Valvovat lapset pilaavat hoitotätien kahvitteluhetken?

  • Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja puppis:
En ole nyt koko ketjua lukenut mutta tuntuu toisaalta aika hurjalta, että lapsi (esim. omani) joka on ollut kotihoidossa 6 vuotta ja menee sitten eskariin joutuisi makaamaan paikallaan esim tunnin, kun kotona ei ole neljään vuoteen nukkunut päikkäreitä. Osaa siis piirrellä, rakennella legoja ja muuta rauhallista puuhaa. Toivoisin ettei omaa lasta pakoteta makaamaan patjalla.
Edes yksi ihminen tajuaa mistä kyse! =)
Kyllä mäkin tajusin, mutta kuinka sä/te ette tajua, ettei kullannuppujen omat säännöt voi joka paikassa päteä? Joskus on vaan tehtävä sellaisia asioita, mitä ei itse haluaisi, esim. levättävä tunti.

 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Legojen rakenteluko rauhallista puuhaa! kauhea metelihän siitä laatikon kaivamisesta tulee ja ne leikit.. pää siinä meinaa hajota kun sitä pari tuntia päivässä kuuntelee..
En tiedä miten teillä legoilla leikitään, mutta omamme osaa tehdä sitä hyvinkin äänettömästi.
 
vieras
Ap, ymmärrän sinua sikäli, että minunkaan lapseni ei suostu nukkumaan päiväunia. Toisaalta taas ymmärrän, että hoitotädeillä voi olla henk koht juttuja puitavana esim. hoitolapsista, joten eskari-ikäisen korvat olisivat "tiellä" tässä palaverissa.
 
anki
Tästä ketjusta voi bongata tulevien ongelmanuorten (ja aikuisten) äitejä... opettakaa vaan lapsenne siihen että kaiken voi tehdä miten tykkää tai jos ei tykkää niin ei tarvii tehdä. Tiedossa loistava tulevaisuus... Käy kuule ap sääliksi lastasi jo etukäteen.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Legojen rakenteluko rauhallista puuhaa! kauhea metelihän siitä laatikon kaivamisesta tulee ja ne leikit.. pää siinä meinaa hajota kun sitä pari tuntia päivässä kuuntelee..
En tiedä miten teillä legoilla leikitään, mutta omamme osaa tehdä sitä hyvinkin äänettömästi.
se on jännä miten kaikkien vanhempien mielestä lapset kotona osaa tehdä sitä ja tätä ja kotona ovat rauhallisia ja kilttejä.. ja sit koululla istuvat käytävässä puhuttelussa päivittäin ja välillä vähän rehtorin puhuttelussa kun ei enää eskariopen puhuttelut tepsi.. (olen taas vuoden verran kuunnellut selittelyjä vanhemmilta kuin heidän kiltti lapsensa on kaikki ilkeydet oppinut eskarissa.. )
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Kyllä mäkin tajusin, mutta kuinka sä/te ette tajua, ettei kullannuppujen omat säännöt voi joka paikassa päteä? Joskus on vaan tehtävä sellaisia asioita, mitä ei itse haluaisi, esim. levättävä tunti.
Äläs nyt liioittele. Ensimmäisen kerran koko hoitohistorian aikana kysyimme voisiko lapsi tehdä uniaikaan muuta! Emme todellakaan vaadi mitään erityiskohtelua. Mutta kyllä minä itsekin työssäni toimin asiakaslähtöisesti, varsinkin jos se ei ole muilta pois :)
 
