vammainen ihminen äidiksi

  • Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
tilhi
Alkuperäinen kirjoittaja tilhi:
Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Alkuperäinen kirjoittaja Hessuhopo:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Tässä maassa kuitenkin on ihmisarvo vammaisillakin.
Mutta mikä pakko niitä lapsia on tehdä jos ei pysty itsestäänkään huolehtimaan?
Tätä on pakko peesata!
Pystyvätkö kaikki ei- vammaiset huolehtimaan itsestään?
Tekeekö kaksi väärää oikean? Eikö tärkeämpää ole lasten oikeudet?
No sähän et millään lailla vastannut tähän Aabanin kysymykseen. :D Tottakai tärkeintä on lasten oikeudet, mutta tää pointti minkä moni on yrittänyt esittää, on, että moni ns. normaalikaan ei ole millään lailla kykeneväinen hoitamaan itseään, saati lastaan. Kun taas moni vammainenkin huolehtii sekä itsestään että perheestään ihan loistavasti. Metsään mun mielestä mennään, jos pelkästään jonkun diagnoosin perusteella kielletään ihmisiltä lasten saaminen.
tässä kysyttiin kantaa vammaisten lasten hankinnasta, on mulla mielipiteet myös narkkari,alkoholisti ym lasten hankinnasta, niitä ei vain tässä kysytty...
siis narkkarien,alkoholistien ym lasten hankinnasta.. piti kirjoittaa siis :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Mihinkäs se raja vedettäisi? Eivät kaikki muutkaan ihmiset tunnu etukäteen ymmärtävän sen vastuun määrää saatika että osaisivat ruokaa laittaa.
Mitäs jos se vedettäis vaikka siihen todettuun kehitysvammaisuuteen? Problem solved.
Joku ukkeli kokeili tuollaista puhdistusta joskus vähän aikaa sitten, en nyt millään muista nimeä,, joku Aatu tai vastaava,,? Ei oikein toiminut, sen piti ottaa lopputili.
 
  • Tykkää
Reactions: Miili
Alkuperäinen kirjoittaja tilhi:
Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Alkuperäinen kirjoittaja tilhi:
mun siskopuoli on cp-vammainen ja kyllä, tarvitsee avustusta liki kaikissa asioissa, pystyy kyllä kävelemään tuen avulla mutta yleensä liikkuu konttaamalla, ei pysty syömään itse etc. järjessä ei oel mitään vikaa..
Ja sun olisi myös aika ymmärtää, että cp-vammaa on aika montaa eri tasoa, pelkän cp-vamman perusteella ei voi kyllä sulkea lastensaantia pois.
juurihan mä olen kommentoinut että mikäli vamma on lievä, eikä estä ihmisen huolehtimista itsestään, itsensä elättämisestä' ja normaalista arjesta selviytymistä niin eihän silloin ole mitäänestettä lapsen hankinnalle... mutat mikäli ihminen on estynyt joko sellaisen henkisen tai fyysisen vamman takia, joka estää jo pelkästään itsestä'än huolehtimisen ja vastuun oton niin silloin ei hankita lapsia...
Haluaisitko sinä olla päättämässä siitä, kuka saa lisääntyä ja kuka ei? Tekisitkö jotkut yleispätevät kriteerit asialle vai valkkaisitko mututuntumalta?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Alkuperäinen kirjoittaja tilhi:
Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Alkuperäinen kirjoittaja tilhi:
mun siskopuoli on cp-vammainen ja kyllä, tarvitsee avustusta liki kaikissa asioissa, pystyy kyllä kävelemään tuen avulla mutta yleensä liikkuu konttaamalla, ei pysty syömään itse etc. järjessä ei oel mitään vikaa..
Ja sun olisi myös aika ymmärtää, että cp-vammaa on aika montaa eri tasoa, pelkän cp-vamman perusteella ei voi kyllä sulkea lastensaantia pois.
juurihan mä olen kommentoinut että mikäli vamma on lievä, eikä estä ihmisen huolehtimista itsestään, itsensä elättämisestä' ja normaalista arjesta selviytymistä niin eihän silloin ole mitäänestettä lapsen hankinnalle... mutat mikäli ihminen on estynyt joko sellaisen henkisen tai fyysisen vamman takia, joka estää jo pelkästään itsestä'än huolehtimisen ja vastuun oton niin silloin ei hankita lapsia...
Haluaisitko sinä olla päättämässä siitä, kuka saa lisääntyä ja kuka ei? Tekisitkö jotkut yleispätevät kriteerit asialle vai valkkaisitko mututuntumalta?
No eikös tuossa jo ole ne kriiterit; jos kykenee huolehtimaan itsestään niin senkus hankkii lapsia mutta jos itsestä huolehtiminenkin on toisten avun varassa niin silloin on syytä jättää ne lapset hankkimatta.
 
