Taaperoimettäjät! Minkä ikäistä vielä imettäte ja miksi?

Alkuperäinen kirjoittaja Iloinen Possu:
Alkuperäinen kirjoittaja En tiedä:
Olenhan minä sen itse kokenut, puolivuotiaaksi asti, mutten muista. Itse imettäessäni en voi kokea miltä lapsesta tuntuu.

Vai tarkoitat että olet kokenut miten ihanalta se SINUSTA tuntuu?

Vaikea uskoa että ne tissillä olevat taaperot ainakaan vihaa sitä, vai?

Mutta et voi vaan uskoa, että se on heille vain tapa?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Niin:
Miksi se huuli-nänni - kontakti tekee siitä hetkestä niin paljon hyvemmän ja ihanamman hetken kun vaikka sylissäpitely ja helliminen + ihokontakti muuten?

Musta tuntuu että tota käytetään vaan korostamaan sitä kuinka tää on nyt lapsen ja ÄIDIN spesiaali ainutlaatuinen juttu, tähän ei isit pysty.

Vai oisko se läheisyyden multihuipentuma jos isätkin järjestäis niitä spesiaaleja läheisyyshetkiä noin? Jos kerran se maito ei oo siinä se pointti?

Sä et ole varmaan imettänyt itse?
Ei sitä läheisyyttä voi selittää, se on koettava ja tunnettava itse. Ja meillä tosiaan imetystä lukuun ottamatta mies hoitaa lapsia TODELLA paljon eikä mulla ole todellakaan tarvetta tehdä itsestäni parempaa. Mies on ollut myös koti-isänä jne joten tasavertaisia todellakin ollaan.

Ja olenhan mä koittanut että tyttö ois ottanut isänsä tissiä, mutta hölmönä se mua vaan katto :saint:

Niin, sinun tunne, sinun halu imettää. Sepä se.

Alkuperäinen kirjoittaja hmmmmmmmmm:
Olenhan minä sen itse kokenut, puolivuotiaaksi asti, mutten muista. Itse imettäessäni en voi kokea miltä lapsesta tuntuu.

miks se on niin vaikee myöntää et usein taaperoimetys lähtee siitä, että ÄITI haluaa imettää, kuin siitä, että lapsi tarvitsis tissiä? "Lapsilähtöinen" imetys, pyh.

No varmaan en usko että se on vain äitiä varten ja äidin haluista kumpuavaa.

miks se on niin vaikee myöntää et usein taaperoimetys lähtee siitä, että ÄITI haluaa imettää, kuin siitä, että lapsi tarvitsis tissiä? "Lapsilähtöinen" imetys, pyh.

Mun mielestä lapsi ei välttämättä _tarvinnut_ tissiä, mutta kyllä meillä se taaperoimetys oli lähtökohtaisesti sen lapsen takia. Vaikka mitäpä sulle selittämään kun et kuitenkaan usko.

Miksi "isolle" lapselle annetaan pulloa? Miksi sitä annetaan yöllä? Miksi lasten annetaan syödä karkkia? Miksi annetaan katsoa lastenohjelmia? Miksi annetaan pelata? Jne jne. Ihan takuulla sinäkin teet sellaisia asioita, joita lapsesi ei TARVITSE. Sen sijaan juuri tästä imetyksestä tehdään älyttömän iso asia.

Mutta et voi vaan uskoa, että se on heille vain tapa?

No tapa ja tapa, onhan se tapa juu. Mutta ei sekään tee siitä huonoa asiaa.

Ei sitä läheisyyttä voi selittää, se on koettava ja tunnettava itse.

Kyllä olen imettänyt itse, kahta lasta. Ja kyllä, olen kokenut ja tuntenut miltä se ÄIDISTÄ tuntuu. Olen myös aikoinani kokenut miltä se lapsesta tuntuu, mutten sattuneesta syystä muista.

Nyt puhuttiin LAPSEN näkökulmasta, ja silti jo kaksi äitiä on kiirehtinyt kertomaan miten se on "koettava itse". Juu. Eiköhän valtaosa ole kokenutkin.

Ei sitä läheisyyttä voi selittää, se on koettava ja tunnettava itse. Ja meillä tosiaan imetystä lukuun ottamatta mies hoitaa lapsia TODELLA paljon eikä mulla ole todellakaan tarvetta tehdä itsestäni parempaa. Mies on ollut myös koti-isänä jne joten tasavertaisia todellakin ollaan.

