Vanha kastemekko - miten pestään?

Miten uskaltaisin pestä vanhan kastemekon, jossa on kauluksessa ikävää kellastumaa pulautuksista ja sylikummien tuskanhikisistä käsistä?

Onko jollain vinkkiä pesuaineesta ja -tavasta, etten pilaa perintökalleutta pesuoperaatiollani....
 
vihje
Pesin 60-luvulta olleen kansallispuvun paidan (hikitahroja) pesukoneessa ja käytin tahrasuolaa pesuaineen lisänä. Kellastumat lähti, vihje oli kansallispukupiirin opettajalta.
 
Uskaltaisitko kokeilla ihan fairya ja vettä ensin tahraan ja sitten koneeseen hienopesu ohjelmaan, vaikka ilman linkousta sitten? Yleensä toimii. Tai sitten käsipesu? Fairy kun on periaatteessa aika mietoa (vauvan ihoa ajatellen) mut irrottaa likaa vaatteista hyvin.
 
Olin itse viemässä vanhaa pitsistä kastemekkoa pesulaan, ja siellä neuvoivat pesemään puvun itse varovasti käsin. Kielsivät ehdottomasti laittamasta koneeseen pitsin vuoksi.

Puku oli siis likoomassa miedossa pyykinpesuainenesteessä ja hankasin tahroja varovasti. Sitten rutistelin puvun hellästi ja laitoin kuivumaan. Lopuksi varovainen silitys. Puhdasta tuli, vaikka en olisi uskonut vanhojen kellastumien lähtevän:)

 
Meillä vuonna 1937 tehty kastemekko, joka edelleen käytössä. Viimeksi liotin sen swipe pesuaine vedessä, huuhtelin ja rutistelin enimmät vedet pois ja hengariin kuivumaan ja on taas käyttö valmis, jos joku tarvii...
 

Yhteistyössä