Vammaistuesta kysyttävää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja no joo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

no joo

Vieras
Lapsi sai voiime viikolla b-lausunnon astmasta. Lääkäri laittoi sen suoraan Kelaan ja sieltä ilmeisesti sitten pyytävät minulta jotain lisätietoja. Onko se "lisätieto" joku kelan lomake, voisinko täyttää sen nyt jo valmiiksi, kun ensi viikolla asioin kelassa joka tapauksessa muusta syystä. Kauanko teil on mennyt b-lausunnon jälkeen itse tuen saaamiseen?

Tuen saamisessa voi kestää jopa pari kuukautta. Riippuu ruuhkasta ja toimipisteestä.
Kelan nettisivuilta löytyy lomake vammaistukea varten. Mulle lääkäri neuvoi kirjoittamaan siihen kaiken mahdollisen pienenkin jutun. Kuvailet vähän "reilusti", kuinka astma vaikuttaa teidän elämään.

meillä meni noin 4kk kunnes päätös tipahti postiluukusta. Täytä vain valmiiksi se hakemus. Ja kuten edellä mainittu: sun pitää "vetää yli" eli vähän suurentelet asian haittavaikutuksia teidän elämään, jotta saatte myöntävän vastauksen. Jos kela katsoo ettei se vaikuta millään lailla teidän arkeen niin tuskin saatte mitään :/

Ei siinä liioitella pidä, vaan kertoa ihan normaalisti arjesta jättämättä asioita pois.

Onko teillä jotain muutakin, kuin astmaa ja onko lääkitys päivittäistä, jatkuvaa ja x2? Sehän siihen pääasiassa vaikuttaa.

Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto;21961392:
Ei siinä liioitella pidä, vaan kertoa ihan normaalisti arjesta jättämättä asioita pois.

Onko teillä jotain muutakin, kuin astmaa ja onko lääkitys päivittäistä, jatkuvaa ja x2? Sehän siihen pääasiassa vaikuttaa.

Kokemuksen kautta tää ei aina vaan riitä..Riippuu niin sen Kelan henkilön käsityksestä..Ei auta vaikka lääkäreiltä olis kuinka monta varmaa lausuntoa ym.

[QUOTE="eräs";21961591]Kokemuksen kautta tää ei aina vaan riitä..Riippuu niin sen Kelan henkilön käsityksestä..Ei auta vaikka lääkäreiltä olis kuinka monta varmaa lausuntoa ym.[/QUOTE]

No siis sanotaanko vaikka näin sitten, että pidän vähän kyseenalaisena sitä, että liioittelee tai suurentelee, koska en pidä sitä järin rehellisenä toimintana. Se on eri asia, että kertoo ihan pilkulleen kaiken miten se vaikuttaa arkeen ja minkälaisia ne huonoimmat päivät on johtuen tilasta. Jos se ei vaikuta arkeen, niin ei kai silloin tukeakaan tarvitse niin paljon.

Vauvapalstalla joku kertoi kerran vinkiksi, että hän on hakemuksessa kertonut rasvaavansa lasta 5 kertaa päivässä jotta saisi tukea, vaikka oikeasti rasvasti kerran jos sitäkään. Lapselle reseptillä ostettuja rasvoja käytettiin kaikille muillekin, ettei näytä siltä että niitä ei lapsi tarvitse niin paljon :whistle:

Kiitos vastauksista. Joo siis aion täyttää ihan rehellisesti, ja uskon että se riittää. Lääkäri sanoi että alle kouluikäisellä perusteeksi riittää että hengitettävää hoitavaa lääkettä annetaan 2 krt vrk. Se jo yksin riittää perusteeksi, ja niinhän se kelan sivullakin lukee Ei sinne tartte mitään muuta edes laittaa jos ei halua.

Laitat siihen hakemukseen rehellisesti kaiken negan mitä se vaikuttaa teidän elämään, mutta jos laitat siihen jotain positiivista ne lukee vain sen ja tukea ei tule.

Kiitos vastauksista. Joo siis aion täyttää ihan rehellisesti, ja uskon että se riittää. Lääkäri sanoi että alle kouluikäisellä perusteeksi riittää että hengitettävää hoitavaa lääkettä annetaan 2 krt vrk. Se jo yksin riittää perusteeksi, ja niinhän se kelan sivullakin lukee Ei sinne tartte mitään muuta edes laittaa jos ei halua.

Eikä ainakaan meillä tarvinnut. Olen kahdelle lapselle hakenut tukea, toisen kanssa on olluti todella hankalaa koska dg harvinaisempi, eikä Kelalla ole siitä mainintaa omassa ohjenivaskassaan. Mutta allergikon/astmaatikon kohdalla ei todellakaan tarvinnut käyttää edes rautalankaa tai aikataulun kirjoittamista, niin kuin toisella lapselle.

[QUOTE="ooo";21961660]Laitat siihen hakemukseen rehellisesti kaiken negan mitä se vaikuttaa teidän elämään, mutta jos laitat siihen jotain positiivista ne lukee vain sen ja tukea ei tule.[/QUOTE]

Täytyykin seuraavalla kerralla laittaa jotain positiivistakin, siis positiivista sairaudesta johtuvaa. "Olemme saaneet, äiti sekä lapsi, uusia ystäviä vertaistuen kautta. Lisäksi olen oppinut kirjoittamaan todella nopeasti lapsen henkilötunnuksen, koko pitkän nimen, koko meidän pitkän osoitteen ja vanhempien pitkät nimet, koska olen saanut täyttää niin paljon hakemuksia. Lisäksi on kivaa, että saan nyt paljon useammin postia kuin ennen, mm Kelalta ja sairaaloista. Lisäksi olen oppinut paljon hienoa hoitosanastoa, sekä saanut materiaalia moneen runoon ja muutamaan novelliin. Kiitos tästä kaikesta." :D

Yhteistyössä