Valtio huostaanottaa lapset toimeentulotukiasiakkailta!!!!

• Viestiketjun aloittaja "HUh"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
[QUOTE="vieras";28086144]Just joo, kaikki mitä ei saada ilmaiseksi yhteiskunnalta, itse mitään tekemättä on kokoomuksen syytä. Voi pyhä yksinkertaisuus.[/QUOTE]

Yksinkertaisia ovat ne, jotka kuvittelevat että tukien lakkauttaminen ja lasten huostaanotto parantaisi tilannetta niin ettei elämänhallinta hukassa olevia perheitä tulisi enää.
Joku heittikin jo hyvän pointin kehitysmaista, joissahan tunnetusti ei lisäännytä koska tukia ei saada vai miten se oli?
Tukien lakkautus ja lasten huostaanotto toisi rutkasti lisää ongelmia eikä olisi kovinkaan inhimillistä.
Mites sitten ne perheet, joissa vanhempi sairastunut vakavasti ja joutunut turvaamaan toimeentulotukeen?
Lapset pois vaan että saadaan vanhempi entistä sairaammaksi tai mahdollisesti tappamaan itsensä(ja ehkä mukana muitakin), sillähän se ratkeaa.
Lapsi mitään sairasta vanhempaa tarvi, vain terveet saavat porskuttaa elon tiellä!

• Tykkää
Reactions: Martta77
[QUOTE="HUh";28086192]Ystäväni edelleen väittää että asia on niin :D[/QUOTE]

Niin, pitkäaikainen toimeentulotukiasiakkuus on yksi riskitekijä.
Samoin reipas suolan käyttö on yksi riskitekijä joka lisää sydän- ja verisuonitauteihin sairastumisen todennäköisyyttä. Ja SILTI valtiovalta ei (vielä) ole säätänyt, että työpaikkaruokaloissa tulisi olla valvoja joka käy väkisin survomassa verenpainelääkkeet suuhun jokaiselle, joka lisää suolaa ruokaansa.

voi kiesus
No rauhoitutaanpa nyt. Ei niitä lapsia nyt ihan vielä haeta sentäs. Kai ne nyt joutuvat muutaman kartanonkin rakentamaan kaikille toimeentulotuka saavien vanhempien lapsille.

"jada"
[QUOTE="HUh";28086015]Huomasiko joku eilen uutisissa tai missään tömmöstä?

Ystävä kertoi nähdeensä uutisissa että Pitkään toimeentulotukea hakevilta voitaisiin huostaanottaa lapset, koska vanhemmat eivät pysty heistä huolehtimaan koska hakevat toimeentulotukea.
Kuulostaa aika uskomattomalta.[/QUOTE]

Moraalinvartija sen jo sanoikin -- ystävälläsi tuntuu olevan vakavia puutteita kuullunymmärtämisessä.

Hommahan meni tismalleen toisin päin: oli tutkittu lastensuojelun asiakkaita ja huostaanotettujen lasten perheitä ja huomattu mm. se, että niistä perheistä, joista on huostaanotettu lapsi(a), on toimeentulotukiasiakkaita poikkeuksellisen suuri määrä. Ts. toimeentulotukiasiakkuus näyttää olevan riskitekijä huostaanottojen kohdalla -- jos perhe on ollut pitkään toimeentulotuen saajana, perheen lapsilla on suurempi riski päätyä huostaanotetuiksi kuin jos perhe ei ole saanut toimeentulotukea lainkaan.

"niin"
[QUOTE="apua";28086199]Mä olen alhaisesti koulutettu ja haen toimentulotukea, koska olen kotihoidontuella. Viedäänkö lapset nyt pois?[/QUOTE]

Eikös se vähän pitäs olla niin että kotihoidon tuelle jäädään jos on varaa elää niin. Jos ei niin mennään töihin. Ja jos ei ole töitä niin sitten haetaan niitä.

Lapsen elätys on ihan yhtä olellinen seikka kun pehmeämmätkin arvot

"minttu"
[QUOTE="jada";28086244]Moraalinvartija sen jo sanoikin -- ystävälläsi tuntuu olevan vakavia puutteita kuullunymmärtämisessä.