näin
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Mihinkäs se raja vedettäisi? Eivät kaikki muutkaan ihmiset tunnu etukäteen ymmärtävän sen vastuun määrää saatika että osaisivat ruokaa laittaa.
Mitäs jos se vedettäis vaikka siihen todettuun kehitysvammaisuuteen? Problem solved.
Joku ukkeli kokeili tuollaista puhdistusta joskus vähän aikaa sitten, en nyt millään muista nimeä,, joku Aatu tai vastaava,,? Ei oikein toiminut, sen piti ottaa lopputili.
Kyllä se sai kenkää.
 
Mama the strange
Tämä on vaikea aihe, mutta mun mielestä älyllisesti kehitysvammainen ihminen, jonka henkiset kyvyt ovat ala-aste ikäisen lapsen tasolla ei ole kykenevä vanhemmaksi. Vai osaisitteko kuvitella oman 8-vuotiaanne olevan täysipäiväisesti vastuussa pikkulapsesta, kun ei tuon ikäisiä oikein ole sopivaa jättää edes pikkuhetkeksi lapsenvahdeiksi..
Niin surullistakin kuin se onkin aikuinen älyllisesti kehitysvammainen ihminen ei useimmiten edes voi kehittyä kokemuksiltaan ja järjeltään aikuiseksi. Näin edes eletyt vuodet eivät tuo senkaltaista viisautta, jota lapsen aksvatus vaatii.
Tämä erottaa kehitysvammaiset narkkareista ja alkoholisteista... Narkkarista tai alkoholistista voi suotuisissa olosuhteissa kehittyä loistava vanhempi. He eivät ehkä tarvitse yhteiskunnan tukitoimia loputtomiin. Huume- tai alkoholiriippuvuus on parannettavissa oleva sairaus.

Liikuntarajoitteiset, cp-vammaiset, aistivammaiset yms on mun mielestä yhtä oikeutettuja saamaan lapsia kuin vammattomatkin. Niin kauan kun järki pelaa on lapsenkasvatus mahdollista. Tunnen itsekkin vaikeasti cp-vammaisen naisen, joka on todella hyvä äiti!
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Alkuperäinen kirjoittaja tilhi:
Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Alkuperäinen kirjoittaja tilhi:
mun siskopuoli on cp-vammainen ja kyllä, tarvitsee avustusta liki kaikissa asioissa, pystyy kyllä kävelemään tuen avulla mutta yleensä liikkuu konttaamalla, ei pysty syömään itse etc. järjessä ei oel mitään vikaa..
Ja sun olisi myös aika ymmärtää, että cp-vammaa on aika montaa eri tasoa, pelkän cp-vamman perusteella ei voi kyllä sulkea lastensaantia pois.
juurihan mä olen kommentoinut että mikäli vamma on lievä, eikä estä ihmisen huolehtimista itsestään, itsensä elättämisestä' ja normaalista arjesta selviytymistä niin eihän silloin ole mitäänestettä lapsen hankinnalle... mutat mikäli ihminen on estynyt joko sellaisen henkisen tai fyysisen vamman takia, joka estää jo pelkästään itsestä'än huolehtimisen ja vastuun oton niin silloin ei hankita lapsia...
Haluaisitko sinä olla päättämässä siitä, kuka saa lisääntyä ja kuka ei? Tekisitkö jotkut yleispätevät kriteerit asialle vai valkkaisitko mututuntumalta?
No eikös tuossa jo ole ne kriiterit; jos kykenee huolehtimaan itsestään niin senkus hankkii lapsia mutta jos itsestä huolehtiminenkin on toisten avun varassa niin silloin on syytä jättää ne lapset hankkimatta.
Eli tämä lisääntymiskielto pitäisi sitten kuitenkin laajentaa koskemaan myös muita kuin vammaisia ihmisiä? Kuka nämä kontrolloinnit, arvioinnit ja pakkosteriloinnit sitten suorittaisi?
 
