VAMMALAN ALUESAIRAALAN SYNNYTYKSET UHATTUNA!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ARGH!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ARGH!:
Alkuperäinen kirjoittaja Salama McQueen:
Alkuperäinen kirjoittaja ARGH:
Mitäpä tuossa onkaan järkeä. Yliopistosairaala on 50 km päässä ja kallista pitää yllä.

Sanoopi henkilö, joka ei selvästikään tiedä mistä puhuu.

Mä asun täällä Vammalassa ja olen edelleen samaa mieltä. :) Waste of money. Tays on vallan ok.

Oletko myös synnyttänyt Vammalassa?

En ole. :D Mutta ei ole Taysista mitään pahaa sanottavaa, ei todellakaan. Anteeksi nyt vaan, mutta mikä siinä synnytyspaikassa on niin ihmeellistä, mitä ei voisi muualla olla? :whistle: ;)

Vammalassa vaan on niin hyvä synnyttää. Se ei tunnu lainkaan laitosmaiselta paikalta.

Ennen ensimmäistä synnytystä olin epävarma siitä kumpaan menisin. Kävin kummassakin synnytysvalmennuksessa ja sen jälkeen päätös oli itsestäänselvä.

Enkä päivääkään ole päätöstäni katunut.

Hmm. Mä olin Vammalassa synnytysvalmennuksen ja mitään erityistä ei ilmennyt. Tays on oikeasti paljon kodikkaampi mitä luuletkaan. Mulle on oikeasti ihan sama, missä synnytän kunhan on sairaalaolosuhteet. Synnytyksen funktio on saada lapsi, seinät ja hömpötykset on vaan sivuseikka. :) Mutta kukin tyylillään, aivan älytöntähän se on pitää kahta synnytyslaitosta 50 km säteellä toisistaan, antaisivat toisen vaikka tuonne Lappiin, jossa välimatkat on satoja kilsoja.

Olen kuullut aika monta tarinaa siitä, miten TAYS:ssa synnyttäjä on joutunut kärvisteemään tilanahtauden vuoksi supistuksiensa kanssa käytävillä. Lisäksi lääkärien ja kätilöiden aika on mennyt ongelmatapausten kanssa, jolloin tavalliset ongelmattomat synnytykset ovat jääneet ilman asianmukaista hoitoa ja huomiota.

Hei camoon, ne on vaan tarinoita! Samanlaisia täällä liikkuu aluesairaalasta. ;) Lapsia on kuollut hoidon puutteen vuoksi, kätilöt ei anna kivunlievityslupaa, lääkäreitä ei näy jne...

Alkuperäinen kirjoittaja Soraya:
Alkuperäinen kirjoittaja mom:
Tays oli kamala paikka synnyttää ja jos voisin valita synnyttäisin tämän kakkosen Vammalassa. Tays oli tupaten täynnä synnyttäneiden osastolla (päiväsalissa ja käytävän päässäkin sänkyjä), hoitajilla oli aivan älytön kiire ja kohtelu tylyä. :(
Miksi et voisi valita? Tiedän Tampereelta ja Nokialta uudestisynnyttäjät, jotka synnyttivät ensimmäisen Taysissa ja toisen Vammalassa. Kun neuvolassa puhuu ja puhuu, aina uudestaan ja uudestaan karmeasta kokemuksestaan, niin voit saadakin valita Vammalan. Ota asia puheeksi ja ehdota, ei siinä ainakaan mitään voi hävitä. :)

Olisikohan mahdollista? Minä ymmärsin neuvolan tädin puheista, että en tamperelaisena voi synnyttää muualla kuin Taysissa.
Jäi kyllä todellinen kammo Taysin toiminnasta. Ilmeisesti osuin sinne pahimpaan ruuhka-aikaan, mutta ei kohtelun silti olisi tarvinnut olla niin tylyä. :(