Hommahan meni tismalleen toisin päin: oli tutkittu lastensuojelun asiakkaita ja huostaanotettujen lasten perheitä ja huomattu mm. se, että niistä perheistä, joista on huostaanotettu lapsi(a), on toimeentulotukiasiakkaita poikkeuksellisen suuri määrä. Ts. toimeentulotukiasiakkuus näyttää olevan riskitekijä huostaanottojen kohdalla -- jos perhe on ollut pitkään toimeentulotuen saajana, perheen lapsilla on suurempi riski päätyä huostaanotetuiksi kuin jos perhe ei ole saanut toimeentulotukea lainkaan.[/QUOTE]

Juuri näin. Eikä tartte olla Einstein että ymmärtää miksi noin. Valitettavasti taloudellinen kurjuus tuo mukanaan myös ison liudan lieveilmiötä. Päihteiden väärinkäyttö lienee yksi tunnetuimmista. Kuten myös taloudellisen paineen alla ihmiset riitelee varmasti enemmän ja muutoinkin aihe aiheuttaa masentuneisuutta ymym. Näiden seurauksena niistä lapsista ei kyetä enää niin hyvin kantamaan huolta, ihmisiä nämäkin vanhemmat vain. Vielä jos taustalla on kouluttamattomuus - se monesti supistaa kykyä pyrkiä eteenpäin. Jäädään "luuppiin".

Sitä en sitten tiedä miten saada ehkäisy pakolliseksi näille jotka jo ovat tuossa kierteessä. Ei ole tavatonta että siitä uudesta lapsesta haetaan sitä elämän merkitystä muutoin supeutuneeseen maailmaan. Mutta kun se uusi ihmislapsi tuo mukanaa joukon vastuita ja velvotteita, siinä missä toki onneakin. Jos talous on jo valmiiksi kuralla, ei lapsi siitä tilannetta kyllä helpota. Mutta tätähän ei saisi ääneen sanoa...Jokaisella on oikeus tehdä lapsia olis sitten varaa hoitaa lapsia tai ei. Se on totta että tukien katkaiseminen ei lisääntymistä estä. Mutta koulutustason nostaminen saataisi auttaa niin meillä kuin vaikka sitten siellä Afrikassa.

"vieras"
[QUOTE="minttu";28086303]Juuri näin. Eikä tartte olla Einstein että ymmärtää miksi noin. Valitettavasti taloudellinen kurjuus tuo mukanaan myös ison liudan lieveilmiötä. Päihteiden väärinkäyttö lienee yksi tunnetuimmista. Kuten myös taloudellisen paineen alla ihmiset riitelee varmasti enemmän ja muutoinkin aihe aiheuttaa masentuneisuutta ymym. Näiden seurauksena niistä lapsista ei kyetä enää niin hyvin kantamaan huolta, ihmisiä nämäkin vanhemmat vain. Vielä jos taustalla on kouluttamattomuus - se monesti supistaa kykyä pyrkiä eteenpäin. Jäädään "luuppiin".

Sitä en sitten tiedä miten saada ehkäisy pakolliseksi näille jotka jo ovat tuossa kierteessä. Ei ole tavatonta että siitä uudesta lapsesta haetaan sitä elämän merkitystä muutoin supeutuneeseen maailmaan. Mutta kun se uusi ihmislapsi tuo mukanaa joukon vastuita ja velvotteita, siinä missä toki onneakin. Jos talous on jo valmiiksi kuralla, ei lapsi siitä tilannetta kyllä helpota. Mutta tätähän ei saisi ääneen sanoa...Jokaisella on oikeus tehdä lapsia olis sitten varaa hoitaa lapsia tai ei. Se on totta että tukien katkaiseminen ei lisääntymistä estä. Mutta koulutustason nostaminen saataisi auttaa niin meillä kuin vaikka sitten siellä Afrikassa.[/QUOTE]

Sullakin on vähän yksipuolinen näkökulma. Se toimii myös ja ehkä todennäköisemminkin toisinpäin, jos ihmisellä on päihdeongelma, on hänellä myös talousongelmia. Tai ihmisellä, jolla on muutenkin elämänhallinta hukassa, on myös taloudenhallinta hukassa. Ongelmat ylipäätänsä tuppaavaat kasaantua, siinä voi olla vaikea selvittää mikä ongelma oli syy ja mikä seuraus.

"tarja"
Mitäs sitten tehdään jos toisella on kaksi ammattia,toinen ammatti hommattu ammattikorkeakoulusta ja toinen aikuinen on ammattitaidoton?millainen lapsesta silloin tulee?ei tosin haeta toimeentulotukea ei olla ikinä haettu.

