vammainen ihminen äidiksi

  • Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja tilhi:
niin karua kuin se onkin niin mun mielestä ei pitäisi olla oikeutta hankkia lasta, vaikka fyysiset ominaisuudet siihen riittäisivätkin, jos henkilö on lapsen tasolla, ei silloin pidä hankkia alsta.. koska ei siitä pysty itse ottamaan avstuuta ja huolehtimaan, turvaamaan hyvät elinolot ja turvallisen lapsuuden. eihän kukaan antaiasi 9-10v lapselle vauvaa vastuulle!!! mä olen myös sitä mieltä että jos on fyysisesti sellainen vamma ettei lasta pysty hoitamaan niin silloinkaan ei pidä lasta hankkia, siis esim cp-vamma ym. koska silloin tarvitaan aina oma avustaja sille lapselle ja avustaja maksaa
Tää menee jo turhan paksuksi. Että kielletään aivan kaikilta vammaisilta oma lapsi vaikkei järjessä ois vikaa? Miten jos sun lapsi ois vaikka cp-vammainen tms ja haluis lapsen? Tai sä itse?
 
Alkuperäinen kirjoittaja ÄitiysLomaIainen:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Itse olen fyysisesti vammainen äiti ja tuo aloitus oli aika..mietin mitä sieltä takaa mahtaakaan löytyä.
Oletko siis myös aivovammainen kun olet liikuntavammainen?
Miksi kommentoit tähän vaikka asia ei liity sinuun?

On eri asia olla älyllisesti jälkeenjäänyt kuin liikuntavammainen. Vai halusitko vain haukkua aapeen ja korostaa itsesi paremmuutta?
Hän kommentoi varmaan ihan samalla oikeudella kuin sinäkin. =) Vai pitikö tässä olla kehitysvammainen että saa kommentoida? Vai oliko se niin, että vammaiset eivät saa kommentoida? Tiedoksi... aivovammakaan ei välttämättä tarkoita mitään henkistä jälkeenjääneisyyttä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Tää menee jo turhan paksuksi. Että kielletään aivan kaikilta vammaisilta oma lapsi vaikkei järjessä ois vikaa? Miten jos sun lapsi ois vaikka cp-vammainen tms ja haluis lapsen? Tai sä itse?
Mitäs jos sun lapsi haluaa murhata kaikki juutalaiset? Ei vaan kaikkea tässä elämässä voi saada...
 
vieras
Riippuu ihan vammasta. Tanskassa sosiaaliviranomaiset päättävät ketkä ovat kelpoja vanhemmiksi haastattelun ja kokeiden kanssa. Kokeessa pariskunnalle annetaan nukke joka rekisteröi ylös sen miten lasta hoidetaan ja kärsiikö lapsi esim. vammoja.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Tää menee jo turhan paksuksi. Että kielletään aivan kaikilta vammaisilta oma lapsi vaikkei järjessä ois vikaa? Miten jos sun lapsi ois vaikka cp-vammainen tms ja haluis lapsen? Tai sä itse?
Mitäs jos sun lapsi haluaa murhata kaikki juutalaiset? Ei vaan kaikkea tässä elämässä voi saada...
Hetkonen...miten murhaaminen kuuluu asiaan? Ei se vammainen murhaaja sentään ole. Ja vaikka kaikkea ei voi saada, miten voi kieltää toiselta lapsen silläsyyllä että käytönnön työhön ehkä tarttis apua? Kaikki ei edes tartte.
 