tilhi
Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Alkuperäinen kirjoittaja tilhi:
Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Alkuperäinen kirjoittaja tilhi:
mun siskopuoli on cp-vammainen ja kyllä, tarvitsee avustusta liki kaikissa asioissa, pystyy kyllä kävelemään tuen avulla mutta yleensä liikkuu konttaamalla, ei pysty syömään itse etc. järjessä ei oel mitään vikaa..
Ja sun olisi myös aika ymmärtää, että cp-vammaa on aika montaa eri tasoa, pelkän cp-vamman perusteella ei voi kyllä sulkea lastensaantia pois.
juurihan mä olen kommentoinut että mikäli vamma on lievä, eikä estä ihmisen huolehtimista itsestään, itsensä elättämisestä' ja normaalista arjesta selviytymistä niin eihän silloin ole mitäänestettä lapsen hankinnalle... mutat mikäli ihminen on estynyt joko sellaisen henkisen tai fyysisen vamman takia, joka estää jo pelkästään itsestä'än huolehtimisen ja vastuun oton niin silloin ei hankita lapsia...
Haluaisitko sinä olla päättämässä siitä, kuka saa lisääntyä ja kuka ei? Tekisitkö jotkut yleispätevät kriteerit asialle vai valkkaisitko mututuntumalta?
No eikös tuossa jo ole ne kriiterit; jos kykenee huolehtimaan itsestään niin senkus hankkii lapsia mutta jos itsestä huolehtiminenkin on toisten avun varassa niin silloin on syytä jättää ne lapset hankkimatta.
Eli tämä lisääntymiskielto pitäisi sitten kuitenkin laajentaa koskemaan myös muita kuin vammaisia ihmisiä? Kuka nämä kontrolloinnit, arvioinnit ja pakkosteriloinnit sitten suorittaisi?
huoh, no vaikka valtiovalta... jos niinkuin tuolle linjalle haluat lähteä.. mun mielestä se on ihan jokaisen ihmisen omalal vastuulla, mutta mikäli henkilö on sellaisessa tilassa että ei pysty sitä vastuuta ottaman niin silloin muut voivat estää sen lasten hankinnan.. ei ole oikein että äiti, joka on oman lapsensa omasihoitaja, joutuisi huolehtimaan myös lapsenlapsestaan, koska on muka oikeus hankkia lapsi vaikak ei siitä itse pysty huolehtimaan... tai se että yhteiskunta sitten maksaa tälle vammaiselle ihmiselle ensin avustajan ja sitten sen lapselle oman hoitajan..
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Itse olen fyysisesti vammainen äiti ja tuo aloitus oli aika..mietin mitä sieltä takaa mahtaakaan löytyä.

Olin juuri kirjoittamassa että mikään fyysinen vamma ei voi olle este.

Mutta jos vanhempien mentaalinen kehitys on sillä tasollä ettei osaa hoitaa vauvaa kun ei itseäänkään, niin se on eri juttu. Kyllä mielestäni lapsen turvallisuus menee edelle. Tässä tullaan siihen että kuitenkin kaikilla narkeilla, lapsensa laiminlyövillä ja elämäntapasekoilijoilla on oikeus tehdä lapsia. Hankala rajata.
 
"vihainen"
Haistakaa kaikki kuulkaa pitkä v****! Jospa nyt jokanen huolehtis omista asioistaan ja kyvyistään ja jättäis muut rauhaan. Olen liikuntavammainen ja raskaana ja jos nyt aletaan puimaan että mikä on tarpeeksi vammainen ja kenellä on lupa lapsiin niin kohta kenelläkään ei ole oikeus lapsiin! On pöyristyttävää lukea kommenttejanne vammaisten kelpaamattomuudesta vanhemmiksi ja kuinka valtiolta menee rahaa vammaisten avustamiseen! Teillä kaikilla tuntuu myös olevan vamma, nimittäin asennevamma!
 
"Piu"
Pitäkää minua kuinka kylmänä p*skiaisena tahansa, mutta minusta sellaisten ihmisten ei tulisi lisääntyä, jotka voivat suurella todennäköisyydellä "tartuttaa" ( siis perimän kautta ) lapseen jonkin kehitysvamman.

Se ei vain ole oikein lasta kohtaan.
 
"Heh"
[QUOTE="Piu";23011617]Pitäkää minua kuinka kylmänä p*skiaisena tahansa, mutta minusta sellaisten ihmisten ei tulisi lisääntyä, jotka voivat suurella todennäköisyydellä "tartuttaa" ( siis perimän kautta ) lapseen jonkin kehitysvamman.

Se ei vain ole oikein lasta kohtaan.[/QUOTE]

Kiitos suomalaisen tautiperinnön suurin osa siis meistä suomalaisista saisi jättää lisääntymättä. :D
 
"klovni75"
Ja tätä samaa ajatusmallia jos vie eteenpäin, niin jos äiti-ihminen joko vammautuu tai sairastuu, tulisi häneltä ottaa lapset pois... sit olis palstamammoilla aikaa palstailla!