Ja olenhan mä koittanut että tyttö ois ottanut isänsä tissiä, mutta hölmönä se mua vaan katto :saint:

Niin, sinun tunne, sinun halu imettää. Sepä se.[/quote]

Olen pahoillani, jos sinä et ole kyennyt samaan tai saanut kokea sitä mutta kyllä meillä lapsi nautti imetyksestä todella paljon. MINÄ olisin voinut luopua / vähentää imetystä jo lapsen ollessa muutaman kuukauden ikäinen
mutta eipä onnistunut LAPSEN takia.

Mun mielestä lapsi ei välttämättä _tarvinnut_ tissiä, mutta kyllä meillä se taaperoimetys oli lähtökohtaisesti sen lapsen takia. Vaikka mitäpä sulle selittämään kun et kuitenkaan usko.

Miksi "isolle" lapselle annetaan pulloa? Miksi sitä annetaan yöllä? Miksi lasten annetaan syödä karkkia? Miksi annetaan katsoa lastenohjelmia? Miksi annetaan pelata? Jne jne. Ihan takuulla sinäkin teet sellaisia asioita, joita lapsesi ei TARVITSE. Sen sijaan juuri tästä imetyksestä tehdään älyttömän iso asia.

Ei oikein voi verrata. Minkä tarpeen se imetys täyttää, mitä ei muuten voisi ihan yhtä hyvin täyttää?

nooh...ei siinä mitään outua ole imettää lasta joka on vuoden tai vähän yli vuoden, mutta sellainen lähemmäs kaksi vuotiaan tai jopa yli 2 vuotiaan imetys ei voine olla tarpeen enää ajatellen lapsen ravitsemusta, se on vaan mukava tapa johon on tottuneet sekä lapsi että äiti. Jossain sellaisessa maassa missä ei puhtaan veden saanti korvikejauhetta varten ei ole itsestään selvyys ja muutenkin hygienia vähän sitä ja tätä taas tuollainen pitempään jatkuva imetys on varmasti parempi vaihtoehto kuin epämääräinen korvike likaisessa tuttipullossa.
Mutta Suomihan ei tiettävästi kuuluu noihin maihin.

Miksi "isolle" lapselle annetaan pulloa? Miksi sitä annetaan yöllä? Miksi lasten annetaan syödä karkkia? Miksi annetaan katsoa lastenohjelmia? Miksi annetaan pelata? Jne jne.

Koska on helpompaa sallia kun kieltää.

Kyllä olen imettänyt itse, kahta lasta. Ja kyllä, olen kokenut ja tuntenut miltä se ÄIDISTÄ tuntuu. Olen myös aikoinani kokenut miltä se lapsesta tuntuu, mutten sattuneesta syystä muista.

Nyt puhuttiin LAPSEN näkökulmasta, ja silti jo kaksi äitiä on kiirehtinyt kertomaan miten se on "koettava itse". Juu. Eiköhän valtaosa ole kokenutkin.

No näkeehän sen lapsen kasvoilta että se on mieluinen asia. Ja ei sinne lapsen suuhun väkisin sitä tissiä saa.

Ai, siitäkö tästä nyt keskusteltiinkin. Minä taas vastasin ainoastaan siihen, että miten se nänni-huuli kontakti eroaa muusta läheisyydestä. Koska sen voi tietää ainoastaan jos se on itse kokenut. Ei sitä voi selittää.
Taaperoimetys, isän, äidin ja lapsen näkökulmat on sitten jo ihan eri juttu enkä niistä puhunut mitään imetystunteesta puhuessa.

Alkuperäinen kirjoittaja öh:

Ei oikein voi verrata. Minkä tarpeen se imetys täyttää, mitä ei muuten voisi ihan yhtä hyvin täyttää?
[/quote]

Miksi ihmeessä ei voi verrata? Tai no juu, noista muista _voi_ ollakin lapselle haittaa, imetyksestä sen sijaan ei. Kerro sinä, miksi ihmeessä minun olisi pitänyt lopettaa imetys siihen vuoden ikään? Yli vuoden ikäinen kun on taapero. Mitä haittaa siitä 4 kk ylittäneestä imetyksestä oli tai jos ei ole niin miksi tämä TAAPEROimetys kiinnostaa sinua ihan suunnattomasti. Ei siihen mun imetykseen ollut mitään suurempaa syytä. En vain kokenut tarpeelliseksi lopettaa sitä siihen paikkaan kun lapsi täytti vuoden. Lopetin sitten kun olimme valmiit siihen.