"Kiraki"
Ensimmäisen lapseni ollessa pieni sain n1v ajan toimeentulotukea. Isänsä oli opiskelija. Väitän kivenkovaa että tänä päivänä ollaan kyllä maksettu montamonta kertaa rahat takaisin joita silloin sain jotta pystyin ruokkimaan lapseni. Voi luoja näitä keskusteluja. PlääPlää,jäkäjäkä voisin jatkaa perusteluja mut en jaksa :p

Kyllä kaikkien toimeentulotukiperheiden lasten huostaanotto olis niin kallis keikka että tää valtio menis konkurssiin. Halvemmaksi tulee tukea niiden lasten kotona asumista kuin rakentaa isoja laitoksia ja palkata sinne henkilökuntaa kellon ympäri työskentelemään.

[QUOTE="minttu";28086303]
Sitä en sitten tiedä miten saada ehkäisy pakolliseksi näille jotka jo ovat tuossa kierteessä. [/QUOTE]

Ei mitenkään. Minun nähdäkseni ainoa keino on miettiä, mistä näitä elämänhallintaongelmia syntyy, ja puuttua niihin. Ketään ei pelasteta sillä tänä eikä ensi vuonna, mutta tulevat sukupolvet voisivat voida paremmin.

Toivon ja rukoilen sydämestäni että tämä on totta. Tämä ehkäisisi ennenkaikkea sitä että työttömät ja muut yhteiskunnan elätit eivät tulevaisuudessa hankkisi lapsia joita eivät pysty elättämään.
niin et lama ja työpula on syitä huostaanottoon?
esim mun mies aloitti opiskelut koska työtä vaan ei ole. vuoden kirjoitti aikamoisen pinon työhakemuksia turhaan. töitä ei ole. mulla taas niin pieni palkka että toimeentulotukea saadaan. sitä ennen saatiin toimeentulotukea miehen ollessa töissä ja mun hoitovapaalla.
mies jäi työttömäksi ihan ilman omaa syytään.

Viimeksi muokattu:
tuulitll
niin et lama ja työpula on syitä huostaanottoon?
esim mun mies aloitti opiskelut koska työtä vaan ei ole. vuoden kirjoi
ti aikamoisen pinon hakemuksia turhaan. töitä ei ole. mulla taas niin pieni palkka että toimeentulotukea saadaan. sitä ennen saatiin toimeentulotukea miehen ollessa töissä ja mun hoitovapaalla.
mies jäi työttömäksi ihan ilman omaa syytään
Muuten ok - eihän elämästä koskaan tiedä. MUTTA miksi kotihoidon tuelle jäädään jos rahat ei riitä elämiseen? Eri asia jos ei saa työtä. Mutta kotihoidontuelle jäädää vaan jos siihen on varaa. Se valinnainen asia. Ei pakko.

"minttu"
Ei mitenkään. Minun nähdäkseni ainoa keino on miettiä, mistä näitä elämänhallintaongelmia syntyy, ja puuttua niihin. Ketään ei pelasteta sillä tänä eikä ensi vuonna, mutta tulevat sukupolvet voisivat voida paremmin.
Näimpä. Jotenkin nykyisen aikuisen sukuplven näen valitettavasti melko menetettynä tapauksena. Tilanteeseen on niin totuttu ja aikuisten ajattelua on vaikea muuttaa. Olen joskus työskennellyt ns. "vähän varaisimpien" parissa - eli näiden syrjäytyneiden parissa ja heillä valitettavan usein on jo niin vahva ennakko-oletus ja synkeä maailman katsomus että on vaikea apua antaa. Tavallaan ollaan niin kovin pessimistisiä. Ymmärrän toki että elämä on ollut kaltoin kohteleva ja tosi vaikea on nähdä toivoa.

Lapset sen sijaan olisi vielä "pelastettavissa". Huostaanotto ei ole se keino. Mutta jonkinlainen tukitoiminta olisi hyvä olla olemassa. Kun olisin fiksu kertoisin mikä se oikein tapa on. Mutta en ole. Tukea nuo lapset kuitenkin tarvitsisivat - että he oppisivat ottamaan otteen omasta elämästään. Eivätkä jatkaisi verenperintö.

niin no
Eiköhän siinä ole muita syitä kuin toimeentulotuen saanti. Osa toimeentulotukea saavista on alkoholisoituneita, mielenterveysongelmaisia ihmisiä ja jos nämä lisääntyvät, kai sen nyt kuka tahansa arvaa mikä lopputulos on? Ainakaan Helsingissä ketään ei kiinnosta miksi toimeentulotukea haet, ketään kun et tapaa henkilökohtaisesti vaan jätät vain hakemukset vaksille.