liipuslaapus
Ymmärrän että hoitajatkin tarvitsevat rauhan jutella päivän asioista.Tarvitsevat hekin kahvipaussin.
Ehdottaisin ap:eenä jos lapsi saisi kirjoja vaikka sängyssä sen aikaa lukea.Eikä se tunti pötköttelyä varmasti haitaksi ole.
Mä luulen että teillä vähän jotain kärhämää hoitajien kanssa jos olet heistä jo kerran jostain syystä valittanut.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja anki:
Tästä ketjusta voi bongata tulevien ongelmanuorten (ja aikuisten) äitejä... opettakaa vaan lapsenne siihen että kaiken voi tehdä miten tykkää tai jos ei tykkää niin ei tarvii tehdä. Tiedossa loistava tulevaisuus... Käy kuule ap sääliksi lastasi jo etukäteen.
etkä nyt yhtään liioittele, vaikka tiedät että vain tänään asiaa kysyimme... niin heti olemme muka vanhempia joiden kullanmuruille pitää järjestää jotain erityispalvelua... joopa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Lasisilmä:
On se kyllä kiva juttu, kun siellä päivähoidossa kaikki mättää...Lasta kiusataan lepohetkellä eikä hoitotätikään perkele vilkuta. Ja pahantuulisen NÄKÖNENKIN vielä, ruoja!! :LOL: :LOL:
Oikeasti, siellä mättää aika moni asia ja päivähoidonohjaaja on siitä tietoinen. Kyse ei ole pelkästään meidän näkemyksistä, vaan myös muiden vanhempien. Mutta kiva että sinua huvittaa. Vai onko se vaan vaikea uskoa, ettei kaikista ole tuolle alalle?
No kuule lues nämä omat viestisi, jotenkin musta tuntuu että osa "ongelmista" löytyy peiliin katsomalla...
Olen itse alalla, ja jos mulla on syystä tai toisesta paha päivä, niin en kyllä mitään pakkohymyä kasvoilleni kisko väkisin, anteeksi vaan.

Mutta oikeesti, jos kerran on niin että moni asia mättää (em. lisäksi, mitkä muut?) niin miksi asioille ei tehdä mitään? Miksette kaikki hoitolasten vanhemmat puutu asioihin ja TEE niille jotakin? Jos ei muuta, niin yhteisen kyselyn hoitopaikan tilanteesta ohjaajille.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
se on jännä miten kaikkien vanhempien mielestä lapset kotona osaa tehdä sitä ja tätä ja kotona ovat rauhallisia ja kilttejä.. ja sit koululla istuvat käytävässä puhuttelussa päivittäin ja välillä vähän rehtorin puhuttelussa kun ei enää eskariopen puhuttelut tepsi.. (olen taas vuoden verran kuunnellut selittelyjä vanhemmilta kuin heidän kiltti lapsensa on kaikki ilkeydet oppinut eskarissa.. )
No miksi eskariope kehuu lasta kiltiksi ja rauhalliseksi, jos hän olisi kaikkea muuta?!! Täydellisestä lapsesta en ole puhunut.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Esikoisemme ei ole enää vuosiin nukkunut päiväunia. On nyt reipas eskarilainen ja eskarista menee ryhmikseen, jossa on päiväunihetki juuri 12-14 kun eskari loppuu klo13. Lapsi esitti toiveen, ettei hänen tarvitsisi edes pötkötellä siellä patjoilla vaan saisi esim. piirtää sen aikaa. Hoitotäti tuumasi todella nuivana, että "siitä täytyy keskustella". Keskustella? Kenen kanssa? Mitä haittaa siitä on, jos kaksi (omani ja hänen kaveri) eskarista tulevaa lasta tekevät jotain hiljaista hommaa sillä aikaa kun muut vielä nukkuvat?

Valitettavasti ensimmäisenä tuli mieleen, että nämä isot lapset pakotetaan lepäämään vain siksi, että tädit saavat kahvitella rauhassa :whistle:
Onneksi oli saanut sitten piirtää/värittää sen ajan, että muut heräilevät päiväuniltaan. Eiv't varmaan uskaltaneet purnata, kun olen heidän toimistaan jo kerran valittanut päivähoidonohjaajalle :D
Kyse on vain yhdestä tunnista. Hoitajat ovat ansainneet kahvitaukonsa, ja lisäksi lapselle tekee hyvää opetella olemaan itsekseen. Ja tuskin kaikki lapset nukahtavat heti kuin nappia painamalla, kun päiväunia-aika alkaa.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Lasisilmä:
Mutta oikeesti, jos kerran on niin että moni asia mättää (em. lisäksi, mitkä muut?) niin miksi asioille ei tehdä mitään? Miksette kaikki hoitolasten vanhemmat puutu asioihin ja TEE niille jotakin? Jos ei muuta, niin yhteisen kyselyn hoitopaikan tilanteesta ohjaajille.
En halua tässä asioita eritellä, mutta sanotaanko näin, että jokaisella lapsella vaihtuu hoitopaikka syksyyn mennessä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Lasisilmä:
Mutta oikeesti, jos kerran on niin että moni asia mättää (em. lisäksi, mitkä muut?) niin miksi asioille ei tehdä mitään? Miksette kaikki hoitolasten vanhemmat puutu asioihin ja TEE niille jotakin? Jos ei muuta, niin yhteisen kyselyn hoitopaikan tilanteesta ohjaajille.
En halua tässä asioita eritellä, mutta sanotaanko näin, että jokaisella lapsella vaihtuu hoitopaikka syksyyn mennessä.
No hyvänen aika!!! Jos kaikki ovat ottamassa lapsensa paikasta pois, niin pakko olla jotakin TODELLA kamalaa tapahtunut!! :eek: :eek:
Minä en ainakaan uskaltaisi tollaseen paikkaan sit viedä päiväkskään, jos noin on asiat!! :whistle:
 