tilhi
Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Alkuperäinen kirjoittaja tilhi:
niin karua kuin se onkin niin mun mielestä ei pitäisi olla oikeutta hankkia lasta, vaikka fyysiset ominaisuudet siihen riittäisivätkin, jos henkilö on lapsen tasolla, ei silloin pidä hankkia alsta.. koska ei siitä pysty itse ottamaan avstuuta ja huolehtimaan, turvaamaan hyvät elinolot ja turvallisen lapsuuden. eihän kukaan antaiasi 9-10v lapselle vauvaa vastuulle!!! mä olen myös sitä mieltä että jos on fyysisesti sellainen vamma ettei lasta pysty hoitamaan niin silloinkaan ei pidä lasta hankkia, siis esim cp-vamma ym. koska silloin tarvitaan aina oma avustaja sille lapselle ja avustaja maksaa
Tää menee jo turhan paksuksi. Että kielletään aivan kaikilta vammaisilta oma lapsi vaikkei järjessä ois vikaa? Miten jos sun lapsi ois vaikka cp-vammainen tms ja haluis lapsen? Tai sä itse?
mun siskopuoli on cp-vammainen ja kyllä, tarvitsee avustusta liki kaikissa asioissa, pystyy kyllä kävelemään tuen avulla mutta yleensä liikkuu konttaamalla, ei pysty syömään itse etc. järjessä ei oel mitään vikaa.. eli tällä perusteella hän olisi oikeutettu hankkimaan lapsen vaikak ei edes lusikkaa pysty kädessään pitämään... mikäli on fyysisesti tai henkisesti estynyt huolehtimaan alspesta aj turvaamaan sille hyvän lapsuuden niin lasta ei todellakaan tule hankkia!!!!
ei tarvitse vetää palkokasvia nenuun tästä, jos mä joskus saan vammaisen lapsen, aj tämä lapsi haluaisi isoksi kasvettuaan hankkia lapsen niin mä tekisin kaikkeni että se ei onnistu (tietysti jos kyse on lievästä vammasta joka ei vaikuta arjessa selviytymiseen,työssäkäyntiin, itsestään huolehtimiseen ym niin tietenkä'än silloin ihminen ei oel estynyt hankkimaan lasta) mä olen sitä mieltä että jos ei itse pysty lapsestaan huolehtimaan niin silloin niitä ei muiden hoidettavaksi hankita!!!
 
vielä pakko kommentoida
Minusta jos ihminen, oli hän sitten vammainen tai ei, on oikeus hankkia se lapsi jos hän kykenee siitä itse suurimmaksi osaksi huolehtimaan mutta jos lapsen hoito vaatii suurimmaksi osaksi avustajan niin silloin kyllä oisi syytä tarkkaan harkita kannattaako sitä lasta hankkia. Aika itsekästä minusta jos kynsin hampain pidetään kiinni siitä että saadaan se oma lapsi vaikkei siitä täysin kyetä itse huolehtimaan. Tässä yhteiskunnassa on varmasti muutenkin ihan riittävästi "näitä huollettavia" joten miksi ihmeessä pitäisi tieten tahtoen lisätä niiden määrää. Voihan niistä lapsista nauttia muutenkin kuin että just se oma pitää saada.
 
Alkuperäinen kirjoittaja tilhi:
Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Alkuperäinen kirjoittaja tilhi:
niin karua kuin se onkin niin mun mielestä ei pitäisi olla oikeutta hankkia lasta, vaikka fyysiset ominaisuudet siihen riittäisivätkin, jos henkilö on lapsen tasolla, ei silloin pidä hankkia alsta.. koska ei siitä pysty itse ottamaan avstuuta ja huolehtimaan, turvaamaan hyvät elinolot ja turvallisen lapsuuden. eihän kukaan antaiasi 9-10v lapselle vauvaa vastuulle!!! mä olen myös sitä mieltä että jos on fyysisesti sellainen vamma ettei lasta pysty hoitamaan niin silloinkaan ei pidä lasta hankkia, siis esim cp-vamma ym. koska silloin tarvitaan aina oma avustaja sille lapselle ja avustaja maksaa
Tää menee jo turhan paksuksi. Että kielletään aivan kaikilta vammaisilta oma lapsi vaikkei järjessä ois vikaa? Miten jos sun lapsi ois vaikka cp-vammainen tms ja haluis lapsen? Tai sä itse?
mun siskopuoli on cp-vammainen ja kyllä, tarvitsee avustusta liki kaikissa asioissa, pystyy kyllä kävelemään tuen avulla mutta yleensä liikkuu konttaamalla, ei pysty syömään itse etc. järjessä ei oel mitään vikaa.. eli tällä perusteella hän olisi oikeutettu hankkimaan lapsen vaikak ei edes lusikkaa pysty kädessään pitämään... mikäli on fyysisesti tai henkisesti estynyt huolehtimaan alspesta aj turvaamaan sille hyvän lapsuuden niin lasta ei todellakaan tule hankkia!!!!
ei tarvitse vetää palkokasvia nenuun tästä, jos mä joskus saan vammaisen lapsen, aj tämä lapsi haluaisi isoksi kasvettuaan hankkia lapsen niin mä tekisin kaikkeni että se ei onnistu (tietysti jos kyse on lievästä vammasta joka ei vaikuta arjessa selviytymiseen,työssäkäyntiin, itsestään huolehtimiseen ym niin tietenkä'än silloin ihminen ei oel estynyt hankkimaan lasta) mä olen sitä mieltä että jos ei itse pysty lapsestaan huolehtimaan niin silloin niitä ei muiden hoidettavaksi hankita!!!
Onhan se helppo sanella ku ei itse ole siinä tilassa. Ja sä muuten et voi estää siskosi tahtoa kun hän on normijärkinen. Et vaikka kuinka haluaisit. Tässä maassa kuitenkin on ihmisarvo vammaisillakin.
 