Tays oli kamala paikka synnyttää ja jos voisin valita synnyttäisin tämän kakkosen Vammalassa. Tays oli tupaten täynnä synnyttäneiden osastolla (päiväsalissa ja käytävän päässäkin sänkyjä), hoitajilla oli aivan älytön kiire ja kohtelu tylyä. :(
Miksi et voisi valita? Tiedän Tampereelta ja Nokialta uudestisynnyttäjät, jotka synnyttivät ensimmäisen Taysissa ja toisen Vammalassa. Kun neuvolassa puhuu ja puhuu, aina uudestaan ja uudestaan karmeasta kokemuksestaan, niin voit saadakin valita Vammalan. Ota asia puheeksi ja ehdota, ei siinä ainakaan mitään voi hävitä. :)

Olisikohan mahdollista? Minä ymmärsin neuvolan tädin puheista, että en tamperelaisena voi synnyttää muualla kuin Taysissa.
Jäi kyllä todellinen kammo Taysin toiminnasta. Ilmeisesti osuin sinne pahimpaan ruuhka-aikaan, mutta ei kohtelun silti olisi tarvinnut olla niin tylyä. :(

Kyllä sielä Vammalassakin voi synnyttää, pitää vaan saada kaupungilta maksusitoomus.

Mutta toisaalta, jos sielä "sattumalta" sattuisi olemaan Vammalan sairaalan liki kun synnytys olisi käynnissä ja lapsi tulossa ulos, niin ei ne ovelta pois käännyttäisi..

Selvitä ihan oikeasti tuo asia. :)

Tällaisen tekstin löysin netistä, oli ladattava tiedosto:

TERVE/PIRKANMAAN SAIRAANHOITOPIIRIN LEHTI 19.10.2006
Yhteinen ylpeyden aihe.

Pehmeä synnytys
- Meille tulee äitejä, jotka ovat synnyttäneet
ensimmäisen lapsensa jossakin muualla
ja haluavat ehdottomasti saada toisen
täällä, kertoo Eija-Liisa Suominen.
Synnyttäjää ei saa käännyttää ovelta,
vaikka hänen kotikunnallaan ei olisikaan
sairaalan kanssa sopimusta.

Onneksi meillä on valinnanvapaus! Itse olen menossa Vammalaan synnyttämään. Ja syksyisen lakkouhan jälkeen TAYSissa on otettu pikakotiutukset käyttöön. Ensisynnyttäjiäkin pyritään kotiuttamaan jo vuorokauden kuluttua. Liukuhihnameininki ei ole minua varten.

eikös Loimaan synnytysosastoki suljeta tän vuoden lopussa???? :o Että Tays ja Tyks: kö vaan olis vaihtoehtoina... :/
EI MITÄÄN JÄRKEÄ...
TERV. 15 KM VAS: SISTA

Kemijrven synntystoiminta lopetettiin, samoin toinen lappilainen (muistaakseni inarissa, tk:n yhteydessä) jo aikoja sitten. Kuusamonkin synnäri aiottiin lopettaa. Ja välimatkat ovat pohjoisessa hieman eri luokkaa kuin etelässä. Synnytykset keskitettiin Rovaniemelle ja sit erikoistapaukset menevät Ouluun

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kemijrven synntystoiminta lopetettiin, samoin toinen lappilainen (muistaakseni inarissa, tk:n yhteydessä) jo aikoja sitten. Kuusamonkin synnäri aiottiin lopettaa. Ja välimatkat ovat pohjoisessa hieman eri luokkaa kuin etelässä. Synnytykset keskitettiin Rovaniemelle ja sit erikoistapaukset menevät Ouluun

Niinpä.
Että mä olen suorastaan mielissään että etelästäkin lopettavat noita ''turhia'' synnäreitä. Ku eivät ne eteläsuomalaiset osaa ajatella meitä pohoisessa asuvia ollenkaan. Ja jos sairaalaan on 100km niin se on lyhyt matka. ;)

:( Minä olen menossa kesäkuussa Vammalaan.
Ihan törkeää jos kaikki pienet paikat suljetaan ja keskitytään vain isoihin yksiköihin joissa synnytys viimeisen päälle medikalisoitu :(

Alkuperäinen kirjoittaja harmaus:

Niinpä.
Että mä olen suorastaan mielissään että etelästäkin lopettavat noita ''turhia'' synnäreitä. Ku eivät ne eteläsuomalaiset osaa ajatella meitä pohoisessa asuvia ollenkaan. Ja jos sairaalaan on 100km niin se on lyhyt matka. ;)

Miten ne on turhia jos niissä väkeä kuitenkin riittää? Ja miksi ruuhkauttaa jo ennestään ruuhkautunut paikka. Onhan se harmi että pohjoisessa välimatkat pitkät, mutta se että täällä etelässä paikkoja lopetetaan, ei sitä ongelmaa poista.

