitettavan kaukana todellisuudesta.

Sitten mun on pakko muistuttaa, että Suomessa on puolustusvoimat. Jos tänne vierasvalta halajaa valtaa pitämään, niin kyllä mä omaani puolustan. Maatani, henkeäni, kotiani, lapsiani. Vapaaehtoisena kävin armeijankin, naisena. Ihan siksi, että kyllä mun etiikkani kestää uskottavan puolustuksen ylläpidon just siksi, ettei kenellekään tulisi mieleenkään lähteä tänne hyökkäämään.

Ja olen myös saattohoitanut veteraaneja. Ei ne kuule oikeasti rehvastellen ja nautiskellen niitä tekojaan ja näkemiään muistele. Painajaisia näkevät valveillakin.

Sä nyt et tajunnut yhtään mistä puhun. Ihan turha kai tätä on alkaa selittämäänkään suggestiossa elävälle ihmiselle.
Et päässyt edes lähelle ajatuksiani.

tää on mun mielestä pahimman luokan väheksyntää veteraaneja kohtaan! :'( Todella surullista, että omaa isänmaataan kohtaan puuttuu täysi kunnioitus!! Jos ne suomalaiset miehet eivät sinne sotaan olisi lähteneet, vaan olisivat sitä kitaraa soitellut, niin Suomea ei edes olisi. Ei se ole niin yksinkertaista! Luuletko, että ryssät ihan huvikseen olisivat lopettaneet leikin sikseen, ei...vaan ne olisivat vieneet koko Suomen!! Säkään täällä tuskin kirjoittelisit tällaista soopaa,etkä olisi edes suomalainen. Elettäs ja oltas Venäjän vallan alla? Sekö sitten olisi hieno se?

Tutustuhan niihin historiankirjoihin. Sota olisi ollut vältettävissä aluevaihdolla.

Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Rahakin on vain "paperinpala". Uskotko että se on arvokas vai onko sinut vain höynäytetty uskomaan että se on?

Elän samassa suggestiossa kuin muutkin, ja tosiaan pidän rahaa arvokkaana. Tätä juuri tarkotan, kaikki me eletään tässä suuressa kuvitelmassa. Itse sentään näen asian, vaikka eihän sitä yleensä tule edes pohtineeksi. Tänään tuli mieleen pohtia asioita, kun näin tämän murhaajan uutisissa. Tuli mieleen mikä oikeuttaa moiseeen.. ja totta, suggestio ja usko "ylempään tahoon".

Täytyisi oppia miettimään että "ylempi taho" on yhtä vähän olemassa kuin jumalakin. Ateismin voisi ulottaa ihan koskemaan tätä arkielämän uskontoakin, uskomme joidenkin ihmisten olevan itseämme ylempiä ja annamme heille valtaa. Miksi? Sehän ihan sairasta.

Tutustuhan niihin historiankirjoihin. Sota olisi ollut vältettävissä aluevaihdolla.

niinpä niin..metsään meni tämäkin. Täällä nyt sitten fiksut ihmiset selvittävät, miten sota olisi voitu välttää?? Mun ei tartte tutustua yhteenkään historian kirjaan. Vuosia sotaveteraaneja hoitaneena tiedän lukemattakin, omat isovanhempani mukaan lukien, millaista aikaa elettiin ja miten siihen aikaan toimittiin.

Niin joo. Ja paskaako niistä ihmisistä siellä "alueella", nehän on vaan "alueita" joita vaihdetaan paperilla.

itse sotaveteraaneja hoitaneena tiedän, että monet monet ovat saaneet elinikäiset traumat puloustaessaan Suomen maata, ja tappaneet pakosta oman henkensä menettämisen pelossa. Eikä sinne sotaan niitä pelkkiä psykopaatteja laitettu, vaan tavallisia nuoria ja venhempiakin miehiä. Ei se helppoa ollut.

Harvemmin noista puhutaan mutta totta se on. Siitä pakosta, jotta venäläiset eivät veisi Suomen itsenäisyyttä. Tappaminen ei ole kevyttä, oli asia kuinka oikeutettu tahansa.

Mua huvittais oikeesti tietää miksi toi aihe on tabu. Totta helvetissä tappaminen on terveelle ihmiselle henkisesti vammauttavaa, oli sota tai ei.

Ja oot harvinaisen idiootti jos kuvittelet että poliitikot ois saaneet Suomelle itsenäisyyden papruja kirjottamalla. Suosittelen peruskoulun hissankirjan kertausta.

Itse asiassa Ryti pelasti Suomen "myymällä" itsensä Saksalle. Saksa ja Hitler pelasti Suomen itsenäisyyden.

Niin, eli pari ihmistä, eivät suinkaan sotilaat.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Täytyisi oppia miettimään että "ylempi taho" on yhtä vähän olemassa kuin jumalakin. Ateismin voisi ulottaa ihan koskemaan tätä arkielämän uskontoakin, uskomme joidenkin ihmisten olevan itseämme ylempiä ja annamme heille valtaa. Miksi? Sehän ihan sairasta.