Tiedän älyllisesti jälkeenjääneen pariskunnan. Isän tunnen lapsuudestani asti. Heillä on vauva. Täytyy sanoa, että vaikka he parhaansa tekevät ja vauvaa kovasti rakastavat, niin ei siitä mitään tule :/

Lapsen etua pitäisi ajatella, ei ihmisen oikeutta perheen perustamiseen.
 
  • Tykkää
Reactions: chrissy
sknb
Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Tässä maassa kuitenkin on ihmisarvo vammaisillakin.
Koetko todellakin näin?

Itse noin puolet elämästäni suomessa viettäneenä koen, että suomessa ei tunnusteta ihmisarvoa koskemattomattomana perusarvona ollenkaan.

Ihmiset eivät yleisesti edes tiedä / tunnista sen loukkauksia tai noteeraa sitä perusarvona.
 
tilhi
Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Alkuperäinen kirjoittaja tilhi:
Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Alkuperäinen kirjoittaja tilhi:
niin karua kuin se onkin niin mun mielestä ei pitäisi olla oikeutta hankkia lasta, vaikka fyysiset ominaisuudet siihen riittäisivätkin, jos henkilö on lapsen tasolla, ei silloin pidä hankkia alsta.. koska ei siitä pysty itse ottamaan avstuuta ja huolehtimaan, turvaamaan hyvät elinolot ja turvallisen lapsuuden. eihän kukaan antaiasi 9-10v lapselle vauvaa vastuulle!!! mä olen myös sitä mieltä että jos on fyysisesti sellainen vamma ettei lasta pysty hoitamaan niin silloinkaan ei pidä lasta hankkia, siis esim cp-vamma ym. koska silloin tarvitaan aina oma avustaja sille lapselle ja avustaja maksaa
Tää menee jo turhan paksuksi. Että kielletään aivan kaikilta vammaisilta oma lapsi vaikkei järjessä ois vikaa? Miten jos sun lapsi ois vaikka cp-vammainen tms ja haluis lapsen? Tai sä itse?
mun siskopuoli on cp-vammainen ja kyllä, tarvitsee avustusta liki kaikissa asioissa, pystyy kyllä kävelemään tuen avulla mutta yleensä liikkuu konttaamalla, ei pysty syömään itse etc. järjessä ei oel mitään vikaa.. eli tällä perusteella hän olisi oikeutettu hankkimaan lapsen vaikak ei edes lusikkaa pysty kädessään pitämään... mikäli on fyysisesti tai henkisesti estynyt huolehtimaan alspesta aj turvaamaan sille hyvän lapsuuden niin lasta ei todellakaan tule hankkia!!!!
ei tarvitse vetää palkokasvia nenuun tästä, jos mä joskus saan vammaisen lapsen, aj tämä lapsi haluaisi isoksi kasvettuaan hankkia lapsen niin mä tekisin kaikkeni että se ei onnistu (tietysti jos kyse on lievästä vammasta joka ei vaikuta arjessa selviytymiseen,työssäkäyntiin, itsestään huolehtimiseen ym niin tietenkä'än silloin ihminen ei oel estynyt hankkimaan lasta) mä olen sitä mieltä että jos ei itse pysty lapsestaan huolehtimaan niin silloin niitä ei muiden hoidettavaksi hankita!!!
Onhan se helppo sanella ku ei itse ole siinä tilassa. Ja sä muuten et voi estää siskosi tahtoa kun hän on normijärkinen. Et vaikka kuinka haluaisit. Tässä maassa kuitenkin on ihmisarvo vammaisillakin.
mä en voi estää sitä jos siskoni haluaisi laspen, mutta vanhemmat voivat, lääkärit voivat.. tosin eipä tuo nsisko kyllä seksiäkään voi harrastaa avustamatta että taitaa siihen tyssätä se lapsen hankkiminen.. mutta tässä kysyttiin mielipidettä jä mä sen kerroin.. EI OLE OIKEUTTA HANKKIA LASTA, MIKÄLI EI SIITÄ ITSE PYSTY HUOLEHTIMAAN!!! oli se kuinka surullista tahansa...
 