Alkuperäinen kirjoittaja almie:

Niinpä.

Miten ne on turhia jos niissä väkeä kuitenkin riittää? Ja miksi ruuhkauttaa jo ennestään ruuhkautunut paikka. Onhan se harmi että pohjoisessa välimatkat pitkät, mutta se että täällä etelässä paikkoja lopetetaan, ei sitä ongelmaa poista.

Niin mä laitoinkin heittomerkkeihin ton turhan!!! Ihan siksi että kun niissäkin olis synnyttäjiä,mutta jotku vaan ei tajuu!!!

Niinpä.

Ja tiet eivät ole tukossa lumesta, kun tieden hoitoisuusluokitus korkeampi. Jos sitä lunta ees tuleekaan :D Mut kuka esim Helsingistä lähtisi ajaan lähemmäksi Ylivieskaa synnyttämään, lähimailleen sama matka mitä pohjoisimmilla synnyttäjillä on. Ja paikkakunnan/kuntainliiton ainut ambulanssi saattaa olla ajossa, ja odotat seuraavaa ambulanssia joka tulee 100km päästä tai kauempaa.

Mä olen Huittisista ja saan synnyttää Vammalassa tai Loimaalla kummassa tahansa. Meidän lapset syntyneet Loimaalla ja sinne menen tätä kolmattakin saamaan. Loimaallahan on jo päätetty, että synnytykset loppuu tämän vuoden jälkeen. Jos nyt sitten loppuu Vammalassakin niin täytyy sanoa, että onneksi meidän lapset on nyt tämän kolmannen jälkeen tehty. :)

Niinpä.

Ja tiet eivät ole tukossa lumesta, kun tieden hoitoisuusluokitus korkeampi. Jos sitä lunta ees tuleekaan :D Mut kuka esim Helsingistä lähtisi ajaan lähemmäksi Ylivieskaa synnyttämään, lähimailleen sama matka mitä pohjoisimmilla synnyttäjillä on. Ja paikkakunnan/kuntainliiton ainut ambulanssi saattaa olla ajossa, ja odotat seuraavaa ambulanssia joka tulee 100km päästä tai kauempaa.

niin ja toi vielä!

Ja kaverini jouluu täältä pohjoisesta lähteen synnyttään 600km päähän. Ei ihme että ei ole kohta synnyttäjiä.

Ja joutuu joko meneen paljon aikaisemmin Roihin potilashotelliin/hotelliin/sukulaisille odottaan vauvan syntymää tai sit ottamaan riskin että vauva syntyy matkalla

tää keskittäminen ja lakkauttaminen on valitettavasti tätä päivää joka paikassa, mutta on totta myös tuo että paljon enemmän täältä pohjoisesta...

mut tota en ymmärrä tässä vammalan tapauksessa et just on investoitu paikkaan miljoonia ja paikka tuottaa plussaa eli rahaa, ni miksi?

mulla ei oo kokemusta ei vammalasta eikä tyksistä ni ns laadusta en tiiä kummastakaan paikasta.. mut se että kyllä se on monesti tapauskohtaista millaista palvelua hoitopaikoissa saa. mulle oys oli aivan mahtava ku esikoistani tein, mut tokan kohdalla satuin ruuhka aikaan ja hirveää se touhu oli...

Minä myös huittisista ja olen kaikki kolme lastani synnyttänyt aivan ihanassa loimaan aluesairaalassa.Todella surku että nämä pienet yksiköt aiotaan kaikki sulkea.Onhan tässä sitten tuo satakunnan keskussairaala noiden edellä mainittujen lisäksi

Yhteistyössä