Alkuperäinen kirjoittaja Vaikea:
Alkuperäinen kirjoittaja suuhygienisti:
Onko kyseessä enää lapsen hyöty, vai meneekö vaan äidin huvin puolelle.. Kysyn vaan..

Imetys suojaa lasta esim.sikainfluenssalta ja muilta kiertäviltä taudeilta, että mietipä ihan itse onko siitä lapselle hyötyä vai ei.

Olen ammatiltani suuhygienisti ja imetän 4kk ja 2v 5kk ikäisiä lapsiani, enkä ole havainnut isomman hampaissa mitään merkkejä imetyksen haitallisuudesta. Tuttia hän ei ole koskaan käyttänyt.

Kirjoituksestasi päätellen vaikea uskoa että oikeasti olisit terveysalan ammattilainen. Vai että vallan sikainfluenssalta suojaavaa maitoa, kappas kun eivät rokotteen sijaan sitä käytä...

Sinun kirjoituksetasi päätellen taas on helppo uskoa että sinä et ole terveysalan ammattilainen. :) Äidinmaidossa on vasta-aineita jotka suojaavat mm. influenssoilta, kannattaa tutustua aiheeseen! Esimerkiksi USAssa rokotteen sijasta vanhempia suositellaan tehostamaan vauvojen imetystä sikainfluenssaepidemian aikana.

Eli 2-vuotias saa myös tarpeeksi rautaa normaalista ruokavaliosta, ei hän tarvitse erikseen enää päälle äidinmaitoa.
No mutta miksi lapsi ei voisi juoda sitä äidinmaitoa kun maitoa kuitenkin olisi hyvä juoda?

Siksi koska 2-vuotias ei saa pelkästä äidinmaidosta riittävästi rautaa. Äidinmaidossa on milligramma litrassa, tarve noin 8 milligrammaa. You do the math.

Ja tästä syystä lapselle ei saa antaa äidinmaitoa 2-vuotiaana?

tää vieras vissiin luuli että 2 vee ei saa mitään muuta ruokaa kuin sitä tissimaitoa :laugh:

Olen pahoillani, jos sinä et ole kyennyt samaan tai saanut kokea sitä mutta kyllä meillä lapsi nautti imetyksestä todella paljon. MINÄ olisin voinut luopua / vähentää imetystä jo lapsen ollessa muutaman kuukauden ikäinen
mutta eipä onnistunut LAPSEN takia.

Suotta olet pahoillasi, kyllä mä olen kaikkia kolemani imettänyt. Mutta en enää sen jälkeen, kun lapsen hyöty on siitä hommasta hävinnyt.

Minäpä annan tähän vielä yhden esimerkin. Minä imetin tosiaan 1v 4 kk ikään saakka. Yöimetyksen lopetin vuoden iässä ja sen jälkeen ei ole tippunut kertaakaan maitoa yöllä. Tutti on jäänyt myös jo pois, eipä sitä juuri käytettykään. Tuttipulloa ei ole ollut koskaan, tyttö siirtyi juuri isompien lasten jatkettavaan sänkyyn.

Sitten mietin kaveriani. Hällä puoli vuotta vanhempi lapsi. Ollut pullolla alusta saakka, saa edelleen yöllä maitoa jos haluaa. On käytössä tutti ja pinnasänky. Minkä ihmeen takia häntä ei arvostella ja kyseenalaisteta kun palstalogiikan mukaan pitää "isoa" lasta vielä vauvana? Sen sijaan taaperoimettäjiä ihmetellään kovaan ääneen "kun ne haluaa pitää lapsen vauvana " jne vaikka taaperoimettäjän lapsi voi olla muissa asioissa "isompi" kuin se joka ei tissiä ole aikoihin / koskaan saanut.

Onko kyseessä enää lapsen hyöty, vai meneekö vaan äidin huvin puolelle.. Kysyn vaan..

Imetys suojaa lasta esim.sikainfluenssalta ja muilta kiertäviltä taudeilta, että mietipä ihan itse onko siitä lapselle hyötyä vai ei.

Olen ammatiltani suuhygienisti ja imetän 4kk ja 2v 5kk ikäisiä lapsiani, enkä ole havainnut isomman hampaissa mitään merkkejä imetyksen haitallisuudesta. Tuttia hän ei ole koskaan käyttänyt.

Kirjoituksestasi päätellen vaikea uskoa että oikeasti olisit terveysalan ammattilainen. Vai että vallan sikainfluenssalta suojaavaa maitoa, kappas kun eivät rokotteen sijaan sitä käytä...