T: aivovammainen ja äiti
 
...
Ensin kiellät kehitysvammaisilta oikeudet lapsiin.
Sitten kiellät 90% palstalaisista oikeudet lapsiin.
Tämä totta. Aika vaikea vetää rajaa mihinkään, että kenelle sitten voidaan suoda oikeus lisääntyä. Yhtä hyvin voidaan pohtia, että jos kerran ei osaa lopettaa esim. tupakointia raskausaikana, niin pitäisikö lapsi ottaa huostaan. Tai sama alkoholin kanssa. Tai jos vanhemmat ovat työttömiä tai niin pienipalkkaisia, etteivätä kykene itse elättämään lasta, niin onko heillä oikeutta tehdä lasta?
 
"vieras"
Jos asiat on tolla tolalla kun ap kertoo, niin en todellaakaan hyväksi vanhemmuutta.

Jos on älyllinen vamma niin sillon mun mielestä saa jättää lapsijutut muille. Cp- vamma, kuurous, sokeus ei kuitenkaan 100% este ole.
 
E
Onpas hurjia mielipiteitä ihmisillä. Olen hämmästynyt.

Tässä ketjussa on esitetty useampaankin kertaan, että jos ei ole itse kykenevä huolehtimaan lapsistaan, niin ei pitäisi olla oikeutta hankkia lapsia. Hienosti ajateltu, mutta miten tuollainen raja vedetään? Onko esim. 14-vuotias normaalisti kehittynyt lapsi kykenevä huolehtimaan lapsesta? Entä pahasti mielenterveysongelmainen, mutta ei kehitysvammainen? Ei kai kukaan ihminen voi alkaa tuomita tuollaista asiaa?

Ja jos nyt jostain löytyisikin niin pätevä jätkä, että pystyy tuollaisia tuomioita täydellisesti jakelemaan, niin miten asian täytäntöönpano sitten hoidettaisiin käytännössä? Pakkosteriloinnit tai pakkoabortit eivät myöskään kuulosta oikein eettisiltä tavoilta toimia.

Kyllähän sitä usein tulee mietittyä, miten elämä on epäloogista ja epäreilua... Niinkin yksinkertaiseen asiaan, kuin autolla ajaminen, vaaditaan luvat ja todistukset, mutta lapsia saa hankkia kuka vain, vaikka vanhemmuus on yksi vaativimmista asioista elämässä. Ja sitten toiselle ei sitä ihmettä suoda ja toiselle se tapahtuu vahinkona. Mutta kaikki asiat ei ole meidän säädeltävissämme.
 
Minä tunnen yhden cp-vammaisen naisen joka hankki ammatin ja monipuolisen koulutuksen, solmi vakaan avioliiton ja sai suurperheen, josta kantoi vastuun aina siihen asti, kunnes kuoli onnettomuudessa.
Ei kyllä ikinä käynyt mielessäkään, että pelkän vamman vuoksi olisi pitänyt hänen lapsettomaksi jäädä.
 
"vieras"
Tiedän lievästi kehitysvammaisen naisen joka on raskaana. Hän ei osaa käyttää rahaa, käydä asioilla saati tunne kelloa! Hiukan ihmetyttää miten lapsensa sitten hoitaa kun nytkin tarvii kaikkeen tukea!
 
"vieras"
Minä tunnen yhden cp-vammaisen naisen joka hankki ammatin ja monipuolisen koulutuksen, solmi vakaan avioliiton ja sai suurperheen, josta kantoi vastuun aina siihen asti, kunnes kuoli onnettomuudessa.
Ei kyllä ikinä käynyt mielessäkään, että pelkän vamman vuoksi olisi pitänyt hänen lapsettomaksi jäädä.
Cp-vammaisiakin on niin laidasta laitaan! En voisi kuvitella että hoitamani cp-vammainen nainen hankkisi miehen tai lapsia, hän ei saa itse vaatteita päälleen tai pysty vessassakaan käymään ilman apua.
 
[QUOTE="vieras";23012309]Cp-vammaisiakin on niin laidasta laitaan! En voisi kuvitella että hoitamani cp-vammainen nainen hankkisi miehen tai lapsia, hän ei saa itse vaatteita päälleen tai pysty vessassakaan käymään ilman apua.[/QUOTE]

Niin on.
Kika kyllä tarvitsi avustajan pukemiseen, liikkumiseen ja vessaankin.
Toisaalta hoito perheensä elannon (miehensä oli suurperheen koti-isi), raha-asiat, imetykset ja piteli muuetnkin lankoja käsissään lastenkasvatuskessa jne.
 

Yhteistyössä