liipuslaapus
Mä en nyt kyllä tajua?Siis jos olitte tänää sitä asiaa kysyneet ja hoitajat haluavat keskenää keskustella ja päätöstä ei ole vielä tullut.Niin miksi kauhea ressi tästä asiasta etukäteen????
 
Vepasto
Kuule ap, mä ymmärrän sua täysin. Mä olen ollut eskarissa töissä ja siellä ei kukaan nukkunut eikä edes levännyt koskaan. Itse asiassa siellä ei ollut edes sänkyjä. Niin, siis tarkoitan nyt niitä lapsia, jotka jäivät eskarin jälkeen vielä hoitoon. Ja kyllä meistä jokainen sai silti sen kahvitaukonsa.
 
Itse päiväkodissa työskentelevänä (myös eskari tuttu juttu) olen sitä mieltä, että jokaiselle alle kouluikäiselle lapselle tekee hyvää pitää huilitauko ja olla tekemättä mitään, jotta aivot saavat aikaa nollautua ja valmistautua taas loppupäivään. Monet lapset eivät nuku tai edes lepää kotona, mutta monesti nämä samat tarvitsevat tarhapäivinä lepoa/unet sillä ryhmässä olo kuormittaa aivoja aivan eri lailla kuin kotona olo. Meteliäkin on niin kamalasti.

Itse pidän erittäin hektisen työni lähes ainoana rauhallisena hetkenä tuota lepoaikaa. Silloin lastentarhanopettajalla on suunnitteluaikaa ( ellei hän istu yhdessä niistä lukuisista palavereista) ja voi valmistella esim. seuraavan päivän ohjelmaa. Varsinkin eskarissa on paljon suunniteltavaa ja valmisteltavaa ja kaikki esiopetussuunnitelmat ym. päälle.

Meidän tarhassa kaikki huilaavat sängyissä (ja kaikki eskarit nukahtavat, vaikka muut eivät ) :) Liikkumatta meillä ei tarvitse kenenkään olla, mutta hiljaa ja muita häiritsemättä kylläkin. Erilaisia käytäntöjä on varmasti useita ja se mikä toimii meillä, ei välttämättä toimi naapurissa. Mutta lähtökohtaisesti olen sitä mieltä, että kokopäivän hoidossa oleva lapsi tarvitsee pötköttelytauon, vaikka vanhempi olisikin eri mieltä. Monenlaisia pyyntöjä olen kuullut, milloin mistäkin asiasta (esim. kaamealla kurakelillä lapsi ei halua laittaa kurahousuja ja äiti kysyy ovella ihan tosissaan, että ei kai MEIDÄN lapsen tarvitse, kun hän lupasi olla menemättä kuralätäköihin..... hohhoh! Ne lapset on yleensä siellä ensimmäisinä ja yltäpäältä kurassa.... hyvinpä vanhemmat tuntevat lapsensa.) Mä oon sitä mieltä että vanhemmat ei uskalla sanoa ei lapselleen, kun pelkäävät sitä kiukkua (minkä kestäminen on kuitenkin vanhemmuuden perustehtävä) ja yrittävät mennä vaikka solmuun, jotta lapsi ei pahoittaisi mieltään ( tiettyyn rajaan asti ok, mutta pettymyksiä tulee elämässä ja tärkeämpää olisi opettaa lapsi käsittelemään kiukkua ja pettymyksiä).

Että tätä mietä tänään =)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Esikoisemme ei ole enää vuosiin nukkunut päiväunia. On nyt reipas eskarilainen ja eskarista menee ryhmikseen, jossa on päiväunihetki juuri 12-14 kun eskari loppuu klo13. Lapsi esitti toiveen, ettei hänen tarvitsisi edes pötkötellä siellä patjoilla vaan saisi esim. piirtää sen aikaa. Hoitotäti tuumasi todella nuivana, että "siitä täytyy keskustella". Keskustella? Kenen kanssa? Mitä haittaa siitä on, jos kaksi (omani ja hänen kaveri) eskarista tulevaa lasta tekevät jotain hiljaista hommaa sillä aikaa kun muut vielä nukkuvat?