Osa toimeentulotuen saajista on myös lastensuojelun alaisia, mutta en tiedä kerrottiinko uutisessa tätä.

[QUOTE="minttu";28086481]Näimpä. Jotenkin nykyisen aikuisen sukuplven näen valitettavasti melko menetettynä tapauksena. Tilanteeseen on niin totuttu ja aikuisten ajattelua on vaikea muuttaa. Olen joskus työskennellyt ns. "vähän varaisimpien" parissa - eli näiden syrjäytyneiden parissa ja heillä valitettavan usein on jo niin vahva ennakko-oletus ja synkeä maailman katsomus että on vaikea apua antaa. Tavallaan ollaan niin kovin pessimistisiä. Ymmärrän toki että elämä on ollut kaltoin kohteleva ja tosi vaikea on nähdä toivoa.

Lapset sen sijaan olisi vielä "pelastettavissa". Huostaanotto ei ole se keino. Mutta jonkinlainen tukitoiminta olisi hyvä olla olemassa. Kun olisin fiksu kertoisin mikä se oikein tapa on. Mutta en ole. Tukea nuo lapset kuitenkin tarvitsisivat - että he oppisivat ottamaan otteen omasta elämästään. Eivätkä jatkaisi verenperintö.[/QUOTE]

Itse näen, että nyky-yhteiskunnalla on tässä merkittävin rooli. Ei täällä ole enää tilaa, paikkaa, eikä merkitystä ihmisellä joka ei sovi muottiin.
Ennen vähän simppelimpi kaveri pääsi kauppaan apupojaksi (nykyään pitää olla tradenomi), levoton sielu sai kiertää taloja hanttihommia tekemässä (ilman tautista byrokratiaa ja paperisotaa, kirjanpitäjän hommaamista ym.). Kaikille oli joku rooli, nykyään ei ole.

"väsynyt"
Meidän perheessä ollaan kohta molemmat työttömiä. Alunperin vain minä olin työtön. Meillä on vaativa erityislapsi, jolla on hoitosuhde lasten psykiatriselle puolelle ja hänen asioidensa hoitaminen yksinään vie viikottain useamman tunnin ja akuuttivaiheessa tapaamisia lääkärin kanssa voi olla joka viikko. Minun on lähes mahdoton löytää työtä, josta voi olla pomon suostumuksella poissa vähän väliä kesken työvuoron, en itsekään palkkaisi itseäni...lisäksi pystyisin tekemään vain päivätyötä, koska mieheni on vuorotyössä ja erityislasta ei voi laittaa vuorohoitoon ollenkaan.
Nyt ollaan kuitenkin tilanteessa, jossa meidän molempien jaksaminen on loppu, finito. Erityislapsi, vuorotyö jne. on mahdoton yhdistelmä ainakin meidän voimavaroillemme, kun ei ole tässä sukulaisiakaan auttamassa. Viimeksi eilen soittelin kaupungin varhaisen tuen yksikköön ja pyysin apua, voisiko joku esim. auttaa lapsen kanssa joskus. Tätä palvelua meille suositteli oma lääkärimme, muuten. Yksiköstä vastattiin, että koska lapsellamme on diagnoosi x, heillä ei ole osaamista sellaiseen emmekä voi saada heiltä mitään. Sitten kun taas kysyin vammaispalveluista helpotusta arkeen, diagnoosit eivät riittäneet avustajaan edes satunnaisesti. :O Kun lapsi menee lähivuosina kouluun, hän tulee tarvitsemaan silloinkin jonkun vahtimaan itseään jatkuvasti. En siis todellakaan osaa sanoa, kauanko meidän työttömyytemme kestää...toivomme, että mies löytäisi kevyempää työtä mutta näinä aikoina se on vaikeaa eikä sillä elätetä perhettä.

Itse näen, että nyky-yhteiskunnalla on tässä merkittävin rooli. Ei täällä ole enää tilaa, paikkaa, eikä merkitystä ihmisellä joka ei sovi muottiin.
Ennen vähän simppelimpi kaveri pääsi kauppaan apupojaksi (nykyään pitää olla tradenomi), levoton sielu sai kiertää taloja hanttihommia tekemässä (ilman tautista byrokratiaa ja paperisotaa, kirjanpitäjän hommaamista ym.). Kaikille oli joku rooli, nykyään ei ole.
Peesi.