Sinun kirjoituksetasi päätellen taas on helppo uskoa että sinä et ole terveysalan ammattilainen. :) Äidinmaidossa on vasta-aineita jotka suojaavat mm. influenssoilta, kannattaa tutustua aiheeseen! Esimerkiksi USAssa rokotteen sijasta vanhempia suositellaan tehostamaan vauvojen imetystä sikainfluenssaepidemian aikana.

niin se vaan tieto vanhenee, mulle aikoinaan sanottiin että ne tärkeimmät vasta aineet on juuri siinä ensi maidossa, ja jo 6kk kuluttua niiden merkitys on vähäinen...
ja mitä tulee sikainfluenssaan, jotenkin tämä vasta aine teoria tuntuu vähän kaukaa hauetulta, mutta jos taas ajatellaan hygienian kannalta onhan se rintamaito varmasti puhtaampaa kun tulee suoraan vauvan suuhun rinnasta, pulloja ja tuttejahan on voinut joku pärskiä päin, tahi kopeloida niitä influenssapöpö käsineen

Meidän kolmas lapsi oli 2v5kk, kun päätin, etten enää imetä.
Poitsu oli jo kooltaan sen verran iso ja muutenkin tuo ikä alkoi olla jo "sopiva lopettamiseen"... :D

Meidän lapsilla ei ole hampaissa reikiä, ei pojallakaan (on nyt 4½v) vaikka sai päivät ja yöt tissimaitoa!! :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja catlady:
Meidän kolmas lapsi oli 2v5kk, kun päätin, etten enää imetä.
Poitsu oli jo kooltaan sen verran iso ja muutenkin tuo ikä alkoi olla jo "sopiva lopettamiseen"... :D

Meidän lapsilla ei ole hampaissa reikiä, ei pojallakaan (on nyt 4½v) vaikka sai päivät ja yöt tissimaitoa!! :kieh:

Niin, ja minä olen 20-vuotias, ja minua on imetetty 1½ vuotiaaksi, eikä mulla mitään reikiä ole koskaan ollutkaan :D

Tosin myöhemmällä iällä hyvällä suuhygienialla saattaa olla merkitystä ^^

Immunologisestihan äidinmaito on parhaimmillaan imetyksen alkuvaiheessa. Imetyksen yhteyssä välittyy vain IgA-vasta-aineita, ja suojaa vain sellaisia tauteja vastaan, joiden osalta äidin oma puolustuskyky on kunnossa. Enpä siis lähtisi puhumaan sikainfluenssalta suojaamisesta.

Erikoista miten niin kovasti puhutaan äidinmaidon vasta-aineista, kun todella harvoin kuulee puhuttavan raskauden aikana siirtyvistä vasta-aineista, vaikka esim. IgG on paljon tärkeämpi ja pitkäkestoisempi. Raskauden aikana saatu IgG suojelee lasta noin puolivuotiaaksi asti, jolloin tärkein suoja on saavutettu vaikka ilman imetystäkin (joka toki alkuvaiheessa on eduksi). Lapsihan muodostaa myös omia vasta-aineitaan jo syntymästä alkaen. En pitäisi taaperoikäisen (2 v ja yli) imetystä immunologisessa mielessä kovin keskeisenä, ellei puhuta alueista joilla hygieniataso on heikko esim. veden osalta. Äidinmaito nyt kuitenkin on kuravettä puhtaampaa, oli lapsen ikä mikä tahansa.

Äidinmaidossa on vasta-aineita jotka suojaavat mm. influenssoilta, kannattaa tutustua aiheeseen!

Aiheeseen voi tutustua esim. suomalaisesta tutkimuksess, jossa todettiin että pitkä imetys (yli 9 kk) ei edistänyt lasten suojaa hengitystieinfektioita tai atopiaa vastaan. Sama ryhmä on tehnyt saman havainnon koskien allergioilta suojaa vastaan, suoja on voimakas imetyksen alkuvaiheessa ja heikkenee imetyksen jatkuessa.

http://www.pubmedcentral.nih.gov/picrender.fcgi?artid=1778320&blobtype=pdf

:laugh:
Voi taivas mikä ketju tästäkin tuli.
Tarviiko tulla kyseenalaistamaan ketjuun asiaa, jonka ap haluaa kommentteja muilta taaperoimettäjiltä.
Itseäni henkilökohtaisesti ei kiinnosta mielipiteenne.
Meillä imetetään niin kauan kun se sopii meille; mulle ja poitsulle.
Piste.
:xmas:

Yhteistyössä