Valitettavasti ensimmäisenä tuli mieleen, että nämä isot lapset pakotetaan lepäämään vain siksi, että tädit saavat kahvitella rauhassa :whistle:
Onneksi oli saanut sitten piirtää/värittää sen ajan, että muut heräilevät päiväuniltaan. Eiv't varmaan uskaltaneet purnata, kun olen heidän toimistaan jo kerran valittanut päivähoidonohjaajalle :D
jaahas. onkohan ainoa lapsi hän? Kyllä minäkin tunnen tarvitsevani lepohetken lapsista keskelllä päivää, että pää ei sekoa.
 
vieras
Tuskin nuo kaikki muutkaan ryhmisläiset välttämättä haluaisivat nukkua, tai heidän äitinsä voi olla myös sitä mieltä, että unet turhia.
Kotona erivapauksia on helppo järjestää, mutta inhottaa ihmiset, jotka vain vaativat ja vaativat toisten selkänahasta lisää ja lisää. Mitä useampi lapsi touhuamassamuuta, sitä vähemmän ehtivät hoitajat tehdä kaiken mitä pitää, lepotauosta puhumattakaan.
 
eiköhän se hoitotätikin ihan niin kuin missä työssä vaan tarvitse sen kahvihetkensä. Se pakkorauhoittuminen ihan pitkäkseen ei varmaan ole pahaksi kenellekään ja kun kaikki lapset rauhoittuu pitkäkseen niin ei sitten voi kukaan pienempi oikeasti päiväuntatarvitseva urputtaa "mutta kun ei villekään tarvitse nukkua". Nämä on niitä asioita jotka toimii kotona omien lasten kanssa ihan eri tavalla kuin hoitopaikassa isommassa ryhmässä ja oikeasti pitää ottaa huomioon se että hoidossa hoitopaikan tavoilla ja kotona taas kotona eikä hoitotäti voi jokaisen tenavan mukaan hoitopäivää rytmittää ja toimintoja valita vaan on se kokonaisuus.
sanoisinko lopuksi että sopii sitten mennä kokeilemaan hoitajana toimimista, vaikka en itse olekaan ollut mutta ajattelen kuitenkin että jokainen tekee sitä omaa työtään ja me ulkopuoliset emme voi sanella miten se oikeasti meneekään kun emme edes tiedä kaikkea.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja pakkasrouva avannolla:
tuskin se siitä päiväkahvista on kiinni vaan siitä, että hoitotätien täytyy olla tasapuolinen kaikkia lapsia kohtaan. jos on sääntö, että pötkötellään, niin sitten pötkötellään, koska sit muut alkaa purnata, että miks ton ei tarvii ja mun pitää
Ihmettelen sitä miksi osa lapsista (3) saa leikkiä hiljakseen .
Esim. oma lapseni 5v. nukutettaisiin täti vieressä paiaamaassa ja en saisi häntä nukkumaan illalla ennen klo 23.00 vaikka kuinka olkoiltaisi ja olisi puuhaa kokoajan . Hän ei ole nukkunut päikkäreitä moneen vuoteen.
Sen takin vielä kun on mahdollista haen hänet pois klo 12.30 jää pk. päivä lyhyeksi.
 
hoh
Alkuperäinen kirjoittaja Hansu81:
Monenlaisia pyyntöjä olen kuullut, milloin mistäkin asiasta (esim. kaamealla kurakelillä lapsi ei halua laittaa kurahousuja ja äiti kysyy ovella ihan tosissaan, että ei kai MEIDÄN lapsen tarvitse, kun hän lupasi olla menemättä kuralätäköihin..... hohhoh! Ne lapset on yleensä siellä ensimmäisinä ja yltäpäältä kurassa.... hyvinpä vanhemmat tuntevat lapsensa.) Mä oon sitä mieltä että vanhemmat ei uskalla sanoa ei lapselleen, kun pelkäävät sitä kiukkua
Ap puhuu aidasta, toiset täällä aidan seipäästä. Hirveitä yleistyksiä yhdestä ainoasta pyynnöstä :eek:
Minä olen sitä mieltä, että jos pienemmät nukkuu jo eskarilaisten tullessa, niin miten pienet siitä kärsii jos isommat saavat tehdä jotain hiljaista puuhaa?
 

Yhteistyössä