"minttu"
Totta tämäkin. Ja sitten on vielä se yksi kulma. Kaikki työ ei vaan kelpaa. Ei haluta "hanttihommiin" (itse tosin en tykkää tuosta sanasta koska kaikelle työlle on arvonsa ja paikkansa). Ennen olit sitten joukkoon sopeutunut tai et, oli pakko oman elannon eteen tehdä jotain - apuja ei ollut. Joko selvisit, tai sitten et. Riippui sinusta. Nyt kaikki selviävät jos ja kun apua hakevat. Ja se on helpompaa kuin työn vastaanottaminen - vallankin jos se työ on jotain muuta kuin hänen muottiin mahtuvaa. Asenne ihmisillä on myös muuttunut noista ajoista. EI pelkästään yhteiskunta ja työelämä.

"vieras"
Mun äiti haki toimeentulotukea yksinhuoltajana ollessaan, siinä vaiheessa oltiin jo lastensuojelun asiakkaita ja sitä kautta sosiaalityöntekijä kehotti niin tekemään. Äidillä on skitsofrenia ja oli sillä hetkellä työkyvytön. Meitä ei sijoitettu sen toimeentulotuen takia, vaan sen takia koska äiti joutui pitkälle sairaalajaksolle ja meitä heiteltiin sukulaisen luota toiselle, kunnes pappa ilmoitti että hänen mitta on nyt täysi, hän ei enää majoita 11-, 9-, 3- ja 2-vuotiaita lapsenlapsiaan.

Itse olen muuttanut pois lastenkodista 11 vuotta sitten, silloisen poikaystävän, nykyisen aviomieheni kanssa. Meillä on 2-vuotias tyttö. Koskaan ei olla oltu toimeentulotuen asiakkaita, mut en voi silti väittää etteikö koskaan tultais olemaan.

Tulevaisuutta ei voi menneisyyden perusteella ennustaa!

"joo"
Mielestäni toimeentuloasiakkuus on aina tilapäinen ilmiö, ei pysyvä olotila !
Muistakaas nyt mammat tämäkin kun asiaa hötkyilette.
Otsikon uhkailu pöyristyttävän typerä.

jljlj
Mites sellaisessa tapauksessa että ne lapset on tehty terveenä ja työssäkäyvänä ja sitten vaikka joutuu onnettomuuteen tai sairastuu vakavasti eikä kykene työhön? Ehkä puoliso hylkää ja joutuu hakemaan tukea? Lapset vaan veks ja thats it?
vaan kun tämä sinun kuvaamasi asia ei kosketa kuin muutamia ihmisiä tästä alati
kasvavasta sossun luukulle jee jee vuodesta toiseen ihmisryhmästä.

Miksi hitossa aina vedetään nää marginaaliryhmät mukaan joka asiaan?

"3421"
Joku jo kaipasi Kreikkaa ja Espanjaa tähänkin ketjuun.
Niin Eedla sen jo kertoikin apupoikaesimerkillään, että nämä maat joissa yli puolet nuorista on työttömiä osoittavat meidänkin tulevan tiemme. Eli kaikkia ei vaan tarvita yhteiskunnassa jolla talous menee huonosti. Koko eurooppa alkaa olla vanhainkotikunnossa aasian dynaamisiin valtioihin verrattuna. Tällöin tarvitaan vain vaikkapa viidennestä maan työvoimasta pyörittämään vientitaloutta jolla rahoitetaan loppujen 4/5 avustukset ja ylipaisuneen valtion julkishallinnon palkat. Tällöin tämä viidennes on hyvin toimeentulevaa eliittiä ja loppuporukka rupusakkia jolle tämä viidennes ei haluaisi siirtää rahojaan.
Vanhuksista ja muista hyödyttömistä puhumattakaan. (ne ulkoistetaan kiinaan hoidettaviksi vielä) Jaa, täs kohtaa tulee kysymykseen tämän 4/5 osan lapset, että saako ne teettää vapaasti lisää mahdillisia yhteiskunnan elättejä vai onko sen toimeentulevan viidenneksen lapset muita arvokkaampia koska ne luultavasti riittäisivät seuraavan sukupolven eliitiksi.

Yhteistyössä