Alkuperäinen kirjoittaja tilhi:
mun siskopuoli on cp-vammainen ja kyllä, tarvitsee avustusta liki kaikissa asioissa, pystyy kyllä kävelemään tuen avulla mutta yleensä liikkuu konttaamalla, ei pysty syömään itse etc. järjessä ei oel mitään vikaa..
Ja sun olisi myös aika ymmärtää, että cp-vammaa on aika montaa eri tasoa, pelkän cp-vamman perusteella ei voi kyllä sulkea lastensaantia pois.
 
tilhi
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Tiedän älyllisesti jälkeenjääneen pariskunnan. Isän tunnen lapsuudestani asti. Heillä on vauva. Täytyy sanoa, että vaikka he parhaansa tekevät ja vauvaa kovasti rakastavat, niin ei siitä mitään tule :/

Lapsen etua pitäisi ajatella, ei ihmisen oikeutta perheen perustamiseen.
pitäisi ajatella näin: jos on OIKEUS hankkia lapsia niin on myös VELVOLLISUUS niistä itse huolehtia ja hoitaa ja elättää.. ja niin kauna kuin tuo jälkimmäinen ei toteudu niin ei ole sitä ensimmäistäkään..
kaikki aina huutelee oikeuksien perään mutta unohdetaane ttä oikeuksien myötä tulee väistämättä velvollisuuksia, ja ilman toista ei voi olla kumpaakaan
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Alkuperäinen kirjoittaja Hessuhopo:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Tässä maassa kuitenkin on ihmisarvo vammaisillakin.
Mutta mikä pakko niitä lapsia on tehdä jos ei pysty itsestäänkään huolehtimaan?
Tätä on pakko peesata!
Pystyvätkö kaikki ei- vammaiset huolehtimaan itsestään?
Tekeekö kaksi väärää oikean? Eikö tärkeämpää ole lasten oikeudet?
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Alkuperäinen kirjoittaja Hessuhopo:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Tässä maassa kuitenkin on ihmisarvo vammaisillakin.
Mutta mikä pakko niitä lapsia on tehdä jos ei pysty itsestäänkään huolehtimaan?
Tätä on pakko peesata!
Pystyvätkö kaikki ei- vammaiset huolehtimaan itsestään?
Tekeekö kaksi väärää oikean? Eikö tärkeämpää ole lasten oikeudet?
No sähän et millään lailla vastannut tähän Aabanin kysymykseen. :D Tottakai tärkeintä on lasten oikeudet, mutta tää pointti minkä moni on yrittänyt esittää, on, että moni ns. normaalikaan ei ole millään lailla kykeneväinen hoitamaan itseään, saati lastaan. Kun taas moni vammainenkin huolehtii sekä itsestään että perheestään ihan loistavasti. Metsään mun mielestä mennään, jos pelkästään jonkun diagnoosin perusteella kielletään ihmisiltä lasten saaminen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Alkuperäinen kirjoittaja Hessuhopo:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Tässä maassa kuitenkin on ihmisarvo vammaisillakin.
Mutta mikä pakko niitä lapsia on tehdä jos ei pysty itsestäänkään huolehtimaan?
Tätä on pakko peesata!
Pystyvätkö kaikki ei- vammaiset huolehtimaan itsestään?
Tekeekö kaksi väärää oikean? Eikö tärkeämpää ole lasten oikeudet?
Tietenkin lasten oikeudet ovat tärkeät. Lähinnä nyt tarkoitan sitä, että tuollainen rajanveto ei olisi kuitenkaan ihan niin helppoa miltä se äkikseltään tuntuu. Miksi joku saisi lisääntyä vaikka ei pystyisi lapsesta huolehtimaan, kun taas vammaiseksi diagnosoitu ei vaikka voisi joissain tapauksissa olla ehkä parempikin vanhempi?
 
Hessuhopo
Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Alkuperäinen kirjoittaja Hessuhopo:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Tässä maassa kuitenkin on ihmisarvo vammaisillakin.
Mutta mikä pakko niitä lapsia on tehdä jos ei pysty itsestäänkään huolehtimaan?
Tätä on pakko peesata!
Pystyvätkö kaikki ei- vammaiset huolehtimaan itsestään?
Tämä on toki totta ja varmasti näillekin ihmisille lapsia tulee mutta lähinnä ajan takaa sitä että miksi tieten tahtoen hankitaan niitä lapsia lisää yhteiskunnan huollettavaksi kun näitä huollettavia riittää jo entuudestaan ja tulee tulevaisuudessakin riittämään. Mikä ihme siinä on että se oma biologinen lapsi on vaan ja ainoastaan se joka tekee elämästä elämisen arvoisen.
 
