Valvooko teillä vielä lapset ja minkä ikäiset?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja näin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

näin

Vieras
Myönnän, meillä eskarilainen vielä valvoo ja leikkii. Hän on tällainen yökukkuja. Usein täällä mennään nukkumaan vasta kahdentoista jälkeen yöllä. Aamulla hän herää noin kahdeksan maissa. Lapsi valvoo siksi, että kun isäkään ei mene nukkumaan ajoissa, niin ei mene hänkään.

[QUOTE="vieras";23818140]11-v kattoo tuota kolmosen leffaa. Loppu menee nauhalle, koska ei varmaan kato enää kauaa, pilkkii jo...:D[/QUOTE]

Niin ja pienemmät on nukkunu jo ysistä asti.

Kolmen kuukauden ikäinen tyttö valvoo. Tänään unet menny aamun päikkäreistä lähtien pieleen... Ollu jo kympiltä sängyssä mut sit jostain syystä heräs ja hengailee nyt sit meidän kans olkkarissa.

Alkuperäinen kirjoittaja näin;23818132:
Myönnän, meillä eskarilainen vielä valvoo ja leikkii. Hän on tällainen yökukkuja. Usein täällä mennään nukkumaan vasta kahdentoista jälkeen yöllä. Aamulla hän herää noin kahdeksan maissa. Lapsi valvoo siksi, että kun isäkään ei mene nukkumaan ajoissa, niin ei mene hänkään.

Eskarilainen tarvitsee kyllä paljon enemmän unta kuin 8 tuntia :( todella surullista.

anteeksi nyt vaan mutta unentarve ei ole aina ijästä kiinni. itse en ole koskaan tarvinnut unta 6 tuntia enempää,ja hyvin oon pärjännyt tähän päivään asti....nyt ikää 34v. ja myös lapseni ovat vähäunisia valitettavasti!

Lapsella on aina ollut unentarve max 9 tuntia per yö. Tosin reilu 5v asti hän nukkui vielä noin 2 tunnin päikkärit. Nykyään hän eskarissa päivittäin lepää ( ei nuku ) noin 30 min.

Lapset menee nukkumaan yleensä klo 19.30-20.00 riippumatta siitä onko viikonloppu vai arki. Joskus erikoistapauksissa (esim. uusivuosi ja vappu) ovat saaneet valvoa n. 22 asti. Tytöillä ikää 4,5v, 3v ja 1v7kk.

aina laitettu lapset ajoissa nukkumaan. alakoulu ikäiset ennen yhdeksää sänkyyn, alle kouluikäiset ennen puoli yhdeksää. yläkoululainen saa valvoa yli ysin, muttei yli 24, edes vkl.
ei ole väliä nukuttaako tai tuleeko uni heti, mutta sänkyyn mennään kun aikuiset niin sanoo ja siellä pysytään, ja hiljaa. puoli seitsemän aikaan illalla rauhoittuu mökki, ei teeveetä tai mitään pelejä, ei riehumista:) syödään koko porukalla iltapala, iltapesut yms ja aletaan "liukua" nukkumapuuhiin.
tosin täytyy sanoa että tuttavapiirissäni kukaan muu ei ole näin tiukka aikatauluista ja ikärajoista:D
meillä kukoistaa kuri myös herkkujen, telkkarin yms suhteen, joten en ole kovin boheemi vastaaja;)

Meillä lapset 8v, 5v ja 2v menee arkisin nukkuun klo 20-20.30 ja vkonloppuisin saavat valvoa n. 22 asti. En kyllä vois kuvitellakaan, että tuon ikäiset valvoo puoleen yöhön.

Meillä nukahti esikoinen klo 19 ja kuopus lähti sänkyynsä klo 22, mutta nukahti kai vasta tunti sitten aikansa hiljaa siellä legoilla leikittyään.

on mielestäni ihanaa tällätavoin ainaa sitä yksilöllistä jakamatonta aikaa lasta kohti kun toinen nukkuu ja toinen jää valvomaan. Esikoinen sai sitä kuopuksen oltua päiväunilla pari tuntia ja kuopus sitten kun esikoinen nukahti aikaisin illalla.