öö...sullako ei ole koskaan ollut mitään "ylempää"tahoa, mitä totella? Pomoa? Suomen lakeja?

niinpä niin..metsään meni tämäkin. Täällä nyt sitten fiksut ihmiset selvittävät, miten sota olisi voitu välttää?? Mun ei tartte tutustua yhteenkään historian kirjaan. Vuosia sotaveteraaneja hoitaneena tiedän lukemattakin, omat isovanhempani mukaan lukien, millaista aikaa elettiin ja miten siihen aikaan toimittiin.

Ja tunteella ajattelua aivan kuten ap:lla. Ja molemmat väärässä.

Siksi, koska edustuksellisessa demokratiassa valta annetaan enemmistön valitsemille tahoille. Menis aika v***un vaikeaksi jos pitäisi käydä erikseen kysymässä joka ainoan ihmisen mielipide joka ainoaan asiaan, siksipä valitaan edustajat jotta jotain joskus tapahtuisi.

Sinun Utopiassasi tietysti kokoonnuttaisiin päivittäin joukolla torille äänestämään hyväksytään Möttösten rakennuslupahakemus tai uusitaanko aseman hissi. Jokaisella tasapuolisesti yksi ääni....

Et ole ilmeisesti tutustunut laajemmin historiaan? Pilkka alkaa siitä mihin järki ja perustelut loppuvat.

Olet tainnut lukea ainoastaan kommunistien tulkinnan historiasta. Kyllä NL:n lopullinen tavoite oli miehittää Suomi kokonaan. Ainoastaan Hitlerin vastaanlaittaminen v. 1940 esti tämän. Ja silloin ei edes tarjottu neuvotteluja.

Mua huvittais oikeesti tietää miksi toi aihe on tabu. Totta helvetissä tappaminen on terveelle ihmiselle henkisesti vammauttavaa, oli sota tai ei.

Siksi että kaikkia veteraaneja pidetään murhahulluina ja ylepinä, todellisuus on ihan toinen, ja moni kärsi elämänsä loppuun asti.
Monet veteraanit ovat myös syvästi pasifistiai, MUTTA siitäkään ei saa puhua. Ollaan ihan hyshys vaan näet, ettei isänmaallisuus kärsi.

Niin, eli pari ihmistä, eivät suinkaan sotilaat.

Ryti, Saksa ja Hitler = pari ihmistä? :D Oot sä kyllä pihalla. Meinaat että Hitler otti rynkyn kainaloon ja lähti parin kaverin kanssa lannistaan ruskit? :D

Mua huvittais oikeesti tietää miten niin se on tabu. Mun mielestä siitä on puhuttu julkisuudessa vaikka ja kuinka, ja parhaillaankin internetissä julkisella keskustelupalstalla.

Ok, ehkä sotavuosien jälkeen se oli tabu, mutta ei enää.

Ja tunteella ajattelua aivan kuten ap:lla. Ja molemmat väärässä.

kerropa nyt sitten, miten olisi siihen aikaan pitänyt toimia? Ja kerrotko vielä niin, että tulee selvitettyä tarpeeksi järkevästi, niin että me sotaveteraanien kunnioittajat muuttaisimme kantamme?

Alkuperäinen kirjoittaja Joo:

Niin joo. Ja paskaako niistä ihmisistä siellä "alueella", nehän on vaan "alueita" joita vaihdetaan paperilla.

Tuo on psykologiaa. Ihminen ei halua luopua saavutetuista eduista, vaikka se olisi järkevää. Järkevästi meidän olisi pitänyt puntaroida riskit ja mahdolliset hyödyt. Tuossa tilanteessa teimme väärän valinnan, koska ajattelimme tunteella. Tosin jälkiviisas on aina helppoa olla, kun on enemmän tietoa. Ja poliitikkojen pitää ajatella seuraavia vaaleja.

Oikeesti, jos ap oot tosissas niin mene juttelemaan joillekkin veteraaneille ja kato avoimin mielin miten ne muistaa sen ajan, tai keltä tahansa sota-aikana eläneeltä. Kato miten niillä tekee kipeää ne muistot. Sillon oli rintamalle pakko lähteä, ihan nuorien poikienkin, monet menetti perheestään kaikki miespuoliset henkilöt, kokonaisia perheitä meni. Ei sillon voinu sanoa, että enpäs lähde, tyhmää tuollanen. Siinä oli aina henki kyseessä. Osa oli pelkkiä lapsia kun ne rintamalle pakotettiin. Tuo on todella pahaa aliarvostusta ja väheksyntää niitä ihmisiä kohtaan jotka sota-ajalla elivät ja meidän kaikkien puolesta taistelivat. Meillä ei olis tätä yhteiskuntaa nyt jos ne ei olis sitä meidän puolesta tehny.
Jos taasen provoilet, niin sulla kyllä viiraa päästä, todella huono ja mauton juttu.

Yhteistyössä