tilhi
Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Alkuperäinen kirjoittaja tilhi:
mun siskopuoli on cp-vammainen ja kyllä, tarvitsee avustusta liki kaikissa asioissa, pystyy kyllä kävelemään tuen avulla mutta yleensä liikkuu konttaamalla, ei pysty syömään itse etc. järjessä ei oel mitään vikaa..
Ja sun olisi myös aika ymmärtää, että cp-vammaa on aika montaa eri tasoa, pelkän cp-vamman perusteella ei voi kyllä sulkea lastensaantia pois.
juurihan mä olen kommentoinut että mikäli vamma on lievä, eikä estä ihmisen huolehtimista itsestään, itsensä elättämisestä' ja normaalista arjesta selviytymistä niin eihän silloin ole mitäänestettä lapsen hankinnalle... mutat mikäli ihminen on estynyt joko sellaisen henkisen tai fyysisen vamman takia, joka estää jo pelkästään itsestä'än huolehtimisen ja vastuun oton niin silloin ei hankita lapsia...
 
tilhi
Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Alkuperäinen kirjoittaja Hessuhopo:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Tässä maassa kuitenkin on ihmisarvo vammaisillakin.
Mutta mikä pakko niitä lapsia on tehdä jos ei pysty itsestäänkään huolehtimaan?
Tätä on pakko peesata!
Pystyvätkö kaikki ei- vammaiset huolehtimaan itsestään?
Tekeekö kaksi väärää oikean? Eikö tärkeämpää ole lasten oikeudet?
No sähän et millään lailla vastannut tähän Aabanin kysymykseen. :D Tottakai tärkeintä on lasten oikeudet, mutta tää pointti minkä moni on yrittänyt esittää, on, että moni ns. normaalikaan ei ole millään lailla kykeneväinen hoitamaan itseään, saati lastaan. Kun taas moni vammainenkin huolehtii sekä itsestään että perheestään ihan loistavasti. Metsään mun mielestä mennään, jos pelkästään jonkun diagnoosin perusteella kielletään ihmisiltä lasten saaminen.
tässä kysyttiin kantaa vammaisten lasten hankinnasta, on mulla mielipiteet myös narkkari,alkoholisti ym lasten hankinnasta, niitä ei vain tässä kysytty...
 
mii
Henkisesti vammautuneella ei pitäisi olla minkäänlaista oikeutta hankkia lasta.

Jokin aika sitten tuli tv:stä dokumentti (norjalainen tai tanskalainen) jossa haastateltiin naista jonka vanhemmat olivat jälkeenjääneitä, siinä tämä nainen kertoi kuinka joutui pienestä asti huolehtimaan vanhemmistaan jotka eivät osanneet itse tehdä oikein mitään. Lapsena oli fiksumpi kuin vanhempansa jo 7-8 vuotiaana.

Onko se nyt lapselle oikein että lapsuus jää väliin siksi kun vanhemmat ovat vammaisia? Jää se varmasti monella muullakin kuten narkomaani- ja alkoholistivanhempien lapsillakin mutta tässä tapauksessa se oltaisiin voitu estää.

Vammaisen lapsen synnyttäminenkin on mielestäni kyseenalaista, jos raskausaikana selviää vamma lapsella pitäisi raskaus keskeyttää kyseenalaistamatta saati sitten että vammaiset tekevät lapsia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Alkuperäinen kirjoittaja ÄitiysLomaIainen:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Itse olen fyysisesti vammainen äiti ja tuo aloitus oli aika..mietin mitä sieltä takaa mahtaakaan löytyä.
Oletko siis myös aivovammainen kun olet liikuntavammainen?
Miksi kommentoit tähän vaikka asia ei liity sinuun?

On eri asia olla älyllisesti jälkeenjäänyt kuin liikuntavammainen. Vai halusitko vain haukkua aapeen ja korostaa itsesi paremmuutta?
Hän kommentoi varmaan ihan samalla oikeudella kuin sinäkin. =) Vai pitikö tässä olla kehitysvammainen että saa kommentoida? Vai oliko se niin, että vammaiset eivät saa kommentoida? Tiedoksi... aivovammakaan ei välttämättä tarkoita mitään henkistä jälkeenjääneisyyttä.
Totta ettei aivovamma ole sama. Taisin olla hiukka kiihdyksissä raskauteni takia ja asian arkuuden takia.
Tunnen 2 aivovammaista ihmistä ja he elävät pilvilinnoissa osin.. Mutta pystyvät silti suht normaalielämään. Ovat myös fiksuja.
 

Yhteistyössä