Meillä ei muutenkaan eletä minkään tietyn tiukan rytmin mukaan, en tykkää itsekään yhtään sellaisista aikatauluttamisista. Nukutaan kun väsyttää, eikä tehdä asiasta sen suurempaa ongelmaa. Nautitaan muutenkin elämästä ja äänistä, tekemisestä, etten jaksaisi kököttää ilta kuudesta hartaassa hiljaisuudessa mitenkään viikonloppuisin :D

Miksi vanhemmat opettavat lapset siihen, että myöhään valvominen on jollakin lailla hienoa, ikään kuin harvoin saatu herkku, etuus tms. Eikö fiksumpaa olisi opettaa, että on hienoa kun menee ajoissa nukkumaan,että jaksaa aamulla nousta hyvin aikaisin ylös, olisi pitemmästi päivää käytettävissä leikkiin ym? Hullunkurista. Myöhään valvonut lapsi kun tahtoo olla krätynen, vaikka sitten olisi nukkunutki pitempään.

[QUOTE="outoa";23818305] Eikö fiksumpaa olisi opettaa, että on hienoa kun menee ajoissa nukkumaan,että jaksaa aamulla nousta hyvin aikaisin ylös, olisi pitemmästi päivää käytettävissä leikkiin ym? [/QUOTE]

Väännähän rautalangasta kun en tajunnut :D Siis miten lapsella on enemmän aikaa leikkiin jos se on hereillä vaikka 6-19, kuin jos se on hereillä 9-22? 13 tuntia kummassakin tapauksessa.

Ihmisillä on erilaiset vuorokausirytmit. Mä olen aina ollut iltakukkuja (nytkin palstalla ;) ) ja aamulla on tooooosi vaikea herätä. Vaikka olen ollut työssä joka alkaa klo 6 ei rytmi ole muuttunut yhtään kummemmaksi, harvoin ennen klo 23 tuli uni silloinkaan. Eikä meidän lapset ole koskaan heränneet kukonlaulun aikaan, esikoisenkaan kanssa ei päästy koskaan mihinkään vauvauinteihin sun muihin kun se heräsi vasta yhdeksän maissa. Kuopus on samaa maata.

Ei sitä sulle ookkaan tarkotus vääntää. Lapsille. Kun opetat ajattelemaan noin, ei niistä ole enää hienoa valvoa yömyöhään, vaan herätä aikaisin, vaikka auringonnousu näkemään. helpottaa eloa&oloa kummasti, kerho-ja kouluaamuja ennenkaikkea. Vaikka, onhan näitäkin nähty, jotka haluavat lastensa valvovan, että saavat itse nukkua myöhään kun lapsetkin nukkuvat. Sitten arkiaamut väännetään kun rytmit on pepuillaan.

[QUOTE="outoa";23818336]Ei sitä sulle ookkaan tarkotus vääntää. Lapsille. Kun opetat ajattelemaan noin, ei niistä ole enää hienoa valvoa yömyöhään, vaan herätä aikaisin, vaikka auringonnousu näkemään. helpottaa eloa&oloa kummasti, kerho-ja kouluaamuja ennenkaikkea. Vaikka, onhan näitäkin nähty, jotka haluavat lastensa valvovan, että saavat itse nukkua myöhään kun lapsetkin nukkuvat. Sitten arkiaamut väännetään kun rytmit on pepuillaan.[/QUOTE]

Todellakin. Mä en ala repimään mukuloita ylös turhan takia joskus viiden aikaan kun ei ole pakko. Aivan varmasti haluan itsekin nukkua pitempään kun vielä saa. Mulle riittää oikein kivasti että nuo menee nukkuun klo 20-20.30 ja heräävät aikaisintaan 7.30.

Vai vielä auringonnousua katsomaan :laugh: Taisin olla itse 16 kun ekan kerran näin auringonnousun. Silloinkaan ei ollut kyse siitä että olisin herännyt aikaisin, vaan menin nukkumaan vähän myöhemmin ;)

Tänään onneksi saan tenavan ajoissa nukkumaan, kun mies lähti taas työmatkalle. Tämmöisinä päivinä, kun isä on pois kotoa, niin lapsi menee ihan kiltisti nukkumaan samaan aikaan kuin minäkin. Yleensä mennään sänkyyn noin puoli yhdeksän - yhdeksän maissa illalla, luetaan 2-3 satua ja sitten valot pois - nukkumaan. Lapsi on hetkessä untenmailla. Mutta sitten kun isä on taas kotona, niin lapsi menee yömyöhään nukkumaan, eikä tule samaan aikaan nukkumaan, kun itse menen.

Yhteistyössä